Om te beginnen ben ik nooit een grote fan geweest om op dat soort schepen te varen, maar ik zat bij de HAL
en daar vonden ze op kantoor dat ik zonodig van een vrachtschip (Akkrumdijk) waar ik het goed naar mijn zin had
overgeplaatst moest worden naar de Westerdam (ferrydienst Rotterdam-New York),wat ik na 2 reizen wel gezien had.
Terug naar een vrachtschip bij de Hal was niet bespreekbaar, dus ,een andere werkgever gezocht.
De passagiersschepen van nu vind ik meer drijvende galerijflats/pretparken, wat in mijn ogen niets meer
te maken heeft met zeevaart zoals het vroeger was.(ik weet het tijden veranderen) zou Ome Jos zeggen
Ik ben wel nieuwsgierig hoe zo'n Officiers-crew er nu uit ziet op zo'n schip,
Kapitein, 1e Stuurman en hoeveel lagere stuurmansrangen, HWTK, 2e WTK en hoeveel lagere wtks ?
In mijn tijd was dat Kapt.,1e,2e,3e,4e stuurman , Hwtk, 2e, 3e,4e wtk en minstens 3 ass.wtks.
Sparks en een Elec.
Ik heb een keer geprobeerd tijdens de Wereldhavendagen in Rotterdam een gesprek aan te gaan op een stand
van de HAL , maar daar konden (wilden) ze me niet verder helpen omdat ik niet geinteresseerd was in een
Cruise. Er werd wel gezegd dat tijdens een Cruise de officiersverblijven , Brug en Machinekamer verboden
terrein is, waar mijn interesse alleen maar naar uitging. Het reilen en zeilen op de moderne zeevaart.
Maar dat werd meegedeeld door ik denk een gepromoveerde Hofjood.
Dan vraag ik , wie maakt er de dienst uit aan bord.?