Cruise- en passagiersschepen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Geep
Berichten: 535
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door Geep » 15 aug 2018 14:44

flatgebouw???
Drijvende pretparken!!!
vrgr. Geep

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 32148
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door Jos Komen » 16 aug 2018 12:27

De Volkerfreundschaft ex Stockholm 1948.


Volkerfreundschaft.jpg
Volkerfreundschaft.jpg (96.81 KiB) 1490 keer bekeken
IDNo: 5383304 Year: 1948
Name: STOCKHOLM Type: Passenger/cargo (rf) Flag: SWE Tons: 11650
Country of build: SWE Builder: Gotaverken Location of yard: Gothenburg
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 2D-19
[1994 cv to passenger cruise ship, 16144gt/2020dw] - 60 VOLKERFREUNDSCHAFT - 85 VOLKER - 86 FRIDTJOF NANSEN - 93 ITALIA I - 93 ITALIA PRIMA - 00 VALTUR PRIMA - 03 CARIBE - 05 ATHENA - 13 AZORES - 16 ASTORIA

In 1994 verbouwd en nog steeds in de vaart. :wink:

https://www.marinetraffic.com/nl/ais/de ... ps/5383304
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 284
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door Breeze » 16 aug 2018 12:48

Die Stockholm staat toch in het geheugen gegrift bij eenieder van enige senioriteit.

Afbeelding

Afbeelding

En elke keer als die spaghettivreters weer iets onzinnigs willen doen met het wrak van de Andrea Doria, dan komen deze beelden weer naar boven.

Adri

Jaap van Dorp
Berichten: 533
Lid geworden op: 26 mar 2005 15:26
Locatie: Brookfield, Connecticut, USA

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door Jaap van Dorp » 16 aug 2018 22:24

en hij vaart nog steeds als m/v Astoria.
https://images.cruisecritic.com/image/2 ... 400_41.jpg

Frans de Lijster
Berichten: 993
Lid geworden op: 02 feb 2007 14:33
Locatie: 's-Gravenzande

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door Frans de Lijster » 17 aug 2018 11:26

Afbeelding
Astoria 19 april 2017 op de Nieuwe Waterweg.

24 september a.s. komt ze weer.

Frans
Luctor et Salutem
( Ik worstel en Groet u )

Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 3268
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door Allen » 18 aug 2018 18:43

Zie voorgaande berichten.
STOCKHOLM VS ANDREA DORIA


Stockholm vs Andrea Doria001.JPG
Stockholm vs Andrea Doria001.JPG (430.3 KiB) 1151 keer bekeken
Stockholm vs Andrea Doria001a.JPG
Stockholm vs Andrea Doria001a.JPG (179.2 KiB) 1151 keer bekeken
Stockholm vs Andrea Doria002.JPG
Stockholm vs Andrea Doria002.JPG (91.63 KiB) 1151 keer bekeken
Stockholm vs Andrea Doria003.JPG
Stockholm vs Andrea Doria003.JPG (138.38 KiB) 1151 keer bekeken
Grtn

Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 485
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door Erikdepooter » 05 sep 2018 14:06

Vorig weekend deed dit bijzondere, luxe cruiseschip Harlingen aan tijdens de visserijdagen.
Deze foto's zijn van het vertrek, vlak voor het vuurwerk begon.
Zie ook: https://franekercourant.nl/2018/08/29/h ... -harlingen en
https://us.ponant.com/le-laperouse-er-4
Bijlagen
Le Laperouse Harlingen 1.jpg
Le Laperouse Harlingen 1.jpg (68.59 KiB) 764 keer bekeken
Le Laperouse Harlingen 2.jpg
Le Laperouse Harlingen 2.jpg (80.33 KiB) 764 keer bekeken
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 32148
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door Jos Komen » 10 sep 2018 12:13

Kaiser Wilhelm der Grosse 1897.

Kaiser Wilhelm der Grosse.jpg
Kaiser Wilhelm der Grosse.jpg (354.39 KiB) 602 keer bekeken
IDNo: 5600975 Year: 1897
Name: KAISER WILHELM DER GROSSE Type: Passenger ship Flag: DEU Tons: 14349
Country of build: DEU Builder: Stettiner Vulcan Location of yard: Stettin-Bredow
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 2T-22
gunfire (HIGHFLYER) 23.34N/16.02W 26.8.14 - ran out of ammunition & scuttled
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

kabo
Berichten: 201
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door kabo » 18 sep 2018 15:16

NL-HaNA_2.24.14.02_0_191-0281.jpg
NL-HaNA_2.24.14.02_0_191-0281.jpg (142.78 KiB) 373 keer bekeken
Aquitania met een hele partij schoorstenen in 1935 in Southampton.
gr.Bas

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11510
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door Harry G. Hogeboom » 18 sep 2018 17:06

Aquitania met een hele partij schoorstenen in 1935
En daar stonden dan ook een " hele partij" Schotse ketels onder Bas :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 3268
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door Allen » 18 sep 2018 18:32

JA JA,

Technical aspects
Aquitania was the first Cunard liner to have a length that exceeds 900 feet.
Unlike other liners with four funnels, Aquitania did have not a dummy funnel; every funnel was utilised in venting steam from boilers.
The superstructure of the ship, painted white to contrast with the black hull, was particularly imposing and the absence of a raised
forecastle gave it an appearance too wide compared to the hull when seen from the front.

Steam was provided by twenty-one, forced draft, double ended Scotch boilers having eight furnaces each that were
22 feet (6.7 m) long with diameter of 17 feet 8 inches (5.4 m) arranged in four boiler rooms.
Each boiler room had seven ash expellers with pump capacity of approximately 4,500 tons per hour that could also be used
as emergency bilge pumps.

Steam drove Parsons turbines in three separate engine rooms in a triple expansion system for four shafts.
The port engine room contained the high pressure ahead (240 tons, 40 feet 2 inches (12.2 m) long with four stage expansion)
and astern turbine (120 tons, 22 feet 11 inches (7.0 m) long) for the port shaft, the center room contained two low pressure turbines
with ahead and astern capability within single casings (54 feet 3 inches (16.5 m) long, nine expansion stages in ahead turbine,
four in astern turbine) for the two center shafts and the starboard room contained the intermediate pressure ahead turbine
(41 feet 6.5 inches (12.7 m) long) and a high pressure astern turbine (twin of the port high pressure turbine) for the starboard shaft.

The electrical plant, located on G deck, consisted of four 400 kW British Westinghouse generator sets generating 225 volt direct
current with emergency power provided by a diesel driven 30 kW generator on the promenade deck.
Power was provided for about 10,000 lamps and about 180 electric motors.
Grtn

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11510
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door Harry G. Hogeboom » 18 sep 2018 20:42

double ended Scotch boilers having eight furnaces each
Allen ik kan zien dat je weer vooruit gaat..je bent me mooi een slag voor :lol: ik was bezig het op te zoeken in mijn archief....ik had die " double ended" Schotse loerissen in m'n achterhoofd maar was niet zeker meer. Ik heb zelf nog met zgn. "single ended" vier vuurs Schotse ketels gewerkt en dan 2 stuks...en dat was me al heel wat.....21 stuks met 8 vuren, ALLEMACHTIG ( Er stonden er vast wel een paar op stand by!) maar als dat schip dus even gas op de plank gaf en "ze" daar beneden de hele hap op de rooie hadden....ai ai ai wat een indrukwekkend bedrijf.
Bas komt vast nog wel met een stel Ketelruim plaatjes aandragen :roll:

PS. Dat " venting of steam" voor de schoorstenen zullen we maar voor lief nemen......als die jongens even gingen roetblazen was dat een komplete zonsverduistering :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 32148
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door Jos Komen » 22 sep 2018 10:53

De Klipatrick 1890

Kilpatrick-1.jpg
Kilpatrick-1.jpg (142.83 KiB) 76 keer bekeken
Kilpatrick-2.jpg
Kilpatrick-2.jpg (107.82 KiB) 76 keer bekeken
IDNo: 1098117 Year: 1890
Name: MICHIGAN Type: Passenger ship Flag: GBR Tons: 3722
Country of build: GBR Builder: Harland & Wolff Location of yard: Belfast
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1T-11
98 KILPATRICK - 21 ACROPOLIS - 23 WASHINGTON - 23 GREAT CANTON
BU Genoa 26.3.24
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Plaats reactie