Tallyen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Jos Komen (R.I.P)
Berichten: 32270
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Tallyen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 14 jul 2018 23:31

Op tankers had ik daar niets mee te maken, het tallyen gebeurde tijdens het storen door de hofjood als de scheepszwendelaars van Vinke hun handeltje kwamen afleveren.
Dit was vooral een kwestie van de dozen bier in de peiling houden. :)

Op een Gulftanker op weg naar Bandar Mashur lag er in Bandar Shapur aan de Shatt al Arab een Victory van de VNS en vertelde een ex-leerling van de VNS dat hij daar destijds (zonder airco) de hele dag aan het tallyen was.
En toen we 6 weken later weer terugkwamen lag die boot er nog steeds... :o

Maar zoals bekend ben ik later op "droge bootjes" gaan varen en daar werd ik er ook mee geconfronteerd.
Op GHV schepen waren er meestal genoeg tallymannen, maar op de KHV schepen was het echt behelpen, vooral als ze met 3 gangen werkten.
Ze zaten daar eigenlijk voor de kat zijn viool, het klopte nooit met de cijfers van de wal.
Bleef er een hijs boven het luikhoofd hangen om te wachten tot de forklift de vorige hijs had weggewerkt.
Goh, is deze hijs nu wel of niet getallyd? :wink:
Mijn ervaringen met tallyen zijn dus niet zo positief, maar misschien zijn er Kombuizers die daar anders over denken. :)
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Jacob Bothof
Berichten: 407
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Tallyen

Bericht door Jacob Bothof » 15 jul 2018 10:26

Zelf heb ik als massinissie niet zoveel ervaring met tallyen, maar op de pakjesboten bij Van Uden
in de Zuid waren bij ons aan boord vaak de Sparksen daar mee bezig om hun zakcentjes aan te vullen
(waar moeders thuis niks van wist) en die dan in de Ambuggiebar omgezet werden in Cubalibres :lol:

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6538
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Tallyen

Bericht door jdbvos » 15 jul 2018 10:52

De ouwe hield haast altijd de tally aan van de eigen bemanning, omdat die vertrouwd werd (wat moest die nu voor reden hebben om verkeerd te tellen), maar ook die werd besodemietert: je telt de dozen 'van links naar rechts, en van boven naar beneden', en vermenigvuldig dat met het aantal wat je in de "diepte" telt... Je moest dus heel goed kijken hoe de dozen gestapeld waren, en in het midden niet een grote holte zat...
Maar op Seatradeschepen werd heel veel getallyed. En vaak niet alleen door de eigen bemanning, maar ook vaak door de verschepers zelf, en soms zelfs door eoa walpief….
Hieronder worden we geladen met tonijn vanuit een jager, askmenievergis was dit in Douala...
Op de jager wordt door eigen mensen getallyed én van de hijs in het net het gewicht bepaald...Ze halen met dat net wél met eigen gerei de tonijn uit hun vriestanks, tezamen met enkele bijvangst-dolfijnen, en dat wordt gewogen zonder bijvangst; daarna werd het net aangehaakt aan onze overstomers
Dat laatste, die weging dus, was voor hun 'de echte' meting, maar aangezien er nogal wat brijn uit die lading loopt (vandaar dat beschermende dekkleed bij ons over dek ligt), ging het ons vaak meer om het aantal...
De waarde van zo'n lading was nogal hoog, en de tallymannen vergeleken hun uitkomsten ook met elkaar....Hoe het gemarchandeer daarna ging weet ik niet, wellicht dat Koert daarover meer kan vertellen...
Maar hieronder, op de laatste foto, zie je onze Philippino-matroos gebroederlijk naast zo'n walpief zitten te tallyen….een andere tallyman is blijkbaar al flauwgevallen bij het zien van zoveel dooie vis...maar persoonlijk denk ik dat hij gewoon is gaan slapen waar hij stond, en 's avonds het aantal werkuren claimde...
Een koud klusje voor die arme dokkers: ik heb eens een inwendige temperatuur gemeten in zo'n tonijn: variërend tussen -25 en -45 graden, en dat zijn bepaald geen dagelijkse temperaturen voor Doualinezen...

Bananen, bijvoorbeeld, werden gewoon ingeladen: 'de wal' scheen wél een tally te houden , het schip niet: de meester flikkert tijdens de reis tientallen dozen overboord, dus 'what's the use' ? Ikzelf heb nooit bijgehouden hoeveel dozen ik over de muur flikkerde , maar ik zag donders goed dat die ouwe altijd nieuwsgierig stond toe te kijken....Maar wellicht stond die dan te tellen, voor "d'eigen adminnestroazie" ???
Bijlagen
NovaZembla 09.jpg
NovaZembla 09.jpg (108.66 KiB) 1007 keer bekeken
NovaZembla 10.jpg
NovaZembla 10.jpg (137.46 KiB) 1007 keer bekeken
NovaZembla 11.jpg
NovaZembla 11.jpg (256.41 KiB) 1007 keer bekeken
NovaZembla 12.jpg
NovaZembla 12.jpg (121.75 KiB) 1007 keer bekeken
Greetz!
Jan DB Vos

sparks
Berichten: 121
Lid geworden op: 09 feb 2015 22:52

Re: Tallyen

Bericht door sparks » 15 jul 2018 12:24

Eén grote poppenkast ik heb het gelukkig alleen maar mee gemaakt op Cuba zakkies aardappelen tellen die het ruim uit kwamen. KHV bakkie dus inderdaad iedereen in ploegen helpen. Klopte geen zak van en ik heb ook nooit gehoord hoe het afgelopen is. Maar iemand heeft of te veel of te weinig betaald dat weet ik wel :mrgreen:

Trouwens rare jongens die Cubanen bestellen pootaardappelen maar als ze eenmaal gearriveerd zijn eten ze ze vrolijk op bleek later :shock:

Martinus
Berichten: 595
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Brasilia

Re: Tallyen

Bericht door Martinus » 15 jul 2018 14:22

Trouwens rare jongens die Cubanen bestellen pootaardappelen maar als ze eenmaal gearriveerd zijn eten ze ze vrolijk op bleek later

Dat gebeurde in Brazilië ook wel en hier kwam het omdat pootaardappelen wel ingevoerd mochten worden maar consumptieaardappels niet. Dus dan maar een pootaardappel-etiket er op.

v+d
Berichten: 5303
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Tallyen

Bericht door v+d » 15 jul 2018 15:01

Op de West Afrikaanse kust, terwijl er op rede gelost werd. Altijd prachtig om te zien hoe de gejatte spullen aan de andere kant over de muur gingen. Had vaak medelijden met de stuurlieden(verder nooit hoor).

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6538
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Tallyen

Bericht door jdbvos » 15 jul 2018 17:16

Man wat liet je me schrikken met je
Had vaak medelijden met de stuurlieden
Maar gelukkig
(verder nooit hoor)
:lol: :lol:
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11645
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Tallyen

Bericht door Harry G. Hogeboom » 15 jul 2018 19:47

Had vaak medelijden met de stuurlieden
Ik ben NU nog bezig met weer op adem te Komen :lol: :mrgreen: ......in de toekomst TOCH even aan je kollega's denken Jan...voor je weer zoiets opschrijft! :mrgreen: ...."we" zijn geen 25 meer :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 1044
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Tallyen

Bericht door peelander » 15 jul 2018 20:01

Hij zong er lang geleden al over: Harry Bellafonte.
https://www.youtube.com/watch?v=6Tou8-Cz8is
groeten
Jan van der Pluijm

Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 2421
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Tallyen

Bericht door jacko » 15 jul 2018 20:22

In Itajai een zak pootaardappelen mee nasr de Dinamarka bar , en dan de hele avond gratis drinken.😁😁
Dat waren de leuke dingen.

Groet
Hans
Laatst gewijzigd door jacko op 15 jul 2018 23:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.

Gebruikersavatar
Jos Komen (R.I.P)
Berichten: 32270
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Tallyen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 15 jul 2018 23:26

De West Afrikaanse kust...
Op de Sargodha van EAC hadden we in Bremen pallets met halve liters Beck Bier geladen.
Pallets tallyen was uiteraard geen probleem. :wink:
Het bier was bestemd voor Douala, de laatste haven van de kustreis.
De kustreis begon bij Dakar en verder deden we nog een stuk of zes havens aan, o.a. Lagos...
Vanwege al dat bier in ruim 5 werden er in iedere haven wachtslieden ingehuurd om de stuurlieden te ontlasten, we hadden het al zwaar genoeg... :lol:
Het viel soms wel op dat de wachtslieden en de havenarbeiders vaak erg uitbundig waren als ze van boord gingen.
Maar de Deense bemanning bestond ook niet alleen uit koorknapen. :wink:
Er viel dus weinig te tallyen in Douala, alle flessen waren tijdens de kustreis leeggelurkt.
Misschien leverde het statiegeld nog iets op. :wink:
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2486
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Tallyen

Bericht door K.Brouwer » 15 jul 2018 23:49

Kijk eens aan, een wtk met gevoel in z'n donder (v+d). Maak je eerlijk gezegd toch niet zo vaak mee 8) . Kom zo wel terug wat betreft tallyen. Dat was voor ons een verschrikking.

Groeten, K.Brouwer.

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11645
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Tallyen

Bericht door Harry G. Hogeboom » 16 jul 2018 00:45

Maak je eerlijk gezegd toch niet zo vaak mee
En ik me vroegaah maar uitsloven om het licht aan te houden EN de Airco draaiende :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2486
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Tallyen

Bericht door K.Brouwer » 16 jul 2018 02:10

Goed, eerst maar eens uitleggen waarom er soms wel en soms niet moest worden getallied. Als de reder het vervoer zelf had afgesloten wilde hij natuurlijk wel weten of het afgesproken aantal pakjes/dozen drums en noem het maar op wel aan boord kwam
want zodra de Bill of Lading voor die getallen getekend werd is de reder hiervoor verantwoordelijk. Dus als er in de loshaven een
tekort van b.v. 100 dozen was draait de reder hiervoor op dus geeft hij aan die ouwe opdracht om zowel bij laden en lossen te tallyen zodat hij zeker weet dat hij niet opdraait voor fictieve tekorten. Dit is nu niet meer van toepassing als het schip in Time Charter gaat. Dan draait de Charteraar hiervoor op dus die laat voor zijn rekening tallyen en draait voor eventuele tekorten op.
Uiteraard bestaan op deze algemene regel weer allerlei uitzonderingen. Bij Atlantic Lines voeren wij in T/C doch zij hadden contractueel bedongen dat de stuurlui verplicht waren om de te laden bevroren garnalen in de laad- en loshaven te tallyen. Dit bleek geen loos iets te zijn daar we in N.Y. regelmatig "plotseling" weer een of twee pallets garnalen verdwenen waren ( een
pallet was 42 of 45 dozen à USD 69 per stuk à 3,65 maakt aardig wat centjes...).Een doos woog 50lbs en er zaten 10 pakken in van 5lbs per stuk.Dammers kreeg hiervoor USD 50 per maand en wij dus niks.Van de schepen met lockers konden we 281,5 mt garnalen laden. Van de schepen zonder lockers weet ik het niet meer,zal wel ongeveer hetzelfde geweest zijn. Ook vervoerden wij er veel bevroren vlees en vis mee, doch dat hoefde niet getalleyd te worden daar in de C/P expliciet stond vermeld dat het garnalen betrof. Heb hier menige strijd met zo'n ouwe over gevoerd die niet eens wist dat er een C/P aan boord was! Mocht er iets niet duidelijk zijn laat mij het dan weten zodat het voor iedereen te volgen is waarom die ouwe's soms zo "raar" doen.

Groeten, K.Brouwer.

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11645
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Tallyen

Bericht door Harry G. Hogeboom » 16 jul 2018 02:16

MOT jij niet naar je lappenmandje KB :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 487
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Tallyen

Bericht door Erikdepooter » 16 jul 2018 14:21

Ik herinner me een verhaal van de KJCPL (of KPM) waarbij er olifanten mee gingen voor een Europese dierentuin. Natuurlijk getallied. De uitkomst was dat er aan wal drie zijn geteld en aan boord twee. Oftewel één "in dispuut". Of er bij het lossen is nageteld weet ik niet.
Nog los van de kans dat er onderweg jonkies werden geboren. :lol:

Overigens haden we er op de Susanna ook wel gezeik over. Stalen billets vanuit Lulea naar Duitsland, á 2 ton per stuk, in het ruim van een boot zonder laadgerei. Er ontbraken er na het lossen altijd wel een paar, waar ze ons dan de schuld van in de schoenen wilden steken. Alsof we die onderweg met de hand uit het ruim hadden gehaald en aan een of andere opkoper in een roeiboot hadden verpatst.
"Three billets missing, agian, mister mate!" kreeg je dan om de oren.
De bootsman had voor mij een paar op schaal van hout nagemaakt. Die haalde ik dan uit mijn borstzakje en paste daarmee het verschil bij. "I'm sorry. here are the missing ones . . . ".
Die stomme blik die je dan kreeg was goud waard.
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)

Plaats reactie