Nederlandse Norness Scheepvaart Maatschappij

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Jan van der Doe
Berichten: 28
Lid geworden op: 26 aug 2004 21:58
Locatie: Fergus, On. Canada

Nederlandse Norness Scheepvaart Maatschappij

Bericht door Jan van der Doe » 23 sep 2018 21:25

In 1959 had de rederij vier tankers in de vaart onder Nedrlandse vlag.

ASTRIS NAES, NAESS TIGER, NAES LION EN NAESS COMMANDER.

Afbeelding
ASTRID NAESS.

Zijn er nog foto's van de andere schepen.
Varen bij deze rederij kon niet wilder zijn dan de z.g.n. wilde vaart.
Groet,
Jan.
Vriendelijke groet/Kind Regards
Jan van der Doe.

Varen is noodzakelijk, Leven niet.

Klaas Buytenwegh
Berichten: 38
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Nderlandse Norness Scheepvaart Maatschappij

Bericht door Klaas Buytenwegh » 23 sep 2018 21:48

Bulkcarrier, Naess Courier. Helaas geen foto.

Klaas

Gebruikersavatar
Drentenier
Berichten: 1637
Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
Locatie: Gasselte

Re: Nderlandse Norness Scheepvaart Maatschappij

Bericht door Drentenier » 23 sep 2018 23:36

Kijk eens hier: http://www.kombuispraat.com/viewtopic.p ... 1&start=80
Even door scrollen :wink:
Groet,
Hans

Gebruikersavatar
Jos Komen (R.I.P)
Berichten: 32270
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Nderlandse Norness Scheepvaart Maatschappij

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 24 sep 2018 10:41

ASTRIS NAES, NAESS TIGER, NAES LION EN NAESS COMMANDER

Bij Nedgulf Tankers zaten diverse ex-Norness kapiteins en stuurlui.

Astrid Naess.jpg
Astrid Naess.jpg (103.52 KiB) 648 keer bekeken
Naess Tiger.jpg
Naess Tiger.jpg (87.23 KiB) 648 keer bekeken
naess lion.jpg
naess lion.jpg (57.35 KiB) 648 keer bekeken
Naess Commander.jpg
Naess Commander.jpg (92.73 KiB) 648 keer bekeken
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11657
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Nderlandse Norness Scheepvaart Maatschappij

Bericht door Harry G. Hogeboom » 24 sep 2018 14:59

Bij Nedgulf Tankers zaten diverse ex-Norness kapiteins en stuurlui.
Ook op de Reuzen v H. toendertijd...schiet me nu te binnen.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
Jos Komen (R.I.P)
Berichten: 32270
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Nderlandse Norness Scheepvaart Maatschappij

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 24 sep 2018 15:24

Wat namen die ik me nog herinner.
Kapitein Bilderbeek (Wilde Bill), werd nautisch inspecteur.
Zijn vriendje, 2e stuurman Schouten werd zijn assistent en voortaan Captain Schouten genoemd. :wink:
Kapitein Komdeur, eerste stuurman Frank Engels en stuurman Joep Portasse had geloof ik ook een reisje bij Norness gemaakt.
Verder kan ik me zo gauw effe geen namen herinneren. :wink:
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 3348
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Nderlandse Norness Scheepvaart Maatschappij

Bericht door Allen » 24 sep 2018 16:10

Voor de ASTRID NAESS

>>> HIER en dan scrollen .
Grtn

Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2489
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Nderlandse Norness Scheepvaart Maatschappij

Bericht door K.Brouwer » 25 sep 2018 00:27

Heeft iemand een verklaring voor de rook of stoom welke van de bak afkomt van de Naess Commander?

Groeten, K.Brouwer.

v+d
Berichten: 5305
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Nderlandse Norness Scheepvaart Maatschappij

Bericht door v+d » 25 sep 2018 10:45

Koert, ik denk gewoon stoom aan dek en dan aftappen van het ankerspil of de winches die wilden op een tanker nog wel eens op stoom werken.
Wellicht waren ze op weg naar buiten na het lossen en waren ze tankreiniging aan het voorbereiden.
In ieder geval zijn er op een tanker veel stoomleidingen aan dek om af te tappen.

Gebruikersavatar
Jos Komen (R.I.P)
Berichten: 32270
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Nederlandse Norness Scheepvaart Maatschappij

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 25 sep 2018 10:56

De tankdeksels staan open, ze zijn misschien een begin aan het maken met heet butteren.

Op onderstaande link tig foto's van de Naess Commander.
http://www.maritiemdigitaal.nl/index.cf ... startrow=1
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Sparks316
Berichten: 94
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss
Contacteer:

Re: Nederlandse Norness Scheepvaart Maatschappij

Bericht door Sparks316 » 25 sep 2018 13:50

De Naess Tiger is na Carbo Tiger nog de Anco Norness geworden in 1971 of daaromtrent.
Louis

Gebruikersavatar
Jos Komen (R.I.P)
Berichten: 32270
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Nederlandse Norness Scheepvaart Maatschappij

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 25 sep 2018 13:53

Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Klaas Buytenwegh
Berichten: 38
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Nederlandse Norness Scheepvaart Maatschappij

Bericht door Klaas Buytenwegh » 25 sep 2018 21:09

Zou die foto van de Naess Commander, tijdens de proefvaart zijn genomen? Het ziet er wel erg mooi uit.

Klaas


v+d
Berichten: 5305
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Nederlandse Norness Scheepvaart Maatschappij

Bericht door v+d » 25 sep 2018 21:43

Hotlo's en tankers dat kon prima maar je moest wel zorgen dat er ervaren Hotlo machinisten het spulletje draaiende hielden en dat er originele reservedelen uit Tukkerland aan boord kwamen. Bij deze maatschappij gingen ze er iets te makkelijk mee om. Of ga ik nu iemand op zijn klompen staan?

Klaas Buytenwegh
Berichten: 38
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Nederlandse Norness Scheepvaart Maatschappij

Bericht door Klaas Buytenwegh » 25 sep 2018 23:25

Ik heb zelf nooit met deze motoren gevaren. Ik ken ze alleen van verhalen van oud collega's en van de verhalen op dit forum. Ik weet niet hoe de wal organisatie bij deze rederij er uitzag. De bekende lijnvaart rederijen hadden meestal een vast en gemotiveerd personeelsbestand en een door de wol geverfde wal organisatie, die voortkwam uit de mensen van de vloot. Ik heb altijd bij wildevaart rederijen gewerkt en daar had je een groot verloop. Ik heb heel wat ongemotiveerde (of onverschillige) figuren voorbij zijn komen. Even snel een diploma halen, of promotie maken en dan vertrekken naar de volgende die weer net iets meer had te bieden. Dus de betrokkenheid bij schip en rederij is dan een stuk minder. Dan de walorganisatie, als die er al is, is ook belangrijk. Bij Vinke, Halcyon en Rederij Amsterdam hadden ze een redelijk goede technische dienst aan de wal.
De grote lijn- en wildevaart rederijen hadden veel ervaring met deze motoren (of ander merken) opgedaan en door schade en schande wijzer geworden. Dit was bij de Norness, het eerste en misschien wel enige schip met deze motor. Ik weet ook niet wat de insteek van deze rederij was ten aanzien van onderhoud. Als ik goed begrijp was ze op de Amerikaanse leest geschoeid en dat is niet te vergelijken met de landen van West-Europa.
Maar ik wil hiermee niet suggereren, dat dit geen goed organisatie was. Ik heb lange tijd een abonnement op de uitspraken van de RvS gehad. En ook bij de "gerenommeerde rederijen" ging het wel eens flink mis.

Klaas

Plaats reactie