Nederlandse Norness Scheepvaart Maatschappij

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Nederlandse Norness Scheepvaart Maatschappij

Bericht door Sparks316 »

De Naess Tiger is na Carbo Tiger nog de Anco Norness geworden in 1971 of daaromtrent.
Louis

Jos Komen (R.I.P)

Re: Nederlandse Norness Scheepvaart Maatschappij

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Klaas Buytenwegh
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Nederlandse Norness Scheepvaart Maatschappij

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Zou die foto van de Naess Commander, tijdens de proefvaart zijn genomen? Het ziet er wel erg mooi uit.

Klaas
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Nederlandse Norness Scheepvaart Maatschappij

Bericht door v+d »

Hotlo's en tankers dat kon prima maar je moest wel zorgen dat er ervaren Hotlo machinisten het spulletje draaiende hielden en dat er originele reservedelen uit Tukkerland aan boord kwamen. Bij deze maatschappij gingen ze er iets te makkelijk mee om. Of ga ik nu iemand op zijn klompen staan?
Klaas Buytenwegh
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Nederlandse Norness Scheepvaart Maatschappij

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Ik heb zelf nooit met deze motoren gevaren. Ik ken ze alleen van verhalen van oud collega's en van de verhalen op dit forum. Ik weet niet hoe de wal organisatie bij deze rederij er uitzag. De bekende lijnvaart rederijen hadden meestal een vast en gemotiveerd personeelsbestand en een door de wol geverfde wal organisatie, die voortkwam uit de mensen van de vloot. Ik heb altijd bij wildevaart rederijen gewerkt en daar had je een groot verloop. Ik heb heel wat ongemotiveerde (of onverschillige) figuren voorbij zijn komen. Even snel een diploma halen, of promotie maken en dan vertrekken naar de volgende die weer net iets meer had te bieden. Dus de betrokkenheid bij schip en rederij is dan een stuk minder. Dan de walorganisatie, als die er al is, is ook belangrijk. Bij Vinke, Halcyon en Rederij Amsterdam hadden ze een redelijk goede technische dienst aan de wal.
De grote lijn- en wildevaart rederijen hadden veel ervaring met deze motoren (of ander merken) opgedaan en door schade en schande wijzer geworden. Dit was bij de Norness, het eerste en misschien wel enige schip met deze motor. Ik weet ook niet wat de insteek van deze rederij was ten aanzien van onderhoud. Als ik goed begrijp was ze op de Amerikaanse leest geschoeid en dat is niet te vergelijken met de landen van West-Europa.
Maar ik wil hiermee niet suggereren, dat dit geen goed organisatie was. Ik heb lange tijd een abonnement op de uitspraken van de RvS gehad. En ook bij de "gerenommeerde rederijen" ging het wel eens flink mis.

Klaas
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14380
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Nederlandse Norness Scheepvaart Maatschappij

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Of ga ik nu iemand op zijn klompen staan?
Er zitten toch zeker "tegenwoordig" wel stalen neuzen in die klompen Jan??...veiligheid voooor alles! :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
KJHvanBeek
Berichten: 606
Lid geworden op: 19 aug 2009 10:14
Locatie: Naaldwijk

Re: Nederlandse Norness Scheepvaart Maatschappij

Bericht door KJHvanBeek »

Ik heb drie reizen bij de Norness gemaakt als Radio Officier.
Twee van een jaar op de Naess Tiger en een op de Naess Lion van 9 maanden.
Was een prima club.
Gebruikersavatar
sparky-san
Berichten: 2094
Lid geworden op: 23 mei 2019 17:27

Re: Nederlandse Norness Scheepvaart Maatschappij

Bericht door sparky-san »

Wat aanvullingen op Norness.
Naess_Cavalier.jpg
Naess_Cavalier.jpg (100.89 KiB) 532 keer bekeken
Naess_Cavalier-.jpg
Naess_Cavalier-.jpg (111.73 KiB) 532 keer bekeken
on a clear day, you can see forever . . . .
Gebruikersavatar
sparky-san
Berichten: 2094
Lid geworden op: 23 mei 2019 17:27

Re: Nederlandse Norness Scheepvaart Maatschappij

Bericht door sparky-san »

Naess_Clansman.jpg
Naess_Clansman.jpg (145.32 KiB) 528 keer bekeken
on a clear day, you can see forever . . . .


Plaats reactie