Omscholing 30 -> 34

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Klaas Buytenwegh
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Omscholing 30 -> 34

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Goeie avond.

Hier het gratis advies van iemand die 28 jaar geleden, na 40 jaar varen is gestopt met dit prachtige beroep. Ik heb in die tijd een heleboel vogels van verschillende pluimage zien komen en gaan. Vooral zien gaan, sommigen al voordat de trossen los gingen. Er waren heel serieuze gasten bij maar ook veel luchtfietsers met een totaal verkeerde instelling. Na zoveel jaar heb je wel enige mensenkennis. Mijn advies; niet aan beginnen, het wordt niets .

Grt.

Klaas

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Omscholing 30 -> 34

Bericht door Harry G. Hogeboom »

En het liefst met een antwoord gewoon recht voor de raap
Nou, daarvoor ben je hier aan het juiste adres......ik bedoel dan met "recht voor de raap"
maar ook veel luchtfietsers met een totaal verkeerde instelling
DAT zegt Klaas hierboven....kort en bondig! Klaas is wellicht een van de Snr. personen hier op Kombuis, zo niet DE Snr......EN bij de indigenous peoples hier in Noord-Amerika ( waar ik tussen 2 haaakies veel bewondering voor heb!) zijn HET de ouderen en daardoor de wijzen die daar de belangrijke besluiten nemen......tel uit je winst! :lol:

Verder moet ik bedenken dat ik zelf toen ik besloot om te gaan varen, me daar in feite nooit in heb verdiept WAT dat precies allemaal inhield, HOE dat zou gaan, WAT de toekomst zou brengen etc. etc. Ik WOU gewoon gaan varen en de wereld zien, mind you ik besloot dat toen ik 10 of 12 jaar oud was EN liet me verder door geen mens meer van gedachten veranderen en reken maar dat er personen waren die " leeuwen en beren" zagen!.... :mrgreen:

Het IS in feit net als " slootjespringen als je kievits-eieren zoekt!"....ALS je steeds bij iedere sloot blijft staan en wikt en weegt en bedenkt DAT je natte reet gaat halen als je er IN flikkert en/of verzuipt als je met je kakkies in de modder blijft steken etc. etc...........DAN kom je NOOIT over die sloot heen, DAN zijn alle kievits eieren pleiten en ALS je dan na al die 5555'n en 6666'n TOCH nog besluit om te springen DAN flikker je zo goed als zeker IN die sloot........WANT je moet een zekere " laat ik maar zeggen ON-bezonnen heid" hebben om kievits- eieren te gaan zoeken in de 1e plaats.....ik zou dit ook kunnen zeggen met " NIET druppen maaaar dooooorpissen" :lol: :mrgreen:

MAN.........ik wou dat ik net zo direct en kort van stof kon zijn als KLaas!! :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Mathieu
Berichten: 200
Lid geworden op: 25 dec 2006 23:14
Locatie: Kubaard

Re: Omscholing 30 -> 34

Bericht door Mathieu »

Wil je stuurman of machinist worden? Is het stuurman dan kun je misschien eens informeren bij de zeevaartschool van Enkhuizen, die deden ook altijd in deeltijd opleidingen. Of dat nog zo is weet ik niet maar altijd de moeite waard om na te vragen.
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Omscholing 30 -> 34

Bericht door Allen »

@Jacob, je geeft zelf je beperkingen al aan.
Je wil reacties recht voor z'n raap.
Je hebt geen schijn van kans.
Allemaal geneuzel dus.
Grtn @Allen
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Omscholing 30 -> 34

Bericht door v+d »

Man o Man, ik weet dat ik niet een van de geduldige ben maar...!
Ga eens fijn niet studeren maar je handjes laten wapperen, dat kan op elke leeftijd en haast overal, vooral als je zoals je zelf zegt genoegen neemt met een lage gage.
Het leven is een voortdurende uitdaging, echt waar, maar je moet niet alles verzekerd en gezekerd willen hebben want dan kom je niet in beweging.
Plat gezegd, vroeger zette honger ons in beweging en daardoor ging je uitdagingen aan.
Als je een keer over het eerste drempeltje heen was vormde het volgende wat hogere drempeltje al helemaal geen uitdaging meer dus ging je horden lopen enzovoorts.

Jacob, je bent ongetwijfeld geleerder als de schrijver van dit verhaaltje maar man ga eens aan de gang, je bent bejaard voor je het weet en dat vriend weet ik uit ervaring :!:

Neem mij niet kwalijk, ik kom uit een tijd waarin je rustig 4 boterhammen naar binnen mocht werken en ook wel zes, maar op slechts twee daarvan kreeg je beleg. Toen ik dertien was had ik al diverse baantjes na schooltijd en ik kwam toen al niets meer te kort :wink:
Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1214
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Re: Omscholing 30 -> 34

Bericht door Henk van der Moolen »

Dit advies van v+d is echt het beste advies wat er is , doe hier je voordeel mee.
Stop met al dat getwijfel en begin met werken.
En vergeet nooit dat een theoretische opleiding slechts een deel van het verhaal is, het belangrijkste deel is ervaring.
Wat er in een mens zit komt er altijd uit als je je best doet. En komt er niets uit dan zit het er ook niet in.
Beleg je geld verstandig,
Bij de slijter krijg je 41%.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Omscholing 30 -> 34

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Ik vindt het wel facinerend dat velen van "onze stoomboot massinissies generatie" vrijwel identiek naar dit onderwerp kijken :roll:
En vergeet nooit dat een theoretische opleiding slechts een deel van het verhaal is,
Wat Henk hier zegt noemde ik altijd tegen jongere zomerstudentjes: " Het toegangskaartje naar de wedstrijd" :lol:
Als je netjes oppast dan mag je heel misschien wat meespelen, maar er is geen garantie dat je ook een of meerdere goals scoort!
Jacob, je bent ongetwijfeld geleerder als de schrijver van dit verhaaltje
En uuuuh Jacob........als ik je was DAN zou ik " die geleerdheid van deze schrijver V+D" maar NIET onderschatten!!!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
sparks
Berichten: 241
Lid geworden op: 09 feb 2015 22:52

Re: Omscholing 30 -> 34

Bericht door sparks »

Hier ff geen sr massienissie. Je denkt rond je 35e dan klaar te zijn volgens mij heb je dan het eeuwige student zijn wel omarmd. Denk je dat je een werkelijk totaal ander leven aan boord van een schip aan kan?

Ik zou het denk ik niet met je aandurven als je kwam solliciteren.
Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 2412
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Omscholing 30 -> 34

Bericht door peelander »

Mathieu schreef: 25 okt 2018 21:30 Wil je stuurman of machinist worden? Is het stuurman dan kun je misschien eens informeren bij de zeevaartschool van Enkhuizen, die deden ook altijd in deeltijd opleidingen. Of dat nog zo is weet ik niet maar altijd de moeite waard om na te vragen.
In Enkhuizen kan je ook een opleiding volgen om in de charterzeilvaart aan de slag te gaan. Dat kan op het binnenwater zijn, maar ook buitengaats EN: je hoeft niet bang te zijn voor onbemand varen. Bovendien is het niet zo moeilijk om praktijkervaring op te doen. Handjes zijn altijd wel nodig.
En oja mbt leeftijd, een maat van me 71 jaar in december vaart nog steeds als kapitein op een Guardschip. Wel wat saai dobberen en gaande houden rond windparken.
groeten
Jan van der Pluijm


Plaats reactie