Machinekamers

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
ArieE
Berichten: 138
Lid geworden op: 22 dec 2010 13:36

Machinekamers

Bericht door ArieE »

Heren Kombuizers,

Op Youtube kwam ik de volgende machinekamer-video tegen:

https://www.youtube.com/watch?v=RKKxVFS ... ture=share

Groeten Arie Eijgenraam

v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Machinekamers

Bericht door v+d »

Mooi Arie, dan zie je direct het probleem van die saaie motoren zonder kleppen in de kop. Alleen de cilindersmeerolie-automatenaandrijving zie je bewegen, verder is er maar weinig te zien, wel en bult lawaai, tamelijk saai dus :lol:
Volgens Harry waren het motoren waar veel aan te werken was, het is dat ik hem een beetje ken anders zou je hem van opscheppen gaan betichten :wink:
ruudsijmons
Berichten: 283
Lid geworden op: 05 jan 2007 22:10
Locatie: ede

Re: Machinekamers

Bericht door ruudsijmons »

Hey hey


dit is een "ECHTE " scheepsdiesel.
ikzelf heb 3 jaar op de Zaanland van de KHL gevaren tot mijn vaartijd van LL wtk tot 2e wtk vol was.
Op de Zaanland stond ook een M.A.N scheepsdiesel van het zelfde typne KZ/78 140 alleen maar 7 cylinders maar wel met geniale brandstofpompen met aparte begin en eind regeling geniaal/krankzinnig (ligt dicht bij elkaar).
Alleen op de Cap San Diego hadden ze een vooruitziende blik door de kar zwart te schilderen, bij ons war deze "azuurblauw "dat stond op het verf blik.
maar dit weer eens te horen draaien mooie muziek, alleen die stond te s tarten liet wel de hulp lucht toevoer vallen wij vingen deze op anders bestond de kans dat eea kapot ging

groet ruud sijmons
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Machinekamers

Bericht door Roy »

Wel handig zo'n zwarte kleur, dan zie je de vette troep ook niet.
Mare, is dat wel zo handig ?. Hoe lichter een machine geschilderd wordt, grijs, of groen b.v., hoe eerder je lekkage kan zien, ( ontstaan ) en dus mogelijk het euvel kan verhelpen...…….

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Machinekamers

Bericht door jdbvos »

Dat brengt wel herinneringen terug....alhoewel ik liever de rinkelende telegraaf hoorde...
Maar dat manoeuvreren deed ik in muh uppie, en een leerling of assistent/5e voor het ren- en vliegwerk.
In m'n eigen leerlingtijd stond de hwtk achter me, maar dat kwam later alleen nog eens voor op de NL Freetown, die geen brugbediening had, voor het bijhouden van het manoeuvreerboekje...
Toch vond ik dat altijd mooi werk....behalve in 't Suez-kanaal of Panama-kanaal….dat duurde dan te lang...
Vooral het SK met het 'telefoongebeuren' "..mag er een half klappie bij ?" En een minuut later "...mag er een kwart klappie af ?"
Tuurlijk mocht dat ! We hadden die fijnregelaar op de brandstofhandle niet voor naks…

Die Cap San Diego heeft nog eens pal voor ons gelegen in Quayaquil: wij lostten met de Spaarnekerk (geloof ik) machineonderdelen vanuit Keelung, en bij hun reden vrachtauto's af-en-aan.
Jaren later op reefers wist ik wat er in die vrachtwagens -zeg maar vruchtwagens- zaten.... Bananen !

Wat loopt zo'n motortje mooi op gasolie, hè ?
Zelfs een Hotlo of SW, ja ook de Burmaister&Waine, loopt als een naaimachientje op gasolie....
Wat dat betreft is GO een afkorting voor gaswonderolie.
Vanwege alle milieueisen van nu denk ik dat ze draait op GTL: da's helemaal birthdaycake voor een motor.
Met de Geert Bodewes bunkerden we in Port Stanley tijdens die oorlog van die marine-fuel: lichtpaarse (anders ruikende) gasolie die in DenHelder dieseline heette, en dat zou destijds best al wel die GTL geweest kunnen zijn: dat was écht birthdaycake voor die MaK…. Op de brug: pet andersom opzetten, en de stuurwielspaken onderhands vastgrijpen na het starten...
Dat van die naam dieseline heb ik van m'n broertje (RIP), die voer als stuurman op een binnenvaarttanker vaak met dat spul naar DenHelder
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Machinekamers

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Volgens Harry waren het motoren waar veel aan te werken was,....etc.
Ach jaaa Jan.........." and THEN there were Hotlo's" :lol:
Even zo maar uit HET leven gegrepen-dus niet van horen zeggen, uit het geheugen en zonder verder nadenken, Verolme MAN 9KZ 70-120 uiteraard draaiende op zware peut!( Dus nadrukkelijk GEEN MAN uit Moffrika!!)
1) zuigertrekken dat het een lieve lust was. details zijn hier al wel eerder gepubliceerd, flikker dat MAN manual maar gerust in ruim 13.
2) gescheurde voeringen en onder voeringen.
2a) gescheurde zuigerhemden.
3) gescheurde koppen.
4) gebroken telescoopijp bracket en daardoor,
5) gebroken tussenbodem met karterdeur te barsten.
6) gebroken mufkoppeling van de nokkenas.
6a) regelmatig problemen met de kruiskop lagers- ondermaatse pennen etc.
7) MAN brandstofpompen tesamen met de bijbehorende ellende van beschadigde nokken. ( Dus GEEN Boschpompen!)
8) gebroken ankerbout(en)
9) i.v.m. een MK takel zonder tandheugel-dus gladde wieltjes in een gladde H-balk!- tijdens zuigertrekken in slecht weer ging een zuiger aan de haal en nokte met de knobbel aan de zuigerstang de uitlaatgassen turbo # 3 volledig te barsten.
10) eventjes niet over de "4 stuks dubbelwerkende armen en benen ladingpompen" beginnen.
11) eventjes niet over " 2 stuks 4 vuurs Schotse ketels met een armen en benen voedingwater/stookpomp bedrijf" beginnen.
11a) eventjes niet te lang zeuren over " shit in de tussenbodems en SHIT in de spoellucht receiver"
12) gescheurde uitlaatgassen flexibles ( 3 stuks naar 1 turbo!) totaal dus 9 flexibles met verenvangers.
12a) wat ik ben vergeten. :mrgreen:
:roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
ruudsijmons
Berichten: 283
Lid geworden op: 05 jan 2007 22:10
Locatie: ede

Re: Machinekamers

Bericht door ruudsijmons »

hey hey
Harry, julllie hadden een Verolme MAN wij voeren met eenKZ 78/140 met 2 Rateau blowers , maar in je lijst ben je de spoelluchtbrandjes vergeten en zuigertrekken gaat dan wel een routine te worden hoor
wij hadden in 45 minuten de zuiger op de plaat staan

wij hadden ook een gebroken ankerbout en de nodige probleempjes die je in je lijst je opsomde behalve wat betreft het stoombedrijf
groet ruud sijmons Sijmpie
ArieE
Berichten: 138
Lid geworden op: 22 dec 2010 13:36

Re: Machinekamers

Bericht door ArieE »

Zo ging dat toen en zo gaat het nog steeds: zuiger trekken.
Bijlagen
45694382_2044895745547764_257520346373029888_n.jpg
45694382_2044895745547764_257520346373029888_n.jpg (114.27 KiB) 14874 keer bekeken
Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Machinekamers

Bericht door leo-shof »

een motor van de Hermod.jpg
een motor van de Hermod.jpg (160.56 KiB) 14854 keer bekeken
Ik zou niet weten wat voor merk, maarde kenners weten het vast wel :lol:
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Machinekamers

Bericht door Sparks316 »

Ik weet het ook niet Leo, het zal geen Caterpillar zijn. Een "hulpmotor", er stonden er 7 in van zo'n 2800 kW die voor de elektriciteit van de bak zorgden middels de aangekoppelde generators.
Ben ff wezen spitten, blijkt dat de Hermod inmiddels naar de sloop is om gerecycled te worden. Dat zal dan met de Balder ook wel gebeuren. Heeft het toch lang volgehouden!
Ergens moet moet ik nog een PDFje van die bak(ken) hebben met meer specs, maar ze staan waarschijnlijk op een oude computer :?
Louis


Plaats reactie