Machinekamers

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
ruudsijmons
Berichten: 283
Lid geworden op: 05 jan 2007 22:10
Locatie: ede

Re: Machinekamers

Bericht door ruudsijmons »

hey hey


ik kwam van de Zaanland met een MAN de nodige zuigers getrokken en de haven en op zee, mijn volgende schip was de Graveland, hierin stond een Sulzer type SD maar een echte Alpenjager uit Winterthur . draaide altijd als een zonnetje noooooi geen enkel probleem mee gehad
alleen als er een zuiger getrokken moest worden vanwege draaiuren daar hadden we een echte oerdegelijke Weston takel voor werd met ellebogen stoom bediend zuiger op de plaat maar wij gigantisch grote neusgaten en een enorme dorst .


Sijmpie

Patru (R.I.P)

Re: Machinekamers

Bericht door Patru (R.I.P) »

jdbvos schreef: 08 nov 2018 18:57 Ook hier de telling van de cilinders, zoals wij allemaal deden, verkeerd om....
Wij tellen, net als hier op de foto, 'van vóór naar achter'....
de officiele telling vanaf het vliegwiel,
Hoezo verkeerd? Van wie is die officiële telling dan afkomstig?
Bijvoorbeeld bij diesellocomotieven heb ik alleen bij de Franse 24/2500 meegemaakt dat ze bij het vliegwiel begonnen te tellen.
Voor de rest van voor naar achter en niemand vergiste zich ooit. :-D
Groet, Paul G.
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Machinekamers

Bericht door Sparks316 »

Leo, was dat totaal of non-stop?
Doet me weer denken aan de Stork Hotlo van de Straat Luzon, waar we mee probeerden 18 dagen non-stop te draaien. Dat lukte niet echt, maar voor de foto deden we alsof :lol:
Afbeelding
Het hele verhaal staat hier: http://www.varenisfijner.nl/MK_straat_luzon.htm
Louis
Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Machinekamers

Bericht door leo-shof »

oke Louis bedankt voor je antwoord
Wel weet ik dat er in de Sleipnir ook MAN motoren komen
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Machinekamers

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hoezo verkeerd? Van wie is die officiële telling dan afkomstig?
@Paul. Op schepen tellen de fabrikanten vanaf het vliegwiel...voor zover mij bekend dus ALTIJD, maar zowel Lloyds als ook veelal de massinissies tellen vanaf de voorkant van de kar. Vraag me nou even a.u.b. niet waarom???......maar ik heb dat ook wel " kats verkeerd" zien gaan bij een zuiger welke "due" was voor survey en "ze" hadden de verkeerde poot er uit getrokken......ik hoooor die bewuste 2e nog zeggen : " Ik vond dat al zo vreemd, want we hebben deze poot nog niet zolang geleden OOK getrokken" :roll:

Trouwens ook weer wat geleerd van je.....nooit geweet'n dat er in die Lokomo-tiefjes ooook echte motooorn staan en/of dat Fransen motooorn fabriceerden :mrgreen: :lol:
Het voordeel was in die tijd dat je nog een fatsoenlijke tijd in de haven lag.
@ Ari......." een fatsoenlijke tijd in een haven" was en IS waarschijnlijk NU nog!!... een volledig onbekend verschijnsel op de "Reuzen van Heusden"...EN...trouwens op iedere oliepot al of niet van de Nederlandse Christelijke Langen Omvaart......daarnaast!!! als je met een oliepot aan de steiger ligt te lossen of te laden...DAN moest de hoofdkar ALTIJD draaiklaar blijven, je kunt dus wel wat ritselen met een verstuiver of andere soortgelijke klussies, want op een poot meer of minder komt het dan niet aan " ALS er NU gevaren moet worden"......het hier op Kombuispraat veeeeel besproken bakkie met de "Luisa" in Bandar Mashur in 1965 waar JossieUNO ( R.I.P.) toen a/b van de " Gulf Hansa" mee te maken had vroegaah spreekt boekdelen......DUS....ALTIJD zuigertrekken op zee......soms " onder de vaart" als dat beter uitkwam OF als er een na een ROOD heet zuigerhemd een ondervoering was gebarsten of zuigerhemd naar de galamiesjes, maar meestal direct na het laden aan de spijker en dan even de desbetreffende poot er uit.

Als ik dan NU dat gefingeerde plaatje van de " Straat Luzon" met die Hotlo zie waar "ze" waarrempel zogenaamd 18 dagen non stop mee hadden gedraaid, DAN kan ik naar eer en geweeet'n mededelen dat "we" dat record met een MAN van Ome Cor wel hebben gebroken-ik meen met de " Forest Town" , door tijdens " mijn gloriedagen toen ik nog brandstof op alle cylinders had" :mrgreen: NON stop van de P.G. naar NIppon te varen en zelfs niet hoefden te stoppen voor een verstuiver.....we hadden ons in de voorgaande weken/maanden dus wel 6 slagen in de rondte gewerkt aan zuigers- brandstofpompen-nokken/verstuivers-turbo's en koelers om nu maar even een zijstraat te noemen.........maaaar het staat dus nog wel in mijn geheugen gegrift! :lol:
PS.je: En als ik zeg " brandstofpompen" dan bedoel ik dus MAN pompen met een stalen blok als een aambeeld, dubbele perskleppeen, een zuigklep EN die donderse listige overstroomklep regeling en dus NIET een Jan-Boeren Fluitjes Bosch pomp!!! :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Machinekamers

Bericht door Sparks316 »

Harry G. Hogeboom schreef: 09 nov 2018 00:33 nooit geweet'n dat er in die Lokomo-tiefjes ooook echte motooorn staan en/of dat Fransen motooorn fabriceerden :mrgreen: :lol:
Harry, wat krijgen we nou? Nooit van SEMT/Pielstick hoort, mien jong?
Louis
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Machinekamers

Bericht door v+d »

Er zijn zelfs Stork motoren in loks gebouwd en daar werd onderweg geen zuiger getrokken :wink:
De Stork-Ricardo is een zeer betrouwbare motor, die kom je zelfs nu nog tegen en ook nog in dienst.
Ik heb ook nog op zo'n Neder?-boot gevaren met een SW-Hotlo, daar viel niet veel te repareren gelukkig, het bootje was nieuw,daar deden we op ons gemak een reisje zonder storingen.
Helaas had Stork-Werkspoor toen al besloten de handdoek in de ring te gooien in plaats van samen te gaan werken met de Jappen of de Koreanen, dat in ieder geval had de M.A.N directie toch veel beter begrepen terwijl ze van grote scheepsmotoren bouwen, die ook nog zuinig met brandstof om moesten gaan toen, toch niet veel terecht brachten :(
In de tijd dat Adolf de dienst uitmaakte bouwden ze van alles snel en veel, als het maar liep :roll:
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Machinekamers

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Nooit van SEMT/Pielstick hoort, mien jong?
Zijn dat ECHT Motooor'n Louitje??.....Ik begrijp dat je dus nooit met dat soort "karren" hebt gevaaar'n! :roll:
De Stork-Ricardo is een zeer betrouwbare motor,
Ze werden "in mien tiet" in Zwolle gebouwd Jan.....wij gingen daar heel af en toe met de wereldberoemde Zwolse School voor Massinisten onder de bezielende leiding van Johnie " Diesel" van Woerkom af en toe een kijkje nemen met de strikte instrukties om vooral " nergens aan te zitten" :lol:
Vele jaaren later heppik nog eens een " Reunie van Olster Massinisten van Den Groten Nederlandse Christelijke Langen Omvaart" daar in de toenmalige Wartsila fabriek ge-organiseerd,waar "we" als " in Zwolle voor Massinist gestudeerden" met ALLE egards werden ontvangen met o.a. "een hap en een snap" :lol: ze bouwden er toendertijd nog vrij grote karren- ( aan de Nieuwe Willemsvaart konnektie is/was er een speciale kraan om die bonken ijzer dan in een binnevaartschip te plaatsen!)....vrij snel daarna draaide Wartsila daar de kraan dicht en werd het een zgn. "service center" en inmiddels is de hele motorische handel naar China verdwenen as ik ut goed begrijp :( :(
Trouwens ook weer wat geleerd van je.....nooit geweet'n dat er in die Lokomo-tiefjes...etc. etc.
Ik dacht....Kom laat ik die Paul uut Zwolle eens wat met z'n treintjes pesten en wat op gang zien te krijgen...je moet toch wat doen om de conversatie in het pikheet hok gaande te houden :lol: :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Machinekamers

Bericht door Koos »

Heren,
Tellingwijze cilinders:
Bij mijn weten had/heb je de Duitse wijze en de Engelse wijze van telling.
Is allemaal weer een poosje terug en heb ik intussen allang uit de harde breinschijf laten vallen om plaats te maken voor wat huidige kortere herinneringen, maar wat ik me daar nog vaag van herinner was volgens mij de Duitse Manf. wijze vanaf vliegwiel en de Engelse Manf. wijze vanaf voorzijde motor.
Class ook vanaf voorzijde en heb dit zo ook altijd toegepast.
Was inderdaad oppassen geblazen en heel goed vergewissen hoe en wat en of men op het goede spoor zat.
Koos
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Machinekamers

Bericht door Breeze »

Harry G. Hogeboom schreef: 09 nov 2018 00:33nooit geweet'n dat er in die Lokomo-tiefjes ooook echte motooorn staan en/of dat Fransen motooorn fabriceerden :mrgreen: :lol:
Harry toch. Nooit gehoord van de middelsnellopers van SEMT-Pielstick?
in '46 had het Franse SEMT uit de failliete boedel van ene Adolf Hitler, dhr. Gustav Pielstick overgenomen. Die bracht met zich mee de kennis v.d. MAN dieseltorretjes (40/46) die, geïnstalleerd in de Nazi U-boten, in opdracht van diezelfde Adolf, speldeprikken uitdeelde aan de geallieerde koopvaardijvloot. Vaak met dodelijke afloop.
SEMT-Pielstick had op een gegeven moment in de 80er jaren haast een monopolie op middelsnellopers en behalve in (oorlogs)schepen, waren ze ook succesvol met motorretjes voor locomotiefjes van treintjes. En oh grote ironie, aan het einde van de vorige eeuw kocht MAN de aandelen op van SEMT-Pielstick.

Afbeelding
Ze worden zelfs al 2e hands aangeboden door Alibaba.

Adri

Edit: wat Sparks316 zegt.


Plaats reactie