Machinekamers

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Machinekamers

Bericht door jdbvos »

Klopt Adri....ik vergis me idd: uiteraard Indenor's…. Het enige dat stukging was wel eens een gloeispiraaltje...

Met de 1e heb ik wel gehad (m'n ouders waren ermee aan het varen, tot ongeveer Emmeloord) dat het tandwiel voor de nokkenas-aandrijving van de krukas liep... Gewoon niet goed geborgd geweest (met een borgplaat) dus. De moer was net zover gelost dat hij vrij kwam van het tussentandwiel...
Gelukkig had ik een reserve koppaking aan boord, dus de schade opgenomen, maar ze had alleen maar last van kromme stoterstangen....
Zaak weer getimed en gemonteerd, en op een stukkie Azobe, gekregen van een nabije boerderij, zo goed mogelijk de stoterstangen weer recht gemaakt (want die had ik uiteraard niet op reserve), en ze liep weer als een zonnetje alsof er nooit iets was gebeurd....
Pa&ma hebben er probleemloos mee doorgevaren, en een x aantal jaren later bood een kennis zoveel voor dat bootje dat ik dacht....vruutdammaar…
Tot vorig jaar lag ze in dezelfde haven als ik (lees: mien bootjie)

...alleen maar kromme stoterstangen.... Dat presteren moderne dieseltjes niet meer !

Toch waren er auto's met Perkins....was dat dan Opel ???
Oost, west...ook best

Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Machinekamers

Bericht door leo-shof »

Ik G.M. Jan, Bedford vrachtwagens hadden Perkins diesel motoren Dus het zou best kunnen
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Machinekamers

Bericht door Breeze »

jdbvos schreef: 12 nov 2018 12:09Toch waren er auto's met Perkins....was dat dan Opel ???
Bij Perkins denk ik niet gelijk aan het vooronder van een voertuig en bij Peugeot/Indenor niet gelijk aan de machinekamer van bootjes. Maar schijn kan dus bedriegen.

Wiki is je vriend:
Perkins' 4.99 1.6 litre (99 cubic inch) and the P4C engine [192 cubic inch], producing 45 or 60 hp (45 kW), were popular in Europe and Israel for taxis and commercially driven cars during the 1950s and early 1960s; many cars, including American imports, were retrofitted with these engines for taxi use, with kits made by Hunter NV of Belgium. Perkins engines were also used as standard factory equipment in Jeeps and Dodge trucks in the United States in the 1960s. They also continued to be popular in European trucks from their original customer, Commer and other companies.
Dus Bedford kan daar best bijbehoren.

Adri
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Machinekamers

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Harry, heb jij vroeger voor die dure club gewerkt
Nou jaaa...."gewerkt" Jacob...dat zal je mij nooit horen beweren.......maar ik heb dus wel een pikheetje op hun loonlijst gestaan en DAT hebben ze toen zoooo gewaardeerd dat ze me nu nog regelmatig wat kaas op de boterham "doen toekomen" :lol:
En dat allemaal door arme zeelieden bij elkaar gevaren, dat waren nog eens tijden
Juist daarom Jan hattik ook mijn eigenste EN zelfbedachte "HH rule":
" Als ik er niet mee naar zee wil, dan een ander dus ook niet, ak ut kan help'n" :roll:
Maar schijn kan dus bedriegen.
Zogoed als zeker vrijwel altiet Adri.......maar soms duurt het even langer vooooor de Aap uit de mouw komt!! oftewel zoals -naar zeggen uit betrouwbare bron vernomen- ooit een lid van die Oranje stam van sinaasappel teelers hier te lande in een min of meer formele toespraak zei: " Before the monkey comes out of the sleeve" :lol: hetgeen kennelijk nogal wat vragen opriep bij de toehoorders :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Machinekamers

Bericht door v+d »

Perkins motoren, althans de diesels kom je nog steeds tegen in bootjes. Niets mis mee, maar in bootjes hebben ze maar weinig te lijden.
Weinig draaiuren in jachtjes, iemand moet al eens vergeten om zijn notendoppie winterklaar te maken wellicht is er dan iets te sleutelen.
De zes cilinder Kubota in onze Karakorum heeft nog nooit een monteur gezien, je moet niets uit elkaar halen wat tot tevredenheid werkt.
Perkins motoren hangen in die Engelse taxivoertuigen, Morris, Austin, Bedford en waarschijnlijk ook in die derivaten die in India nog steeds gebouwd worden.
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Machinekamers

Bericht door Breeze »

jdbvos schreef: 12 nov 2018 12:09...alleen maar kromme stoterstangen.... Dat presteren moderne dieseltjes niet meer!
Als we toch aan het zig-zaggen zijn. In het vooronder van mijn Rekord P1 b.j. 1958, lag een 1,6 viercilinder (zie ook: Oldtimers)
Op een goede (slechte!) dag in de winter van 1969, bij het huwelijk van een vriend op de Zeeuwse Eilanden, werd de Opel volgeladen ingezet.
Als een BOB avant la lettre zat ik op de terugreis met een bak vol aangeschoten joligheid, toen de stemming plotseling omsloeg. Uitval van alle vermogen. Starten en vonken OK, maar aanslaan ho maar. De diagnose was: distributie van slag. Geluk bij een ongeluk: de kleppen lopen vrij bij dit GM product, dus geen schade aan kleppen, zuigers, enz. Pech bij een ongeluk: we stonden ‘s nachts midden op de Grevelingendam, er woei een harde oostenwind met sneeuwjacht en het vroor. Het begrip gevoelstemperatuur was nog niet in zwang, maar ik schat zo’n -15° C.
We zijn door een medebruiloftsganger met een Fiat 1100 naar Delft gesleept. De inzittenden van de Opel zonder kachel, moesten daar worden ontdooit met veel genever. De meisjes hadden we geswapt naar de Fiat met kachel, ddww.
Omdat ik verder toch niets nuttigs te doen had, besloot ik om de Opel zelf te repareren in het voorjaarszonnetje op de stoep voor mijn studentenflat. Bij inspectie bleek het kunststof distributietandwiel te zijn verdraaid op de krukastap. Later hoorde ik dat de klempassing berucht was om te falen bij ong. 80 à 100 000 km. Consumentenrecht was toen nog niet zo sterk ontwikkeld als hedentendage, dus ik heb maar niet naar Rüsselsheim gebeld. Het loshalen van het d-wiel was een probleem, want de diameter was te groot voor de beschikbare poelietrekkers. Door gedurende een paar uur rammen te geven op de krukas, bleef het tandwiel door z’n eigen massatraagheid steeds een heel klein stukje achter op de tap. Door na elke ram de krukas op de axiale speling naar voren te halen, kon er weer een nieuwe ram gegeven worden. Dit was natuurlijk nooit zo bedoeld door de hh Opel-Ingenieurs, maar ja je moet toch wat in zo’n geval. Kort daarna bleek er een scheur in het koppelingshuis te zitten. Toen heb ik de moed opgegeven en hem een nette begrafenis gegeven bij een autosloper aan de Rotterdamseweg die, naar ik later hoorde, een notoire milieuzondaar was. Het was ook onmogelijk om daar tussen de wrakkenrijen te lopen zonder in plassen olie te stappen. En geloof het of niet, toen ik het dijkje afreed naar de poort van de sloper hikte de motor, benzine op.

...alleen maar een verdraaid distributiewiel ... Dat presteren moderne Ottootjes niet meer!

Adri
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Machinekamers

Bericht door Jinny »

Eerste generatie VW LT stonden ook Perkings motoren in.
Van fabriek af....
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Laurent
Berichten: 48
Lid geworden op: 17 sep 2018 21:04

Re: Machinekamers

Bericht door Laurent »

en Citroën vrachtwagens (P45-P55 en de beruchte "Belphegor") waren ook in de 1950's-1960's met Perkins Diesel motoren uitgerust.
Cbalk
Berichten: 100
Lid geworden op: 09 jul 2013 23:10

Re: Machinekamers

Bericht door Cbalk »

Ik G.M. Jan, Bedford vrachtwagens hadden Perkins diesel motoren Dus het zou best kunnen

Sorry, maar Bedford (GM) hadden hun eigen diesels, gebaseerd op de benzinemotoren , die weer van oorsprong de GM /GMC benzinemotoren waren zoals in de GMC/CCKW oorlogstrucks gebruikt werden. die krengen lopen ALTIJD, olie verversen hoeft niet, lekt er wel uit, elke 100.000 km blok uitelkaar voor nieuwe zuigerveren, maar voor de rest niets mis mee, de meest gebruikte diesel was een 6 cilinder 300/330 cid van rond de 100 pk die vanaf 1959/1960 tot het eind van het merk gebruikt is. deze motor kom je ook veel tegen in bootjes en generatorsets
Alleen in de begin periode waren er ombouwsets waarmee een Perkins P6 ingebouwd konden worden

De Peugeot diesels zijn ook gebruikt in de Ford Granada, wat een ramp was

voor meer bedfords: www.bedfordworld.nl
Patru (R.I.P)

Re: Machinekamers

Bericht door Patru (R.I.P) »

Harry G. Hogeboom schreef: 12 nov 2018 04:07 dat het " van voren tellen" bij de Engelsen vandaan komt en " van het vliegwiel tellen" bij de Oosterburen vandaan komt.
Tijdens de bezetting '40/'45 heeft de Oosterbuur inderdaad wel pogingen ondernomen om bij ons wat van hun (DIN-)normen in te voeren.
Eén daarvan was het blad V1456 betreffende cilindernummering, gepubliceerd in Schip & Werf van 28 april 1944.

Normblad V1456 cilindernummering 28-04-1944.jpg
Normblad V1456 cilindernummering 28-04-1944.jpg (192.03 KiB) 8847 keer bekeken
Maar daar kwam heel veel commentaar op.
En na de oorlog is de invoering nog even aangehouden, zoals gepubliceerd in Schip & Werf van 19 april 1946.
Lees in de rechterkolom vooral ook het cursief gedrukte. :-D

Normblad V1456 cilindernummering 19-4-2018.jpg
Normblad V1456 cilindernummering 19-4-2018.jpg (215 KiB) 8847 keer bekeken
Ik weet nog niet of er inmiddels al een definitieve norm is ontwikkeld, maar het is wel leuk om nog even verder te spitten. :)
Groet, Paul G.


Plaats reactie