Machinekamers

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11721
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Machinekamers

Bericht door Harry G. Hogeboom » 10 nov 2018 14:28

3 x 2.200 pk MAK
There we go.......daaar konden vroegaah vele pakkies bootjes slechts van dromen :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 385
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Machinekamers

Bericht door Breeze » 10 nov 2018 20:49

Harry G. Hogeboom schreef:
09 nov 2018 23:44
Fransen.....en Motoor'n....zijn woorden welke je gewoon " uit principe" noooooit in eeeen zelfde zinsnede moet gebruiken.
LOL, ik had je motorenkennis onderschat.

Dat allemaal gezegd hebbende, ik rijd nu in Frans voertuig met een Franse Ottomotor, die mijns inziens één van de betere is die er de laatste 50 jaar op 's Heerenwegen heeft rondgereden.

Afbeelding

ES9J4, 3 liter V6. Gezamenlijke ontwikkeling van PSA en Renault. Sterk, soepel en zeer betrouwbaar. Ten prooi gevallen aan milieubezuinigingswoede.

Adri

v+d
Berichten: 5442
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Machinekamers

Bericht door v+d » 10 nov 2018 21:23

Adri ben je er zo gek op dat je hem binnen hebt gezet?

Sparks316
Berichten: 154
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss
Contacteer:

Re: Machinekamers

Bericht door Sparks316 » 10 nov 2018 21:40

Nee, maar die franse zooi is toch allemaal roestbak?
Louis

schuttevear
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 dec 2011 23:12

Re: Machinekamers

Bericht door schuttevear » 10 nov 2018 22:06

Sparks316 schreef:
10 nov 2018 21:40
Nee, maar die franse zooi is toch allemaal roestbak?
Hoe kan je dat nou zeggen...…………….ze roesten al in de folder :mrgreen: :mrgreen:

Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 385
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Machinekamers

Bericht door Breeze » 10 nov 2018 22:29

Afbeelding
Ja en m'n racefiets staat 's nachts naast m'n bed.

Adri

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6638
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Machinekamers

Bericht door jdbvos » 11 nov 2018 19:21

In de Peugeot 404 (die met die vleugeltjes naar de achterlichten toe) stonden geweldige dieselmotoren. Onverwoestbaar waren ze... Heel goed bekend in de jachtvaart (en kleine binnenvaart) , die Perkins-motoren.
Ik heb zelf 3 boten gehad met zulke Peugeot-motoren, 2 met 40pk, 1 met 60pk. En alle drie varen ze nog steeds, én met dezelfde motoren, tot groot genoegen van hun huidige eigenaren
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 385
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Machinekamers

Bericht door Breeze » 11 nov 2018 20:31

'k Denk dat je je vergist Jan. Perkins heeft niets met Peugeot te maken.
CGM (of Indenor) was en is de motordivisie van Peugeot, nu PSA en leverde in het verleden ook aan anderen zoals Ford, Talbot en DAF. Grote afzet hebben ze ook in bootjes, tractors, enz.

Mijn zoon had een 504 Break met een Indenor

Afbeelding

Een ex TdF ploegleiderswagen, waarmee hij regelmatig reed voor vervoer van zijn fietsclub WTOS (wij trainen ons suf) naar zonnige streken. Er gingen 6 frames en 20 wielen op het dak.
Aangezien de 2,1 Indenor met 4-bak wat moeite had met gebergtes als de Pyreneeën, heeft hij met de mede-eigenaar er een 2,5 Indenor met 5-bak ingesleuteld.
Helaas werd het gebruik te weinig en de wegenbelasting te hoog en heeft hij hem aan een Egyptenaar verkocht, dus hij rijdt nu hoogstwaarschijnlijk nog steeds als taxi in Caïro rond.

Adri

Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 336
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Machinekamers

Bericht door Jinny » 11 nov 2018 21:04

504 break, ge-wel-dig.
Heb ik vroegah, 35 jaar terug, nog in gereden als servicewagen.
Heerlijke bak....
Een vrouw is van nature een Engel.
En als je haar haar vleugels afneemt, dan vliegt ze wel verder op haar bezem..
Eigen schuld.

Meestertje
Berichten: 380
Lid geworden op: 29 jan 2010 21:08

Re: Machinekamers

Bericht door Meestertje » 11 nov 2018 22:16

Zo een 404 Jdbvos :shock: ?
De 504 Familiale was de volgende van mijn ouders 8)
Werden die Peugeot Dieseltjes ook niet veel in Doeraks geplaatst?
Bijlagen
14317550_1095222567222197_6523598774677361466_n.jpg
14317550_1095222567222197_6523598774677361466_n.jpg (96.1 KiB) 651 keer bekeken
Machinare nesse est!

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11721
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Machinekamers

Bericht door Harry G. Hogeboom » 11 nov 2018 22:48

DIT noem ik nu " Je reinste Kombuisvervuiling" kom je als rechtgeschapen stoom massinist uit de machine kamer bij ouwe Franse meuk terecht :lol: Vroegaaah in de vorige eeuw hattik ook een Peugeot 504 op gas nota bene, had ooit een hele goeie baas- beste kans van DE beste oooit- die toen zei: " Ga d'r maar eentje bestellen Harry, doe ALLES er maar op en aan en stuur mij dan de rekening"...waaar maakie dat nog mee??
Die 504 staat nog steeds in mijn geheugen...ondanks een heel rijtje zgn. Amerikaans blik op wielen...als misschien wel de meest comfortabele auto ooit!
Aaaahwel we hebben toestemming van Martje in Braziel om te zig zaggen :roll: :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Meestertje
Berichten: 380
Lid geworden op: 29 jan 2010 21:08

Re: Machinekamers

Bericht door Meestertje » 11 nov 2018 23:30

Om via de zig toch weer op de zag te komen.....
Bolnessen werden ook vanaf het vliegwiel geteld.
Waarschijnlijk tellen Werktuigkundigen de cilinders vanaf het voorschip, omdat alles (m.u.v. de spanten)
op een schip, van voor naar achter genummerd wordt? 8)
Beroepsdeformatie zegmaar :lol:
Machinare nesse est!

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11721
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Machinekamers

Bericht door Harry G. Hogeboom » 12 nov 2018 04:07

Waarschijnlijk tellen Werktuigkundigen de cilinders vanaf het voorschip,
Terwijl ik de juiste achtergrond van dit " verschillende cylinder nummering verschijnsel" niet ECHT weet ben ik vooralsnog een voostander van de hier eerder genoemde uitleg van Koos??? dat het " van voren tellen" bij de Engelsen vandaan komt en " van het vliegwiel tellen" bij de Oosterburen vandaan komt.Als je over " de Engelsen" spreekt dan ligt de grondslag van dit besluit waarschijnlijk in de tiet dat stoom-orgels hun intrede deden en zal Lloyds daar waarschijnlijk een dikke vinger - zo niet hun hele klauwtje-over in de pap hebben gehad.
Bijlagen
LloydsRegister-Timeline.jpg
LloydsRegister-Timeline.jpg (131.72 KiB) 589 keer bekeken
lloyd-s-register-office.jpg
lloyd-s-register-office.jpg (49.63 KiB) 589 keer bekeken
lloyd-s-register-office1.jpg
lloyd-s-register-office1.jpg (181.88 KiB) 589 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Jacob Bothof
Berichten: 442
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Machinekamers

Bericht door Jacob Bothof » 12 nov 2018 10:32

Harry, heb jij vroeger voor die dure club gewerkt :wink:
Mooie binnenkomst en een prachtig plafond, het lijkt wel een museumstuk. :)

v+d
Berichten: 5442
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Machinekamers

Bericht door v+d » 12 nov 2018 10:34

En dat allemaal door arme zeelieden bij elkaar gevaren, dat waren nog eens tijden :lol:

Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 385
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Machinekamers

Bericht door Breeze » 12 nov 2018 11:38

Meestertje schreef:
11 nov 2018 22:16
Werden die Peugeot Dieseltjes ook niet veel in Doeraks geplaatst?
Kleine check op www.yachtfocus.com levert op: 6 van de 17 aangeboden Doeraks hebben een Indenor in de machinekamer (On-topic hè :mrgreen: ).
Dus het antwoord is ja.

Adri

Plaats reactie