Marine Lightwheels

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Marine Lightwheels

Bericht door ferryvaneeuwen »

Bij een Google-zoektocht vond ik onlangs tot mijn verrassing een web site waarin melding wordt gemaakt van een verschijnsel dat ik zelf ooit heb gezien en dat nooit meer uit mijn geheugen was verdwenen, zo bizar vond ik het toen. Ik heb er met niemand over gesproken omdat het moeilijk was uit te leggen en te geloven. Trouwens de eerste die wij aan boord het voorval vertelde maakte het meteen belachelijk, dus lieten we het maar zo. Het worden Marine Lightwheels of Submarine Lighwheels genoemd en blijken nu dus door meerdere zeelieden gezien te zijn onder andere in de Indische Oceaan en op een breedte van 19,5°

Afbeelding

Het was dacht ik op de Shelltanker Kermia en we voeren ergens in de Indische Oceaan. Ik stond toevallig met de derde stuurman op de brug met de gebruikelijk mok koffie. Het was een prachtige heldere sterrennacht. Bijna ongemerkt kwamen er langzaam, maar toen steeds sneller grote fosforisende spaken omhoog uit de zee leek het wel. Het vreemde was dat het schip het middelpunt was en de spaken reikten tot aan de horizon, althans er zat geen eind aan. Langzaam draaiden de gekromde spaken met de klok mee rond het schip. Wij zijn vanuit het stuurhuis eerst de stuurboordvleugel opgelopen en daarna naar de bakboordvleugel, maar het verschijnsel deed zich aan alle kanten even sterk voor. De grote symmetrie van het geheel viel ons op. Wij waren sprakeloos en wisten niet wat we ervan moesten denken, laat staan dat we een idee hadden wat de oorzaak zou kunnen zijn. Na een eeuwigheid, althans zo leek het, dimden de spaken en waren daarna weer even snel verdwenen als ze gekomen waren. Ik schat dat het verschijnsel ongeveer vijftien tot twintig minuten geduurd heeft. Tot de 2e stuurman opkwam hebben we erover staan gissen, maar toen we hem over onze ervaringen vertelden was de lol er gauw vanaf. Hij zei, zeer voorspelbaar, dat er door ons waarschijnlijk behoorlijk gezopen was en daarmee was de discussie gesloten. Van ons plan om het KNMI een rapportje te sturen, wij waren Selected Ship. en ze te vragen of zij wisten of dit een bekend verschijnsel was en hoe dit kon ontstaan hebben we maar afgezien. Die ouwe zou misschien dezelfde reactie vertonen en daar hadden we geen trek in.

Dit forum biedt de mogelijkheid om te sonderen naar soortgelijke ervaringen van de deelnemers. Ik ben nieuwsgierig of anderen dit verschijnsel ook waargenomen hebben. Op de volgende web pagina staat wat aanvullende informatie.

http://www.cropcircleanswers.com/marinelightwheels.htm

Het is alleen jammer dat de graancirkeljongens zich meester hebben gemaakt van dit verschijnsel en aan hun web site gehangen hebben als een soort natte uitvoering van hun cirkels..... Tja.

Ferry

Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Ferry,
Inderdaad een heel apart verschijnsel, helaas heb ik dit zelf nooit meegemaakt, maar zoals je al zei: je wordt gauw voor fantast uitgemaakt of men denkt dat de tankeritus heeft toegeslagen.
Ik ken iemand van zeer nabij die regelmatig in de lucht radiaalstralen ziet, die er uitzien als een gaspit die linksom naar beneden draait met een frequentie van 8 tellen en rechtsom naar boven met dezelfde frequentie. Het vindt plaats ten zuid-westen van Haarlem.
Het komt op onregelmatige tijden voor, in januari twee keer in een week tijd en dan weer twee maanden niets.
Altijd tussen 00.30 uur en 03.00 uur. Het duurt ongeveer drie kwartier.
All the best
Jos
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Marine Lightwheels

Bericht door ferryvaneeuwen »

Hallo Jos,
Dat met die 'gaspit' is merkwaardig, maar omdat het verschijnsel zich met enige regelmaat herhaalt zou je hier nog onderzoek naar kunnen doen. Ik ben een heel nuchtere jongen dus aan buitenaardse invloeden en submarine- UFO's - wat ik ergens las - als verklaring voor het verschijnsel heb ik geen boodschap! Er moet een zeg maar natuurkundige verklaring voor zijn maar die wordt nergens gegeven. Nu ik dit ontdekt heb ben ik het internet gaan afstropen op zoek naar verdere informatie. In het blad Marine Observer verschenen soortgelijke meldingen met grote regelmaat las ik ergens. Een voor mij bevredigende verklaring is er echter niet, althans zover ik gezien heb. Op het onderwerp wordt tot nu toe nog niet echt gereageerd met dergelijke ervaringen, maar het verschijnsel komt ook niet zo gek veel voor. Ik ben één van de happy few geloof ik. Nog één ding wat niet in het verhaal stond is dat wij op geen enkel moment bang waren van het verschijnsel, integendeel het gaf een zekere rust herinner ik me. Het leek wel of alle geluiden even verstomd waren. Verder viel het ons op dat de fluorisentie een kleinere intensiteit had dan die bonken fel oplichtende algjes die door het boegwater gegenereerd werden.

Groetjes,

Ferry
K.Brouwer

Bericht door K.Brouwer »

Hallo Ferry,

Heb je wel eens contact opgenomen met het K.N.M.I.? Deze waren altijd zeer geintresseerd in dit soort verschijnselen en vroegen altijd "het hemd
van je lijf"als je zoiets rapporteerde.
Ik zou haast zeggen neem contact met ze op,wellicht wordt je wat wijzer daar.

Groeten,K.Brouwer.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14439
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Bermuda Driehoek

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hallo Ferry,

Weet je zeker dat het niet in de Bermuda Driehoek was? :wink:
Nu jij de spits hebt afgebten komen er van nog wel andere verhalen, Jos heeft al een "gaspit" in het "Kolenfornuis"
Horens
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
K.Brouwer

Bericht door K.Brouwer »

Hallo Harry,

Las net je commentaar......De lente is daar nu echt uitgebroken??? :lol:
Groeten, K.Brouwer.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14439
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Lente,

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Ja hoor, de sneeuw smelt!!! :roll:

Maar dat komt van die "Gaspit" van Jos!! :shock: :wink:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Maarten Noot

Lichtend Wiel

Bericht door Maarten Noot »

Het Lichtend Wiel is een bekend verschijnsel. In de jaren 60 werd er in het blad "De Zee" veel aandacht besteed aan de diverse waarnemingen. Het heeft in ieder geval te maken met organismen in het water. Toendertijd was het KNMI er nog niet precies uit hoe en waarom het veroorzaakt werd en of ook de snelheid van het schip er wat mee te doen had. Waarschijnlijk weten ze nu wel meer.
Ik zou het dan ook altijd rapporteren, want je wordt echt niet voor gek versleten.
Maarten Noot
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Marine Lightwheels

Bericht door ferryvaneeuwen »

Zelf heb ik er ook al aan gedacht om het KNMI alsnog mijn waarneming voor te leggen. Met een kleine vertraging van ongeveer 47 jaar, dat wel..... Ik heb nog maar net ontdekt dat wij niet de enigen waren die het verschijnsel waargenomen hebben. Merkwaardigerwijs heb ik er nooit eerder iets over gelezen of gezien.

Nee Harry, niet de Bermuda-driehoek zekerteweten! Wel veel doorheen gevaren op weg naar de Golf van Mexico, Cuba en Kursouw maar daar heb ik nooit enge dingen gezien. Dat verdwijnen van schepen en vliegtuigen daar is inmiddels opgelost begrijp ik. Losgebroken gigantische methaangasvelden net onder de zeebodem waardoor een schip in het gassige water zinkt. Kortom de Wet van Archimedes wordt daar op dat moment dus even om zeep geholpen.

Weet het KNMI iets te melden over de Lichtende Wielen (mooie uitdrukking) dan horen jullie het uiteraard op deze plek.

Ferry
Corey

Bericht door Corey »

Met belangstelling heb ik het onderwerp "marinelightwheels" gelezen. Ik heb dit verschijnsel gedurende mijn korte vaartijd (3 yr) nooit zelf meegemaakt maar vond het zeer interessant en ik heb geprobeerd hierover iets op de internet te vinden zelfs tot in het midden van de nacht., maar kon niets positiefs vinden. Uit teleurstelling heb ik toen maar om half vier in de ochtend de televisie aangezet en daar werd het programma "Nature" uitgezonden door U.S. PBS network, betreffende "dolphins at war".
Er werd beschreven hoe dolfijnen lightgevend plankton activeren en daarbij een spoor van licht achterlaten, en ik quote van de "Nature" web-site:
quote
"But dolphins could also cause a scare. At night, the powerful swimmers could stir up light-emitting plankton as they raced to meet a passing ship. The streak of light they created looked an awful lot like an onrushing torpedo, and many a sailor had a few panic-stricken moments before they realized the curious dolphins posed no threat."
on quote.

Is het mogelijk dat de "marinelightwheels" worden veroorzaakt door de dolfijnen. Er is wellicht meer te vinden hierover op google onder "light-emitting plankton", en de volgende website:

http://www.pbs.org/wnet/nature/warwrecks/dolphins.htm
Voor een lange tijd heb ik Kombuispraat regelmatig met plezier gelezen; alhoewel dit mijn eerste bericht is.
Mvg
Cees Santink
Kingston Ontario


Plaats reactie