Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Zaagvis
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 sep 2018 11:57

Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door Zaagvis » 13 nov 2018 12:57

Beste zeelui!

Mijn naam is Michel en ik ben 37 jaar oud, of jong, tis maar hoe je het zelf ziet, nietwaar? Ik denk dat ik wel mag zeggen dat ik voor wat dit mooie forum betreft, een vreemde eend in de bijt ben. Dit omdat ik (helaas) niet vaar! Echter, het had me wel mooi geleken om op een schip te werken, maar helaas staan enkele lichamelijke ongemakken dit niet toe. Jammer, want op een of andere manier zeg ik altijd dat de ‘zee’ mijn thuis is. Misschien uit een vorig leven, wie weet.
Maar... wat doet, Michel, alias de ‘Zaagvis’ dan wel op een zeemansforum? Wel, ik ben namelijk schrijver, althans, dart wil ik worden en ben er in ieder geval, nu 'full-time' meebezig. Ik heb inmiddels de eer om inmiddels een boek op mijn naam te hebben. Een autobiografie. Ik zal hier nu niet meteen brutaal reclame gaan maken, maar mocht meer info ooit gewenst zijn, hoor ik het wel. Ik ben momenteel echter bezig met een boekenserie voor jong en volwassene, het eerste deel van deze, naar ik hoop toekomstige boekenserie, ligt inmiddels bij de nodige testlezers. Maar een van die delen, moet zich grotendeels op een ‘vrachtschip’ gaan afspelen. En daarvoor heb ik toch ook een beetje jullie hulp nodig.

Wat voor voor informatie ik zou willen.
1. Leuke, rare, gekscheren Bijnamen voor bemanning.
2. Bestaan er erecodes onder de bemanning en of personeel?
3. Typische scheepsuitdrukkingen, scheepsman vloeken en woorden en betekenissen.
4. Stel je vaart met een vrachtschip naar via Rotterdam, naar Canada. Welke havens doe je dan aan, en hoelang duurt zo’n reis?
5. Heb je wel eens vreemde passagiers en of medewerkers meegemaakt waar van je dacht: ‘hmmm...?’ Bv een of andere rare Chinees, of een merkwaardige Amsterdammer, noem het maar op! :)
6. Heeft er iemand een voorbeeld ‘vrachtschip’ waarvan ik de beschrijving kan en mag gebruiken? Vooral de binnenkant uiteraard.
7. Zijn er tijden waaraan men zich moet houden?
8. Hoe gaat en werkt het laden en lossen ongeveer?
9. Heb je zelf misschien ooit iets spectaculairs, raars of bizars meegemaakt tijdens de reis? Of iets grappigs, of een hachelijk, gek en of spannend avontuur en of gebeurtenis wat misschien leuk is als ’n personage van mijn boek, iets soortgelijk beleeft?

Verder hoeft uiteraard niet alles 100% te kloppen met de werkelijkheid hoor, ik verzin en verdraai zelf ook een hoop. Maar een schip dat bv ook kan vliegen, doen we in deze serie toch maar ff niet, haha! :P Ben ook met een fantasy project bezig, kan ik verklappen, maar dat is voor nu nog ‘toekomstmuziek.’ Nu is er uiteraard ontzettend veel informatie via op te zoeken via Google, maar goed een lijfspreuk van jullie is natuurlijk niet voor niets: ‘Wie nog nooit gevaren heeft, weet niet hoe een zeeman leeft!’:) Alle informatie die uiteindelijk ik voor mijn boek ga gebruiken, zal uiteraard geheel op fictieve wijze gebruikt gaan worden., zodat er geen herkenning zal zijn. Het zal waarschijnlijk een serie worden voor de jeugd-jongvolwassen. Maar vertel maar gewoon vrijuit, ik zorg er uiteindelijk wel weer voor dat de avonduren niet uit de hand zullen lopen.
Oh ja, en mocht dit alles nou net even ‘niet’ de bedoeling zijn op dit forum, hoor ik het wel! 😊

Met vriendelijke groet, Michel.

roy
Berichten: 10585
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door roy » 13 nov 2018 14:09

Dag Michel,

Je vragen zijn nogal wat uitgebreid en uiteenlopend.
Om te beginnen moet je een tijdsbestek in je hoofd nemen en daar vanuit gaan. Dan krijg je vanzelf een type schip dat je kan gaan beschrijven.
Voor de specifieke vaart op Canada / U.S.A. had je in het verleden speciale schepen nodig. Immers het Welland canal dicteerde hiervoor vanaf 1905 de afmetingen van de schepen. Een lengte van 258 voet was het maximaal haalbare om door de sluizen van dit kanaal te kunnen. M.i. v. het voorjaar 1959 veranderde dat totaal omdat toen de Saint Lawrence Seaway geopend werd en er grotere schepen vanaf zee de Great Lakes op konden. Zie hiervoor het topic Oranje Lijn.
Anno nu is de vaart volledig veranderd. Er zijn tegenwoordig geen lijndiensten meer met stukgoed vervoer. De containers gaan allemaal de trein op. Ik meen vanaf Montreal.
Wel zijn rederijen als Spliethoff en Wagenborg veel op de Grote meren te vinden. Maar dat is veelal project lading of cellulose vervoer. Ook bulkladingen komen van de meren af, maar de bulkcarriers die, wat betreft de zeevaart, dat doen zijn beslist niet de grootste. Flinke ladingen die overzee verscheept worden kwamen in het verleden veelal uit Three Rivers, maar dan zit je al weer een mooi einde van de laatste / eerste sluis af en die ligt bij Montreal. Of dat nu nog gebruikelijk is weet ik ook niet.
Zo zie je maar, eerst maar eens een jaartal of periode prikken.

Succes, m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

v+d
Berichten: 5439
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door v+d » 13 nov 2018 14:28

Ha Zaagvis, er is hier toch voldoende te lezen dacht ik.
Met specifieke vragen kunnen wij wel helpen denk ik maar die moet je dan eerst hebben.
Dus bootje uitzoeken, reisje plannen, bemanning samenstellen(Chinezen, Javanen, Laskaren, Portugezen- jij bedenkt het ) .
Tijdvak, na de jaren zeventig van de vorige eeuw werd het aanmerkelijk stiller op de Nederlandse koopvaardij en lagen we niet meer weken in een haven te stinken(dus werd er ook minder gestapt).
We hoeren het wel :wink:

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6638
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door jdbvos » 13 nov 2018 15:49

Kijk eens op de site van Jos Komen http://www.scheepspraat.nl/
En blader door wat berichten: diverse mensen hebben een eigen site met veel verhalen, of hebben rederij-sites opgezet als een www.varenisfijner.nl
Maar haast elke oude rederij heeft wel zo'n site...zoek op naam, of blader hier rond...
Wie werkelijk veel op z'n site had, was 'onze schrijver' Theo Horsten. Onder zijn bijdragen op dit forum stond ook altijd een link naar zijn site, maar die is inmiddels verdwenen... Maar zoek eens naar zijn boeken, hij schreef er vele.... En voor de mooie en humoristische verhalen, raad ik "Vroeger kon je lachen" aan... Veel van die verhalen spelen zich af in de khv (kleine handelsvaart; schepen met een max. maat) die kustreizen-, en trouwens ook wereldwijde reizen maakten. Maar ook van de ghv (grote handelsvaart; schepen die wereldwijd- maar ook wel kustreizen maakten) :lol: :lol:
Ik heb wat tekeningen van de zgn M-Lloyd's idg de Marne Lloyd van de Rotterdamsche Lloyd. Kun je hier inzien/daunlood'n …
Kun je je alvast een beetje inleven in een ghv schip uit de jaren 60 en hoe groot een machinekamer is, hoe de tuigage (heel belangrijk voor je boek) voor "overstomers" in elkaar zit, en waar de sparks woont/werkt, maar vooral: waar iedereen leeft, zich vermaakt, en voedt (en waar de kombuis is)…

En de gegevens van alle (NLse) schepen kun je vinden bij de Maritieme Historische Databank http://www.marhisdata.nl/main.php?to_page=zoeken
Laatst gewijzigd door jdbvos op 13 nov 2018 16:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Greetz!
Jan DB Vos

Zaagvis
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 sep 2018 11:57

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door Zaagvis » 13 nov 2018 15:55

Bedankt voor jullie berichten, ik zal de vragen iets specifieker proberen te stellen. Wat het tijdsbestek betreft, het speelt zich in deze tijd af. Het verhaal zal zich voor een groot deel op een vrachtschip afspelen, maar 't draait om een ander plot moet je maar denken. Dus eigenlijk is onderstaand van het meeste belang.

1. Leuke, rare, gekscheren Bijnamen voor bemanning.
2. Bestaan er erecodes onder de bemanning en of personeel?
3. Typische scheepsuitdrukkingen, scheepsman vloeken en woorden en betekenissen.

En eigenlijk gewoon wat grappige gebeurtenissen, die tussen het verhaal, plot, bedoeling, plaats vinden op een schip. Je kunt niet alleen een plot beschrijven, het lijkt me dat je op een schip altijd wel wat beleeft, dus vandaar die vraag. Uiteraard staat hier ook al een hoop, maar de boel klakkeloos overnemen zal ook weer niet de bedoeling zijn, neem ik aan. ;)

En ik zal er tzt wel wat meer over vertellen. Echter, het zit allemaal nog in de beginfase, dus ja.... :), maar ik wil het wel zo realistisch mogelijk maken. Vandaar dat ik hier terecht ben gekomen.

Klaas Buytenwegh
Berichten: 55
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door Klaas Buytenwegh » 13 nov 2018 17:31

Beste kombuizers,

Vanwege een verhuizing heb ik de laatste tijd weinig tijd gehad, het forum te bezoeken. Vandaag even een rustige dag, dus de toverdoos maar weer even aangezet.

Ik herinner me een onderwerp met de titel "Omscholing 30 > 34" (24/10/2018), waar ene Jacob Vooruit heeft geprobeerd ons flink aan het werk te zetten. Deze meneer sprak ons ook aan met: Beste Zeelui. Daarna nooit meer iets van deze meneer gehoord. Nu weer ene Michel Zaagvis, die om aandacht schreeuwt. Ik zou er maar niet al te veel tijd aan besteden, zonde tijd. Dag Jacob Vooruit/MichelZaagvis.

Grt.

Klaas.

Sparks316
Berichten: 154
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss
Contacteer:

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door Sparks316 » 13 nov 2018 17:47

Als het verhaal NU moet spelen, heb je natuurlijk niks meer aan een sparks, radiohut en waarschijnlijk ook niets aan een hofjood.
Uitgestorven begin deze eeuw.
Hoe het nu zit, daar ben ik er ook al veel te lang voor uit, maar het begrip pikheet (koffietijd) zal nog wel bestaan.
En Chinezen, Laskaren, mogelijk ook Portugezen, vervang dat maar door Flippen. Misschien ook wel Polen, zowel Noordpolen als Zuidpolen :mrgreen:
Dus heel veel lezen over NU, aan al die ouwe meuk heb je weinig meer.
Louis

Gebruikersavatar
renirie
Berichten: 233
Lid geworden op: 20 jan 2008 18:51
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door renirie » 13 nov 2018 19:05

Idd,
Denk dat alleen stuur-en bakboord nog aan dezelfde kant zitten.
Zelfs het potje na de de wacht bestaat niet meer.
Of schoot aan bij de beting om maar wat te noemen.
Het avontuur zoals beschreven in de oudere maritieme romans of reisverhalen bestaat nu niet meer.
Wel jammer

Hennie
keep on ringing the bells

Zaagvis
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 sep 2018 11:57

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door Zaagvis » 13 nov 2018 19:44

Klaas Buytenwegh schreef:
13 nov 2018 17:31
Beste kombuizers,

Vanwege een verhuizing heb ik de laatste tijd weinig tijd gehad, het forum te bezoeken. Vandaag even een rustige dag, dus de toverdoos maar weer even aangezet.

Ik herinner me een onderwerp met de titel "Omscholing 30 > 34" (24/10/2018), waar ene Jacob Vooruit heeft geprobeerd ons flink aan het werk te zetten. Deze meneer sprak ons ook aan met: Beste Zeelui. Daarna nooit meer iets van deze meneer gehoord. Nu weer ene Michel Zaagvis, die om aandacht schreeuwt. Ik zou er maar niet al te veel tijd aan besteden, zonde tijd. Dag Jacob Vooruit/MichelZaagvis.

Grt.

Klaas.
Nou, ik kan je 100% verzekeren dat ik dit niet was.... Ik kom hier zeker niet om aandacht schreeuwen. Anders zou ik ook niet op andere topic's gereageerd hebben. Beetje rare opmerking dit. ;)

Zaagvis
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 sep 2018 11:57

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door Zaagvis » 13 nov 2018 19:50

Sparks316 schreef:
13 nov 2018 17:47
Als het verhaal NU moet spelen, heb je natuurlijk niks meer aan een sparks, radiohut en waarschijnlijk ook niets aan een hofjood.
Uitgestorven begin deze eeuw.
Hoe het nu zit, daar ben ik er ook al veel te lang voor uit, maar het begrip pikheet (koffietijd) zal nog wel bestaan.
En Chinezen, Laskaren, mogelijk ook Portugezen, vervang dat maar door Flippen. Misschien ook wel Polen, zowel Noordpolen als Zuidpolen :mrgreen:
Dus heel veel lezen over NU, aan al die ouwe meuk heb je weinig meer.
Nou ja, ik kan natuurlijk altijd een oude zee-kapitein, een verhaal uit het verleden laten vertellen, in het toekomstige boek, dus ook uitgestorven bijnamen mogen gerust hoor. Maar idd sterven er heel veel oude termen uit, zeker op gebieden zoals op de zeevaart.

Wat betreft de moderne tijd betreft, het is meer een gegeven dat het zich in deze tijd afspeelt. Maar ik waardeer u/jullie mening hoor. Geloof me, ik herken het zelfs, want in mijn vak ICT, veranderd alles terwijl ik er bij sta/stond. Ben er sinds kort uit en zal daarom wel weer iets niet eens kennen in die sector.

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11721
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door Harry G. Hogeboom » 14 nov 2018 00:06

Er zijn tegenwoordig geen lijndiensten meer met stukgoed vervoer. De containers gaan allemaal de trein op. Ik meen vanaf Montreal.
"Ter Leeringhe ende Vermaaeck"
Dit is on-juist, er zijn wel degelijk nog steeds Lijndiensten die niet alleen op Montreal maar specifiek ook op Halifax Nova Scotia varen, meesten container vaart, sommige Ro-Ro vaart zoals b.v. de Italianen van Grimaldi met hun hele dikke en moderne schepen van ACL (Atlantic Container Lines waar vroegaah HAL nog centen in had!) 1 of 2 keer in de week, al of niet met stukgoed en/of speciale rollende lading. Zo zou iemand zomaar ---om slechts een voorbeeld te noemen--- b.v. in Europa ( niet noodzakelijk Rotterdam, maar ik meen wel Antwerpen!!) z'n Kampeerwagen " op de boot" rijden" en er hier in Halifax weer af en hoepla tralalaaa het gehele Canadese en fanselluf Noord-Zuid Amerikaanse kontinent ligt voor de deur.Ook zie ik hier "bij gelegenheid" de Groene Palmboom-Arabieren voor de kant met een dikke RO-RO klep op de kont, of die een regelmatig schema hebben weet ik zo niet, maaar ze komen hier dus wel als er wat te halen valt.Ook als voorbeeld maar niet noodzakelijk " stukgoed lijnvaart" maar toch ook wel regelmatig heb ik hier de Nederlandse Zware Lading jongens wel een stel zware diesel locomotieven zien laden, welke in de binnenlanden worden gefabriceerd, via de spoorlijn dan hier terecht komen en dan a/b worden gepiekeld, duidelijk dus meer efficient dan een schip dat de St'Laurence helemaal op moet.
Verder zijn er kontinue wekelijks meerdere container scheepvaart kluppies van diverse pluimage waaronder b.v. ZIM & OOCL....die trouwens wel degelijk ook bepaalde "aparte stukgoed zaken mee nemen" vanuit hun " route & schema havens" als het maar op een of meerdere container onderstellen past, welke Halifax aan doen op b.v. een Verre Oosten-Midden Oosten-Middellandse Zee- Canada-USA Oostkust route/vaarschema welke soms via Maersk nog stamt uit de P&O-NedLloyd-KJCPL dagen. Vervolgens gaat er dan vrijwel iedere dag een Kiiiiilooomeeeters lange trein met veelal dubbel gestackte doosjes al toeterend aan de andere kaant van het meer......verder op pad naar de binnenlanden EN komt er ooook vrijwel iedere dag zo'n idem dito net zo lange trein al toeterend met allerlei scheepvaart lijnen gemerkte dozen-tankcontainers en ander spul weer vanuit de binnenlanden hier naar Halifax.( Ik begin behoorlijk doof te worden, maar die toeterende trein hoor ik nog wel :lol: )
Deze zaken verandeen soms met de dag, maar ik zie de genoemde schepen regelmatig en voornoemde ACL b.v. nog heden morgen!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Chris.dus
Berichten: 210
Lid geworden op: 11 nov 2009 13:08

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door Chris.dus » 14 nov 2018 00:34

Quote " Dit is on-juist"

Volgens mij is dit zeker niet onjuist.
De schrijver bedoeld met zijn vragen m.i. een Nederlands lijnschip ( vandaar dat Roy Spliethof en Wagenborg aanhaald )en die varen er volgens mij niet meer met stukgoed op die havens.
Dus heeft Roy hier wel een punt.

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11721
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door Harry G. Hogeboom » 14 nov 2018 01:12

een Nederlands lijnschip
Tjaaaa.......DIE Nederlandse Vlag dagen zijn inderdaad "geschiedenis", maaar we zien hier in de zomer nog wel de Nederlands gevlagde "lijndienst stukgoed schepen" :mrgreen: van de HAL komen vol met passagiers, die dan weer dozen vol met Amerikaanse $$$ komen brengen :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Zaagvis
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 sep 2018 11:57

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door Zaagvis » 14 nov 2018 10:11

Chris.dus schreef:
14 nov 2018 00:34
Quote " Dit is on-juist"

Volgens mij is dit zeker niet onjuist.
De schrijver bedoeld met zijn vragen m.i. een Nederlands lijnschip ( vandaar dat Roy Spliethof en Wagenborg aanhaald )en die varen er volgens mij niet meer met stukgoed op die havens.
Dus heeft Roy hier wel een punt.
Leuk om bovenstaande stukken te lezen! :) En dank voor de tips die ik daar al uit kan halen, dat met die trein bijvoorbeeld, is al een leuk idee. Wat betreft de lijndienst, hij mag ook fictief zijn hoor. Nu weet ik best wat van topografie en aardrijkskunde af, dus das geen probleem. Echter, ik wil het desbetreffende verhaal wel zo dusdanig realistisch maken dat die fictieve route, wel zou hebben kunnen bestaan, zeg maar, daarom ook de vraag over dat onderwerp. Ik gebruik immers ook fictieve namen, gebeurtenissen en wijken in het boek. Echter, het moet allemaal wel echt zo hebben kunnen zijn. Dus als een lijnverbinding tussen Rotterdam en een haven in Canada, niet bestaat, geeft het niet. ’t Gaat immers om het verhaal er omheen.
Bedankt igg weer en heb allemaal een fijne dag met wat u gaat doen. :)

Martinus
Berichten: 622
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Brasilia

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door Martinus » 14 nov 2018 12:29

Je kunt echt een hele hoop van de informatie waarom je vraagt op internet vinden, inclusief, maar niet alleen, op Kombuispraat. En er zijn natuurlijk ook een hoop jongensboeken over dit onderwerp die je in de 2e hands boekenwinkel kunt vinden.

Toevallig ligt hier op mijn tafel het boekje Spiegel der Zeevaart, uitgegeven door Amstleven, met brieven van zeelieden aan schoolklassen enz. om de animo voor de zeevaart te verhogen. (Weet iemand trouwens toevallig wanneer dat boekje is uitgegeven? Dat staat er nergens in en er zijn dacht ik 2 verschillende uitgaven van geweest).

Er zijn ook sites over Scheepstaal, scheepsuitdrukkingen, reisbeschrijvingen, vaak ook hier te vinden, enz. enz.

Gebruikersavatar
cor
Berichten: 1718
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door cor » 14 nov 2018 16:50

Hallo Martinus je zal dit boekje bedoelen daarin wordt ook de NEVAS genoemd
Bij de Nevas Nederlandse Vereniging tot Adoptie van Schepen konden scholen
een schip adopteren en er correspondentie mee houden en werden ze ook uitgenodigd
op het betreffende schip of rederij.
Wij hadden op school de Hector van de KNSM geadopteerd zal zo tussen 1954/55 geweest zijn
De bemanning van de Hector had toen een schildpadje geschonken die bij ons in de klas liep
op de Prinses Juliana school in de Stationsstraat te Vlaardingen.
Later toen ik bij de KRL ben gaan varen 1959 t/m 1971 stonden er regelmatig in de begin periode
stukjes in de Lloydmail betreffende de geadopteerde schepen.
Zie hierbij Lloydmail van Maart/April 1962 en Frb 1964 als voorbeeld.
Gaande weg late jaren 60 is de adoptie verwaterd.

Cor Boer
Bijlagen
IMG.jpg
IMG.jpg (187.76 KiB) 915 keer bekeken
IMG_0001.jpg
IMG_0001.jpg (226.77 KiB) 915 keer bekeken
IMG_0002.jpg
IMG_0002.jpg (265.22 KiB) 915 keer bekeken
IMG_0003.jpg
IMG_0003.jpg (168.68 KiB) 909 keer bekeken

Plaats reactie