Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Zaagvis
Berichten: 22
Lid geworden op: 09 sep 2018 11:57
Contacteer:

Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door Zaagvis »

Beste zeelui!

Mijn naam is Michel en ik ben 37 jaar oud, of jong, tis maar hoe je het zelf ziet, nietwaar? Ik denk dat ik wel mag zeggen dat ik voor wat dit mooie forum betreft, een vreemde eend in de bijt ben. Dit omdat ik (helaas) niet vaar! Echter, het had me wel mooi geleken om op een schip te werken, maar helaas staan enkele lichamelijke ongemakken dit niet toe. Jammer, want op een of andere manier zeg ik altijd dat de ‘zee’ mijn thuis is. Misschien uit een vorig leven, wie weet.
Maar... wat doet, Michel, alias de ‘Zaagvis’ dan wel op een zeemansforum? Wel, ik ben namelijk schrijver, althans, dart wil ik worden en ben er in ieder geval, nu 'full-time' meebezig. Ik heb inmiddels de eer om inmiddels een boek op mijn naam te hebben. Een autobiografie. Ik zal hier nu niet meteen brutaal reclame gaan maken, maar mocht meer info ooit gewenst zijn, hoor ik het wel. Ik ben momenteel echter bezig met een boekenserie voor jong en volwassene, het eerste deel van deze, naar ik hoop toekomstige boekenserie, ligt inmiddels bij de nodige testlezers. Maar een van die delen, moet zich grotendeels op een ‘vrachtschip’ gaan afspelen. En daarvoor heb ik toch ook een beetje jullie hulp nodig.

Wat voor voor informatie ik zou willen.
1. Leuke, rare, gekscheren Bijnamen voor bemanning.
2. Bestaan er erecodes onder de bemanning en of personeel?
3. Typische scheepsuitdrukkingen, scheepsman vloeken en woorden en betekenissen.
4. Stel je vaart met een vrachtschip naar via Rotterdam, naar Canada. Welke havens doe je dan aan, en hoelang duurt zo’n reis?
5. Heb je wel eens vreemde passagiers en of medewerkers meegemaakt waar van je dacht: ‘hmmm...?’ Bv een of andere rare Chinees, of een merkwaardige Amsterdammer, noem het maar op! :)
6. Heeft er iemand een voorbeeld ‘vrachtschip’ waarvan ik de beschrijving kan en mag gebruiken? Vooral de binnenkant uiteraard.
7. Zijn er tijden waaraan men zich moet houden?
8. Hoe gaat en werkt het laden en lossen ongeveer?
9. Heb je zelf misschien ooit iets spectaculairs, raars of bizars meegemaakt tijdens de reis? Of iets grappigs, of een hachelijk, gek en of spannend avontuur en of gebeurtenis wat misschien leuk is als ’n personage van mijn boek, iets soortgelijk beleeft?

Verder hoeft uiteraard niet alles 100% te kloppen met de werkelijkheid hoor, ik verzin en verdraai zelf ook een hoop. Maar een schip dat bv ook kan vliegen, doen we in deze serie toch maar ff niet, haha! :P Ben ook met een fantasy project bezig, kan ik verklappen, maar dat is voor nu nog ‘toekomstmuziek.’ Nu is er uiteraard ontzettend veel informatie via op te zoeken via Google, maar goed een lijfspreuk van jullie is natuurlijk niet voor niets: ‘Wie nog nooit gevaren heeft, weet niet hoe een zeeman leeft!’:) Alle informatie die uiteindelijk ik voor mijn boek ga gebruiken, zal uiteraard geheel op fictieve wijze gebruikt gaan worden., zodat er geen herkenning zal zijn. Het zal waarschijnlijk een serie worden voor de jeugd-jongvolwassen. Maar vertel maar gewoon vrijuit, ik zorg er uiteindelijk wel weer voor dat de avonduren niet uit de hand zullen lopen.
Oh ja, en mocht dit alles nou net even ‘niet’ de bedoeling zijn op dit forum, hoor ik het wel! 😊

Met vriendelijke groet, Michel.

Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door Roy »

Dag Michel,

Je vragen zijn nogal wat uitgebreid en uiteenlopend.
Om te beginnen moet je een tijdsbestek in je hoofd nemen en daar vanuit gaan. Dan krijg je vanzelf een type schip dat je kan gaan beschrijven.
Voor de specifieke vaart op Canada / U.S.A. had je in het verleden speciale schepen nodig. Immers het Welland canal dicteerde hiervoor vanaf 1905 de afmetingen van de schepen. Een lengte van 258 voet was het maximaal haalbare om door de sluizen van dit kanaal te kunnen. M.i. v. het voorjaar 1959 veranderde dat totaal omdat toen de Saint Lawrence Seaway geopend werd en er grotere schepen vanaf zee de Great Lakes op konden. Zie hiervoor het topic Oranje Lijn.
Anno nu is de vaart volledig veranderd. Er zijn tegenwoordig geen lijndiensten meer met stukgoed vervoer. De containers gaan allemaal de trein op. Ik meen vanaf Montreal.
Wel zijn rederijen als Spliethoff en Wagenborg veel op de Grote meren te vinden. Maar dat is veelal project lading of cellulose vervoer. Ook bulkladingen komen van de meren af, maar de bulkcarriers die, wat betreft de zeevaart, dat doen zijn beslist niet de grootste. Flinke ladingen die overzee verscheept worden kwamen in het verleden veelal uit Three Rivers, maar dan zit je al weer een mooi einde van de laatste / eerste sluis af en die ligt bij Montreal. Of dat nu nog gebruikelijk is weet ik ook niet.
Zo zie je maar, eerst maar eens een jaartal of periode prikken.

Succes, m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door v+d »

Ha Zaagvis, er is hier toch voldoende te lezen dacht ik.
Met specifieke vragen kunnen wij wel helpen denk ik maar die moet je dan eerst hebben.
Dus bootje uitzoeken, reisje plannen, bemanning samenstellen(Chinezen, Javanen, Laskaren, Portugezen- jij bedenkt het ) .
Tijdvak, na de jaren zeventig van de vorige eeuw werd het aanmerkelijk stiller op de Nederlandse koopvaardij en lagen we niet meer weken in een haven te stinken(dus werd er ook minder gestapt).
We hoeren het wel :wink:
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door jdbvos »

Kijk eens op de site van Jos Komen http://www.scheepspraat.nl/
En blader door wat berichten: diverse mensen hebben een eigen site met veel verhalen, of hebben rederij-sites opgezet als een www.varenisfijner.nl
Maar haast elke oude rederij heeft wel zo'n site...zoek op naam, of blader hier rond...
Wie werkelijk veel op z'n site had, was 'onze schrijver' Theo Horsten. Onder zijn bijdragen op dit forum stond ook altijd een link naar zijn site, maar die is inmiddels verdwenen... Maar zoek eens naar zijn boeken, hij schreef er vele.... En voor de mooie en humoristische verhalen, raad ik "Vroeger kon je lachen" aan... Veel van die verhalen spelen zich af in de khv (kleine handelsvaart; schepen met een max. maat) die kustreizen-, en trouwens ook wereldwijde reizen maakten. Maar ook van de ghv (grote handelsvaart; schepen die wereldwijd- maar ook wel kustreizen maakten) :lol: :lol:
Ik heb wat tekeningen van de zgn M-Lloyd's idg de Marne Lloyd van de Rotterdamsche Lloyd. Kun je hier inzien/daunlood'n …
Kun je je alvast een beetje inleven in een ghv schip uit de jaren 60 en hoe groot een machinekamer is, hoe de tuigage (heel belangrijk voor je boek) voor "overstomers" in elkaar zit, en waar de sparks woont/werkt, maar vooral: waar iedereen leeft, zich vermaakt, en voedt (en waar de kombuis is)…

En de gegevens van alle (NLse) schepen kun je vinden bij de Maritieme Historische Databank http://www.marhisdata.nl/main.php?to_page=zoeken
Oost, west...ook best
Zaagvis
Berichten: 22
Lid geworden op: 09 sep 2018 11:57
Contacteer:

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door Zaagvis »

Bedankt voor jullie berichten, ik zal de vragen iets specifieker proberen te stellen. Wat het tijdsbestek betreft, het speelt zich in deze tijd af. Het verhaal zal zich voor een groot deel op een vrachtschip afspelen, maar 't draait om een ander plot moet je maar denken. Dus eigenlijk is onderstaand van het meeste belang.

1. Leuke, rare, gekscheren Bijnamen voor bemanning.
2. Bestaan er erecodes onder de bemanning en of personeel?
3. Typische scheepsuitdrukkingen, scheepsman vloeken en woorden en betekenissen.

En eigenlijk gewoon wat grappige gebeurtenissen, die tussen het verhaal, plot, bedoeling, plaats vinden op een schip. Je kunt niet alleen een plot beschrijven, het lijkt me dat je op een schip altijd wel wat beleeft, dus vandaar die vraag. Uiteraard staat hier ook al een hoop, maar de boel klakkeloos overnemen zal ook weer niet de bedoeling zijn, neem ik aan. ;)

En ik zal er tzt wel wat meer over vertellen. Echter, het zit allemaal nog in de beginfase, dus ja.... :), maar ik wil het wel zo realistisch mogelijk maken. Vandaar dat ik hier terecht ben gekomen.
Klaas Buytenwegh
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Beste kombuizers,

Vanwege een verhuizing heb ik de laatste tijd weinig tijd gehad, het forum te bezoeken. Vandaag even een rustige dag, dus de toverdoos maar weer even aangezet.

Ik herinner me een onderwerp met de titel "Omscholing 30 > 34" (24/10/2018), waar ene Jacob Vooruit heeft geprobeerd ons flink aan het werk te zetten. Deze meneer sprak ons ook aan met: Beste Zeelui. Daarna nooit meer iets van deze meneer gehoord. Nu weer ene Michel Zaagvis, die om aandacht schreeuwt. Ik zou er maar niet al te veel tijd aan besteden, zonde tijd. Dag Jacob Vooruit/MichelZaagvis.

Grt.

Klaas.
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door Sparks316 »

Als het verhaal NU moet spelen, heb je natuurlijk niks meer aan een sparks, radiohut en waarschijnlijk ook niets aan een hofjood.
Uitgestorven begin deze eeuw.
Hoe het nu zit, daar ben ik er ook al veel te lang voor uit, maar het begrip pikheet (koffietijd) zal nog wel bestaan.
En Chinezen, Laskaren, mogelijk ook Portugezen, vervang dat maar door Flippen. Misschien ook wel Polen, zowel Noordpolen als Zuidpolen :mrgreen:
Dus heel veel lezen over NU, aan al die ouwe meuk heb je weinig meer.
Louis
Gebruikersavatar
renirie
Berichten: 382
Lid geworden op: 20 jan 2008 18:51
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door renirie »

Idd,
Denk dat alleen stuur-en bakboord nog aan dezelfde kant zitten.
Zelfs het potje na de de wacht bestaat niet meer.
Of schoot aan bij de beting om maar wat te noemen.
Het avontuur zoals beschreven in de oudere maritieme romans of reisverhalen bestaat nu niet meer.
Wel jammer

Hennie
keep on ringing the bells
Zaagvis
Berichten: 22
Lid geworden op: 09 sep 2018 11:57
Contacteer:

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door Zaagvis »

Klaas Buytenwegh schreef: 13 nov 2018 17:31 Beste kombuizers,

Vanwege een verhuizing heb ik de laatste tijd weinig tijd gehad, het forum te bezoeken. Vandaag even een rustige dag, dus de toverdoos maar weer even aangezet.

Ik herinner me een onderwerp met de titel "Omscholing 30 > 34" (24/10/2018), waar ene Jacob Vooruit heeft geprobeerd ons flink aan het werk te zetten. Deze meneer sprak ons ook aan met: Beste Zeelui. Daarna nooit meer iets van deze meneer gehoord. Nu weer ene Michel Zaagvis, die om aandacht schreeuwt. Ik zou er maar niet al te veel tijd aan besteden, zonde tijd. Dag Jacob Vooruit/MichelZaagvis.

Grt.

Klaas.
Nou, ik kan je 100% verzekeren dat ik dit niet was.... Ik kom hier zeker niet om aandacht schreeuwen. Anders zou ik ook niet op andere topic's gereageerd hebben. Beetje rare opmerking dit. ;)
Zaagvis
Berichten: 22
Lid geworden op: 09 sep 2018 11:57
Contacteer:

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door Zaagvis »

Sparks316 schreef: 13 nov 2018 17:47 Als het verhaal NU moet spelen, heb je natuurlijk niks meer aan een sparks, radiohut en waarschijnlijk ook niets aan een hofjood.
Uitgestorven begin deze eeuw.
Hoe het nu zit, daar ben ik er ook al veel te lang voor uit, maar het begrip pikheet (koffietijd) zal nog wel bestaan.
En Chinezen, Laskaren, mogelijk ook Portugezen, vervang dat maar door Flippen. Misschien ook wel Polen, zowel Noordpolen als Zuidpolen :mrgreen:
Dus heel veel lezen over NU, aan al die ouwe meuk heb je weinig meer.
Nou ja, ik kan natuurlijk altijd een oude zee-kapitein, een verhaal uit het verleden laten vertellen, in het toekomstige boek, dus ook uitgestorven bijnamen mogen gerust hoor. Maar idd sterven er heel veel oude termen uit, zeker op gebieden zoals op de zeevaart.

Wat betreft de moderne tijd betreft, het is meer een gegeven dat het zich in deze tijd afspeelt. Maar ik waardeer u/jullie mening hoor. Geloof me, ik herken het zelfs, want in mijn vak ICT, veranderd alles terwijl ik er bij sta/stond. Ben er sinds kort uit en zal daarom wel weer iets niet eens kennen in die sector.


Plaats reactie