Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3223
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door jacko »

De handel diende om in de havens niet op een centje te hoeven letten.
Als je dan van de reis thuiskwam , had je nog wat over . :lol: :lol:

Groet
Hans
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.

Fluks
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 apr 2012 12:12
Locatie: Dordrecht

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door Fluks »

Bij aankomst in Liverpool stond ik klaar in ‘‘pakkie deftig’’ om te gaan stappen.Even een fles en een slof aan een havenarbeider verkocht,die op het haventerrein door de zwarte bende gepakt werd.Hij weigerde te zeggen,waar hij de spullen vandaan had.Men heeft het gehele schip doorzocht,niets meer te vinden,maar wel de stap-avond verziekt. Groet,Arie.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door jdbvos »

Nee, Eric...dat luikje herinner ik me niet....

En verder:
Ja , dat smokkelen was een sport, en voor de douane, en dan mn de Engelse, in dit geval, was dat eveneens een sport geworden.
En plekjes waren er haast altijd wel te vinden...

M'n vader merkte eens te laat op dat er nog een kratje jenever (waren dat niet 9 flessen?) buiten de zegelkast stond na aankomst in eoa Zweedse haven.
De agent, die hem er op attendeerde vertelde ook dat de plaatselijke douaneschool die middag schepen ging visiteren.
Pa dacht even na, liep met het kratje in de hand aan dek, pakte de railingtrap weg en legde die in z'n bergplek (de hel), en zette het kistje met een paar plankjes erop gespijkerd als op-/afstapje bij de railing.
Geen hond van de school heeft het gemerkt, en na hun bezoek stond het trapje er weer...

Zoals bekend maakte ik, toen ik op de zeevaartschool zat, altijd vakantiereisjes van enkele weken tot de hele zomervakantie van een dikke maand, bij rederij Beck. Die rederij voer in hoofdzaak EU-continent op GrootBritannie…. Met als gevolg dat 'een reis' van 1 a 2 dag(en) héél normaal was, en een reis van 3+ dagen een lange reis was. 2 a 3 havens per week was heel gewoon. Van de grootste- tot werkelijk de allerkleinste haventjes: de grijze bootjes met de blauwe B zag je letterlijk overal. Heel mooi varen, overigens...
Gevolg daarvan was, dat de contacten met bevolking en lokale overheden heel amicaal werden. Vele Beck'ers vonden er een partner, en zelfs de douane bleef na het doorzoeken (en grondig: zoals ze zelf zeiden: "elke keer als er een Beck-boot 'in port' was werd er geen sterkedrank en sigaretten meer verkocht door de plaatselijke middenstand") gewoon gezellig even zitten voor een biertje en een ouwejongenskrentebollen-gesprek.
Zo ook op een zaterdag -ik meen in Dundee- dat men met 3 man weer zocht...
De stuurman had een nieuwigheidje gekocht vóór vertrek in Belgie: een kroonkurklichter, met aan de andere kant een taps hulsje waarmee je de kroonkurk weer op de fles terug kon zetten.
3 Flessen vieux had hij in lege bierflesjes leeggekieperd, de kroonkurken weer teruggezet, en de lege flessen "achteloos" in de prullebak….
Na de zoektocht zaten we met z'n allen bij die stuurman in het hutje een "goed gesprek" te houden onder een lekker biertje...
De stuurman trok menig flesje open, en ze gingen als warme broodjes over de toonbank. 1 van de douane's zette z'n 2e pilsje aan de mond, en begon te hoesten en te proesten: de goede man blééf er zowat in....de stuurman had een verkeerd flesje opengetrokken... !
De flesjes werden alsnog -mét excuses,maar ja: het was hun beroep, én het was "the game"- in beslag genomen, en de stuurman kreeg 15 pond boete. Dat lijkt niet veel, maar een pond was destijds nog 10 gulden.

We spaarden zelfs kroonkurken voor sommige douane's, net als zilverpapier... Dat werd (bijv) door hun moeder's verzameld voor de kerk...

Op de Vedette, dat was op 'n 18e m'n 1e Beck-boot, kreeg ik meteen van m'n voorganger een mooi plekkie aangewezen; een plekje dat op geen enkele scheepstekening voorkwam: tegen het achterschot, naast de vetgesmeerde schroefasafdichting, kon achter een spant precies zo'n vetbus staan.
De vloerplaat was 'vastgelast' op dat kleine plekje.... Echter: die lassen waren in kleur overgeschilderde stopverf-rupsjes. Plus dat 'het plekkie' té vettig was om je daar te begeven
Maar met een beetje passen en meten, en wat wiskundig verantwoord draaien, pasten daar precies 6 (ronde) drankflessen in. Tevens kreeg ik een boekwerkje met havens, namen, en telefoonnummers om de zaak op te laten halen...
Zoals gezegd: 2 a 3 havens per week was normaal, en ik bestelde voor elke overtocht braaf m'n 6 flessen, wat de kapitein ertoe bracht mij eens bedenkelijk aan te kijken en toen zei "Wat zuip jij veel, meester..."
Dus ik biechtte eerlijk op wat het was, met als gevolg dat het 3 fles per persoon werd, en maximaal 1 x per week :lol:

Een ander mooi voorbeeld is, toen ik nog bij pa aan boord was....
Er werd destijds driftig met dakpannen op Zweden gevaren, soms in Limburg of Brabant geladen, en in Zweden (ook) vaak tussen Gothenburg en Stockholm binnendoor gelost, dus je voer zowat net zoveel mijl op binnenwateren als op zee, zo niet méér....
Ik zat aan dek te kijken, toen er iemand van een kuster vóór ons langskwam met de vraag of wij misschien ook een drijvende dakpan hadden gezien... Met grote ogen om zo'n rare vraag schudde ik m'n hoofd en vroeg "maar dakpannen kunnen toch niet drijven ?", waarop ik als antwoord kreeg "Deze wel: daar zaten 6 sloffen sigaretten onder, maar het vislijntje is losgeraakt..."

Op zo'n controledag in Londen (WestIndia-dock) kwam 1 van de zwarte bende met de vraag of hij bij ons effe aan dek mocht kijken. Nou weiger je dergelijke lui niet zo heel veel, dus van mij mocht-ie... Maar hij bleef aan de vrijboordkant aan de railing staan op het achterdek, en keek naar een Duitse boot aan de andere kant. Toen ik de vraag stelde waar hij naar keek zei hij "Over een minuutje komen mijn collega's daar een zoektocht houden, en ik kijk wat er gebeurt..." Ik bleef nieuwsgierig meekijken, en hij zei ineens "Kijk ! Daarvoor sta ik hier nou..." Ik zag het ook: minstens de helft van alle poorten werden geopend, en je zag menige flessen en -hoe raar ook- sloffen sigaretten langzaam aan vislijntjes in het water zakken :lol: :lol:
"Zo !", zei de douaneman met een grijns, "nou ga ik daar ook even heen...!"


In de Houthaven in Amsterdam, nadat we daar met de Zonnekerk vanaf OostAfrika (nog via de Kaap; Ali's sloot was nog gesloten) aanmeerden, ging ik naar de portier om eventjes met m'n ouder te bellen om te zeggen dat ik werd afgelost en of ze me konden ophalen. Ook stond daar een douaneman in z'n donkere leren jas te kijken, ook naar mij.. Wat hij zocht, vroeg ik. "Ach, ik let op dat er geen contrabande de wal op gaat", dus ik vroeg hoe hij dat dan kon zien. "Kijk zelf maar" zei hij, wijzend op de bootsmansmaat die met een zeezak aan z'n schouder en 2 grote luidsprekers aan kwam zetten. De man liep helemaal scheef: niet de kant op van de zeezak+1 speaker, maar naar de andere kant, met 1 speaker.
Grijnzend zei hij "Da's wel een hele zware speaker, vind je niet ? En nu wegwezen: de rest gaat je niks aan..."

In Auckland, met de Nedlloyd Freetown, moest ik als 4e bunkeren, en oa in de wingtanks. Ik meen dat in elke lege wingtank 150 ton moest passen, maar na een 10-20 T was de tank al vol. Het bunkeren even stopgezet, en even op de tank getrokken: wederom, na 10-20 T tank leeg.... :shock:
Dus de 2nd erbij gehaald, en die naar de hwtk.... Afijn: nr One erbij gehaald met een paar Chinezen, en de mangatdeksels losgemaakt. De bouten leken allemaal zowat allemaal vastgeroest en het deksel zag eruit alsof het sinds nieuwbouw nooit meer open was geweest.... De hwtk keek met z'n Brightstar naar binnen en zag helemaal zwarte (door de HFO) plastic zakken staan. Hij keek nr One even aan en zei, "Maak maar weer dicht, en 4e: cancel die 300 T die nog resteert maar. Als ze meer willen weten stuur je ze maar naar mij toe."
Beide wingtanks zaten, zo bleek later, vol met electronische apparaten, de "business" van onze medewerkers"
Later trof ik op een nachtelijk rondje tijdens m'n stille wacht (Tauranga of Lyttelton), een hele ploeg Chinezen in de mk bezig: vloerplaten eruit, mangatdeksels op de plaat.... Ik zag hen, en zij zagen mij.... Dus ik deed wat mij al was aangeraden, m'n ene hand voor m'n ogen, met m'n andere hand een groetende beweging, en klom de trap weer op naar boven...
Vlak vóór aankomst kwam ik in m'n hut en vond daar in de koelkast flessen drank, op m'n boekenplank sigaren en sigaretten, en dat was ná aankomst ineens ook weer verdwenen. Ook daarvoor was ik al gewaarschuwd om net te doen of de neus bloedde....
Na vertrek ui NZ stond er ineens een bloempotje met een groen bladenplantje op m'n tafel: alle blaadjes waren keurig netjes gevouwen dollarbiljetjes...200, om precies te zijn...


Maaind joe ! Deze verhalen zijn van vér voor de zeer aggressieve en grootschalige drugssmokkel van tegenwoordig....
Toen was een beetje smokkel een kat-en-muis-spel voor wat stapcenten, nu maakt een douanier zich amper druk om een flesje of sloffie, hij maakt zich heel wat drukker om z'n eigen veiligheid...hij moet wel...
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2199
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door Jinny »

Mooi verhaal Jan...
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
sparks
Berichten: 241
Lid geworden op: 09 feb 2015 22:52

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door sparks »

Beetje smokkelen was niet zo moeilijk toch? Je stopte wat boven het plafond, in het AAT paste ook wel wat, maar was alleen maar gestumper als ik af en toe zag wat er in de Rozenburg sluizen, als we toevallig eens in het donker binnen liepen, van boord ging als wat lokale matrozen door familie en vrienden aan de wal vast begroet werden.

Of wat te denken toen we bij Finland nog niet ingeklaard 2 weken lagen te wachten voor we naar binnen konden en hele volksstammen Finnen met bootjes langszij kwamen of ze nog wat drank voor het midzomernachtfeest konden kopen. De ouwe moet er een godsvermogen aan verdiend hebben.

En de zwarte bende in Engeland vond ik nou nooit zo overtuigend, die kwamen het liefst 's nachts als je eindelijk eens lag te slapen de stores controleren maar het schip overhoop halen hebben ze nooit gedaan. Nee dan die in Cuba hadden een echte hasjhond bij zich werd trots geroepen. Was gewoon de eerste de beste straathond die ze op de kade in zijn nekvel gegrepen hadden en die was alleen maar op zoek naar eten, schattige beest overigens alleen probeerden de baasjes wel je hele muziekcollectie van je te jatten als je niet uitkeek.

Of onze vrienden in de USA, die maakten zich drukker om walpasjes als om smokkelwaar in mijn tijd. Je zou toch als Nederlander het in je hoofd halen stiekem in het beloofde land te blijven en niet terug te keren naar je schip, hadden altijd een bijzonder wereldbeeld die gasten. Is de enige keer in mijn hele vaartijd dat mijn radiohut wel een keer helemaal binnenste buiten werd gekeerd, niet zo zeer op smokkel maar controle of alles wel werkte en correct was ingevuld. Oh jee ik had niet helemaal voldaan aan het aantal peilingen met het peiltoestel in een bepaald periode kwamen ze dan toch gelukkig na 2 uur achter. Hoop gedoe, veel formuliertjes, ouwe die me met een schuin oog aankeek, tot ikzelf nog eens alle peilingen begon te tellen. Bleek dat ze dus niet zo goed in tellen waren. Pfff maar ik zat hem wel te knijpen al die tijd.

En in Chili zette je gewoon wat klaar voor de heren en kwam het allemaal vanzelf goed. Volgens mij zat er daar zelfs één tussen waar je ;s avonds aan de wal ook je dollars zwart kon wisselen voor een paar pesos en zo niet dan moet het zijn broer zijn geweest.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door v+d »

Dat smokkelen aan boord vond ik nooit zo spannend, later toen ik aan de wal ging werken kwam ik vaak in Hongarije om grote zelfrijdende aardappelrooiers in bedrijf te stellen. Dat was in de tijd dat het IJzeren-gordijn nog stevig dichtgetrokken zat.
Voor al die arme sloebers moest je van alles mee nemen, zelf reed ik in een Ctroën ds 23, een nogal opvallend ding in dat gebied, met daarachter een grote tandemasser aanhanger volgeladen met onderdelen.
In de aanhanger kon je verbergen wat je wilde, die werd nooit uitgeladen, het carnet werd bekeken en afgestempeld en klaar.
De Ds hebben ze diverse malen helemaal gestript, kenners weten dat je daar uren mee zoet bent en dan moet het ding weer in elkaar gezet worden.
Een overijverige dame ging eens het motornummer controleren en beweerde later dat ik trachtte een nieuwe motor Hongarije in te smokkelen, er zou een letter of cijfer ontbreken. In de aanhanger lag en nieuwe motor voor een Volkswagen kever, ik heb mij maar heel rustig gehouden en anderhalve dag op de parkeerplaats gebivakkeerd tot Citroën Amsterdam per telex een goede uitleg kon produceren.
In die anderhalve dag had ik goede vrienden gemaakt bij de douane in Hergyshalom en later ging het dus nog makkelijker :lol:
Dat was nog in de tijd dat bellen ingewikkeld ging, ik ben wel blij met de huidige technieken, alles bij de hand :wink:
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door Breeze »

Dat is wel bizar, een aanhanger ongemoeid laten en veel moeite doen voor het trekkend voertuig. Heb je ook een verklaring daarvoor?

Rare jongens die Hongaren, nog steeds trouwens. Maar ik vond Boeda en Pest wel de moeite waard.

Adri
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door jdbvos »

Klopt, Jan, dat smokkelen was altijd een heel gedoe en de opbrengst woog niet op tegen de risico's, en behalve op die Beck-bootjes, heb ik dat verder ook nooit meer gedaan; het risico op ontslag of een stempel in je paspoort met 'Persona non grata en (bijv) Finlande' was te groot. Wat denk je dat een rederij doet met iemand die vóór de reis naar een bepaald land moet worden afgelost vanwege een dergelijke stempel.
..om over de gevolgen van dranksmokkel naar de Arabische wereld maar te zwijgen... (denk aan kapt. P.)
Nee, toen, op die Beck-bootjes en in GB, was het leuk en spannend...
In Scandinavie deed je dat al niet: veel teveel risico en véél te hoge boetes...
Nee, ook aan de wal deden we mee 'as the locals do' gewoon mee met lättöl, want met een glaasje (normaal) bier van 10 gulden, of een glas cognac van 25 gulden, was je stapgeld snel op....
Maar die eeuwige vraag van 'Har du sprit' kwam me wel vaak de oren uit
Oost, west...ook best
Jacob Bothof
Berichten: 1474
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door Jacob Bothof »

Zelf heb ik het meegemaakt met een ass. die bij mij op wacht liep, in het bezit van een voor toendertijd een prachtige
transistorradio was. In Santos waar de douane bij hem in de hut een inspectie uitvoerde had deze wel erg veel intersse in die
transistor. De vraag kwam natuurlijk van wat zou je er voor vragen als ik die van jou zou willen kopen :wink:
Nou zijn antwoord kwam omdat hij het Portugees niet machtig was snel met een aanwijzende vinger naar de mooie
Colt .38 die aan zijn riem hing. :-D Na enig nadenken van de douaneambtenaar zij hij dat hij over een paar uur
terug zou komen aan boord.Wat had hij bij zich, juist een prachtige Colt.38. Ik denk dat hij deze ergens van zijn
collega's had geritseld(gejat) :lol: dus de deal werd gesloten. Hij een Colt, de man een prachtige transistor.
Het ass.tje kon zijn mond over deze deal niet houden, dus de ouwe wist het in no-time, met als gevolg Colt in beslag
genomen ,hij mee met de rest van het gezag naar boven op de brugvleugel alwaar de Colt plechtig tewater werd gelaten. :mrgreen:
Dus Colt weg, transistor weg, een aardige gagestraf en bij aankomst in Nederland : einde reis bij de Maatschappij. :x
Een slof cigaretten of een flesje drank, ok, maar wapens, no-way en maar goed ook.
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door Sparks316 »

Ach, ik had al gisteravond iets geschreven voor Ambuggie want het wordt hier meer "Smokkelen in onze tijd", maar het verzenden ging fout en ik had geen zin meer het opnieuw te proberen.

Har du sprit? Jazeker, maar even wachten, ett ögonblick.

In de offshore jaren 70 werd ook gesmokkeld, geen drank want die installaties stonden kurkdroog, maar ciggies waren natuurlijk wel errug goejekoop daar, en dan nog Camels en Chesterfield met BLAUWE wikkeltjes.
Je mocht per keer op Schiphol 1 slof zo meenemen. Nou kwam ik daar elke 2 weken terug van mijn riggie, dus ik nam trouw elke week 1 sloffie mee voor mezelf.
Maar ja, die roustabouts en roughnecks (die al geld als water verdienden) vonden dat ze dus ook nog ciggies moesten smokkelen.
Halverwege de jaren 70 waren bij hun de hele wijde pijpen heel erg in. Met wat moed beleid en trouw konden er wel 3 sloffen als losse pakkies om je onderbenen getaped worden.
Het lullige was dat als je uit die chopper kwam, dan een stuk over het winderige platform op het oude Schiphol-Oost moest lopen en vanuit het kantoor waar de douane zat zag je al die pakkies zo zitten. Kwamen ze binnen "meneer, trek uw pijpen eens een stukkie op?" en weg was de winst.

Maar goed, er werd gevraagd Har du sprit?
Eerste helft jaren 80 werd ik asfaltcoureur bij de fa. Vos Transport en we reden veel op Zweden en Finland. Daar kwam die vraag ook altijd.
Nou mocht je in beide landen voor jezelf 1 flessie drank en 1 slof ciggies invoeren, je moest het wel opgeven maar dat kostte niks extra.
Die sprit kocht je meestal op de ferry Travemünde-Trelleborg want daar was ie behoorlijk goedkoop. De Silja en Viking ferries tussen Zweden en Finland waren belastingvrij al rap 2x zo duur.
En hoe hoger in Zweden of Finland je kwam, des te meer kon je vragen. Het was al heel snel 2x wat je zelf betaald had.
Dus ik nam elke reis wel een flessie Ballantines of Finlandia vodka mee, soms ook strohrum.
Nou waren die Zweden en Finnen helemaal niet achterlijk, ze wisten beter dan wie ook waar je spul kon verstoppen. Had je een overijverige Zweed dan kwam ie met Bright Star en spiegeltjes je chassisbalken of wat dan ook controleren.
Bijna elke reis had ik 1 flessie maar een paar keer heb ik het met meer geprobeerd. In de Neckermann-topsleeper cabines zat boven de voorruit een ruimte waar twee kassies in gemaakt waren, maar daarnaast kon je ook nog wat parkeren.
Wat me ook parten speelde was dat ik nonchalant werd. Zo had ik dus een keer een fles in die "hemel" geparkeerd, was ermee in Zweden èn Finland geweest maar was ook op een gegeven moment die hele fles vergeten en dus was ie al 1 of 2 keer mee naar Nederland gekomen. Tot ik natuurlijk weer een keer in Trelleborg stond waar ik visite van Tullen kreeg. Die had mijn hele chassis al nagekeken en kwam nog ff in de cabine zitten. Hij klopte eens links en rechts en vroeg me die kassies even los te schroeven. Ik was die ooit daar geparkeerde fles Ballantines al lang vergeten en die kwam dus tevoorschijn. En ik had al een fles los in de cabine liggen ook die keurig opgegeven was. Tja, dan ben je dus die ene fles kwijt, krijgt een stevige boete en die fles die je mee mag nemen maakt dat niet goed meer.
Hetzelfde gebeurde me een keer in Helsinki, waar ik ook een fles meenam maar vergeten was dat ik al een pikheetje een fles in een weekeindtas had gedouwd en die was toen niet verkocht. Misschien is het ding wel mee naar Frankrijk of Italie geweest, in elk geval, in mijn geheugen zat ie al lang niet meer maar nog wel in die tas.
Ga je weer met je stomme kop voor gaats.... :roll:

Laten we vanavond bij Maria meer een afzakkertje halen :mrgreen:
Louis


Plaats reactie