Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Fluks
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 apr 2012 12:12
Locatie: Dordrecht

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door Fluks »

Er heeft jarenlang een kustertje van Bordeaux naar Krefeld-Ueringen gevaren met wijn voor Asbach-Uralt.Toen ze de honderdse reis deed kregen alle schippers,die daar met hun schip lagen een fles Asbach-Uralt.Lekker! Groet,Arie.

Chris.dus
Berichten: 223
Lid geworden op: 11 nov 2009 13:08

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door Chris.dus »

Eind jaren zestig, begin jaren 70 waren in mijn ogen de gouden dagen van de smokkel. Elk weekreisje weer een flesje en een slofje voor de verkoop waren leuke aanvullingen op de gage.
Maar mijn tijd op de Balticborg spande wel de kroon.
Daar werden dozen " cognac" (doodgewoon vieux )onder de lading zout verstopt ..
Deelname aan deze lucratieve bezigheid liep via de bootsman, die de supervisie over deze operatie had.
Hoe de inkoop precies liep weet ik niet meer, maar we deelden achteruit allemaal in de opbrengst.
En die was niet misselijk. Mijn o/g gage werd ruim aangevult.
De dozen drank werden verkocht aan een soort handelaar in Bohus, bijna elke week weer.
Wel hielden we 1 of 2 flesjes pp achter, want de volgende haven was vaak Karlstad om hout te halen.
En een weekend Karlstad in de zomer was toen 1 groot feest. Zaterdagmiddag na werktijd werden er op het zonnige achterdek wat stoelen neergezet en dan kwamen de dames vanzelf. Sommige werden zelfs door familieleden met de auto gebracht.
Tja, gratis drank verstrekken was een groot ding toen in Zweden, omdat het land een soort "drooglegging" opgelegd had gekregen.
En over sex deden de Zweedse meiden ook niet echt moeilijk.
Ja, het was een mooie zomer om 17 jaar oud te zijn. :roll:
Zaagvis
Berichten: 22
Lid geworden op: 09 sep 2018 11:57
Contacteer:

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door Zaagvis »

Lieve mensen, wat een reacties weer, dank jullie wel hoor! Ik ga ze morgen eens op mijn gemak doorlezen! :)
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door jdbvos »

Je vroeg nog naar werktijden....
Dat hing af van de soort vaart, khv of ghv. De khv was voor de officieren meestal 6 uur op, en 6 uur af voor matrozen als roerganger 3 uur op, 6 uur af askmenievergis… De enige machinist liep ongeveer mee met de ouwe: 6-12 en 18-24, maar dan 8-12 en 18-23 én 's nachts een rondje 2-3 (ong)
Met 2 machinisten werd het dan ook 6 op, 6 af
De ghv heeft 4 uur op en 8 uur af, de roergangers (weet het niet meer zeker) 2 uur op,8 uur af
De wachten hadden dan ook namen : 0-4 Hondewacht (2e strm/3ewtk), 4-8 Dagwacht (1e strm/2e wtk), 8-12 Voormiddagwacht (3e strm/4e wtk), 12-16 Achtermiddagwacht (2e strm/3ewtk), 16-20 Platvoetwacht (1e strm/2e wtk), 20-24 Eerstewacht (3e strm/4e wtk). Maar de rangen/wachten die hier zijn genoemd was destijds bij de Nedlloyd; andere rederijen hielden andere rang-wacht volgorde's aan
Lees ook eens hier: https://nl.wikipedia.org/wiki/Scheepswachten
Onbemande mk's heb ik nooit echt meegemaakt; ik was er ook altijd een felle tegenstander van. Wie ooit branden in de mk heeft meegemaakt, wilde géén onbemande mk's !
Oost, west...ook best
Chr.Vr.
Berichten: 543
Lid geworden op: 01 jun 2011 10:17

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door Chr.Vr. »

Hallo jdbvos,
Als je de wacht liep met 3 man, 2 matrozen + 1 matr.o/g 4 uur op 8 uur af had je 3 torns , 1 uur 20 min. vrij torn ,uitkijk ,roer torn ,
in mijn bij de S.M.N.
zonder automaat ""
grtn
Chris. Vr.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door jdbvos »

Dank je voor de aanvulling Chris ! :-D
Oost, west...ook best
sparks
Berichten: 241
Lid geworden op: 09 feb 2015 22:52

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door sparks »

@ Jan,

Luxe jongens nog bij de Neddloyd, ik heb nooit anders mee gemaakt als dat ouwe en meester toch ook op de brug en de mk waren:

08-12/20-00 kapitein/3e stuurman + hwtk/ass.
12-16/00-04 2e stuurman + 3e mach.
16-10/04-08 1e stuurman + 2e mach.

Was bij Seatrade ook zo, heb jij toch ook bij gevaren?
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door jdbvos »

Ja Louis, dat klopt, maar Seatrade was hoofdzakelijk khv en die mentaliteit heerste daar dus, en later moest de ouwe en de meester bij de Nedlloyd (en alle ghv, had ik gehoord) idd weer de wacht in voor 1 wacht/dag... Maar dat heb ik niet meegemaakt... Op de Karakorum voeren we zelfs nog met 50 man bemanning ! :shock:
En daarmee sleurden we een 12000 t mee... Ik voer later op het khv-schip Noordzee als 'vaste' hwtk en we sleurden bijna 10000 t mee, met 12 man...
Normaal 11, maar op het hoge merk was een sparks verplicht, en werd het 12
(even ter verduidelijking voor Zaagvis...)
Bijlagen
Noordzee Sydney.jpg
Noordzee Sydney.jpg (113.45 KiB) 5887 keer bekeken
Oost, west...ook best
Chr.Vr.
Berichten: 543
Lid geworden op: 01 jun 2011 10:17

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door Chr.Vr. »

Om nog even terug te komen op de bezetting van de wachten betreft de S.M.N. [toen] op de brug ,
acht / twaalf _ derde stuurman / kaptein / [stand by] leerling , indien aan boord
twaalf / vier _ eerste stuurman /vierde stuurman
vier /acht _ tweede stuurman / leerling , indien aan boord
grtn .
Chris . Vr .
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door v+d »

Bij de SMN kwam de hwtk alleen beneden tijdens manoeuvreren of ongein in de machinekamer. Ik liep als ampat 8-12 en officieel moest de hwtk op mij passen tijdens mijn wacht. Niet dat het gebeurde, ik werd al snel d.d. 4de en ging naar een turbineschip.
Nooit eerder gezien of op gewerkt, nummer 2 gaf mij een uurtje bijles en verder moest je het maar rooien, enfin prima leerschool :lol:


Plaats reactie