Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Chris.dus
Berichten: 223
Lid geworden op: 11 nov 2009 13:08

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door Chris.dus »

Tja, die schilden.
Vaak werd ook de uitdrukking beamsen gebruikt, zal ongetwijfeld uit het Engels komen.
En ook merkels werd wel gebruikt.
Ook zo een mooie uitdrukking vind ik nog steeds " het erf op de bak " .
Op de wat kleinere kuster borgen we daar de trossen in op.
Overigens had je bij die laadbomen ook nog vaak het z.g monkeyface, waar de hangerketting en de topdraad aan de hanger waren bevestigd.
Ach ja, op een houten luikies boot moest je als matroos nog wel weten hoe je zeeklaar moest maken. :-D :-D

Gebruikersavatar
Otter
Berichten: 554
Lid geworden op: 26 nov 2010 17:31

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door Otter »

En de slampamper en het azijnzuurhoutenopsluitpennetje,de slampamper is het uiteinde van de ankerketting voor als je de ketting wil laten lopen hij zit boven in de kettingbak vast met een spie die je erui kan slaan met de hamer die er naast hang
Het azijnzuurhoutenopsluitpennetje was het kleinste dingetje met de langstenaam aan boord vroeger,nu is dat een stalen koniche pen om de ankerkettingschalm in te sluiten en word af geschermd met een loden prop, het anker uitpompen betekend het anker alvast voor het tenanker gaan uit de ankerkluis laten zakken want het gebeurd wel eens dat het anker in de kluis zit vast getrokken en dan valt er weinig te ankeren .Ook de scheepsbel heeft een functie bij het ankeren ,de ankerketting is gemerkt om de lengte van ongeveer 10 meter zit een patent sluiting en die is rood geverft de schalm voor de sluiting en de schalm na de sluiting is wit geverft en als die de kluis verlaten geeft men 1 klap op de bel er zijn meestal 10 of 12 lengtes ketting dus bij de tiende sluiting zijn er tien schalmen wit voor de sluiting en 10 schalmen na de rode sluiting en geef men 10 klappen met de bel in groepjes van twee.
Voor de uit kijk die vroeger op de bak stond en als hij een vuurtje zag aan bakboord dan gaf hij 2 klappen op de bel zag hij een vuurtje recht vooruit dan gaf hij 3 klappen en aan stuurboord 1 van de burg kwam dan het antwoord met het seinlicht van de stuurman dat hij het gehoord had.
Wie onder weg is, vorderd
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door jdbvos »

met de hamer die er naast hang
Het was een hamerachtig 'iets' wat bij wet (!) NERGENS ANDERS voor gebruikt mag kunnen worden.
Maar het moest wél een hamerfunctie hebben...daarom was het vaak een kort stukkie rond (of een kogel) gelast op een lang stukkie rond en met een aangelaste ketting vast zat naast de pen waarvoor hij diende...
Op flink oude schepen was dat kettinkje doorgerot, en was het even rondkijken waar hij was.... Dan kwamen de grapjes vanzelf waarvoor zo'n lang stukkie rond voor gebruikt had kunnen worden... :lol: :lol: :lol:

En die belsignalen bij ankeren...ja zo ging dat... Ik meende dat je belsignaal gaf bij de witte schalmen (10 vaam, toch ?). Als de boots met de bel blééf rinkelen wassie door de rem gelopen, en zou er theoretisch een rukkie gegeven worden op de sluitpen... Mijn ervaring is echter, dat je een verfromfraaide kettingbak had met een uitgescheurd gedeelte waar de sluitpen had gezeten. De laatste keer was op de Oceanic, ergens tussen LasPalmas en Montevideo dat na een nosedive in een zeetje een vreemd gerommel door het schip ging, en een wolkje vanaf de bak opsteeg. Bij de harde Beng die daarop volgde sprak de ouwe de profetische woorden "...en zó verlies je nou een anker..."
Ik heb nog met een stukkie vetkrijt een X op de brugvleugel gezet, dan konden we wanneer we tijd en gelegenheid hadden in Montevideo dáár ff een dregje uitgooien om te zoeken....


Nog effe trug naar de luiken... Op pa's Democraat was een variant van de op de binnenvaart gehanteerde "Friese kap".Ik ken het dan ook alleen van dat schip, en kan me vaag herinneren het ook wel gezien te hebben bij andere vooroorlogse kusters
luikenkap oud.jpg
luikenkap oud.jpg (44.92 KiB) 4959 keer bekeken
Daarna kwam de lang gebleven type EllebogenMcGreggor ( :lol: ) ofwel de gebruikelijke luikenkap...
luikenkap later.jpg
luikenkap later.jpg (24.66 KiB) 4959 keer bekeken
Pas daarna kwamen de pontonluiken...al een hele verbetering, maar toch nog net niet 'je dát'...
luikenkap pontons.jpg
luikenkap pontons.jpg (24.88 KiB) 4959 keer bekeken
Nog later de kleinere pontonluiken, die je met zo'n speciaal dekkraantje handelde...
McGreggor kwam met z'n wielsysteem en afsluitkeggen die vaak opgelast moesten worden, en dat zie je nu nóg veel...
Ikzelf vond de hydraulische luiken van TE mooier, maar ik weet dat de stuurlui en de dekdienst ze niet prettig vonden "wát, als zo'n leiding barst en ik zit ertussen ?" hoorde je ze denken... Ikzelf heb daar nooit iets over meegemaakt, maar heb wel horrorstories gehoord....
Maar ja...horrorstories hoorde je ook over McGreggorluiken waar iemand "in de garage" tussen de luiken door probeerde te lopen om een kegje 'in positie' te drukken

De zgn borstelschepen, die 3e generatie dozenboten, hadden helemaal geen luiken meer; alleen maar flinke lenspompen op de ruimen....
Zouden die nieuwe Maerskboten dat ook nog hebben ???
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Otter
Berichten: 554
Lid geworden op: 26 nov 2010 17:31

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door Otter »

Laats nog op een pakjesboot geweest van 160 m maar die had nog grote luiken over de helebreedte van het schip.
Wie onder weg is, vorderd
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door Sparks316 »

Luiken... daar had je nou op tankers h-e-l-e-m-a-a-l geen last van :mrgreen:
Louis
Klaas Buytenwegh
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Laat ik nou toevallig in oudere berichten, van ene Mario Da Silva, iets gelezen hebben over een ruim op een K tanker van Shell. :lol: :lol:

Klaas
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door jdbvos »

op deze foto (Zonnekerk, ten anker bij Tanga, 1974) zie je wat het nadeel van pontonluiken waren: je hele dek ligt vol. En als je nog deklading hebt staan, waar moet je ze dan laten ?
zonnekerk tanga 1.jpg
zonnekerk tanga 1.jpg (186.27 KiB) 4823 keer bekeken
Maar die stuurlui op die luikloze tankers...
Zie de smetteloze witte overall van de 3e strm.....
zonnekerk dar-es-salaam 2.jpg
zonnekerk dar-es-salaam 2.jpg (230.75 KiB) 4823 keer bekeken
Kun je deze scene voorstellen bij nacht ? In alle masten de (in dit geval) 110V HPL-lampen dekverlichting, dus die strm is nét zo duidelijk zichtbaar als overdag....
Dit in tegenstelling tot dit plaatje van de 3e strm, maar nu op een tanker, die met z'n ulagezwaard staat, 's nachts, zonder masten en dus zonder dekverlichting.....
tanker nacht.jpg
tanker nacht.jpg (9.46 KiB) 4823 keer bekeken
Maar ik heb nog wel ff een vraag voor de stuurselui en de dekhengsten...: Zien jullie die geien ? Dat zijn toch stelgeien ???
Hesen we nou echt die grote zware reactors op alleen maar stelgeien ?? Dat wil er bij mij niet in...
Hieronder een plaatje van de Spaarnekerk, geankerd in Palembang, een paar jaar later, en overduidelijk de geien gesteld mbv de stelgeien, maar belast onder de werkgeien...
Waren er dan meerdere systemen in gebruik ? Zoveel jaar scheelden die Zonnekerk en die Spaarnekerk nou ook weer niet....
Bijlagen
Spaarnekerk 01.jpg
Spaarnekerk 01.jpg (144.51 KiB) 4822 keer bekeken
Oost, west...ook best
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door Roy »

Misschien kan een ruim op een tanker juist wel Klaas !.
Al die oudere tankers hadden één of twee bomen aan de voorkant van de voormast zitten. Die waren niet voor slangen behandeling want dat gebeurde achter de midscheeps.
Op de bak zat wel degelijk een luik en daar werden de dekstores in opgeslagen. Deze ruimten werd met luiken dichtgemaakt. In feite kwam je het kabelgat in natuurlijk, maar het zag er van buiten wel als een echt luikhoofd uit. Wie weet hoe het daar onder die luiken uitzag !?.
Ik denk dat Mario de eigenaar van de wit geschilderde ex loodsboot "Castor" is. Dit schip heeft een vaste ligplaats in de Rijnhaven aan de binnenkant van de Wilhelminapier. Wat zijn varens achtergrond is weet ik weer niet...……….

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door Sparks316 »

Ahem, even iets voor mijn beurt geschreven...
Nog ff nagekeken, op de Anco Spray hadden we ook zoiets op de bak: een laadboom voor de mast die over het luik heen lag. Dat luik was volgens mij scharnierend aan de achterzijde en kon rechtop gezet worden om zaken in- dan wel uit te laden. En achter de bak lag weer de reserveschroef aan dek.
(hier niet te zien).
Afbeelding
Louis
Gebruikersavatar
b-bootsman
Berichten: 4995
Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door b-bootsman »

Hallo Jan.

Op de bovenste foto kan je wel zien dat het een stalen gei van de zware spier is.
Met een geleide blok op het potdeksel en volgens mij zit er voor die man met het witte petje,
ook nog een geleide blok.

Groet Bob.V.
Hij die kan en niet kent
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.


Plaats reactie