Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
BS.
Berichten: 7518
Lid geworden op: 17 nov 2009 18:45

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door BS. » 14 nov 2018 18:02

Hoi zaagvis, als je eens op topic "Ambuggiebar"kijkt
daar kun je veel vinden over wat die ouwe zuipschuiten
te vertellen hebben, maar bestel dan eerst maar bij Maria
een rondje voor de hele tent, want daar wachten ze op. :lol: :lol:
Succes met je schrijven.

Mvg Bertus.

Zaagvis
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 sep 2018 11:57

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door Zaagvis » 15 nov 2018 12:52

BS. schreef:
14 nov 2018 18:02
Hoi zaagvis, als je eens op topic "Ambuggiebar"kijkt
daar kun je veel vinden over wat die ouwe zuipschuiten
te vertellen hebben, maar bestel dan eerst maar bij Maria
een rondje voor de hele tent, want daar wachten ze op. :lol: :lol:
Succes met je schrijven.

Mvg Bertus.
Bedankt weer allemaal! :) En idd zijn er meer dan genoeg boeken,heb hier ook wat jongensboeken liggen. Sws kom ik vaak bij een tweedehandszaak in de buurt hier. Echter, ik wil ook weer niet klakkeloos alles overnemen en dan met de eer strijken. Vandaar dat ik ook gewoon dingen vraag. :) Ik zal n rondje bestellen, schiet jij 't effe voor? m,n geld ligt namelijk nog aan wal... :mrgreen: :mrgreen:

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6638
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door jdbvos » 15 nov 2018 15:24

Kijkkijk...
Je hebt je al aardig ingeleefd, zie ik :lol:


Nou, effe een voorzetje, dan maar...:

Je vraagt volgens mij naar zaken beterffende scheepsreizen, de oversteek, tussen het Europese continent/eilanden naar het NoordAmerikaanse continent/eilanden, en vroeg welke havens daartussen werden aangelopen...
Dat zou ik persoonlijk een knappe stunt vinden, om op die oversteek havens aan te doen, maar in principe zou Groenland dan nog aangedaan kunnen worden, ware het niet dat dat stukkie water een heel andere voorbereiding vraagt dan de gewone oversteek.
Zoals je weet hebben we op de NA (NoordAtlantic) met 2 grote stromingen te maken: de warme golfstroom langs Europa die hier zorgt voor een gematigd klimaat. Even een stukkie noord van het Noorse Bergen duikt die stroom naar de diepte om aan de andere kant als koude gofstroom weer omhoog te komen. Daardoor wordt het afgebroken poolijs meegenomen met die koude golfstroom in de vorm van (enorme) ijsbergen en (kleinere) "crawlers", grote ijsklompen die amper boven het oppervlak uitkomen, en daardoor niet worden gezien totdat je er tegenaan vaart. Beide zijn niet bevordelijk voor de toestand van je schip, zoals een (nu) klein passagiersbootje begin jaren 1900 ook wereldwijd duidelijk maakte...
Die NA staat bekend als een onstuimig stukkie water vanwege het vele slechte weer... Dat is niet helemaal korrekt: ik heb ooit een oversteek gemaakt waarbij we onszelf konden spiegelen in het oceaan-oppervlak
Maar ze is normaliter flink onstuimig, vooral in WW2 was het er (gelukkig) vaak bar-en-boos. Dat komt omdat de wind flinke golven opzweept, die met gemak de 10m hoogte kunnen halen. Maar tevens omdat er -tot wel vanaf de zuidpool- een zeer lange metershoge deining loopt, waar je normaal niet veel ongemak van hebt, behalve een 'halend' schip (het heel langzaam flink van boord naar boord slingeren).

Nu komt er een begrip dat je hier op het Forum waarschijnlijk al gelezen hebt, de vademlijnen... Dat zijn lijnen die een gelijke waterdiepte aangeven (1 vadem of vaam is ca 1,8m), en de meest gebruikte is de 100-Vadem-lijn. Dit zijn aan beide kanten ahw bergruggen in het onderzeese landschap waar de bodem steil oploopt. Door die steilte wordt de deining (soms meerdere deiningen-afhankelijk van hoeveel slecht weer plaatsen elders in de Atlantic waren) omhoog gedwongen, en daarbij ook de oppervlakkige windgolven opjaagt. Bij zulke lijnen, en ook bij lijnen van nóg mindere diepte, kan het dus behoorlijk spoken, en golven van 20+m is dan ook geen uitzondering. Vooral aan de Amerikaanse kant, rondom de GrandBanks, is het vaak bar-en-boos, waarbij complete visserschepen als bierblikjes worden vervormd door flinke brekers. De film "The perfect storm" is daarop gebaseerd, en vele memorials in de havensteden getuigen van dergelijke verliezen. Ga bijv eens in Gloucester (Ma) kijken: da's zelfs een beroemde...
Niet alleen visserschepen hebben er van te lijden. In een haven aan die kant van de plas werd ik ooit eens gevraagd of ik als hwtk een slachtoffer daarvan naar de sloophaven in Taiwan wilde/kon varen. Ik heb het schip bekeken: het was een Japanse Freedom-class stukgoedlading (een standaard "van de plank" serieschip waarbij de kop en de kont allemaal hetzelfde was, en voor het middengedeelte kon kiezen tussen stukgoed-, tanker-, of bulk-lading. Ze was tussen 2 hoge golven doormidden gebroken en de bemanning was dmv helicopters van boord gehaald. De delen werden op eoa wijze geborgen, en weer aanelkaar gelast, met een rits aan strippen rondom het breukvlak om haar nog eenmaal een reisje naar de sloper te laten varen. Ik heb er van af gezien: ik zat al op een boot waar ik een (arbeids-)overeenkomst mee had. Maar ik heb vaak getwijfeld of ik niet toch beter.... En die twijfel werd alleen maar versterkt door wijlen Theo Horsten.... Maar 'alea iacta est' zoals (oa) de Friezen zeggen...
Een meer moderne Anneke Dote heb ik hier ergens ooit beschreven, inmiddels trouwens ook alweer zowat 35 jaar geleden, maar het klinkt modern, en zal zelfs nu nóg voor kunnen komen...

Zoals alle zeelui met een verhaal beginnen: "We voeren op de..." en dat is in dit geval de Suzanna (geloof ik, maar kan ook de Silvia geweest zijn) van rederij Noordlijn-Equator, met kapitein Peter Jochums... Op dergelijke schepen was het de gewoonte om 's avonds om 20 uur met z'n allen op de brug een bakkie koffie te doen en -voor meestal- een leuk humoristisch gesprek. Deze nacht was anders: het was slecht weer, en we slingerden en stampten ons pad voort. Dat allemaal ook nog eens in dichte mist, een fenomeen dat ik aleen maar ken van de NA: storm & mist.... Ik vermoed dat het te maken heeft met die genoemde golfstromen en hun temperatuursverschillen. We hadden ons net op de banken genesteld met een bakkie, en de ouwe zat in de stuurstoel op de radar te letten en op wat er zoal te zien was in het schijnsel van de boordlichten. Ineens riep hij "Wat is dát !!", en trok de brandstofhandle terug, en schakelde de dekverlichting én de schijnwerper in, en draaide het schip rond, met het zoeklicht de golven afzoekend voor zover dat ging in de mist. De 2e wtk ontfermde zich inmiddels over de technische aspecten van iets dergelijks: de motor overzetten van zware olie naar dieselolie, een extra hulpmotor bij voor eventueel extra stroomafname voor lieren, boegschroef, extra stuurmachinepomp, enz..
"Ik zag ineens iets wits dat op de boeggolf wegdeinsde, geloof ik", zei de ouwe, en iedereen hielp met meekijken/zoeken. En ja!, daar zagen we ineens een wit polyester zeiljacht met alleen een fokje op, géén verlichting, géén radarreflector, onzichtbaar op de radar en in de mist. We draaiden rondjes om haar heen, luid toeterend naar dat schijnbaar onbemande bootje. Na een minuut of 10 ging ineens het schuiluik open en iemand riep mbv de marifoon ons op. De ouwe vroeg hem wat er aan de hand was, legde uit wie wij waren, dat we hem bijna hadden overvaren en hij blij mocht zijn op onze boeggolf te zijn weggezet, en wilde weten waarom er geen radarreflector en navigatieverlichting werd gevoerd. We kregen in het NLs notabene antwoord: de reflector was te duur en de verlichting trok teveel stroom samen met de helmsman-autopilot. Na nog wat uitwisselingen van wat er in zo'n geval wordt gezegd, vervolgden wij beide onze koersen weer, moesten wij weer terug van dieselolie naar zware olie (had de 2e wtk inmiddels allemaal geregeld), en wij hadden een aardig moppermoment bij het restantje van de koffie. Lullo's en Nitwits op de oceaan... Maar goed: er gebeurde eens iets !
Laatst gewijzigd door jdbvos op 16 nov 2018 00:15, 2 keer totaal gewijzigd.
Greetz!
Jan DB Vos

Geep
Berichten: 556
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door Geep » 15 nov 2018 22:28

Kaptein Walrus, Kappie , Donald Duck en tot slot Popeye!
Vrgr.Geep

BenW
Berichten: 25
Lid geworden op: 30 jul 2013 19:57

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door BenW » 15 nov 2018 23:21

@Geep: je bent kapitein Haddock vergeten! Duizend bommen en granaten !! Etc.etc.

Groet, Ben

Martinus
Berichten: 622
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Brasilia

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door Martinus » 16 nov 2018 01:48

En de Belgische kapitein Zeppos! Oh ja en Captain Grant, om zijn plaatjes alleen al zou je gaan roken.

https://isgeschiedenis.nl/nieuws/de-bes ... n-gezegden

https://www.vaartips.nl/wap.htm

https://www.vaarbewijzen.nl/scheepstermen/

wellicht ook nuttig:

https://vanderwyk.wordpress.com/2011/06 ... tverleden/

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6638
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door jdbvos » 16 nov 2018 10:20

...kapitein Brombeer, van de Bereboot...kapitein Haak van Disney...kapitein Nemo van Jules Verne...
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
Leo Bokkum
Berichten: 451
Lid geworden op: 15 dec 2006 05:30
Locatie: Wieringermeerpolder

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door Leo Bokkum » 16 nov 2018 13:08

Kapitein Iglo van die onvreetbare vissticks :wink:
Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is

Zaagvis
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 sep 2018 11:57

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door Zaagvis » 16 nov 2018 19:44

jdbvos schreef:
15 nov 2018 15:24
Kijkkijk...
Je hebt je al aardig ingeleefd, zie ik :lol:


Nou, effe een voorzetje, dan maar...:

Je vraagt volgens mij naar zaken beterffende scheepsreizen, de oversteek, tussen het Europese continent/eilanden naar het NoordAmerikaanse continent/eilanden, en vroeg welke havens daartussen werden aangelopen...
Dat zou ik persoonlijk een knappe stunt vinden, om op die oversteek havens aan te doen, maar in principe zou Groenland dan nog aangedaan kunnen worden, ware het niet dat dat stukkie water een heel andere voorbereiding vraagt dan de gewone oversteek.
Zoals je weet hebben we op de NA (NoordAtlantic) met 2 grote stromingen te maken: de warme golfstroom langs Europa die hier zorgt voor een gematigd klimaat. Even een stukkie noord van het Noorse Bergen duikt die stroom naar de diepte om aan de andere kant als koude gofstroom weer omhoog te komen. Daardoor wordt het afgebroken poolijs meegenomen met die koude golfstroom in de vorm van (enorme) ijsbergen en (kleinere) "crawlers", grote ijsklompen die amper boven het oppervlak uitkomen, en daardoor niet worden gezien totdat je er tegenaan vaart. Beide zijn niet bevordelijk voor de toestand van je schip, zoals een (nu) klein passagiersbootje begin jaren 1900 ook wereldwijd duidelijk maakte...
Die NA staat bekend als een onstuimig stukkie water vanwege het vele slechte weer... Dat is niet helemaal korrekt: ik heb ooit een oversteek gemaakt waarbij we onszelf konden spiegelen in het oceaan-oppervlak
Maar ze is normaliter flink onstuimig, vooral in WW2 was het er (gelukkig) vaak bar-en-boos. Dat komt omdat de wind flinke golven opzweept, die met gemak de 10m hoogte kunnen halen. Maar tevens omdat er -tot wel vanaf de zuidpool- een zeer lange metershoge deining loopt, waar je normaal niet veel ongemak van hebt, behalve een 'halend' schip (het heel langzaam flink van boord naar boord slingeren).

Nu komt er een begrip dat je hier op het Forum waarschijnlijk al gelezen hebt, de vademlijnen... Dat zijn lijnen die een gelijke waterdiepte aangeven (1 vadem of vaam is ca 1,8m), en de meest gebruikte is de 100-Vadem-lijn. Dit zijn aan beide kanten ahw bergruggen in het onderzeese landschap waar de bodem steil oploopt. Door die steilte wordt de deining (soms meerdere deiningen-afhankelijk van hoeveel slecht weer plaatsen elders in de Atlantic waren) omhoog gedwongen, en daarbij ook de oppervlakkige windgolven opjaagt. Bij zulke lijnen, en ook bij lijnen van nóg mindere diepte, kan het dus behoorlijk spoken, en golven van 20+m is dan ook geen uitzondering. Vooral aan de Amerikaanse kant, rondom de GrandBanks, is het vaak bar-en-boos, waarbij complete visserschepen als bierblikjes worden vervormd door flinke brekers. De film "The perfect storm" is daarop gebaseerd, en vele memorials in de havensteden getuigen van dergelijke verliezen. Ga bijv eens in Gloucester (Ma) kijken: da's zelfs een beroemde...
Niet alleen visserschepen hebben er van te lijden. In een haven aan die kant van de plas werd ik ooit eens gevraagd of ik als hwtk een slachtoffer daarvan naar de sloophaven in Taiwan wilde/kon varen. Ik heb het schip bekeken: het was een Japanse Freedom-class stukgoedlading (een standaard "van de plank" serieschip waarbij de kop en de kont allemaal hetzelfde was, en voor het middengedeelte kon kiezen tussen stukgoed-, tanker-, of bulk-lading. Ze was tussen 2 hoge golven doormidden gebroken en de bemanning was dmv helicopters van boord gehaald. De delen werden op eoa wijze geborgen, en weer aanelkaar gelast, met een rits aan strippen rondom het breukvlak om haar nog eenmaal een reisje naar de sloper te laten varen. Ik heb er van af gezien: ik zat al op een boot waar ik een (arbeids-)overeenkomst mee had. Maar ik heb vaak getwijfeld of ik niet toch beter.... En die twijfel werd alleen maar versterkt door wijlen Theo Horsten.... Maar 'alea iacta est' zoals (oa) de Friezen zeggen...
Een meer moderne Anneke Dote heb ik hier ergens ooit beschreven, inmiddels trouwens ook alweer zowat 35 jaar geleden, maar het klinkt modern, en zal zelfs nu nóg voor kunnen komen...

Zoals alle zeelui met een verhaal beginnen: "We voeren op de..." en dat is in dit geval de Suzanna (geloof ik, maar kan ook de Silvia geweest zijn) van rederij Noordlijn-Equator, met kapitein Peter Jochums... Op dergelijke schepen was het de gewoonte om 's avonds om 20 uur met z'n allen op de brug een bakkie koffie te doen en -voor meestal- een leuk humoristisch gesprek. Deze nacht was anders: het was slecht weer, en we slingerden en stampten ons pad voort. Dat allemaal ook nog eens in dichte mist, een fenomeen dat ik aleen maar ken van de NA: storm & mist.... Ik vermoed dat het te maken heeft met die genoemde golfstromen en hun temperatuursverschillen. We hadden ons net op de banken genesteld met een bakkie, en de ouwe zat in de stuurstoel op de radar te letten en op wat er zoal te zien was in het schijnsel van de boordlichten. Ineens riep hij "Wat is dát !!", en trok de brandstofhandle terug, en schakelde de dekverlichting én de schijnwerper in, en draaide het schip rond, met het zoeklicht de golven afzoekend voor zover dat ging in de mist. De 2e wtk ontfermde zich inmiddels over de technische aspecten van iets dergelijks: de motor overzetten van zware olie naar dieselolie, een extra hulpmotor bij voor eventueel extra stroomafname voor lieren, boegschroef, extra stuurmachinepomp, enz..
"Ik zag ineens iets wits dat op de boeggolf wegdeinsde, geloof ik", zei de ouwe, en iedereen hielp met meekijken/zoeken. En ja!, daar zagen we ineens een wit polyester zeiljacht met alleen een fokje op, géén verlichting, géén radarreflector, onzichtbaar op de radar en in de mist. We draaiden rondjes om haar heen, luid toeterend naar dat schijnbaar onbemande bootje. Na een minuut of 10 ging ineens het schuiluik open en iemand riep mbv de marifoon ons op. De ouwe vroeg hem wat er aan de hand was, legde uit wie wij waren, dat we hem bijna hadden overvaren en hij blij mocht zijn op onze boeggolf te zijn weggezet, en wilde weten waarom er geen radarreflector en navigatieverlichting werd gevoerd. We kregen in het NLs notabene antwoord: de reflector was te duur en de verlichting trok teveel stroom samen met de helmsman-autopilot. Na nog wat uitwisselingen van wat er in zo'n geval wordt gezegd, vervolgden wij beide onze koersen weer, moesten wij weer terug van dieselolie naar zware olie (had de 2e wtk inmiddels allemaal geregeld), en wij hadden een aardig moppermoment bij het restantje van de koffie. Lullo's en Nitwits op de oceaan... Maar goed: er gebeurde eens iets !
Dankjewel!!! Mooi verhaal, en uiteraard ook 't bovenste stuk!


En ja, kapitein Haddock, die hier ook ergens onder genoemd wordt, is dé kapitein! (Ik bedoel, welke idioot gaat er nou een kampvuur maken in een houten roeiboot! : :mrgreen: :mrgreen: P )

Zaagvis
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 sep 2018 11:57

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door Zaagvis » 16 nov 2018 19:44

Martinus schreef:
16 nov 2018 01:48
En de Belgische kapitein Zeppos! Oh ja en Captain Grant, om zijn plaatjes alleen al zou je gaan roken.

https://isgeschiedenis.nl/nieuws/de-bes ... n-gezegden

https://www.vaartips.nl/wap.htm

https://www.vaarbewijzen.nl/scheepstermen/

wellicht ook nuttig:

https://vanderwyk.wordpress.com/2011/06 ... tverleden/
Dankjewel!! :)

v+d
Berichten: 5442
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door v+d » 16 nov 2018 20:05

Meneer Zaagvis, het is niet nodig om het gehele verhaal weer aan te halen.
De eerste zin is voldoende en als u direct na het bericht antwoordt hoeft u niets aan te halen.
Alles blijft dan wat beknopter en beter leesbaar,
Ik heb hier geen zak te vertellen maar als Jos nog aan het roer zou staan had je dit verzoek ook gekregen :wink:

Zaagvis
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 sep 2018 11:57

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door Zaagvis » 16 nov 2018 23:42

Je hebt gewoon gelijk hoor! Zal er op letten, bedankt voor de mededeling. En zeg maar gewoon Michel hoor. ;)

Meestertje
Berichten: 380
Lid geworden op: 29 jan 2010 21:08

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door Meestertje » 17 nov 2018 08:18

Hier mogen de avonturen van de schotse stoker Glenconnon, door Guy Gilpatrick geschreven, natuurlijk niet ontbreken :!: 8)
Er zijn 4 delen in het Nederlands uitgebracht.
Bijlagen
Glencannon-185x300.jpeg
Glencannon-185x300.jpeg (18.01 KiB) 873 keer bekeken
Machinare nesse est!

Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 493
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door Erikdepooter » 22 nov 2018 16:50

Jan schreef:
ijsbergen en (kleinere) "crawlers", grote ijsklompen die amper boven het oppervlak uitkomen
Kleine correctie: het zijn growlers.
Zie definitie op https://nsidc.org/cryosphere/glossary/term/growler

Maar zijn verhalen over de Susanna zijn tekenend. Ik heb zelf ook genoeg meegemaakt op dat jacht. O.a. die idioot korte slingertijd, als er weer eens een lading staal moest worden overgezet. Ik heb het meegemaakt, dat ik stond kaart te verbeteren (of is het te kaartverbeteren?), het schip ineens een haal maakte en ik, inclusief alle tapijttegels onder mijn voeten, werd weggesmeten en keihard tegen het koffiezetapparaat aan knalde. Dat was dus kapot en hebben we de rest van de reis ouderwets moeten opgieten.

@Jan: Weet jij trouwens nog van het bestaan van dat geheime luik onder één van die tapijttegels? Daar legde wij onze flesjes smokkelwhisky onder. Nooit is er één zwarte bende geweest die dat had gevonden. . . .
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)

Zaagvis
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 sep 2018 11:57

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door Zaagvis » 22 nov 2018 23:34

Erikdepooter schreef:
22 nov 2018 16:50
@Jan: Weet jij trouwens nog van het bestaan van dat geheime luik onder één van die tapijttegels? Daar legde wij onze flesjes smokkelwhisky onder. Nooit is er één zwarte bende geweest die dat had gevonden. . . .
Kunt u daar niet eens iets meer over vertellen? :) In mijn verhaal moet namelijk ook iets met smokkel broeien, geen whiskey weliswaar, maar toch.

v+d
Berichten: 5442
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door v+d » 23 nov 2018 11:17

Hoi Zaagvis,

Dat smokkelen was, en wellicht is nog, voor velen gewoon een hobby en vooral spannend.
Vroeger ging dat over een paar sloffen sigaretten of wat flesjes drank, een onschuldige bezigheid eigenlijk en niet te vergelijken met het smokkelen van drugs en personen zoals nu wel voorkomt(zelfs met zeiljachten, lees de krant).
De douane, door ons aangeduid als "Zwarte bende" had niets met zwarte Piet te maken maar waren gewoon douaneambtenaren die het ook wel een sport vonden die zeelieden wat te slim af te kunnen zijn.
Vroeger toen de schepen nog midden in Amsterdam aankwamen stond de zwarte bende soms al in IJmuiden startklaar om aan boord te gaan en had dan gedurende de vaart door het Noordzeekanaal voldoende tijd om alle bekende plekken te doorzoeken.
Maar als je lang op hetzelfde schip werkte wist je beter dan wie ook waar je iets kon verbergen voor grijpgrage vingers.
Wij zagen ook nog wel kans om in IJmuiden al de handel over te geven aan familie of bekenden die ons afkwamen halen in Amsterdam en dus even naar IJmuiden reden om wat sloffen sigaretten veilig te stellen.
Schepen hadden in de schoorsteen vaak een maatschappij embleem, de Camerounkust en Gabonkust van de HWAL zijn daar goede voorbeelden van.
Achter die plaat zaten wat ventilatierooster van de schoorsteen en machinekamer, de zwarte bende vloog altijd als eerste de schoorsteen in om achter die platen te zoeken.
Een verstandige machinist had zijn spullen daar natuurlijk niet verstopt maar regelde een plekje in een gevaarlijke schakelkast of in een generator.
Later toen wij een Chinese bemanning aan boord kregen ging de gein er wel af, toen kreeg je zelf een sectie van de machinekamer aangewezen die je voor aankomst moest onderzoeken op smokkelwaar.
De Chinezen hadden aan mij een slechte, ik wist al de plekjes wel en liet mij ook niet bang maken hetgeen wel eens tot wat botsingen aanleiding gaf.
De stemming werd daar niet beter van en het varen ook niet leuker natuurlijk. De Chinese bemanning deed wel wat ze doen moesten maar je moest toch altijd wel een beetje ogen in je achterhoofd hebben, maar ja in Amerika drosten er altijd wel een paar en dan kwamen er weer nieuwe en ging het circus weer van voren af aan verder.
De Amerikaans zwarte bende keerde het schip zowat binnenstebuiten, erg lollig vond ik dat nooit.
De zwarte bende in Liverpool daarentegen zag nog wel eens iets door de vingers, overigens kon je een flinke gagestraf verwachten als smokkelwaar met jou in verband gebracht kon worden.

Plaats reactie