Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Fluks
Berichten: 520
Lid geworden op: 20 apr 2012 12:12
Locatie: Dordrecht

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door Fluks » 25 nov 2018 19:56

Er heeft jarenlang een kustertje van Bordeaux naar Krefeld-Ueringen gevaren met wijn voor Asbach-Uralt.Toen ze de honderdse reis deed kregen alle schippers,die daar met hun schip lagen een fles Asbach-Uralt.Lekker! Groet,Arie.

Chris.dus
Berichten: 220
Lid geworden op: 11 nov 2009 13:08

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door Chris.dus » 25 nov 2018 23:22

Eind jaren zestig, begin jaren 70 waren in mijn ogen de gouden dagen van de smokkel. Elk weekreisje weer een flesje en een slofje voor de verkoop waren leuke aanvullingen op de gage.
Maar mijn tijd op de Balticborg spande wel de kroon.
Daar werden dozen " cognac" (doodgewoon vieux )onder de lading zout verstopt ..
Deelname aan deze lucratieve bezigheid liep via de bootsman, die de supervisie over deze operatie had.
Hoe de inkoop precies liep weet ik niet meer, maar we deelden achteruit allemaal in de opbrengst.
En die was niet misselijk. Mijn o/g gage werd ruim aangevult.
De dozen drank werden verkocht aan een soort handelaar in Bohus, bijna elke week weer.
Wel hielden we 1 of 2 flesjes pp achter, want de volgende haven was vaak Karlstad om hout te halen.
En een weekend Karlstad in de zomer was toen 1 groot feest. Zaterdagmiddag na werktijd werden er op het zonnige achterdek wat stoelen neergezet en dan kwamen de dames vanzelf. Sommige werden zelfs door familieleden met de auto gebracht.
Tja, gratis drank verstrekken was een groot ding toen in Zweden, omdat het land een soort "drooglegging" opgelegd had gekregen.
En over sex deden de Zweedse meiden ook niet echt moeilijk.
Ja, het was een mooie zomer om 17 jaar oud te zijn. :roll:

Zaagvis
Berichten: 20
Lid geworden op: 09 sep 2018 11:57

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door Zaagvis » 26 nov 2018 21:54

Lieve mensen, wat een reacties weer, dank jullie wel hoor! Ik ga ze morgen eens op mijn gemak doorlezen! :)

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6737
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door jdbvos » 27 nov 2018 00:34

Je vroeg nog naar werktijden....
Dat hing af van de soort vaart, khv of ghv. De khv was voor de officieren meestal 6 uur op, en 6 uur af voor matrozen als roerganger 3 uur op, 6 uur af askmenievergis… De enige machinist liep ongeveer mee met de ouwe: 6-12 en 18-24, maar dan 8-12 en 18-23 én 's nachts een rondje 2-3 (ong)
Met 2 machinisten werd het dan ook 6 op, 6 af
De ghv heeft 4 uur op en 8 uur af, de roergangers (weet het niet meer zeker) 2 uur op,8 uur af
De wachten hadden dan ook namen : 0-4 Hondewacht (2e strm/3ewtk), 4-8 Dagwacht (1e strm/2e wtk), 8-12 Voormiddagwacht (3e strm/4e wtk), 12-16 Achtermiddagwacht (2e strm/3ewtk), 16-20 Platvoetwacht (1e strm/2e wtk), 20-24 Eerstewacht (3e strm/4e wtk). Maar de rangen/wachten die hier zijn genoemd was destijds bij de Nedlloyd; andere rederijen hielden andere rang-wacht volgorde's aan
Lees ook eens hier: https://nl.wikipedia.org/wiki/Scheepswachten
Onbemande mk's heb ik nooit echt meegemaakt; ik was er ook altijd een felle tegenstander van. Wie ooit branden in de mk heeft meegemaakt, wilde géén onbemande mk's !
Greetz!
Jan DB Vos

Chr.Vr.
Berichten: 420
Lid geworden op: 01 jun 2011 10:17

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door Chr.Vr. » 27 nov 2018 12:04

Hallo jdbvos,
Als je de wacht liep met 3 man, 2 matrozen + 1 matr.o/g 4 uur op 8 uur af had je 3 torns , 1 uur 20 min. vrij torn ,uitkijk ,roer torn ,
in mijn bij de S.M.N.
zonder automaat ""
grtn
Chris. Vr.

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6737
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door jdbvos » 27 nov 2018 12:09

Dank je voor de aanvulling Chris ! :-D
Greetz!
Jan DB Vos

sparks
Berichten: 132
Lid geworden op: 09 feb 2015 22:52

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door sparks » 27 nov 2018 21:08

@ Jan,

Luxe jongens nog bij de Neddloyd, ik heb nooit anders mee gemaakt als dat ouwe en meester toch ook op de brug en de mk waren:

08-12/20-00 kapitein/3e stuurman + hwtk/ass.
12-16/00-04 2e stuurman + 3e mach.
16-10/04-08 1e stuurman + 2e mach.

Was bij Seatrade ook zo, heb jij toch ook bij gevaren?

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6737
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door jdbvos » 27 nov 2018 22:14

Ja Louis, dat klopt, maar Seatrade was hoofdzakelijk khv en die mentaliteit heerste daar dus, en later moest de ouwe en de meester bij de Nedlloyd (en alle ghv, had ik gehoord) idd weer de wacht in voor 1 wacht/dag... Maar dat heb ik niet meegemaakt... Op de Karakorum voeren we zelfs nog met 50 man bemanning ! :shock:
En daarmee sleurden we een 12000 t mee... Ik voer later op het khv-schip Noordzee als 'vaste' hwtk en we sleurden bijna 10000 t mee, met 12 man...
Normaal 11, maar op het hoge merk was een sparks verplicht, en werd het 12
(even ter verduidelijking voor Zaagvis...)
Bijlagen
Noordzee Sydney.jpg
Noordzee Sydney.jpg (113.45 KiB) 2616 keer bekeken
Laatst gewijzigd door jdbvos op 27 nov 2018 22:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Greetz!
Jan DB Vos

Chr.Vr.
Berichten: 420
Lid geworden op: 01 jun 2011 10:17

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door Chr.Vr. » 27 nov 2018 22:27

Om nog even terug te komen op de bezetting van de wachten betreft de S.M.N. [toen] op de brug ,
acht / twaalf _ derde stuurman / kaptein / [stand by] leerling , indien aan boord
twaalf / vier _ eerste stuurman /vierde stuurman
vier /acht _ tweede stuurman / leerling , indien aan boord
grtn .
Chris . Vr .

v+d
Berichten: 5504
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door v+d » 27 nov 2018 22:42

Bij de SMN kwam de hwtk alleen beneden tijdens manoeuvreren of ongein in de machinekamer. Ik liep als ampat 8-12 en officieel moest de hwtk op mij passen tijdens mijn wacht. Niet dat het gebeurde, ik werd al snel d.d. 4de en ging naar een turbineschip.
Nooit eerder gezien of op gewerkt, nummer 2 gaf mij een uurtje bijles en verder moest je het maar rooien, enfin prima leerschool :lol:

Zaagvis
Berichten: 20
Lid geworden op: 09 sep 2018 11:57

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door Zaagvis » 30 nov 2018 09:01

In de praktijk leer je 't allemaal het beste, moet u maar denken. :wink:

En dank voor 't plaatje en de uitleg, jdbvos!

Zaagvis
Berichten: 20
Lid geworden op: 09 sep 2018 11:57

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door Zaagvis » 18 dec 2018 10:35

renirie schreef:
13 nov 2018 19:05

Zelfs het potje na de de wacht bestaat niet meer.
Of schoot aan bij de beting om maar wat te noemen.
Hennie
Kan iemand mij vertellen wat deze termen precies inhielden? Wil ze gebruiken voor een van de personages, die weigert oude termen overboord te gooien zeg maar. ;) Dus als jullie nog meer oude termen met sentimentele, diepe gekke of emotionele betekenis, hebben. Laat 't me maar weten. :)

Iedereen een fijne dag gewenst en voor wie gaat varen, of vaart, een goede vaart! :)

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6737
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door jdbvos » 18 dec 2018 14:19

"Het potje na de wacht" De strm en de wtk van de wacht gingen na de wacht -en dan met name in de nacht- nog effe een afzakkertje, dan wel slaapmutsje 'doen'. Een potje bier, doorgaans.... En vaak bleef het niet bij één, en werd het een gezellige boel, waarbij werkelijk alles, en alle wereldproblematiek en/of het 'sexuele leven van de sprinkhaan in de woestijn' werd besproken dan wel opgelost. GBJ Hilterman was er vaak niks bij
Je wachtgenoot was dan afgezien van je aflosser, het enige wakkere wezen aan boord.
In een haven, of ergens ten anker liggend, ja zelfs drijvend (alle schepen behoren te drijven, maar als er geen voortstuwing is, en het schip is niet geboeid dmv meerkabels/trossen of ankers, heet dat 'drijven' -met 2 ankerballen in de mast gehesen als teken voor andere schepen dat je drijft en niet kan manoeuvreren), werd ná de klus of werkdag het zgn 'vuile potje aan dek' gedaan: in je werkplunje, bezweet en al. Toen er nog 'schijthuisplein' bestond (een paar toiletten en douches ergens 'op de gang') kan je niet allemaal tegelijk douchen, dus werd van de (on)gelegeheid gebruik gemaakt voor het 'vuile potje' . Omdat wtk'n behalve wachtlopen heel veel met elkaar moesten werken, heerste daar een andere mentaliteit dan bij de meer solistische strlui (niks negatiefs meen bedoeld), en kwamen die mannen er doorgaans héél graag bij: het was doorgaans een gezellige boel, zogezeit.
Voer je op een sleepboot (zelf nooit meegemaakt behalve op de binnenvaart {familie}), dan gebeurde dat bij de beting: een mooi stukkie opgeruimd stuk dek waar de sleeptros (vroeger) op werd belegd: 2 rechtopstaande 'palen' (buizen) en een dwars'paal'(buis)

"Een bakkie schoot-an" komt van de oude dwarsgetuigde windjammers, waarbij vóór de uitvinding van de braslieren de schoten handmatig werden bediend - je haalde de schoten aan, en daarna stond 'de schoot an'. Overstag gaan met een groot dwarsgetuigd schip is niet bepaald een sinecure: dat is een grote zware klus waarvoor je heel wat ruimte om je heen moet hebben. De ondergang van de Preussen, het grootste volschip ooit, is daar een mooi voorbeeld van.
Na zo'n klus was er dan tijd en gelegenheid voor een bak koffie (of een borreltje, maar een bakkie schoot-an was oorspronkelijk koffie).
Oudere ghv-schepen moesten (liefst vlak voor-, maar vaak net ná) bij aankomst per mast heel wat laadbomen (gieken) opzetten tbv het overstomen ven de lading, een scheeps-hijssysteem dus. Van horen zeggen heb ik dat daarna voor de dekdienst ook zo'n 'momentje' was: een bakkie schoot-an, dus.. Technisch en taalkundig bezien, was dat met die laadbomen meer "gei-an", omdat je dan spreekt van geien (werk-, en stel-), runners, en vallen (luffers)

Pikheet Ten tijde van de ouwe houten zeilcontainerbakken moesten de altijd werkende huidgangen (planken) om de zoveel tijd weer waterdicht "gebreeuwd" worden. Hennep (dat zet uit wanneer het vocht opneemt, zelfs tegenwoordig worden waterkranen met schroefdraad nog met wat hennep bevestigd) werd met een plat-ijzer (of breeuwijzer), een soort stompe beitel, tussen de plankkieren geslagen, wat daarna mbv wat pek op z'n plek gepositioneerd werd. Het pek was in tegenstelling wat velen denken, niet om de naad dicht te smeren: het water zweet toch wel door het hout. Het pek (dat overigens spijkerhard wordt) was alleen om de hennep vast te houden door een beetje in het droge hout en een beetje in de henneplaag te dringen voordat het stolde. In de tijd dat het pek dun-vloeibaar werd gestookt, wachtte je tot het pek (of pik) heet werd, en je dus even tijd had om te eten/een bakkie te doen/potje pakken tijdens het 'pikheet'
Greetz!
Jan DB Vos

Chris.dus
Berichten: 220
Lid geworden op: 11 nov 2009 13:08

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door Chris.dus » 18 dec 2018 16:07

en vallen (luffers)

Die begrijp ik niet helemaal Jan. Das een nieuwe voor mij. :-D
Geien, runners en hangers ( toppers ) ken ik.
Maar vallen alleen van een zeilboot.

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6737
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door jdbvos » 18 dec 2018 16:38

Hangers !!
Dat was het woord dat ik zocht ! Ik zat al te staren.... Het moet nl wel duidelijk zijn wat je bedoelt met zo'n vraag. vandaar dat ik om het te verduidelijken vallen noemde....
Bedankt, Chris !
...nou de dirk nog.. :lol: :lol:
...en die luffer (Engels) is bij kranen...
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2503
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door K.Brouwer » 19 dec 2018 00:23

Een dirk vindt je op een zeilboot. Dat is een lijn aan het uiteinde van de giek die via de masttop naar een kikker aan de onderkant van de mast loopt. Deze lijn houdt je giek omhoog als je geen grootzeil vaart.

En wat dacht je van: je plaatst de schilden in de nesten zodat je hier de luiken dicht kan gooien...

Over dat smokkelen...Bij de HSM smokkelden ze veel horloges (zonder horlogeband) naar het VK. Je kocht ze op het Waterlooplein voor een tientje en verkocht ze voor 3 pond. Op een van de schepen lag op het achterdek een 6-duims manilla. De douane heeft nooit ontdekt dat in de tieren van die manilla een hoop horloges zaten.
Uiteraard werd die tros nooit gebruikt om af te meren 8) .

Groeten, K.Brouwer.

Plaats reactie