Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Chris.dus
Berichten: 217
Lid geworden op: 11 nov 2009 13:08

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door Chris.dus » 19 dec 2018 01:43

Tja, die schilden.
Vaak werd ook de uitdrukking beamsen gebruikt, zal ongetwijfeld uit het Engels komen.
En ook merkels werd wel gebruikt.
Ook zo een mooie uitdrukking vind ik nog steeds " het erf op de bak " .
Op de wat kleinere kuster borgen we daar de trossen in op.
Overigens had je bij die laadbomen ook nog vaak het z.g monkeyface, waar de hangerketting en de topdraad aan de hanger waren bevestigd.
Ach ja, op een houten luikies boot moest je als matroos nog wel weten hoe je zeeklaar moest maken. :-D :-D

Gebruikersavatar
Otter
Berichten: 467
Lid geworden op: 26 nov 2010 17:31

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door Otter » 19 dec 2018 19:43

En de slampamper en het azijnzuurhoutenopsluitpennetje,de slampamper is het uiteinde van de ankerketting voor als je de ketting wil laten lopen hij zit boven in de kettingbak vast met een spie die je erui kan slaan met de hamer die er naast hang
Het azijnzuurhoutenopsluitpennetje was het kleinste dingetje met de langstenaam aan boord vroeger,nu is dat een stalen koniche pen om de ankerkettingschalm in te sluiten en word af geschermd met een loden prop, het anker uitpompen betekend het anker alvast voor het tenanker gaan uit de ankerkluis laten zakken want het gebeurd wel eens dat het anker in de kluis zit vast getrokken en dan valt er weinig te ankeren .Ook de scheepsbel heeft een functie bij het ankeren ,de ankerketting is gemerkt om de lengte van ongeveer 10 meter zit een patent sluiting en die is rood geverft de schalm voor de sluiting en de schalm na de sluiting is wit geverft en als die de kluis verlaten geeft men 1 klap op de bel er zijn meestal 10 of 12 lengtes ketting dus bij de tiende sluiting zijn er tien schalmen wit voor de sluiting en 10 schalmen na de rode sluiting en geef men 10 klappen met de bel in groepjes van twee.
Voor de uit kijk die vroeger op de bak stond en als hij een vuurtje zag aan bakboord dan gaf hij 2 klappen op de bel zag hij een vuurtje recht vooruit dan gaf hij 3 klappen en aan stuurboord 1 van de burg kwam dan het antwoord met het seinlicht van de stuurman dat hij het gehoord had.
Wie onder weg is, vorderd

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6676
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door jdbvos » 19 dec 2018 20:07

met de hamer die er naast hang
Het was een hamerachtig 'iets' wat bij wet (!) NERGENS ANDERS voor gebruikt mag kunnen worden.
Maar het moest wél een hamerfunctie hebben...daarom was het vaak een kort stukkie rond (of een kogel) gelast op een lang stukkie rond en met een aangelaste ketting vast zat naast de pen waarvoor hij diende...
Op flink oude schepen was dat kettinkje doorgerot, en was het even rondkijken waar hij was.... Dan kwamen de grapjes vanzelf waarvoor zo'n lang stukkie rond voor gebruikt had kunnen worden... :lol: :lol: :lol:

En die belsignalen bij ankeren...ja zo ging dat... Ik meende dat je belsignaal gaf bij de witte schalmen (10 vaam, toch ?). Als de boots met de bel blééf rinkelen wassie door de rem gelopen, en zou er theoretisch een rukkie gegeven worden op de sluitpen... Mijn ervaring is echter, dat je een verfromfraaide kettingbak had met een uitgescheurd gedeelte waar de sluitpen had gezeten. De laatste keer was op de Oceanic, ergens tussen LasPalmas en Montevideo dat na een nosedive in een zeetje een vreemd gerommel door het schip ging, en een wolkje vanaf de bak opsteeg. Bij de harde Beng die daarop volgde sprak de ouwe de profetische woorden "...en zó verlies je nou een anker..."
Ik heb nog met een stukkie vetkrijt een X op de brugvleugel gezet, dan konden we wanneer we tijd en gelegenheid hadden in Montevideo dáár ff een dregje uitgooien om te zoeken....


Nog effe trug naar de luiken... Op pa's Democraat was een variant van de op de binnenvaart gehanteerde "Friese kap".Ik ken het dan ook alleen van dat schip, en kan me vaag herinneren het ook wel gezien te hebben bij andere vooroorlogse kusters
luikenkap oud.jpg
luikenkap oud.jpg (44.92 KiB) 1116 keer bekeken
Daarna kwam de lang gebleven type EllebogenMcGreggor ( :lol: ) ofwel de gebruikelijke luikenkap...
luikenkap later.jpg
luikenkap later.jpg (24.66 KiB) 1116 keer bekeken
Pas daarna kwamen de pontonluiken...al een hele verbetering, maar toch nog net niet 'je dát'...
luikenkap pontons.jpg
luikenkap pontons.jpg (24.88 KiB) 1116 keer bekeken
Nog later de kleinere pontonluiken, die je met zo'n speciaal dekkraantje handelde...
McGreggor kwam met z'n wielsysteem en afsluitkeggen die vaak opgelast moesten worden, en dat zie je nu nóg veel...
Ikzelf vond de hydraulische luiken van TE mooier, maar ik weet dat de stuurlui en de dekdienst ze niet prettig vonden "wát, als zo'n leiding barst en ik zit ertussen ?" hoorde je ze denken... Ikzelf heb daar nooit iets over meegemaakt, maar heb wel horrorstories gehoord....
Maar ja...horrorstories hoorde je ook over McGreggorluiken waar iemand "in de garage" tussen de luiken door probeerde te lopen om een kegje 'in positie' te drukken

De zgn borstelschepen, die 3e generatie dozenboten, hadden helemaal geen luiken meer; alleen maar flinke lenspompen op de ruimen....
Zouden die nieuwe Maerskboten dat ook nog hebben ???
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
Otter
Berichten: 467
Lid geworden op: 26 nov 2010 17:31

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door Otter » 19 dec 2018 20:41

Laats nog op een pakjesboot geweest van 160 m maar die had nog grote luiken over de helebreedte van het schip.
Wie onder weg is, vorderd

Sparks316
Berichten: 167
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss
Contacteer:

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door Sparks316 » 19 dec 2018 23:10

Luiken... daar had je nou op tankers h-e-l-e-m-a-a-l geen last van :mrgreen:
Louis

Klaas Buytenwegh
Berichten: 65
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door Klaas Buytenwegh » 19 dec 2018 23:28

Laat ik nou toevallig in oudere berichten, van ene Mario Da Silva, iets gelezen hebben over een ruim op een K tanker van Shell. :lol: :lol:

Klaas

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6676
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door jdbvos » 20 dec 2018 00:35

op deze foto (Zonnekerk, ten anker bij Tanga, 1974) zie je wat het nadeel van pontonluiken waren: je hele dek ligt vol. En als je nog deklading hebt staan, waar moet je ze dan laten ?
zonnekerk tanga 1.jpg
zonnekerk tanga 1.jpg (186.27 KiB) 1025 keer bekeken
Maar die stuurlui op die luikloze tankers...
Zie de smetteloze witte overall van de 3e strm.....
zonnekerk dar-es-salaam 2.jpg
zonnekerk dar-es-salaam 2.jpg (230.75 KiB) 1025 keer bekeken
Kun je deze scene voorstellen bij nacht ? In alle masten de (in dit geval) 110V HPL-lampen dekverlichting, dus die strm is nét zo duidelijk zichtbaar als overdag....
Dit in tegenstelling tot dit plaatje van de 3e strm, maar nu op een tanker, die met z'n ulagezwaard staat, 's nachts, zonder masten en dus zonder dekverlichting.....
tanker nacht.jpg
tanker nacht.jpg (9.46 KiB) 1025 keer bekeken
Maar ik heb nog wel ff een vraag voor de stuurselui en de dekhengsten...: Zien jullie die geien ? Dat zijn toch stelgeien ???
Hesen we nou echt die grote zware reactors op alleen maar stelgeien ?? Dat wil er bij mij niet in...
Hieronder een plaatje van de Spaarnekerk, geankerd in Palembang, een paar jaar later, en overduidelijk de geien gesteld mbv de stelgeien, maar belast onder de werkgeien...
Waren er dan meerdere systemen in gebruik ? Zoveel jaar scheelden die Zonnekerk en die Spaarnekerk nou ook weer niet....
Bijlagen
Spaarnekerk 01.jpg
Spaarnekerk 01.jpg (144.51 KiB) 1024 keer bekeken
Greetz!
Jan DB Vos

roy
Berichten: 10642
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door roy » 20 dec 2018 09:20

Misschien kan een ruim op een tanker juist wel Klaas !.
Al die oudere tankers hadden één of twee bomen aan de voorkant van de voormast zitten. Die waren niet voor slangen behandeling want dat gebeurde achter de midscheeps.
Op de bak zat wel degelijk een luik en daar werden de dekstores in opgeslagen. Deze ruimten werd met luiken dichtgemaakt. In feite kwam je het kabelgat in natuurlijk, maar het zag er van buiten wel als een echt luikhoofd uit. Wie weet hoe het daar onder die luiken uitzag !?.
Ik denk dat Mario de eigenaar van de wit geschilderde ex loodsboot "Castor" is. Dit schip heeft een vaste ligplaats in de Rijnhaven aan de binnenkant van de Wilhelminapier. Wat zijn varens achtergrond is weet ik weer niet...……….

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Sparks316
Berichten: 167
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss
Contacteer:

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door Sparks316 » 20 dec 2018 12:00

Ahem, even iets voor mijn beurt geschreven...
Nog ff nagekeken, op de Anco Spray hadden we ook zoiets op de bak: een laadboom voor de mast die over het luik heen lag. Dat luik was volgens mij scharnierend aan de achterzijde en kon rechtop gezet worden om zaken in- dan wel uit te laden. En achter de bak lag weer de reserveschroef aan dek.
(hier niet te zien).
Afbeelding
Louis

Gebruikersavatar
b-bootsman
Berichten: 4652
Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door b-bootsman » 20 dec 2018 12:27

Hallo Jan.

Op de bovenste foto kan je wel zien dat het een stalen gei van de zware spier is.
Met een geleide blok op het potdeksel en volgens mij zit er voor die man met het witte petje,
ook nog een geleide blok.

Groet Bob.V.
Hij die kan en niet kent
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.

Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 2488
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door jacko » 20 dec 2018 12:43

Halverwege dit filmpje kun je zien dat het niet altijd zachtzinnig ging.

Groeten
Hans
https://youtu.be/aARdm9hi8Tc
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.

Chr.Vr.
Berichten: 402
Lid geworden op: 01 jun 2011 10:17

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door Chr.Vr. » 20 dec 2018 17:03

Van mij ook een brandende vraag wat wordt er met stelgeien en werkgeien bedoeld , ik weet niet beter je had een S.B. gei / B.B.gei aan de zware spier, zo neer gezet dat je, je hijs kon pakken en hem over boord kon zetten, en als je in tandem werkte met twee spieren, had je nog een center gei om de spieren te koppelen boven in, zo dat spieren niet uit elkaar konden zwenken ,en een gei naar voren en gei naar achter [in tandem kon je maar aan een kantwerken S.B.of B.B..
Maar de namen stelgei en werkgei klinkt bij mij vreemd in de oren
grtn,
Chris. Vr.

Chris.dus
Berichten: 217
Lid geworden op: 11 nov 2009 13:08

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door Chris.dus » 20 dec 2018 17:16

Ook ik kan maar 1 soort gei, maar het kan natuuflijk per soort schip verschillen.
Maar Jan weet misschien meer. :-D

Meestertje
Berichten: 382
Lid geworden op: 29 jan 2010 21:08

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door Meestertje » 20 dec 2018 19:31

Ik mis hier een beetje het jargon voor bv 1)weggooien, 2)slapen gaan en 3)toiletbezoek :-D
Alvast een voorzetje:
1) over de muur zetten, over de plint rotten, in ruim 7 leggen, vrij zetten
2) tidu(oe)ren,naar het lek luisteren, oren, tussen de klamme lappen gaan , tegen die gebreide trui an leggen, op 1 oor gaan
3) berakken, kleien, een bruine trui breien, splinter uit de rug trekken, Kluivert uit de selectie zetten, het schip ligt al in de sluis
uit de buis suizen, de pijp leeg kloppen, de voorpiek lenzen, High Level alarm verhelpen,
Etcetra etcetera 8)
Machinare nesse est!

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6676
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door jdbvos » 20 dec 2018 19:40

Hallo zeg...Jan was ook maar een massinissie…. :-D
Maar ik weet wel wat stel- en werkgeien zijn...

En Bob (boots), je hebt helemaal gelijk ! Ik heb me halfblind gestaard, maar je ziet de klemmen van de werkgeien wel degelijk !
Zo zie je maar weer: je bent bootsman of niet
Ik hoop dat onderstaand tekeningetje weer wat grijze cellen reactiveert....
gei.jpg
gei.jpg (52.32 KiB) 834 keer bekeken
Met de stelgei werd de gei gezet (en effe verder), en werd de werkgei bij de gewenste nok in de geihouder (echte naam ben ik vergeten) gevoerd, en werd de stelgei weer gelost waarop de werkgei de zaak overnam

Nog zo'n uitdrukking:
achter Kaap Kont liggen (moeders is an boord), ff lenzen op de voorpiek (sassen), een achterlijntje uitzetten (bérakken, idd), ff de mast omzagen (slapen)
Lange slinger (oceaanreis) en korte slinger (kustreis)
En slechts 1 keer gehoord: "de bergplaats aan het wiel hangen" (de loods naar de brug begeleiden) Het duurde even voor m'n kwartje viel... :lol:
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 2488
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door jacko » 21 dec 2018 09:55

Voor de Amsterdammers was kaap centraal een uitdrukking , als je langs het Centraal station ging in Amsterdam.

Groet
Hans
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.

Plaats reactie