Zeekaarten

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
JoanDArc
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 mar 2011 12:23

Zeekaarten

Bericht door JoanDArc »

Vroeger gebruikten veel zeevarenden een andere naam voor de zeekaart, wordt mij verteld door een kennis maar kan niet meer voor zich halen welke naam.
Hij bedoelt niet de portolaankaart, nautische kaart, hydrografische kaart en ook niet de Mercator. Mijn man heeft zelf jarenlang gevaren als 1ste stuurman bij de Esso, maar ook hij kent geen andere benaming. Weet iemand op het Forum welke benaming er nog bedoeld kan worden.

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Zeekaarten

Bericht door jdbvos »

De kaarten heten vlgs mij allemaal zeekaarten, en ja: dat zijn nautische kaarten want als ze gebruikt werden door de boer heetten ze wel agrarische kaarten....
De kaarten worden inderdaad van een bol op een platte kaart 'geprojecteerd' dmv de Mercator-projectie….

Er zijn echter wél verschillende benamingen voor de schaalversies die gebruikt worden....

Gebruik je een ingezoomde kaart van alleen een haven (met ingang), dan heb je het over een havenkaart...(Loodsen hebben zelfs daarvan weer detailkaarten)
Bekijk je de kaart van de Noordzee, of de Middellandse zee, dan heten die ook Noordzeekaart of Middellandsezeekaart (en verder zijn die kaarten weer opgesplitst in delen; de overzichtskaart heet de overzeiler) en geeft in hoofdzaak de belangrijkste informatie
Van de oceanen zijn overzichtskaarten, ook overzeilers, dus...
Verder zijn gewoon blanco papieren met hoogtelijnen waarop de koersen op de oceaan gewoon worden uitgezet, vaak meerdere gedeeltes op 1 blad. Tot je weer in gebieden komt waar weer detailkaarten voor zijn...
Hoe groter de schaal, hoe minder details er worden aangegeven. Kom je bijv bij een atol of eilandengroep, dan wordt dit aangegeven met kaartnummer.
Die blanco kaart heeft ook een naam, maar weet ik niet: ik kom uit de machinekamer, en gebruik eveneens zeekaarten !
Als pakking, weliswaar, maar tóch....

Er komt vast nog wel een nautische stuurse man met alle juiste benamingen :lol:

Je kunt thuis dergelijke verschillen in details mooi zien bij in- en uitzoomen op http://map.openseamap.org/
(tip: bij "View" even de "Marine Traffic" afvinken)

Maare...ik weet het, het is vloeken in de kerk tegenwoordig, maar je zou bijvoorbeeld ook naar je man kunnen luisteren: als die jarenlang als 1e strm bij Het Schelpje heeft gevaren, is hij echt wel een bevaren iemand die van-de-nautische-pet-met-rand weet....
Il bedoel maar: hij kreeg die diploma's echt niet omdat hij zo mooi het Wilhelmus kon zingen...


"Joan of Arc"... Mooie naam voor de partner van iemand uit de grootcirkelnavigatie :-D
Oost, west...ook best
sparks
Berichten: 241
Lid geworden op: 09 feb 2015 22:52

Re: Zeekaarten

Bericht door sparks »

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Zeekaarten

Bericht door jdbvos »

Wacht eens even....je hebt het over vroeger...
Zegt bestekkaart dan iets ?
Op "Mare Incognita"-kaarten werd het bestek wel gezet, en eventuele opmerkingen/vondsten in het bestekboek genoteerd
Oost, west...ook best
Meestertje
Berichten: 503
Lid geworden op: 29 jan 2010 21:08

Re: Zeekaarten

Bericht door Meestertje »

De loodsen in de IJmond hebben een Vademecum zakboekje op A6 formaat.
Hierin staan detailkaartjes van de havens met de waterdieptes en steigernummers etc.
Tijdens de oversteek werd ook op overzeilers gewerkt :idea:
Machinare nesse est!
Gebruikersavatar
RobertB
Berichten: 494
Lid geworden op: 09 feb 2007 14:21
Locatie: Meppel
Contacteer:

Re: Zeekaarten

Bericht door RobertB »

Die blanco kaart heeft ook een naam
Die blanco kaarten heten "Overzeiler". Die werden gebruikt om midden op de oceaan een koers te kunnen uitzetten met tijden wanneer je waar was.
Groet,
Robert
Al vaar je in de goede richting, toch moet
je regelmatig bijsturen. http://www.varenisfijner.nl
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Zeekaarten

Bericht door K.Brouwer »

Je had had ook nog de z.g.n. "plotting sheets". Dat waren gewone papieren kaarten waarin wel de breedtegraden benoemd waren doch de lengtegraden moest je zelf benoemen. Deze kaarten werden gebruikt
om je sters- of zonsbestek in uit te zetten en waarvan je de positie dan naar een overzeiler of andere kaart kon overzetten.

Werden veel gebruikt in de tijd zonder SatNav of GPS. Toen we nog op de hemellichamen navigeerden (goeie
ouwe tijd :-D ).

Groeten, K.Brouwer.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Zeekaarten

Bericht door jdbvos »

't Is errug stil geworden...
Zou Jo met Lien, Kaatje en Truitje met de muziek mee zijn....https://www.youtube.com/watch?v=D9GfrHqoDqM
Of een (zee)kaartje aan het leggen...
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Otter
Berichten: 554
Lid geworden op: 26 nov 2010 17:31

Re: Zeekaarten

Bericht door Otter »

Misschien een sonar kaart?
Wie onder weg is, vorderd
Wim Plukker
Berichten: 518
Lid geworden op: 03 sep 2006 17:02

Re: Zeekaarten

Bericht door Wim Plukker »

Ik moest denken aan "wassende kaart" zoals gebezigd door mijn navigatie leraar.

Zie ook:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Mercatorprojectie
https://www.zeilen.nl/nieuws/actueel/wassende-kaart/
"Beauty is in the eye of the beholder"


Plaats reactie