De HT race 2005 t/m 2008

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Ja-ha Oebele, "mijn" dames van de "Tobbe" zijn toch maar mooi 3e of 5e geworden. Is het niet !?.
Ook ik zou wel eens een officiele lijst willen zien. We moeten het nu alleen van horen-zeggen hebben................

m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Oebele

Bericht door Oebele »

Goeiemorgen Roy, Anne, en alle anderen! :-D

Jaha, van mijn kant even geen verslagje, want ik had het even te druk met andere dingen! :wink:
Maar woensdagochtend vertrek ik voor een weekje Oostenrijk, om aldaar nog wat te relaxen voordat ik met mijn stageperiode begin! :-D

De HT-race, de koningin onder de roeiraces, was ook dit jaar weer een groot spektakel! Met een stevig windje werd het toch nog een aardig zware tocht. Maar ondanks het weer blijft het toch altijd een schitterende tocht, welke ook altijd een zeer gezellig einde kent, maar dat is weer een ander verhaal... :roll: :-D
Dit jaar heb ik ook zelf weer meegeroeid, en wel in Nieuwe Vaart... en dit onder leiding van onze stuurman, Arjen Mintjes!
Dit jaar begonnen we met startnummer 18, dus we konden mooi op tijd vertrekken.
Eenmaal buiten de pieren kreeg ik zelf al het gevoel dat dit weleens een zware tocht zou kunnen worden, en dat gevoel bleek niet geheel onjuist.
Maar met af en toe een ''pep talk'' van onze stuurman, en onze eigen strijdkreten begonnen we aardig op gang te komen! :)
Op een gegeven moment moest er een boei gepasseerd worden, en daar heeft menig sloep (en wij ook) aardig problemen mee gehad! :shock:
De naam van de boei ben ik helaas vergeten, maar het koste wel aardig wat arbeid om de sloep om het ijzeren gevaarte heen te krijgen.

Daarna dus een uurtje of 3 geroeid, totdat we bij de ingang van het schuitengat aankwamen.
Alle anderen sloepen waren ons al gepasseerd, maarja dat maakte ons niks uit... we hadden ook niet verwacht dat we eerste zouden worden, vooral niet omdat we geen enkele keer hebben getraind met ons uiteindelijke team! :-D Maar, dat houd et spannend nietwaar? :wink:
Maarja, toen dus het schuitengat in, wat ook nog een helse tocht bleek te worden.
De Nieuwe Vaart heeft een aardige diepgang, dus vooral in het Schuitengat (Het meest ondiepe stuk van de hele HT) was het voor ons dik feest!
In totaal hebben we zo'n 3 keer vast gezeten, waarbij we dus zelf ook 3 keer overboord zijn gegaan om het zootje weer los te trekken!
Zeer avontuurlijk, en koud! 8)
Maar, na veel gelazer hebben we ons door het Schuitengat heen weten te slepen, en toen konden we dus op naar West!
Begeleid door 2 KNRM boten, het betonningsvaartuig Terschelling, en een politieboot...(en gigantische golven, die vanachter de boot insloegen :shock: )... Zijn we richting west gegaan!
Daar werden we zeer feestelijk onthaald, want niemand had eigenlijk verwacht dat we het nog zouden redden!
We kwamen 52 minuten en 35 seconden na de laatste sloep binnen (De zeeolifant van Delfzijl).
De totale roeitijd bedroeg 4 uur, 53 minuten, en 20 seconden!
Dan mogen we als laatste binnen zijn gekomen, we zijn er trots op dat we het nog hebben gered! :-D
Daarna gedoucht, gegeten, en natuurlijk de kroeg in! :wink:
De volgende ochtend om 9:00 uur weer vertrokken met de Prinses Maxima, richting Harlingen.

Maar helaas krijgt dit verslag nog een jammerlijk eind.
Op de terugweg, kreeg de Nieuwe Vaart dusdanig veel water in dat deze zonk! Gelukkig was de Tempest van rederij Noordgat in de buurt, en deze heeft de sloep weer weten te draaien, en mee op sleep genomen terug naar West.
Al met al een treurig eind van een zeer geslaagde HT! :cry:
De sloep is behoorlijk beschadigd, en het zal nog wel een tijdje duren voordat deze weer in oude staat is hersteld!

Maar overall, een schitterende HT met genoeg spektakel!
Volgend jaar weer???
Ik heb geen flauw idee, als ik thuis ben en een sloep kan vinden, ben ik vast wel weer van de partij! :wink:

Ik heb even wat problemen met het plaatsen van de fotos, maar die houden jullie tegoed.

Groeten, Oebele
Oebele

Bericht door Oebele »

Hier nog even een aantal fotos:
Afbeelding
Op naar Terschelling!
Afbeelding
Onze collega's in de 2,7 ton zware Aquarel!
Afbeelding
Een treurig einde van een zeer geslaagde HT.

Met de groeten van,
Afbeelding
Oebele van der Ploeg, SWK2 Harlingen

P.s. complete uitslag en meer info op:
https://ht.vandoornik.eu/
Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1214
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Bericht door Henk van der Moolen »

Hallo Oebele dat was nog eens een mooi verslag.
Als je als laatste eindigd maar toch zo,n enthousiast verslag weet te schrijven dan zit het wel goed met je mentaliteit.
Ik moest even denken aan een veslag in de pravda in de jaren 60.
President Kennedy was op bezoek in de sovjet unie bij president Croetsjov.
Om wat te ontspannen deden ze een roeiwedstijdje dat door Kennedy werd gewonnen.
De volgende dag stond er in de Pravda het volgende:
Partijleider Croetsjov heeft op een internationale roeiwedstrijd een heldhaftige tweede plaats weten te veroveren.
President Kennedy die ook deelnam eindigde als voorlaatste.

vr gr Henk
Gebruikersavatar
Vaerderij
Berichten: 1935
Lid geworden op: 28 nov 2004 09:53
Locatie: Spoolde, Zwolle

Bericht door Vaerderij »

Hallo Oebele,
Het verhaal klopt met wat ik gisteren hoorde van de stuurman. Ik vond het wel de moeite waard dat kombuizers ook kennis konden nemen van je avonturen.
Leerpunt: Zet nooit een directeur aan het roer. Bij het skûtsjesilen hebben de Friezen ook lang volgehouden dat schippers op grond van de traditie aan het roer moesten staan. (Hoezo traditie meestal stonden de schippersvrouwen aan het roer).
Moi,
Anne
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Oebele,
Dit is inderdaad een heel mooi verslag! :-D
Je hebt echt schrijftalent! :wink:
Jammer van het tragische einde. :(
Veel plezier in Oostenrijk, jammer dat ze daar niets van varen snappen. :wink:
All the best
Jos
Gebruikersavatar
Albert
Berichten: 3183
Lid geworden op: 04 jan 2005 14:10
Locatie: Purmerend

Bericht door Albert »

Morgen wordt de HT race 2008 gehouden.
Tegen de 140 roeisloepen zullen aan de start verschijnen.
Een daarvan, de door zes dames geroeide en door een man gestuurde "Zeven Dollen", werd even op mijn sluisie geparkeerd.
Dus niet denken dat dit het bijbootje is voor mijn nieuwe megajacht. :wink:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Albert
"MAY YOUR BIG JIB DRAW"


Plaats reactie