Lagos / Apapa

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
pieterpost
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 mei 2009 22:43

Re: Lagos / Apapa

Bericht door pieterpost » 05 jan 2018 17:24

Ik herken de verhalen als eerder beschreven. In de tweede helft van de zeventiger jaren moest ik naar de Aidan (Dammers & van der Heide). Het duurde een dag of tien voordat ik aan boord kwam. Bij mijn aankomst in Port Harcourt was schip net weg naar Douala. Ik zo snel mogelijk naar Douale. Bij aankomst Douala bleek schip net weg naar Port Harcourt. Snelste mogelijkheid om naar Port Harcourt te gaan was om met Deens schip mee te varen naar Warri en dan met auto door de rimboe naar Port Harcourt. Aldus geschiede. Onderweg, midden in de rimboe nog tegengehouden door een stelletje gewapende militairen. Uiteindelijk aan boord geraakt. De bezigheden zouden bestaan uit, noem het maar het vervoeren van cement. Zoals eerder gemeld lagen er vele schepen op de rede beladen met cement in afwachten van lossen. Echter, de beschikbare ligplaatsen waren erg beperkt. Men had wat gevonden: een paar honderd meter (vanaf zee) voorbij de PUMPING STATION was een vingerpier waar voldoende water stond voor de cementschepen, echter daar was geen mogelijkheid om de lading aan de wal te zetten. Maar...bij de pumping station was wel een mogelijkheid om lading aan de wal te zetten maar onvoldoende water voor de cementschepen. Men had bedacht om de Aidan en een andere Nederlandse coaster te gebruiken om, om en om langszij de cement schepen wat lading over te nemen en de coasters lossen bij de pumping station. Wij hadden daar niet zo veel zin in en gaven aan dat er ook voor beide coasters niet genoeg water stond. Toen is er gedurende een aantal dagen gebaggerd en uiteindelijk konden we geen reden meer vinden om het geheel nog langer uit te stellen. Als eerste ging de andere coaster langszij om cement te laden. Tijdens het lossen ben ik nog bij hen aan boord geweest en bleek dat schip telkens met grote klappen de bodem raakte. Er stond veel swell ter plaatse. Ik denk dat de Aidan zelf ook een keer aan de beurt is geweest maar het geheel waa erg snel afgeblazen.
In de wacht periode was het nog wel leuk ook. Smorgens werken en smiddags honderd meter lopen om de pier over te steken naar het strand. In de wacht periode lagen beide schepen aan de vingerpier langszij elkaar. De koks hadden de afspraak om om en om voor beide bemanningen te koken. Was nog wel gezellig ook (achteraf).
Die verhalen van die Grieken en moord commandos kloppen. Die Grieken hadden zelfs schepen liggen die niet zelf meer konden varen. Het probleem was dan wel als men opgeroepen werd om binnen te komen om te lossen. Sommige Grieken melden zich ook al als zijnde op de rede van Lagos toen ze nog ter hoogte waren van Las Palmas om zo al demurrage te krijgen.
Wij hebben er gelukkig geen gebruik van hoeven maken maar men was blij met de Russische schepen die er ook lagen, want die hadden een dokter aan boord. Diverse malen naar Lome gevaren om vers water en proviand te halen. Er lagen toen ongeveer 400 schepen op de rede.
Pieter Post

Pieter Post

Plaats reactie