Lagos / Apapa

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 31015
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Lagos / Apapa

Bericht door Jos Komen » 25 mar 2005 23:21

In de jaren zeventig heb ik maanden lang op de rede liggen stinken.
met de "Sibonga" de"Sargodha" beiden Deense schepen van EAC en later met de Klipper uit Scheveningen.
Piraterij is een oud verschijnsel, de OIC-schepen hadden er na een reis van drie jaar bij Duinkerken ook al last van en toen de Batavieren de Rijn op voeren werden ze ook met piraten geconfronteerd.
Maar een paar maandjes Lagos Road ging toch niet in je kouwe kleren zitten.
Ik liep op de "Sibonga" de hondenwacht, het tijdstip waarop de boys meestal toesloegen.
VHF kanaal zestien stond altijd bij en je kon de hele nacht genieten van al het gekrijs en geouwehoer en van grapjassen die de Chief Pilot nadeden.
Pure verveling.
De chief pilot was 's nachts nooit actief, maar iedere keer werd een schip of soms meerdere schepen gesommereerd het anker very quickly te hieuwen en naar de outerbouy te gaan.
Dan zag je die ellende aan en kon je het uitstekend volgen via de vhf.
En de dreiging van de piraten, daar waren we op die Deense schepen goed op voorbereid. Ze zaten echt te wachten op een paar zwarte handjes op het potdeksel.
Overdag lekker varen met de sloep om te buurten, dat liep ook wel eens uit de klauwen als we toevallig op een schip kwamen waar een ouwe bekende van iemand op zat en dan moest ik als sloepscommandant van ellende maar meedoen.
Tenslotte kan ik niet tegen de wens van de Deense Chief Engineer ingaan.
Dus er zijn ook wel leuke herinneringen.
All the best
Jos
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 644
Lid geworden op: 22 jul 2004 00:47
Locatie: Heerhugowaard (of all places...)

Bericht door Eric » 25 mar 2005 23:33

Die foto, was dát op de rede van Lagos?
Het lijkt D-Day wel!
Wat moeten die schepen daar allemaal?

Groeten,
Ericf
Rust Roest
Maar Roest Rust niet.

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 31015
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Bericht door Jos Komen » 25 mar 2005 23:51

Hallo Eric,
Ik heb helaas niet de hele foto kunnen scannen, er lagen er nog veeeel meer.
Ergens ook een stukje vaderlandse geschiedenis wat bij het scheepvaartonderwijs hoort.
"Congestie" heet dat in de volksmond.
Vandaar dat ik een nieuw hoofdstuk hierover begon, want zelf heb ik nog een en ander erover te vertellen en ik neem aan dat er meerdere Kombuizenaars zijn die daar in die tijd ook geweest zijn.
All the best
Jos
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
janvanduin
Berichten: 662
Lid geworden op: 21 jul 2004 20:47
Locatie: noordwijk
Contacteer:

Bericht door janvanduin » 26 mar 2005 00:21

Ha ,ja dat herrinner ik me nog wel,ik zat toen een jaar in lagos te baggeren
en de meeste van die schepen hadden cement als lading. een of andere grapjas had cement besteld,en er was iets mis gegaan,teveel cement en niet genoeg mogelijkheden om te lossen.
een paar smits schepen die met spullen voor ons kwamen hebben we zelf gelost.
er werkte toen een duitse firme. Julius berger, die bouwde viaducten waar een hoop cement en beton voor nodig was.
grts jan.

Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1782
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20

Lagos rede

Bericht door Ton Pekel » 27 mar 2005 00:57

Helaas heb ik die tijden ook mee mogen maken daar op de rede van lagos
in de jaren eind 60 / 70
Ik heb hier heel wat ankerdagen mee gemaakt met power op de brandblus aan dek want ze stalen als de raven daar.
Eindelijk was je aan de beurt om te lossen dan mocht je naar binnen
Ja, Apapa, Club 22 ,Jos kent die de smerigste Club wel die je kon bedenken, een shortje buiten tussen het beton was inclusief voor de liefhebber omgerekend F 5,00 maar dan had je ook wat.
(Acht dagen in de kijkdagen met een spuit van de stuurman)
En als je gelost was mocht je weer naar buiten op de rede om weer een weekje of meer te wachten om weer naar binnen te gaan om te laden
Nee, Nigeria, heb ik geen goede memories aan.
Ik heb er eens in de bak gezeten toen zat ik op de "Volta Wisdom"
Bemanning bestond uit Ghanesen en die werden toen zomaar tijdens "familie" bezoek in de gevangenis gezet
Een was er ontsnapt en vertelde het verhaal aan boord.
Daar de Volta Wisdom op het punt stond te vertrekken in die nacht werd in overleg met de kapitein een commissie samen gesteld om de crew weer aan boord te krijgen.
We hebben een uur met die eikel van de gevangenis zitten lullen dat het personeel clean was en dat we op het punt stonden te vertrekken.
Keek die uit eindelijk op zijn horloge ( luxe merk natuurlijk)en geeuwde
dat zijn collega het overnam
Toen het verhaal opnieuw verteld en die had geen zin om ons geleuter aan te horen en toen zaten wij ook achter de de tralies.
Noodgroep 2 heeft ons en de crew uiteindelijk bij het ochtend gloren
bevrijd maar vraag me na 30 jaar niet meer hoeveel drank dat gekost heeft.
Nu lees ik eigenlijk dezelfde verhalen dus Lagos/Apapa, nee na die 3 jaren heb ik het daar wel gehad
Laatst gewijzigd door Ton Pekel op 27 mar 2005 09:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 31015
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Bericht door Jos Komen » 27 mar 2005 01:39

Hallo Ton,
Club 22, Club Towetuuwe noemden die Denen het.
Ben ik regelmatig, wel in gezelschap van een aantal breedgeschouderde skandinavische bemanningsleden een pilsje wezen drinken.
Bovenin was een soort hooischuur, te bereiken met een houten laddertje en daar kon men hun sexuele lusten botvieren.
Het was iedere avond raak, de tent werd bijna dagelijks afgebroken, maar de volgende dag was het gewoon weer feest.
Als vaste gast kon ik veilig terugkeren aan boord, omdat ik een goede relatie had met een van de barkeepers, altijd belangrijk in dit soort tenten, die regelde een taxi voor me.
Want die Denen en Noren met hun brede schouders, die hadden andere prioriteiten.
Ik heb daar een avond met een typische Engelse koloniaal een diepzinnig gesprek gevoerd over Lagos in het algemeen en Apapa in het bijzonder.
Hij deed iets vaags met baggeren, meer kan ik me ook niet herinneren.
"Lagos is the Shithouse of the world".
Deze gevleugelde woorden kan ik me dus wel nog herinneren.
All the best
Jos
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 644
Lid geworden op: 22 jul 2004 00:47
Locatie: Heerhugowaard (of all places...)

Bericht door Eric » 27 mar 2005 12:46

In Lagos heb je een Club 21, is dat dezelfde?
Mooie verhalen, maar lijkt me i.d.d. geen pretje.
Ben er in '99 geweest.
Vond Lagos ook geen geweldige ervaring, en dat zonder wachten.
Wel eens leuk om mee te maken, maar één keer is genoeg.
Die vracht moet toch wel héél goed betalen, welke rederij trapt daar anders in?

Groeten,
Eric
Rust Roest
Maar Roest Rust niet.

Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1782
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20

Rede Lagos/Apapa

Bericht door Ton Pekel » 27 mar 2005 15:17

Kan me nog vaag herinneren dat in dat gebouw Club22 beneden was
en Club21 boven.
Ze deelden(runners) in die tijd (1970) van die gele visitekaartjes uit aan boord en daar stond het op met zwart/witte tekst met dansende dames er op getekend.
Ik heb het kaartje bewaard maar het zal ergens op de zolder in een doos
moeten liggen, zal eens gaan zoeken.
Club21 ben ik nooit in geweest
Was volgens mij ook chicker dus duurder. Jos weet dat ook nog wel denk ik.Heb nog gespit in het album maar kon alleen een foto vinden voor anker op de thuisreis voor Liberia / Monrovia met een pracht deklading tropisch hardhout, het rook nog naar olifantenz..k.

Afbeelding
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 31015
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Bericht door Jos Komen » 27 mar 2005 17:46

Hallo Jan van Duin,
Dat kan ik me nog herinneren, er voeren twee HAM baggerschepen destijds daar, de 204 en de 205, neem me niet kwalijk als ik de tel kwijt ben.. :lol:
Ik had op de Deense schepen veel contact met ze op de VHF, 's nachts tijdens de hondewacht effe lekker slap ouwehoeren.
Dat deed ik ook met Nico Hetebrij, de ouwe van de "Holland", een klein kustertje van Holwerda, die 50 ton dynamiet moest lossen en eindeloos gezeik had met de port authorities.
De Holland was op weg naar Singapore en ertussendoor een ladinkie voor Lagos meegepikt.
Frits van Turenhout, want ik kreeg altijd de voetbaluitslagen van hem door.
Op een ander forum heb ik daar een tijd geleden ook iets over geplaatst.
Maar de namen van die baggerschepen, ik ben ze helaas even kwijt.
All the best
Jos
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Jan.Rosmolen
Berichten: 308
Lid geworden op: 23 mei 2008 09:58
Locatie: Hoek v Holland
Contacteer:

Lagos

Bericht door Jan.Rosmolen » 27 mei 2008 11:04

Goede morgen Jos,

Kan je het je ook nog herinneren dat er in die tijd 2 Smit sleepboten
voeren, te weten de Smit Lagos en de Smit Belgie.
In de tijd waar ik het nu over heb voeren daar ook de Sea Lion en de
Solent.


Vr Gr Jan
Keep it in de holes

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 31015
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Bericht door Jos Komen » 27 mei 2008 13:46

Hallo Jan,
Dit kan ik me niet meer precies herinneren.
Maar je kwam Hollandse sleepboten overal op de aardkloot tegen. :)
All the best
Jos
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Jorgvandooren
Berichten: 388
Lid geworden op: 16 sep 2004 12:30
Locatie: Coevorden
Contacteer:

Bericht door Jorgvandooren » 27 mei 2008 13:46

Hallo,

Hier weer een bericht van mij. Op de rede van Lagos lagen afgelopen najaar(oktober/november) nog steeds gigantisch veel schepen te wachten. Heb er helaas geen foto's van :oops:

Daarentegen zijn wij (vrijwel :wink: ) direct naar binnen gevaren want er lag een vrij dure lading op ons te wachten. We hebben er uiteindelijk 2 weken gelegen en ben dus ook een aantal keer in de eerder genoemde Club 21 geweest(en mooie dame ontmoet, ze beldde me later in NL nog soms :oops: ), ook nog in K55 geweest. Dat was een wat nettere tent, soort disco. Ik vond het een hele ervaring en niet echt erg ofzo. Kan me voorstellen als je er vaker komt dat je er dan wel flauw van bent.

Groeten Jorg
The world is yours...

Jorg op zee & Varen bij de Nedlloyd(70-er jaren)

http://www.nerood.nl

IvoP
Berichten: 85
Lid geworden op: 24 mei 2008 00:53
Contacteer:

Bericht door IvoP » 30 jul 2008 01:27

Ik heb een aantal jaren bij Seatrade gevaren en heb toen ook het "genoegen" gehad om vaak naar Lagos te gaan.
De baggerschepen deden volgens mij (en volgens de opvarenden zelf ook) niet veel meer dan water heen en weer varen.
De Smit slepers moesten proberen de schade in de haven beperkt te houden, hetgeen niet elke dag lukte.
In de haven ging het nog wel, al was de periode dat ik daar ben geweest (1980-1988) daar dermate gevaarlijk dat de wal op gaan een heel risico was.
Dan maar met het sloepje naar het zeemandhuis, of naar het strand in het weekend.
Op de rede was wat lastiger. Tegen 6 uur 's avonds ankertje op, en met een grote boog wegwezen tot de volgende ochtend.
Warri en Port Harcourt waren ook van die fijne vakantie oorden!

Herman
Berichten: 503
Lid geworden op: 30 jul 2004 23:37
Locatie: Groningen

Bericht door Herman » 30 jul 2008 13:46

Vooral Port Harcourt,ben er een paar keer geweest,waarvan 1 keer doorgevaren naar Wimpy warf,en daar was het rustig kon je s.avonds nog wel eindje lopen,maar Harcourt zelf in die periode mochten ze er van mij een bom op donderen.
gr.Herman

IvoP
Berichten: 85
Lid geworden op: 24 mei 2008 00:53
Contacteer:

Bericht door IvoP » 30 jul 2008 22:36

Warri was een stuk rustiger, meer stroom opwaarts in de rivier, minder gevaarlijk. Een nieuwe haven voorzien van de (destijds) nieuwste technieken zoals water, gasolie en andere zaken (nee, geen Heineken), via pijpleidingen naar het schip. Alleen wist je niet of er gasolie door de waterpijp kwam en/of water door de gasolie aansluiting.
Ook de nieuwe containerkranen werden nog gebruikt voor training. Boven het water oefenen met een lege container, op de vrachtwagen, er weer af, boven het water etc.
In de paar dagen dat we er lagen zijn er verschillende containers in het water gedonderd, maar geen probleem, we hebben er zat!

Jaap van Doorn
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 okt 2007 17:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Jaap van Doorn » 31 jul 2008 15:52

Herman schreef:Vooral Port Harcourt,ben er een paar keer geweest,waarvan 1 keer doorgevaren naar Wimpy warf,en daar was het rustig kon je s.avonds nog wel eindje lopen,maar Harcourt zelf in die periode mochten ze er van mij een bom op donderen.
gr.Herman
Er was ook een Duits schip die in de middag iets te laat was. Ging voor anker bij het loodsstation. De volgende morgen anker op en op naar Port Harcourt halverwege de rivier kon hij tegen een redelijke prijs zijn trossen terug kopen. Deze waren tijdens de nacht even van de dekken gehaald. Zo werden daar ook zaken gedaan.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Willem Visser en 25 gasten