Reefers

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Re: Reefers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Jadran Frigo.jpg
Jadran Frigo.jpg (388.67 KiB) 5932 keer bekeken
IDNo: 6900707 Year: 1969
Name: ARTLENBURG Type: Cargo ship (ref) Flag: DEU DWT: 7570
Builder: Kieler Howaldtswerke Location of yard: Kiel
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-23
79 ORONTES - 80 JADRAN FRIGO
BU Aliaga 16.9.91 [Detel GS] - main engine damage 20.6.91

Jos Komen (R.I.P)

Re: Reefers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Rainbow Reefer, ik vind de witte kleur toch mooier.:wink:
Rainbow Reefer-01.jpg
Rainbow Reefer-01.jpg (427.69 KiB) 5795 keer bekeken
Rainbow Reefer-02.jpg
Rainbow Reefer-02.jpg (387.53 KiB) 5795 keer bekeken
Rainbow Reefer-03.jpg
Rainbow Reefer-03.jpg (395.57 KiB) 5795 keer bekeken
IDNo: 6815990 Year: 1969
Name: FORT LA REINE Type: Cargo ship (ref) Flag: FRA Tons: 9873 DWT: 8712
Country of build: FRA Builder: Mediterranee Location of yard: La Seyne
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-20.5
80 FLAMAR PRIDE - 82 RAINBOW REEFER
BU Bombay 19.9.93
Jos Komen (R.I.P)

Re: Reefers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Ulysses Reefer (1950)
Ulysses Reefer.jpg
Ulysses Reefer.jpg (429.22 KiB) 5657 keer bekeken
IDNo: 5290193 Year: 1950
Name: JESSIE STOVE Type: Cargo ship (ref) Flag: NOR Tons: 3187 DWT: 2710
Country of build: DNK Builder: Burmeister & Wain Location of yard: Copenhagen
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-15.5
58 RANHALL - 66 ULYSSES REEFER - 72 ITHAKI REEFER
BU Blyth 8.5.73
Jos Komen (R.I.P)

Re: Reefers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Deze zou ook niet misstaan bij de Mooie Kontjes. :wink:
Blumenthal.jpg
Blumenthal.jpg (147.78 KiB) 5545 keer bekeken
IDNo: 5046918 Year: 1933
Name: PETEN Type: Passenger/cargo (rf) Flag: USA Tons: 6968
Country of build: USA Builder: Newport News SB Location of yard: Newport News
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 2TE-16
[L as SEGOVIA, - fire, capsized & sank whilst fitting out - rebuilt as Yard No. #354] - 37 JAMAICA - 42 DIONE - 42 ARIEL - 46 JAMAICA - 58 BLUMENTHAL
BU Kaohsiung 5.12.69
Jos Komen (R.I.P)

Re: Reefers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Bora Universal.jpg
Bora Universal.jpg (458.41 KiB) 5404 keer bekeken
IDNo: 7809807 Year: 1979
Name: BORA UNIVERSAL Type: Cargo ship (ref) Flag: GBR DWT: 9175
Country of build: JPN Builder: Mitsubishi Location of yard: Hiroshima
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-21
97 COPIAPO
BU Alang 31.7.03
cenaprints
Berichten: 478
Lid geworden op: 18 mar 2011 08:43
Locatie: Manila, Philippijnen

Re: Reefers

Bericht door cenaprints »

Hier een boot van Seatrade,
"OCEANIC"
eigenaar "Santa Lucia" (Seatrade), Groningen, the Netherlands
built 1977 at Nieuwe Noord Nederlandsche Scheepswerven N.V., Groningen
grt. 1.150, nrt. 718, dwt. 2.404, l.o.a. 82.73 mt., br. 13.59 mt.
engine type Motor, Kloeckner Humboldt Deutz, 2.500 bhp.
vessel type Reefer

Livorno,Mei 1983

Cor
Oceanic   375    -                                                                   001.jpg
Oceanic 375 - 001.jpg (341.56 KiB) 5297 keer bekeken
Jos Komen (R.I.P)

Re: Reefers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Able Reefer 1961

Able Reefer.jpg
Able Reefer.jpg (200.64 KiB) 6553 keer bekeken
IDNo: 5120817 Year: 1961
Name: FREESIA Type: Cargo ship (ref) Flag: DNK DWT: 3054
Country of build: DNK Builder: Frederikshavns Vft Location of yard: Frederikshavn
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-16
[LD as ERICA] - 72 ABLE REEFER
BU Kaohsiung 8.8.80
Jos Komen (R.I.P)

Re: Reefers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Lempa 1952 uit Honduras

Lempa.jpg
Lempa.jpg (251.51 KiB) 6370 keer bekeken
IDNo: 5205710 Year: 1952
Name: LEMPA Type: Cargo ship (ref) Flag: HND Tons: 2816 DWT: 2970
Country of build: DEU Builder: Bremer Vulkan Location of yard: Vegesack
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 2D-14
[1964 Lg 112.6/103.8m, 3253gt/2970dw] - 59 LEITH HILL - 66 LEMPA
BU Jamnagar 15.9.81
Jos Komen (R.I.P)

Re: Reefers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Isla Fernandina 1979

Isla Fernandina.jpg
Isla Fernandina.jpg (227.55 KiB) 6250 keer bekeken
Owner: Transportes Navieros Ecuatorianos ECU Guayaquil
IDNo: 7809687 Year: 1979
Name: RIO ESMERALDAS Type: Cargo ship (ref) Flag: ECU DWT: 9344
Country of build: NOR Builder: Drammen Slip & Verksted Location of yard: Drammen
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-21
89 ISLA FERNANDINA - 95 BALBOA REEFER - 03 KIRKI - 04 NORDIC CAPE
BU Alang 12.8.08
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Reefers

Bericht door jdbvos »

Ik wil nou, voor de verandering, eens een frustratie cq ergernis met jullie delen, en eens vragen of ik daar nou de enige in ben.....

Van het varen op reefers heb ik eigenlijk enorm plezier van gehad: ik genoot van de schepen, de mk's en alle andere techniek aan boord, maar vooral de betrokkenheid bij de lading.
De instructies van de verschepers waren altijd duidelijk, en in de mk deden we met z'n allen ons stinkende best om de gewenste temperaturen zo snel mogelijk te halen en te houden, vooral in combinatie met de ventilatie en/of recirculatie. Vooral dat laatste was belangrijk: daarmee beinvloed je het rijpingsproces... Ik kom hier zometeen op terug...

De laatste jaren erger ik me aan de smaak -of beter gezegd: het gebrek daaraan- van de tegenwoordige bananen uit de supermarkten, en zelfs van de markt...
En ik weet waar dat van komt !
Dat komt omdat de bananen véél te vroeg worden gekapt, in een container worden geladen, naar de containerterminal wordt vervoerd, op een containerboot geladen, het traject van de containerboot met alle tussenhavens wordt gevolgd, in een bestemmingshaven wordt gelost op de terminal, daarna op een vrachtauto naar het distributie-depot wordt gereden, wordt op pallets gezet en ingedeeld voor de betreffende afnemers, en gaat met vrachtwagens naar de desbetreffende filialen (er kan zelfs nog een stap tussen zitten: het distributiedepot van de grote winkelketen)
En uiteraard allemaal onder computergestuurde klimaatregelingen
Misschien ben ik wel nog veel meer tussenstappen vergeten of zo, maar het is niet zo belangrijk voor het verhaal....
Punt is, dat de bananen véél langer onderweg zijn, en de kap ervan dus plaatsvindt bij véél te onrijpe vruchten...
Die rijping wordt door de koeling (en ventilatie !!) tijdelijk stopgezet. En of in die containers er genoeg wordt geventileerd, of er dieper wordt gekoeld om die rijping tegen te gaan, weet ik niet...
Maar omdat de groei van die te vroeg gekapte bananen meteen weer start als ze uit de koeling komen, krijg je fenomenen als dit:
WP_20170919_10_39_26_Pro.jpg
WP_20170919_10_39_26_Pro.jpg (138.79 KiB) 6005 keer bekeken
Dat geel worden, dat zegt niks: dat doen ze met een speciaal gas dat even in de container wordt geinjecteerd, waardoor de banaan gedwongen wordt zichzelf rijp te vinden en te verkleuren.

Vroeger, toen alles beter was ( :-D ) ging dat anders, en m.i. ook beter....
Daaagen voordat je bij de laadhaven aankwam, werd de scheepspositie en de eta al doorgegeven aan de agent/verscheper die in direct contact stond met de plantage. Het schip werd voorbereid door de ruimen al vóór te koelen zodat het ruim de gewenste temperatuur al heeft bij aankomst.
Op het moment dat het schip aanmeert, komt de eerste vrachtauto rechtstreeks bij de fruitkappers op de plantage vandaan , naast het schip parkeren. Men is -bij wijze van spreken- nog met de scheepstrossen in de weer wanneer de lift/rollenbaan (of hijs) met de eerste dozen bananentrossen (kammen, eigenlijk) al het ruim ingaan....
Die kap is dan ook gedaan bij geselecteerde bomen die 'al zover waren' dat ze een vastgestelde tijd bij een vastgestelde temperatuur precies op tijd, rijp en zacht en groengeel, bij de afnemer kon aankomen, en de consument een heerlijke rijpe banaan op z'n bordje krijgt.
Nou is de afnemer niet altijd al bekend, en je had bepaalde "meldingspunten" onderweg, waar de route eventueel verlegd kon worden.
Vóór de Straat van Gibraltar, of de splitsing Straat van Dover-Ierse zee, bijvoorbeeld... al naar gelang waar de hoogste marktprijs kon worden gevangen...
Omdat het aankomsttijdsstip dus variabel was, had men enige slag-om-de-arm, en dat gaat al ten koste van de rijping en dus smaak. De kap én de condities was dan bepaald op het verste weg gelegen bestemmingspunt...
Alles aan boord was nu onderhavig aan de lading en de aankomsthaven/tijd. Het heet dan ook niet voor niets "fruit-jagen"....
Kwam je in een haven aan die dichterbij lag, en dus qua rijping "te vroeg": dan een beetje recirculatie toepassen (beter dan gas toevoeren) om de rijping wat te versnellen

Kortom: met die gespecialiseerde reefers kreeg je elders in de wereld bananen die door een leger aan mensen (kap, transporten, en aflevering) die zich in het zweet werkten voor een goed en lekker product.
Met het vervoer van containers, wordt een hele plantage onrijp en onvolgroeid gekapt, en veel te lang getransporteerd bij veel te lage temperaturen, en die middels wat gas de bananen het 'juiste kleurtje' geven. En ze smaken overeenkomstig....

En dan heb ik het nog niet eens over de politieke bemoeienissen over welke bananen nou waarvandaan moeten komen: de beste bananen komen van Z.Amerika (Cavendish, bijvoorbeeld), maar de politiek bepaalde dat men in NL (minder smakelijke en kleinere) Afrikaanse bananen moet eten....

Er zitten hier veel meer reefermensen, maar ook zonder die ervaring zit hier genoeg kennis & kunde om in te zien wat hier gebeurt....
Of sta ik hierin nou alleen ??? Ik vind die dingen niet meer te (vr)eten !
Oost, west...ook best


Plaats reactie