Reefers
- Co
- Berichten: 1122
- Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
- Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.
Re: Reefers
Dag Henk,
Ik dacht dat Nico Ros modellen laat bouwen, daar zat ook de Coppename bij.
Zoek maar eens op het forum.
Groeten van Co.
Ik dacht dat Nico Ros modellen laat bouwen, daar zat ook de Coppename bij.
Zoek maar eens op het forum.
Groeten van Co.
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...
Re: Reefers
Reefers waren mooie scheepjes om op te varen, doorgaans.
In 1970-71 zat ik bij Dammers op de Ea. Zussies waren de Sirara en de Cavallino, allen onder Liberiaanse vlag. Gekocht op de werf (Chantiers Atlantique in St.Nazaire) waar ze oorspronkelijk in aanbouw waren voor een arabische eigenaar als Hamoor King, Queen en Prince, opgeleverd 1970.
We draaiden een lijndienst van Ecuador met vers geplukte bananen naar Nieuw Zeeland. Vol heen, leeg terug. Met het Deutz V12-je wat erin stond en wat dik 4000 pk leverde draaide je met gemak 17 mijl, zo niet 18 of 19. Scheepies waren iets van 100m lang en 1966 BRT.
Scheepies waren keurig afgewerkt, niet superluxe maar heel netjes. Airco overal, netjes afgewerkte plafonnetjes maar een hoop werk was ook wel weer formica of zoiets.
De werf, of de firma Hagenuk Kiel (die het radiostation hadden gebouwd) hadden een HSS speedborenset van 1-20mm laten liggen alsmede een setje pijpsleutels en ring/steeksleutels in de kleine maten (6-15mm of zo). Aangezien die niet op de RH inventarislijst stonden heb ik die destijds maar meegenomen en ze doen nog steeds dienst bij mij thuis (kniesleuteltjes Facom).
In later jaren is die Ea nog een keer opgebracht in Tampa (en verbeurd verklaard?) wegens cocasmokkel.
Dammers heeft me nadat ik weg was nog proberen in te lijven maar ze hadden toen maar die 3 scheepjes als GHV en ze wilden niet meer dokken dan RH deed, dus ik heb bedankt (1 bootje verkopen en ik ben weer werkloos). Later hebben ze nog wel een zootje echt GHV schepen gehad, maar dat was weer later.
Hier in Auckland of Lyttelton
In 1970-71 zat ik bij Dammers op de Ea. Zussies waren de Sirara en de Cavallino, allen onder Liberiaanse vlag. Gekocht op de werf (Chantiers Atlantique in St.Nazaire) waar ze oorspronkelijk in aanbouw waren voor een arabische eigenaar als Hamoor King, Queen en Prince, opgeleverd 1970.
We draaiden een lijndienst van Ecuador met vers geplukte bananen naar Nieuw Zeeland. Vol heen, leeg terug. Met het Deutz V12-je wat erin stond en wat dik 4000 pk leverde draaide je met gemak 17 mijl, zo niet 18 of 19. Scheepies waren iets van 100m lang en 1966 BRT.
Scheepies waren keurig afgewerkt, niet superluxe maar heel netjes. Airco overal, netjes afgewerkte plafonnetjes maar een hoop werk was ook wel weer formica of zoiets.
De werf, of de firma Hagenuk Kiel (die het radiostation hadden gebouwd) hadden een HSS speedborenset van 1-20mm laten liggen alsmede een setje pijpsleutels en ring/steeksleutels in de kleine maten (6-15mm of zo). Aangezien die niet op de RH inventarislijst stonden heb ik die destijds maar meegenomen en ze doen nog steeds dienst bij mij thuis (kniesleuteltjes Facom).
In later jaren is die Ea nog een keer opgebracht in Tampa (en verbeurd verklaard?) wegens cocasmokkel.
Dammers heeft me nadat ik weg was nog proberen in te lijven maar ze hadden toen maar die 3 scheepjes als GHV en ze wilden niet meer dokken dan RH deed, dus ik heb bedankt (1 bootje verkopen en ik ben weer werkloos). Later hebben ze nog wel een zootje echt GHV schepen gehad, maar dat was weer later.
Hier in Auckland of Lyttelton
Louis
Re: Reefers
Dat is Auckland.
De pier aan Quaystreet ongeveer in het verlengde van Hobsonstreet…vlgs mij--maar het kan ook die kleine verder west zijn)
Wij lagen (puur toeval) alle 8 keren dat ik daar was, vlak voor de maingate in het verlengde van Queenstreet
Lyttelton is 'tussen rotsen'... (denk aan het Timeball-Station tegen zo'n rotswand)
De pier aan Quaystreet ongeveer in het verlengde van Hobsonstreet…vlgs mij--maar het kan ook die kleine verder west zijn)
Wij lagen (puur toeval) alle 8 keren dat ik daar was, vlak voor de maingate in het verlengde van Queenstreet
Lyttelton is 'tussen rotsen'... (denk aan het Timeball-Station tegen zo'n rotswand)
Oost, west...ook best
Re: Reefers
Yep Jan, dat zou allemaal best wel kunnen kloppen.jdbvos schreef: ↑30 aug 2018 10:43 Dat is Auckland.
De pier aan Quaystreet ongeveer in het verlengde van Hobsonstreet…vlgs mij--maar het kan ook die kleine verder west zijn)
Wij lagen (puur toeval) alle 8 keren dat ik daar was, vlak voor de maingate in het verlengde van Queenstreet
Lyttelton is 'tussen rotsen'... (denk aan het Timeball-Station tegen zo'n rotswand)
Wij lagen met de RIL (later) ook bijna altijd aan Queens Wharf, vlak bij de stad.
Overigens, n.a.v. de foto op de vorige pagina van die Fine Fruit incl. kreukel, zoiets presteerde Dammers later ook een keer met hun Lanai (een van de echte GHV snelheidsmonsters): die kropen full speed even over een rifje in de Rode Zee met dit als resultaat:
http://s165.photobucket.com/user/Marine ... T.jpg.html
(hoop ik dat die link nu nog werkt , zonodig topic Dammers & van der Heide pagina 66)
Louis
Re: Reefers
Zo, dat is een beste klap geweest.
Adri
Re: Reefers
De Baltic Novel, ex Lanai 1980.
IDNo: 7800588 Year: 1980
Name: LANAI Type: Cargo ship (ref) Flag: NLD DWT: 10598
Country of build: NLD Builder: Van der Giessen-de Noord Location of yard: Krimpen a/d Ijssel
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-20
88 INANNA - 90 CHIQUITA QUEEN - 95 QUEEN - 05 SUN SPIRIT - 09 RONA REEFER - 11 KARINA - 11 BALTIC NOVEL
BU Alang 15.7.14, work began 18.7.14
IDNo: 7800588 Year: 1980
Name: LANAI Type: Cargo ship (ref) Flag: NLD DWT: 10598
Country of build: NLD Builder: Van der Giessen-de Noord Location of yard: Krimpen a/d Ijssel
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-20
88 INANNA - 90 CHIQUITA QUEEN - 95 QUEEN - 05 SUN SPIRIT - 09 RONA REEFER - 11 KARINA - 11 BALTIC NOVEL
BU Alang 15.7.14, work began 18.7.14
Re: Reefers
Ik snap niet goed hoe het komt dat het topic Machinekamers aan het topic Reefers vastgeplakt zit! Op mijn scherm loopt het tenminste zo door. Vandaar ook dat ik er de opmerking naar @Arie plaatste dat de Cap San Diego geen reefer maar een conventioneel vrachtschip was.
Re: Reefers
Ik ben bang dat ik een foutje gemaakt heb Martinus.
Inmiddels verplaatst naar topic Machinekamers.
Groeten Arie
Inmiddels verplaatst naar topic Machinekamers.
Groeten Arie
- A.Kuiper/J.Pessoa/BR
- Berichten: 8199
- Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24
Re: Reefers
Een fraaie Braziliaanse Reefer van Aliança S/A
ALBERTO COCOZZA 1969 +
INGA POLARIS 1977, ROYAL SEA 1980, NISSOS DELOS 1984, TA PONG 1987, PAN HARVEST 1990,
total loss verklaard na een aanvaring bij Vietnam in 1993.
ALBERTO COCOZZA 1969 +
INGA POLARIS 1977, ROYAL SEA 1980, NISSOS DELOS 1984, TA PONG 1987, PAN HARVEST 1990,
total loss verklaard na een aanvaring bij Vietnam in 1993.
- A.Kuiper/J.Pessoa/BR
- Berichten: 8199
- Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24
Re: Reefers
1974 LLOYD SANTOS Gebouwd bij Caneco S.A. Rio de Janeiro voor Lloyd Brasileiro Rio de Janeiro
1989 CARINO REEFER Verkocht naar Edition Shipping Co. Limassol
1994 Gesloopt te Alang (India)