Reefers

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Reefers

Bericht door K.Brouwer »

Op de in Nederland gebouwde schepen viel daar weinig op aan te merken.Doch de in Japan gebouwde schepen
kon dat nog wel eens tegenvallen. Lag aan de reder hoeveel geld hij daarvoor over had. Op sommige had je nog steeds een "schijthuisplein" en in de gangen zag je bij het onderdeks gewoon de kabelgoten en pijpen lopen.Dat was zeer verschillend.Geen ervaring met de in de USA gebouwde schepen doch vermoed dat daar ook nog veel staalwerk zichtbaar bleef.

Groeten, K.Brouwer.

Jos Komen (R.I.P)

Re: Reefers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Uit de tijd dat ze nog hele mooie schepen bouwden. :wink:

Ballade.jpg
Ballade.jpg (139.37 KiB) 9403 keer bekeken
IDNo: 5034678 Year: 1962
Name: BALLADE Type: Cargo ship (ref) Flag: SWE DWT: 6908
Country of build: FRA Builder: La Ciotat CN Location of yard: La Ciotat
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-18.5
[cpl & engined by Ekensbergs Varv, Ekensberg] - 72 APOLLONIAN LIGHT - 79 CRETAN REEFER
broke tow & wrecked Cap Sirat 23.12.79 [Piraeus-Seville, for scrapping]
Jacob Bothof
Berichten: 1474
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Reefers

Bericht door Jacob Bothof »

inderdaad een mooi schip, als ze nog een paar extra sloepen aan boord hadden zou je denken
dat er ook nog passagiers mee konden varen gezien het aantal ramen rondom :)
prachtige opbouw.
Hendrikkamlade
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 aug 2018 17:05

Re: Reefers

Bericht door Hendrikkamlade »

Wat een prachtig modelschip!
Mijn vader , Henk kamlade , is werkzaam geweest op de Coppename. Ik ben als kind op het schip geweest toen het naar de sloop werd gebracht. Ik was heel jong maar voelde aan dat het een emotionele gebeurtenis was voor de overgebleven bemanning.

Zijn deze modelschepen ergens te koop?

Met vriendelijke groet, Hendrik Kamlade
Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1119
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Re: Reefers

Bericht door Co »

Dag Henk,
Ik dacht dat Nico Ros modellen laat bouwen, daar zat ook de Coppename bij.
Zoek maar eens op het forum.
Groeten van Co.
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Reefers

Bericht door Sparks316 »

Reefers waren mooie scheepjes om op te varen, doorgaans.

In 1970-71 zat ik bij Dammers op de Ea. Zussies waren de Sirara en de Cavallino, allen onder Liberiaanse vlag. Gekocht op de werf (Chantiers Atlantique in St.Nazaire) waar ze oorspronkelijk in aanbouw waren voor een arabische eigenaar als Hamoor King, Queen en Prince, opgeleverd 1970.

We draaiden een lijndienst van Ecuador met vers geplukte bananen naar Nieuw Zeeland. Vol heen, leeg terug. Met het Deutz V12-je wat erin stond en wat dik 4000 pk leverde draaide je met gemak 17 mijl, zo niet 18 of 19. Scheepies waren iets van 100m lang en 1966 BRT.

Scheepies waren keurig afgewerkt, niet superluxe maar heel netjes. Airco overal, netjes afgewerkte plafonnetjes maar een hoop werk was ook wel weer formica of zoiets.

De werf, of de firma Hagenuk Kiel (die het radiostation hadden gebouwd) hadden een HSS speedborenset van 1-20mm laten liggen alsmede een setje pijpsleutels en ring/steeksleutels in de kleine maten (6-15mm of zo). Aangezien die niet op de RH inventarislijst stonden heb ik die destijds maar meegenomen en ze doen nog steeds dienst bij mij thuis (kniesleuteltjes Facom).

In later jaren is die Ea nog een keer opgebracht in Tampa (en verbeurd verklaard?) wegens cocasmokkel.

Dammers heeft me nadat ik weg was nog proberen in te lijven maar ze hadden toen maar die 3 scheepjes als GHV en ze wilden niet meer dokken dan RH deed, dus ik heb bedankt (1 bootje verkopen en ik ben weer werkloos). Later hebben ze nog wel een zootje echt GHV schepen gehad, maar dat was weer later.

Afbeelding
Hier in Auckland of Lyttelton
Louis
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Reefers

Bericht door jdbvos »

Dat is Auckland.
De pier aan Quaystreet ongeveer in het verlengde van Hobsonstreet…vlgs mij--maar het kan ook die kleine verder west zijn)
Wij lagen (puur toeval) alle 8 keren dat ik daar was, vlak voor de maingate in het verlengde van Queenstreet

Lyttelton is 'tussen rotsen'... (denk aan het Timeball-Station tegen zo'n rotswand)
Oost, west...ook best
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Reefers

Bericht door Sparks316 »

jdbvos schreef: 30 aug 2018 10:43 Dat is Auckland.
De pier aan Quaystreet ongeveer in het verlengde van Hobsonstreet…vlgs mij--maar het kan ook die kleine verder west zijn)
Wij lagen (puur toeval) alle 8 keren dat ik daar was, vlak voor de maingate in het verlengde van Queenstreet

Lyttelton is 'tussen rotsen'... (denk aan het Timeball-Station tegen zo'n rotswand)
Yep Jan, dat zou allemaal best wel kunnen kloppen.
Wij lagen met de RIL (later) ook bijna altijd aan Queens Wharf, vlak bij de stad.

Overigens, n.a.v. de foto op de vorige pagina van die Fine Fruit incl. kreukel, zoiets presteerde Dammers later ook een keer met hun Lanai (een van de echte GHV snelheidsmonsters): die kropen full speed even over een rifje in de Rode Zee met dit als resultaat:
http://s165.photobucket.com/user/Marine ... T.jpg.html
(hoop ik dat die link nu nog werkt 8) , zonodig topic Dammers & van der Heide pagina 66)
Louis
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Reefers

Bericht door Breeze »

Afbeelding
Zo, dat is een beste klap geweest.

Adri
Jos Komen (R.I.P)

Re: Reefers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Baltic Novel, ex Lanai 1980.

Baltic Novel.jpg
Baltic Novel.jpg (138.92 KiB) 8616 keer bekeken
IDNo: 7800588 Year: 1980
Name: LANAI Type: Cargo ship (ref) Flag: NLD DWT: 10598
Country of build: NLD Builder: Van der Giessen-de Noord Location of yard: Krimpen a/d Ijssel
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-20
88 INANNA - 90 CHIQUITA QUEEN - 95 QUEEN - 05 SUN SPIRIT - 09 RONA REEFER - 11 KARINA - 11 BALTIC NOVEL
BU Alang 15.7.14, work began 18.7.14


Plaats reactie