Reefers

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Re: Reefers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Able Reefer 1961

Able Reefer.jpg
Able Reefer.jpg (200.64 KiB) 6555 keer bekeken
IDNo: 5120817 Year: 1961
Name: FREESIA Type: Cargo ship (ref) Flag: DNK DWT: 3054
Country of build: DNK Builder: Frederikshavns Vft Location of yard: Frederikshavn
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-16
[LD as ERICA] - 72 ABLE REEFER
BU Kaohsiung 8.8.80

Jos Komen (R.I.P)

Re: Reefers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Lempa 1952 uit Honduras

Lempa.jpg
Lempa.jpg (251.51 KiB) 6372 keer bekeken
IDNo: 5205710 Year: 1952
Name: LEMPA Type: Cargo ship (ref) Flag: HND Tons: 2816 DWT: 2970
Country of build: DEU Builder: Bremer Vulkan Location of yard: Vegesack
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 2D-14
[1964 Lg 112.6/103.8m, 3253gt/2970dw] - 59 LEITH HILL - 66 LEMPA
BU Jamnagar 15.9.81
Jos Komen (R.I.P)

Re: Reefers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Isla Fernandina 1979

Isla Fernandina.jpg
Isla Fernandina.jpg (227.55 KiB) 6252 keer bekeken
Owner: Transportes Navieros Ecuatorianos ECU Guayaquil
IDNo: 7809687 Year: 1979
Name: RIO ESMERALDAS Type: Cargo ship (ref) Flag: ECU DWT: 9344
Country of build: NOR Builder: Drammen Slip & Verksted Location of yard: Drammen
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-21
89 ISLA FERNANDINA - 95 BALBOA REEFER - 03 KIRKI - 04 NORDIC CAPE
BU Alang 12.8.08
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Reefers

Bericht door jdbvos »

Ik wil nou, voor de verandering, eens een frustratie cq ergernis met jullie delen, en eens vragen of ik daar nou de enige in ben.....

Van het varen op reefers heb ik eigenlijk enorm plezier van gehad: ik genoot van de schepen, de mk's en alle andere techniek aan boord, maar vooral de betrokkenheid bij de lading.
De instructies van de verschepers waren altijd duidelijk, en in de mk deden we met z'n allen ons stinkende best om de gewenste temperaturen zo snel mogelijk te halen en te houden, vooral in combinatie met de ventilatie en/of recirculatie. Vooral dat laatste was belangrijk: daarmee beinvloed je het rijpingsproces... Ik kom hier zometeen op terug...

De laatste jaren erger ik me aan de smaak -of beter gezegd: het gebrek daaraan- van de tegenwoordige bananen uit de supermarkten, en zelfs van de markt...
En ik weet waar dat van komt !
Dat komt omdat de bananen véél te vroeg worden gekapt, in een container worden geladen, naar de containerterminal wordt vervoerd, op een containerboot geladen, het traject van de containerboot met alle tussenhavens wordt gevolgd, in een bestemmingshaven wordt gelost op de terminal, daarna op een vrachtauto naar het distributie-depot wordt gereden, wordt op pallets gezet en ingedeeld voor de betreffende afnemers, en gaat met vrachtwagens naar de desbetreffende filialen (er kan zelfs nog een stap tussen zitten: het distributiedepot van de grote winkelketen)
En uiteraard allemaal onder computergestuurde klimaatregelingen
Misschien ben ik wel nog veel meer tussenstappen vergeten of zo, maar het is niet zo belangrijk voor het verhaal....
Punt is, dat de bananen véél langer onderweg zijn, en de kap ervan dus plaatsvindt bij véél te onrijpe vruchten...
Die rijping wordt door de koeling (en ventilatie !!) tijdelijk stopgezet. En of in die containers er genoeg wordt geventileerd, of er dieper wordt gekoeld om die rijping tegen te gaan, weet ik niet...
Maar omdat de groei van die te vroeg gekapte bananen meteen weer start als ze uit de koeling komen, krijg je fenomenen als dit:
WP_20170919_10_39_26_Pro.jpg
WP_20170919_10_39_26_Pro.jpg (138.79 KiB) 6007 keer bekeken
Dat geel worden, dat zegt niks: dat doen ze met een speciaal gas dat even in de container wordt geinjecteerd, waardoor de banaan gedwongen wordt zichzelf rijp te vinden en te verkleuren.

Vroeger, toen alles beter was ( :-D ) ging dat anders, en m.i. ook beter....
Daaagen voordat je bij de laadhaven aankwam, werd de scheepspositie en de eta al doorgegeven aan de agent/verscheper die in direct contact stond met de plantage. Het schip werd voorbereid door de ruimen al vóór te koelen zodat het ruim de gewenste temperatuur al heeft bij aankomst.
Op het moment dat het schip aanmeert, komt de eerste vrachtauto rechtstreeks bij de fruitkappers op de plantage vandaan , naast het schip parkeren. Men is -bij wijze van spreken- nog met de scheepstrossen in de weer wanneer de lift/rollenbaan (of hijs) met de eerste dozen bananentrossen (kammen, eigenlijk) al het ruim ingaan....
Die kap is dan ook gedaan bij geselecteerde bomen die 'al zover waren' dat ze een vastgestelde tijd bij een vastgestelde temperatuur precies op tijd, rijp en zacht en groengeel, bij de afnemer kon aankomen, en de consument een heerlijke rijpe banaan op z'n bordje krijgt.
Nou is de afnemer niet altijd al bekend, en je had bepaalde "meldingspunten" onderweg, waar de route eventueel verlegd kon worden.
Vóór de Straat van Gibraltar, of de splitsing Straat van Dover-Ierse zee, bijvoorbeeld... al naar gelang waar de hoogste marktprijs kon worden gevangen...
Omdat het aankomsttijdsstip dus variabel was, had men enige slag-om-de-arm, en dat gaat al ten koste van de rijping en dus smaak. De kap én de condities was dan bepaald op het verste weg gelegen bestemmingspunt...
Alles aan boord was nu onderhavig aan de lading en de aankomsthaven/tijd. Het heet dan ook niet voor niets "fruit-jagen"....
Kwam je in een haven aan die dichterbij lag, en dus qua rijping "te vroeg": dan een beetje recirculatie toepassen (beter dan gas toevoeren) om de rijping wat te versnellen

Kortom: met die gespecialiseerde reefers kreeg je elders in de wereld bananen die door een leger aan mensen (kap, transporten, en aflevering) die zich in het zweet werkten voor een goed en lekker product.
Met het vervoer van containers, wordt een hele plantage onrijp en onvolgroeid gekapt, en veel te lang getransporteerd bij veel te lage temperaturen, en die middels wat gas de bananen het 'juiste kleurtje' geven. En ze smaken overeenkomstig....

En dan heb ik het nog niet eens over de politieke bemoeienissen over welke bananen nou waarvandaan moeten komen: de beste bananen komen van Z.Amerika (Cavendish, bijvoorbeeld), maar de politiek bepaalde dat men in NL (minder smakelijke en kleinere) Afrikaanse bananen moet eten....

Er zitten hier veel meer reefermensen, maar ook zonder die ervaring zit hier genoeg kennis & kunde om in te zien wat hier gebeurt....
Of sta ik hierin nou alleen ??? Ik vind die dingen niet meer te (vr)eten !
Oost, west...ook best
Martinus
Berichten: 1003
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: Reefers

Bericht door Martinus »

Ik heb de bananen die wij in Nederland kregen altijd relatief smakeloos gevonden. (Wel lekker, maar niet geweldig). Je kunt datzelfde soort bananen ook in Brazilië krijgen, op natuurlijke wijze gerijpt maar nog steeds even smakeloos. Er zijn echter mensen die er van houden. Maar, ik heb hier geleerd dat er veel smakelijkere bananensoorten zijn. Vaak iets kleiner dan die grote droge kartonnen bananen met een perfect uiterlijk in Nederland, maar wel met meer smaak en een betere textuur.

Ik denk daarom dat de smaak meer aan de soort ligt dan aan de wijze van rijpen.
Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Reefers

Bericht door leo-shof »

De banaan is erg gevoelig wat betreft de temperatuur
In de groente moesten wij ze op 12 gr houden , maar je hebt haast nooit een volle wagen bananen,
als je er ook zacht fruit bij had dat moest je veel lager koelen, ik heb ook wel eens gehad dat er voorin vaten met bevroren vruchtensap stonden
dan werd het toch rommelen met de temperatuur, maar de bananen zitten in dozen en staan tegen elkaar op een pallet
dus zal je met die korte tijd (hooguit 15/16 uur) dat het in een vrachtwagen staat, denk weinig invloed hebben op de temperatuur
en bij de klant gaan de koelcel weer in om het rijp proces af te maken
alleen als ze te laag gekoeld worden ze wel rijp maar niet geel, vertelde men mij in Zwitserland
niemand koopt toch grasgroene bananen
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Reefers

Bericht door K.Brouwer »

Hallo Jan,

Heb zelf nooit met bananen in containers gevaren dus kan hier geen zinnig woord over zeggen. Mijn vraag is eigenlijk wanneer ga jij die banaan opeten? Kwam er zelf achter sinds mijn pensionering dat als je hem opeet als de schil mooi geel is hij wat "melig" smaakt. Als je nu wacht met opeten als de gele schil vol met bruine spikkels zit dan is hij wel lekker zoet. Mijn vrouw koopt ze meestal bij de Lidl, of die per container aangevoerd worden weet ik niet. Ik zou zeggen probeer dat eens, wellicht smaken ze je dan beter.

Groeten, K.Brouwer
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Reefers

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Ik vind die dingen niet meer te (vr)eten !
Je moet ze ook bakken Jan......lekker hoor een gebakken banaantje met wat pindasaus!! :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Reefers

Bericht door v+d »

Wacht maar, als je maar oud genoeg wordt krijg je ze weer geprakt met Liga :wink: :lol: En dan vraagt niemand meer of je het lekker vindt.

In de Algarve groeien van die kleine bananen gewoon aan een boom ergens in een tuintje, pas als de schil zwart is zijn die lekker.
Dus al die handel wordt veel te vroeg geplukt denk ik, appels uit onze eigen bongerd smaken echt beter als die zooi uit de supermarkt.
Helaas zit er dit jaar geen appeltje aan de bomen dus ja, stiekem toch maar blij dat ergens iemand het voor ons regelt dat we te bikken hebben :)
Jacob Bothof
Berichten: 1474
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Reefers

Bericht door Jacob Bothof »

Nou ja, een gebakken banaan met pindasaus :x
Ik heb ze liever gebakken in een beetje Nigrita Rum :) eventueel met ijs.
Ik weet wel dat wij vroeger soms wel eens een partij bananen mee namen uit Santos, gewoon het ruim in
voor naar B.A. waar ze verwerkt werden tot wat ? De spinnen en ander ongedierte renden door de ruimen
en over dek en soms in de hutten.Niks geen koeling :wink:


Plaats reactie