Reefers

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
michael-taal
Berichten: 165
Lid geworden op: 21 dec 2010 20:24
Locatie: Scheveningen
Contacteer:

Re: Reefers

Bericht door michael-taal »

Een oude ex. Nederlander de Green Music (voormalig Music van Seatrade) gezien op 18 november 2014 in de haven van Scheveningen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Voor Drone filmjes kijk op het Youtube kanaal van Scheveningen Drone
Op de hoogte blijven over nieuwe filmpjes?, abbonneer op het kanaal

Douwe J.
Berichten: 1819
Lid geworden op: 25 feb 2005 15:25

Re: Reefers

Bericht door Douwe J. »

Silver Copenhagen  1998  d.JPG
Silver Copenhagen 1998 d.JPG (116.32 KiB) 6951 keer bekeken
Vriendelijke groet Douwe.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
het is altijd later dan u denkt.
Will63
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 aug 2016 14:41

Re: Reefers

Bericht door Will63 »

Ik heb ook enige tijd voor deze club gevaren op de "Maria U" als Elektricien. Veelal Egypte-Libanon-Libië en dan VS.

Ze hadden in de 70er jaren een kantoortje op de Bergsingel in Rotterdam. De"Maria U" was naar ik mij kan herinneren een schip zoals de oude Kerk schepen van Nedlloyd .Alleen deze was ontzettend oud en gammel waar op het ene moment iets gerepareerd werd en op hetzelfde moment ergens anders weer iets kapot ging.
Aangezien zij toen met fixed wages werkten, ben ik na enige maanden weer vertrokken aangezien ik toen bijna elke nacht wel een paar keer gepord werd omdat iets het begeven had en overtime bestond niet bij deze club.

Mij werd toen nog aangeboden om naar de Polar Equador te gaan maar heb toen besloten om bij van Ommeren te gaan varen.

Inmiddels met pensioen
Gebruikersavatar
Knisten
Berichten: 455
Lid geworden op: 24 mar 2005 15:57
Locatie: Abbeville, LA, USA

Re: Reefers

Bericht door Knisten »

Tijdens het grasduinen op het net kwam ik deze foto tegen. De scheepsnaam zei me in eerste instantie niets maar Uiterwijk Lines op de romp des te meer. Had nog nooit van dit schip gehoord toen ik bij hen voer. Het lijkt me, gezien de bouw en vooral gezien de hoofd zendantenne een voormalig Duits schip (ex Dr. Oetker, van Cap San ... en Polar ... faam) Iemand enig idee ? Wanneer ? En van een kantoor op de Bergsingel in Rotjeknor wist ik ook niets, wel een "kantoor aan huis" in een flatgebouw in Amstelveen :?

P.S. Kom er net achter, het was de "Cap Corrientes" van Hamburg Süd (Oetker) uit 1958, mooi scheepje overigens.
Bijlagen
Northern Frost
Northern Frost
Northern Frost-01.jpg (88.11 KiB) 5891 keer bekeken
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Reefers

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Het lijkt me, gezien de bouw en vooral gezien de hoofd zendantenne een voormalig Duits schip
Helemaal goed, maar dat had je zelf ook al gevonden.

In 1958 als CAP CORRIENTES gebouwd bij de Kieler Howaldtswerke.
4106 BRT en 4393 DWT
Toen eigendom van Hamburg-Sudamerikanische DG Eggert u.Amsinck
  • In 1962 onder dezelfde naam naar Oetker.
  • In 1973 verkocht naar Argentinië en omgedoopt tot CACIQUE NAMUNCURA
  • In datzelfde jaar naar de Extramar Shipping Co Ltd, Cyprus onder de naam NORTHERN FROST
  • In 1974 verkocht aan Dimitrios M.Cotsakis , Piraeus, zelfde naam NORTHERN FROST
  • In 1979 naar de Multi Shipping Co., Piraeus en omgedoopt to MULTI FROST
  • In 1982 zelfde eigenaar, maar omgedoopt tot ALBATROSS
  • In december 1982 gesloopt in China
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Reefers

Bericht door ferryvaneeuwen »

Die mastantenne was inderdaad dacht ik een specifiek Duits ontwerp hoewel ik ze naar ik me herinner ook wel eens op Scandinaviërs heb gezien. Wij noemden het de ooievaarsnestantenne. Het was een voorloper van de latere Dieckmann & Klapper mastantennes MAS 140. Het grote voordeel van deze antennes was dat het gezeul, vooral tijdens de kustreizen van vrachtschepen, met het steeds maar weer op- en neerhalen van het draadantennepark tot het verleden behoorde. Dat spaarde kosten van de dekdienst uit en ook de eeuwige beschadigingen van het met kinken weer ophalen en het dan flink doorhalen van de antennes. Tevens was het in de haven vertrappelen van het kwetsbare koperdraad, dat dikwijls zo aan dek lag, niet meer aan de orde. Die mastantennes betaalden zich zo in de kortste keren terug.

Een voordeel van de D&K antenne was dat deze een zelfdragend constructie had, deze behoefde dus niet gestaagd te worden. Ze hebben trouwens wel erg veel isolatoren in de stagen gebruikt om lussen met de mastantenne te vermijden. Onderbreking van de stagen is nodig om fouten op de richtingzoeker te voorkomen.
Dieckmann & Klapper MAS 140
Dieckmann & Klapper MAS 140
image.jpeg (30.33 KiB) 5845 keer bekeken
image.jpeg
image.jpeg (36.99 KiB) 5806 keer bekeken
Zo kan het natuurlijk ook..... :-D
Gebruikersavatar
Knisten
Berichten: 455
Lid geworden op: 24 mar 2005 15:57
Locatie: Abbeville, LA, USA

Re: Reefers

Bericht door Knisten »

Thanks Ferry. Ja, mooi hè ? Heb met beide types gewerkt en altijd met veel succes tegen minimale problemen. Was op in Japan gebouwde schepen wel eens anders, met draadjes tussen de op de vier hoeken van de accomodatie geplaatste masten of mastjes.
Ach, das war einmal...
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten
Jos Komen (R.I.P)

Re: Reefers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Wat waren die snelle reefers toch mooi, hé? :wink:
Je zag ze vroeger in het wild voorbijstuiven.....

Golar Frost.jpg
Golar Frost.jpg (180.02 KiB) 5580 keer bekeken
IDNo: 6821602 Year: 1968
Name: GOLAR FROST Type: Cargo ship (ref) Flag: LBR DWT: 7519
Country of build: NOR Builder: Drammen Slip & Verksted Location of yard: Drammen
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-22.5
76 BOLIVAR - 85 RIO DAULE
BU Alang 28.5.98
Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 2409
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Reefers

Bericht door peelander »

Twee keer Orange Star;
orange star 1.jpg
orange star 1.jpg (50.65 KiB) 5542 keer bekeken
orange star 25 09 2016 (7) (Kopie).JPG
orange star 25 09 2016 (7) (Kopie).JPG (250.72 KiB) 5542 keer bekeken
Ik heb mijn keus mbt de mooiste al gemaakt :lol: :wink: :-D
groeten
Jan van der Pluijm
Gebruikersavatar
Knisten
Berichten: 455
Lid geworden op: 24 mar 2005 15:57
Locatie: Abbeville, LA, USA

Re: Reefers

Bericht door Knisten »

@ Jos en @ Jan,
Jazeker Jos, in 't wild... overal en nergens... prachtige schepen en ik denk de plank niet ver mis te slaan als het het bovenste van de twee foto's is Jan :wink:
Groeten, Dirk
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten


Plaats reactie