Pagina 61 van 131

Re: Reefers

Geplaatst: 28 dec 2014 23:10
door michael-taal
Een oude ex. Nederlander de Green Music (voormalig Music van Seatrade) gezien op 18 november 2014 in de haven van Scheveningen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Re: Reefers

Geplaatst: 13 dec 2015 14:17
door Douwe J.
Silver Copenhagen  1998  d.JPG
Silver Copenhagen 1998 d.JPG (116.32 KiB) 6982 keer bekeken

Re: Reefers

Geplaatst: 30 aug 2016 15:04
door Will63
Ik heb ook enige tijd voor deze club gevaren op de "Maria U" als Elektricien. Veelal Egypte-Libanon-Libië en dan VS.

Ze hadden in de 70er jaren een kantoortje op de Bergsingel in Rotterdam. De"Maria U" was naar ik mij kan herinneren een schip zoals de oude Kerk schepen van Nedlloyd .Alleen deze was ontzettend oud en gammel waar op het ene moment iets gerepareerd werd en op hetzelfde moment ergens anders weer iets kapot ging.
Aangezien zij toen met fixed wages werkten, ben ik na enige maanden weer vertrokken aangezien ik toen bijna elke nacht wel een paar keer gepord werd omdat iets het begeven had en overtime bestond niet bij deze club.

Mij werd toen nog aangeboden om naar de Polar Equador te gaan maar heb toen besloten om bij van Ommeren te gaan varen.

Inmiddels met pensioen

Re: Reefers

Geplaatst: 02 sep 2016 02:58
door Knisten
Tijdens het grasduinen op het net kwam ik deze foto tegen. De scheepsnaam zei me in eerste instantie niets maar Uiterwijk Lines op de romp des te meer. Had nog nooit van dit schip gehoord toen ik bij hen voer. Het lijkt me, gezien de bouw en vooral gezien de hoofd zendantenne een voormalig Duits schip (ex Dr. Oetker, van Cap San ... en Polar ... faam) Iemand enig idee ? Wanneer ? En van een kantoor op de Bergsingel in Rotjeknor wist ik ook niets, wel een "kantoor aan huis" in een flatgebouw in Amstelveen :?

P.S. Kom er net achter, het was de "Cap Corrientes" van Hamburg Süd (Oetker) uit 1958, mooi scheepje overigens.

Re: Reefers

Geplaatst: 02 sep 2016 06:15
door Theo Horsten (R.I.P.)
Het lijkt me, gezien de bouw en vooral gezien de hoofd zendantenne een voormalig Duits schip
Helemaal goed, maar dat had je zelf ook al gevonden.

In 1958 als CAP CORRIENTES gebouwd bij de Kieler Howaldtswerke.
4106 BRT en 4393 DWT
Toen eigendom van Hamburg-Sudamerikanische DG Eggert u.Amsinck
  • In 1962 onder dezelfde naam naar Oetker.
  • In 1973 verkocht naar Argentinië en omgedoopt tot CACIQUE NAMUNCURA
  • In datzelfde jaar naar de Extramar Shipping Co Ltd, Cyprus onder de naam NORTHERN FROST
  • In 1974 verkocht aan Dimitrios M.Cotsakis , Piraeus, zelfde naam NORTHERN FROST
  • In 1979 naar de Multi Shipping Co., Piraeus en omgedoopt to MULTI FROST
  • In 1982 zelfde eigenaar, maar omgedoopt tot ALBATROSS
  • In december 1982 gesloopt in China

Re: Reefers

Geplaatst: 02 sep 2016 10:02
door ferryvaneeuwen
Die mastantenne was inderdaad dacht ik een specifiek Duits ontwerp hoewel ik ze naar ik me herinner ook wel eens op Scandinaviërs heb gezien. Wij noemden het de ooievaarsnestantenne. Het was een voorloper van de latere Dieckmann & Klapper mastantennes MAS 140. Het grote voordeel van deze antennes was dat het gezeul, vooral tijdens de kustreizen van vrachtschepen, met het steeds maar weer op- en neerhalen van het draadantennepark tot het verleden behoorde. Dat spaarde kosten van de dekdienst uit en ook de eeuwige beschadigingen van het met kinken weer ophalen en het dan flink doorhalen van de antennes. Tevens was het in de haven vertrappelen van het kwetsbare koperdraad, dat dikwijls zo aan dek lag, niet meer aan de orde. Die mastantennes betaalden zich zo in de kortste keren terug.

Een voordeel van de D&K antenne was dat deze een zelfdragend constructie had, deze behoefde dus niet gestaagd te worden. Ze hebben trouwens wel erg veel isolatoren in de stagen gebruikt om lussen met de mastantenne te vermijden. Onderbreking van de stagen is nodig om fouten op de richtingzoeker te voorkomen.
Dieckmann & Klapper MAS 140
Dieckmann & Klapper MAS 140
image.jpeg (30.33 KiB) 5871 keer bekeken
image.jpeg
image.jpeg (36.99 KiB) 5832 keer bekeken
Zo kan het natuurlijk ook..... :-D

Re: Reefers

Geplaatst: 02 sep 2016 14:04
door Knisten
Thanks Ferry. Ja, mooi hè ? Heb met beide types gewerkt en altijd met veel succes tegen minimale problemen. Was op in Japan gebouwde schepen wel eens anders, met draadjes tussen de op de vier hoeken van de accomodatie geplaatste masten of mastjes.
Ach, das war einmal...

Re: Reefers

Geplaatst: 26 sep 2016 17:30
door Jos Komen (R.I.P)
Wat waren die snelle reefers toch mooi, hé? :wink:
Je zag ze vroeger in het wild voorbijstuiven.....

Golar Frost.jpg
Golar Frost.jpg (180.02 KiB) 5606 keer bekeken
IDNo: 6821602 Year: 1968
Name: GOLAR FROST Type: Cargo ship (ref) Flag: LBR DWT: 7519
Country of build: NOR Builder: Drammen Slip & Verksted Location of yard: Drammen
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-22.5
76 BOLIVAR - 85 RIO DAULE
BU Alang 28.5.98

Re: Reefers

Geplaatst: 26 sep 2016 19:26
door peelander
Twee keer Orange Star;
orange star 1.jpg
orange star 1.jpg (50.65 KiB) 5568 keer bekeken
orange star 25 09 2016 (7) (Kopie).JPG
orange star 25 09 2016 (7) (Kopie).JPG (250.72 KiB) 5568 keer bekeken
Ik heb mijn keus mbt de mooiste al gemaakt :lol: :wink: :-D
groeten
Jan van der Pluijm

Re: Reefers

Geplaatst: 26 sep 2016 19:39
door Knisten
@ Jos en @ Jan,
Jazeker Jos, in 't wild... overal en nergens... prachtige schepen en ik denk de plank niet ver mis te slaan als het het bovenste van de twee foto's is Jan :wink:
Groeten, Dirk