Reefers

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 31015
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Reefers

Bericht door Jos Komen » 02 mei 2017 11:53

De Able Reefer 1961

Able Reefer.jpg
Able Reefer.jpg (200.64 KiB) 1420 keer bekeken
IDNo: 5120817 Year: 1961
Name: FREESIA Type: Cargo ship (ref) Flag: DNK DWT: 3054
Country of build: DNK Builder: Frederikshavns Vft Location of yard: Frederikshavn
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-16
[LD as ERICA] - 72 ABLE REEFER
BU Kaohsiung 8.8.80
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 31015
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Reefers

Bericht door Jos Komen » 25 jun 2017 15:29

De Lempa 1952 uit Honduras

Lempa.jpg
Lempa.jpg (251.51 KiB) 1237 keer bekeken
IDNo: 5205710 Year: 1952
Name: LEMPA Type: Cargo ship (ref) Flag: HND Tons: 2816 DWT: 2970
Country of build: DEU Builder: Bremer Vulkan Location of yard: Vegesack
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 2D-14
[1964 Lg 112.6/103.8m, 3253gt/2970dw] - 59 LEITH HILL - 66 LEMPA
BU Jamnagar 15.9.81
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 31015
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Reefers

Bericht door Jos Komen » 30 jun 2017 13:25

De Isla Fernandina 1979

Isla Fernandina.jpg
Isla Fernandina.jpg (227.55 KiB) 1117 keer bekeken
Owner: Transportes Navieros Ecuatorianos ECU Guayaquil
IDNo: 7809687 Year: 1979
Name: RIO ESMERALDAS Type: Cargo ship (ref) Flag: ECU DWT: 9344
Country of build: NOR Builder: Drammen Slip & Verksted Location of yard: Drammen
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-21
89 ISLA FERNANDINA - 95 BALBOA REEFER - 03 KIRKI - 04 NORDIC CAPE
BU Alang 12.8.08
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 5745
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Reefers

Bericht door jdbvos » 19 sep 2017 12:04

Ik wil nou, voor de verandering, eens een frustratie cq ergernis met jullie delen, en eens vragen of ik daar nou de enige in ben.....

Van het varen op reefers heb ik eigenlijk enorm plezier van gehad: ik genoot van de schepen, de mk's en alle andere techniek aan boord, maar vooral de betrokkenheid bij de lading.
De instructies van de verschepers waren altijd duidelijk, en in de mk deden we met z'n allen ons stinkende best om de gewenste temperaturen zo snel mogelijk te halen en te houden, vooral in combinatie met de ventilatie en/of recirculatie. Vooral dat laatste was belangrijk: daarmee beinvloed je het rijpingsproces... Ik kom hier zometeen op terug...

De laatste jaren erger ik me aan de smaak -of beter gezegd: het gebrek daaraan- van de tegenwoordige bananen uit de supermarkten, en zelfs van de markt...
En ik weet waar dat van komt !
Dat komt omdat de bananen véél te vroeg worden gekapt, in een container worden geladen, naar de containerterminal wordt vervoerd, op een containerboot geladen, het traject van de containerboot met alle tussenhavens wordt gevolgd, in een bestemmingshaven wordt gelost op de terminal, daarna op een vrachtauto naar het distributie-depot wordt gereden, wordt op pallets gezet en ingedeeld voor de betreffende afnemers, en gaat met vrachtwagens naar de desbetreffende filialen (er kan zelfs nog een stap tussen zitten: het distributiedepot van de grote winkelketen)
En uiteraard allemaal onder computergestuurde klimaatregelingen
Misschien ben ik wel nog veel meer tussenstappen vergeten of zo, maar het is niet zo belangrijk voor het verhaal....
Punt is, dat de bananen véél langer onderweg zijn, en de kap ervan dus plaatsvindt bij véél te onrijpe vruchten...
Die rijping wordt door de koeling (en ventilatie !!) tijdelijk stopgezet. En of in die containers er genoeg wordt geventileerd, of er dieper wordt gekoeld om die rijping tegen te gaan, weet ik niet...
Maar omdat de groei van die te vroeg gekapte bananen meteen weer start als ze uit de koeling komen, krijg je fenomenen als dit:
WP_20170919_10_39_26_Pro.jpg
WP_20170919_10_39_26_Pro.jpg (138.79 KiB) 872 keer bekeken
Dat geel worden, dat zegt niks: dat doen ze met een speciaal gas dat even in de container wordt geinjecteerd, waardoor de banaan gedwongen wordt zichzelf rijp te vinden en te verkleuren.

Vroeger, toen alles beter was ( :-D ) ging dat anders, en m.i. ook beter....
Daaagen voordat je bij de laadhaven aankwam, werd de scheepspositie en de eta al doorgegeven aan de agent/verscheper die in direct contact stond met de plantage. Het schip werd voorbereid door de ruimen al vóór te koelen zodat het ruim de gewenste temperatuur al heeft bij aankomst.
Op het moment dat het schip aanmeert, komt de eerste vrachtauto rechtstreeks bij de fruitkappers op de plantage vandaan , naast het schip parkeren. Men is -bij wijze van spreken- nog met de scheepstrossen in de weer wanneer de lift/rollenbaan (of hijs) met de eerste dozen bananentrossen (kammen, eigenlijk) al het ruim ingaan....
Die kap is dan ook gedaan bij geselecteerde bomen die 'al zover waren' dat ze een vastgestelde tijd bij een vastgestelde temperatuur precies op tijd, rijp en zacht en groengeel, bij de afnemer kon aankomen, en de consument een heerlijke rijpe banaan op z'n bordje krijgt.
Nou is de afnemer niet altijd al bekend, en je had bepaalde "meldingspunten" onderweg, waar de route eventueel verlegd kon worden.
Vóór de Straat van Gibraltar, of de splitsing Straat van Dover-Ierse zee, bijvoorbeeld... al naar gelang waar de hoogste marktprijs kon worden gevangen...
Omdat het aankomsttijdsstip dus variabel was, had men enige slag-om-de-arm, en dat gaat al ten koste van de rijping en dus smaak. De kap én de condities was dan bepaald op het verste weg gelegen bestemmingspunt...
Alles aan boord was nu onderhavig aan de lading en de aankomsthaven/tijd. Het heet dan ook niet voor niets "fruit-jagen"....
Kwam je in een haven aan die dichterbij lag, en dus qua rijping "te vroeg": dan een beetje recirculatie toepassen (beter dan gas toevoeren) om de rijping wat te versnellen

Kortom: met die gespecialiseerde reefers kreeg je elders in de wereld bananen die door een leger aan mensen (kap, transporten, en aflevering) die zich in het zweet werkten voor een goed en lekker product.
Met het vervoer van containers, wordt een hele plantage onrijp en onvolgroeid gekapt, en veel te lang getransporteerd bij veel te lage temperaturen, en die middels wat gas de bananen het 'juiste kleurtje' geven. En ze smaken overeenkomstig....

En dan heb ik het nog niet eens over de politieke bemoeienissen over welke bananen nou waarvandaan moeten komen: de beste bananen komen van Z.Amerika (Cavendish, bijvoorbeeld), maar de politiek bepaalde dat men in NL (minder smakelijke en kleinere) Afrikaanse bananen moet eten....

Er zitten hier veel meer reefermensen, maar ook zonder die ervaring zit hier genoeg kennis & kunde om in te zien wat hier gebeurt....
Of sta ik hierin nou alleen ??? Ik vind die dingen niet meer te (vr)eten !
Greetz!
Jan DB Vos

Martinus
Berichten: 469
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Brasilia

Re: Reefers

Bericht door Martinus » 19 sep 2017 14:18

Ik heb de bananen die wij in Nederland kregen altijd relatief smakeloos gevonden. (Wel lekker, maar niet geweldig). Je kunt datzelfde soort bananen ook in Brazilië krijgen, op natuurlijke wijze gerijpt maar nog steeds even smakeloos. Er zijn echter mensen die er van houden. Maar, ik heb hier geleerd dat er veel smakelijkere bananensoorten zijn. Vaak iets kleiner dan die grote droge kartonnen bananen met een perfect uiterlijk in Nederland, maar wel met meer smaak en een betere textuur.

Ik denk daarom dat de smaak meer aan de soort ligt dan aan de wijze van rijpen.
Laatst gewijzigd door Martinus op 19 sep 2017 20:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 1984
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Reefers

Bericht door leo-shof » 19 sep 2017 16:52

De banaan is erg gevoelig wat betreft de temperatuur
In de groente moesten wij ze op 12 gr houden , maar je hebt haast nooit een volle wagen bananen,
als je er ook zacht fruit bij had dat moest je veel lager koelen, ik heb ook wel eens gehad dat er voorin vaten met bevroren vruchtensap stonden
dan werd het toch rommelen met de temperatuur, maar de bananen zitten in dozen en staan tegen elkaar op een pallet
dus zal je met die korte tijd (hooguit 15/16 uur) dat het in een vrachtwagen staat, denk weinig invloed hebben op de temperatuur
en bij de klant gaan de koelcel weer in om het rijp proces af te maken
alleen als ze te laag gekoeld worden ze wel rijp maar niet geel, vertelde men mij in Zwitserland
niemand koopt toch grasgroene bananen
Achter iedere deur schuilt wel een verhaal !

LEO

Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2419
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Reefers

Bericht door K.Brouwer » 20 sep 2017 02:02

Hallo Jan,

Heb zelf nooit met bananen in containers gevaren dus kan hier geen zinnig woord over zeggen. Mijn vraag is eigenlijk wanneer ga jij die banaan opeten? Kwam er zelf achter sinds mijn pensionering dat als je hem opeet als de schil mooi geel is hij wat "melig" smaakt. Als je nu wacht met opeten als de gele schil vol met bruine spikkels zit dan is hij wel lekker zoet. Mijn vrouw koopt ze meestal bij de Lidl, of die per container aangevoerd worden weet ik niet. Ik zou zeggen probeer dat eens, wellicht smaken ze je dan beter.

Groeten, K.Brouwer

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 10967
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Reefers

Bericht door Harry G. Hogeboom » 20 sep 2017 05:05

Ik vind die dingen niet meer te (vr)eten !
Je moet ze ook bakken Jan......lekker hoor een gebakken banaantje met wat pindasaus!! :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

v+d
Berichten: 4822
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Reefers

Bericht door v+d » 20 sep 2017 09:03

Wacht maar, als je maar oud genoeg wordt krijg je ze weer geprakt met Liga :wink: :lol: En dan vraagt niemand meer of je het lekker vindt.

In de Algarve groeien van die kleine bananen gewoon aan een boom ergens in een tuintje, pas als de schil zwart is zijn die lekker.
Dus al die handel wordt veel te vroeg geplukt denk ik, appels uit onze eigen bongerd smaken echt beter als die zooi uit de supermarkt.
Helaas zit er dit jaar geen appeltje aan de bomen dus ja, stiekem toch maar blij dat ergens iemand het voor ons regelt dat we te bikken hebben :)

Jacob Bothof
Berichten: 216
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Reefers

Bericht door Jacob Bothof » 20 sep 2017 09:22

Nou ja, een gebakken banaan met pindasaus :x
Ik heb ze liever gebakken in een beetje Nigrita Rum :) eventueel met ijs.
Ik weet wel dat wij vroeger soms wel eens een partij bananen mee namen uit Santos, gewoon het ruim in
voor naar B.A. waar ze verwerkt werden tot wat ? De spinnen en ander ongedierte renden door de ruimen
en over dek en soms in de hutten.Niks geen koeling :wink:

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 5745
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Reefers

Bericht door jdbvos » 20 sep 2017 11:46

Iedereen bedankt voor de reacties...! :-D
Ja, er is heel wat gebeurd met het bananentransport, en er zijn zovele heerlijke (al dan niet gebakken) bananenrecepten ! Nog een 3e: gebakken en met chillisaus... :-D
Maar het ging me meer om het gemis aan zorg voor kwaliteit...
Ik was al jaren hwtk, maar bij Seatrade werd ik eerst weer 2e (met betaling als hwtk, dat wel). Ik diende eerst de cursus Frigidarium te doen en te halen; een zeer basic koel&vries-cursus, maar geloof me: je kunt niet zonder die basics...de opleiding van de zeevaartschool gaat echt niet ver genoeg voor echte reefers...meer de ontwerpcondities van/voor diverse soorten installaties mbt capaciteiten en overdrachtsgedragingen (verdampereigenschappen en ventilatiesystemen/gedragingen)
Van Koert weet ik dat hij een reeferman is, dus die weet wel wat ik bedoel....
Omdat ik me er méér in verdiepte had ikzelf nóg een cursus besteld, eveneens Frigidarium genaamd, maar net aan het einde van de cursus was die cursus er niet meer: bleek een 'private enterprise' geweest te zijn van een firma (Grenco ??) en daar was de 'echte' Frigidarium niet van gediend, of zoiets... Die cursus ging ook wel over de installatie, maar nog meer over de effekten/gevolgen op de ladingen....
Maar nét dat ik zat te balen over die stopzetting ervan vóór het examen, kwam (ik meen Henk de Vries van PZ van Seatrade) vertellen over het boek van kapitein/leraar HZVS Alders, en als ik wilde kon hij me wel zo'n boek geven....
Een prachtig boekwerk, en ook mooi duidelijk verteld. Een schitterende aanvulling/uitbreiding op de cursussen (die -zeg maar- de technische kant toelichtten). De cursussen heb ik jammer genoeg bij een verhuizing weggeflikkerd, maar dit boekwerk gaat niet weg ! Daarvoor is het me een té goed naslagwerk....
Inmiddels wat de freonen betreft achterhaald: vele daarvan zijn nu verboden middelen, maar dat geeft niets: uit die Frigidariumcursussen én dit boek kun je de fysieke (chemische) eigenschappen zelf uitrekenen.
Img.jpg
Img.jpg (96.05 KiB) 666 keer bekeken
Maar de litanie was eigenlijk om dat gemis aan aandacht voor 'de hele trein' van kap-transport-aflevering....
Vergelijk het maar met een kapper: zo iemand die met liefde voor het vak een mooi kapsel weet te maken met een schaar en een kammetje...
Als dat net zo wordt als dat moderne container- koel/vries-transport moet je je voorstellen dat een kapper een lange bank is waarop 25 personen plaatsnemen, die steken hun hoofd in de gaten in een lange plank die op kruinhoogte hangt, en op die plank loopt de 'kapper' met een grasmaaier..

Aan die foto van die banaan kun je overduidelijk zien dat de groei van de banaan doorging nadat de koeling was afgelopen: zo'n banaan is niet eens volgroeid !!
Als jouw appelboom in mei is uitgebloeid en je in juli de 'appel' plukt en in je mond steekt, doe je dat nooit weer.
Maar daartoe dwingt 'de markt' je wél mbt bananen ! Een niet volgroeide banaan is niet lekker ! Ook niet als je hem een week in een etheen-gas legt om ondanks het gemis aan de rijping tóch een gele banaan te krijgen !
Fruit wat rijp (haast) van de boom valt, is het allerlekkerste, en bananen zijn ze het zoetst als ze eigenlijk al zwart en zacht zijn... Zoals de Engelstaligen dat zo mooi noemen: windfall-fruit.
Mijn ex-schoonouwelui hadden een kiwi-plantage in NZ: zoals ik daar kiwi's proefde, kun je ze in NL echt niet kopen !
Maar wil je dat fruit over daaagen, zo niet weeeken vervoeren, moet je die pluk vervroegen, want anders wordt men beschonken van dat fruit.. :lol:

Hoe je een banaan controleert ? Doormidden breken, de breukvlakken weer tegen elkaar aan zetten, en dan héél voorzichtig weer van elkaar af buigen/trekken (de opengaande breuk naar je ogen toegekeerd), en dan moeten er draden van een papje/stroop/vocht zichtbaar zijn.
De vlakken moeten niet te bol zijn, en de hoeken gelijkmatig en 'scherp' ....
En heb je (licht-)groene bananen uit de winkel ? Niet uit de plastic zak halen: maak een gaatje in de zak en blaas er wat adem in, en doe er dan nóg een plastic zak om. Laat dat een tijdje liggen (niet in de koelkast !), en je banaan wordt door de extra CO2 mooi geel en rijpt wat sneller na.
Laatst gewijzigd door jdbvos op 20 sep 2017 11:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 31015
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Reefers

Bericht door Jos Komen » 20 sep 2017 11:54

En als je tegenwoordig Kiwi's, mango's, perziken etc bij de supermarkt koopt moet je ze eerst minstens een week in de vensterbank laten rijpen voordat ze voor consumptie geschikt zijn.
Terwijl er soms vermeld staat: eetrijpe mango's...
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
renirie
Berichten: 211
Lid geworden op: 20 jan 2008 18:51
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Re: Reefers

Bericht door renirie » 20 sep 2017 12:39

Moet je eerst je gebit in doen jos.😀
Dan gaat het beter.

Groet en eet smakelijk

Hennie
keep on ringing the bells

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 5745
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Reefers

Bericht door jdbvos » 20 sep 2017 13:39

keep on ringing the bells
Kijk aan ! Nóg een liefhebber van Leonard Cohen...

Een motormaat van me vindt het een verschrikking, die noemt hem steevast Gerrit Grafzerk.... :lol:

Er waren eigenlijk maar echt 2 artiesten wiens platen ik met name kocht: Bob Dylan en "Gerrit Grafzerk"
Nog veel meer heeft uiteraard mijn interesse, en zijn gekocht...Vrijwel onbekende artiesten, als een Green-on-Red bijvoorbeeld, en van de Dubliners, Poques e.v.a., en een scala aan klassieke muziek ...
Gelukkig is m'n muzieksmaak 'universeel'. Zolang muziek de haartjes op m'n handen en armen overeind weet te trekken, of rillingen over m'n rug weet te schudden, en -nóg mooier !- de tranen uit m'n ogen weet te trekken ben ik happy, en (voor de verandering) stil....
Dit bijzonder oude lied wordt door hem -naar mijn mening !- prima gezongen... Dit is bij een live-optreden met "The Band"...
Niet echt de mooiste uitvoering, maar dit nummer vind je op Joetjoep niet zoals van de plaat/dvd zoals dit hier (tijdelijk!)...(downloaden)
Greetz!
Jan DB Vos

v+d
Berichten: 4822
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Reefers

Bericht door v+d » 20 sep 2017 14:03

Dus toch!
Mijn broer kreeg in Frankrijk een proforma begrafenis omdat de doodsoorzaak niet duidelijk was en omdat hij niet rooms was mocht hij niet in gewijde grond.
Dat alles was natuurlijk op zich al zenuwslopend voor een machinist om mee te moeten maken.
Iemand van goede wil in dat dorp regelde dat hij tijdelijk bijgezet kon worden in een bovengrondse betonnen lade voor zwervers en armen. Later zou dan de crematie geregeld worden en dat is ook keurig gebeurd.
Enfin tijdens de proforma bijzetting was constant Leonard Cohen aan het woord met telkens dezelfde song" halleluja ".
Nou ja, ik begrijp die motormaat nu wel. :wink:

Geep
Berichten: 435
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: Reefers

Bericht door Geep » 20 sep 2017 14:54

Geef mij maar snert en hutspot!
Vrgr. Geep

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], doppie, Google [Bot] en 35 gasten