Opleidingsschip Pollux

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Chris.dus
Berichten: 223
Lid geworden op: 11 nov 2009 13:08

Re: Opleidingsschip Pollux

Bericht door Chris.dus »

Mooie foto die laatste met het IJ op de achtergrond.
Pollux komt waarschijnlijk net terug van een hellingbeurt aangezien ze nog af moet meren.
Dus wie weet wanneer de laatste hellingbeurt is geweest voordat de nieuwe masten er op kwamen?

Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Opleidingsschip Pollux

Bericht door gerard tenerife »

Deze foto van de Pollux dateerd van ergens rond 1959/60 denk ik, want het zit in een album van die periode.
Het was een foto die denk ik in de Amersfoortse krant stond en mijn moeder heeft de origineele besteld als een aandenken.
Verder ging zij er blijkbaar zwart in en kwam er grijs uit. In mijn tijd waren de vlotten en gangway aan BB en was er heel wat meer water tussen de pollux en de Prins Hendrik kade, waar volgens mij ook de sleep booten lagen. Een er van was lang en smal en was snel (sleepboot???) en had volgens de geruchten een vliegtuig motor die gierde en je kon haar direkt herkennen aan het geluid (bv Snachts :evil: ) Die woonboot van de sleepboten bracht mij in de war, ik herinner het daar niet en is op de grafure ook net niet te zien :( Is het heel spul verschoven dichter naar de brug? die was ok verder dacht ik, maar ja het is lang geleeden.

Pollux in dok

Afbeelding

Gangway wacht aan BB, wacht Hans Vernim (RIP) Bezoeker :wink: Jannes de Grijs die nu in Utrecht woont dacht ik.

Afbeelding

Heel wat meer water aan bijde zijden dacht ik zo in 1954/55.

Afbeelding

Groeten Gerard.
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Opleidingsschip Pollux

Bericht door K.Brouwer »

Hallo Gerard,

Dan hebben we rond dezelfde tijd op de Pollux gezeten. We zijn toen begin 1960 in het dok geweest.
We zijn er toen "zwart" ingegaan en in de kleuren van de KHL er weer uitgekomen. Heb nog foto's in een album waarop te zien is dat de spoorbruggen van het oosterdok opengaan voor ons. Toen wij terugkwamen werden we zoals voorheen met de vlotten/gangway aan bb aangemeerd. Dus die laatste foto op de vorige pagina is van een latere datum. Hier zie je nu allerlei auto's op de voorgrond terwijl het toen een open zandvlakte was. Bij de campagne aan bb zie je nog een stuk van die woonboot waar dat sleepbedrijf in gevestigd was.
Grappig om te zien dat we in een drijvend droogdok lagen,dat was ik vergeten.Men heeft hier toen ook dat boegbeeld erop gezet wat door een sleepbootkapitein gemaakt was.

Groeten, K.Brouwer
Chris.dus
Berichten: 223
Lid geworden op: 11 nov 2009 13:08

Re: Opleidingsschip Pollux

Bericht door Chris.dus »

Apart dat de gangway toen aan BB zat. Toen ik op de Pollux kwam in 1967, zat de gangway aan SB. Daar lagen ook de sloepen enz. Aan BB was nog wel een vlot, maar verders lag daar weinig aan vast. Het sleepbedrijf zat daar toen nog wel, en er lagen veel van die ijsbreker gevallen, die je voor een sleepboot kon knopen. De woonboot bij die slepers kan ik me niet herinneren. Aan SB aan de Prins Hendrik kade lagen veel zandschepen te lossen, nog op de ouderwetse manier. Met eigen gerei, moeders achter de winch en vader in het ruim de bak te begeleiden.
Ik heb begrepen dat de Pollux vanaf deze maand een Chinees restaurant herbergt, zouden ze daar ook rijst met rotmok en kerrie serveren :-D
Patru (R.I.P)

Re: Opleidingsschip Pollux

Bericht door Patru (R.I.P) »

Nog een foto uit de beeldbank genomen in 1954, met de opgang aan bakboord. :)
Pollux 1954-2.jpg
Pollux 1954-2.jpg (134.98 KiB) 5316 keer bekeken
Groeten, Paul G.
Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3223
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Opleidingsschip Pollux

Bericht door jacko »

In 1957 was de opgang ook nog aan bakboord.
Ben toen aan boord geweest bij mijn buurjongen om daar te kijken of het wat voor mij was, heb het niet gedaan.
De buurjongen heette Ton (Antoon Simon) Broekhuizen nr. 4439


groet
Hans

Ik heb overigens wel 13 jaar bij de KHL gevaren.
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Patru (R.I.P)

Re: Opleidingsschip Pollux

Bericht door Patru (R.I.P) »

gerard tenerife schreef:Mooie aktie fotos Paul, bedankt maar ik sta er jammer genoeg niet op. Iets klopt er aan die foto niet, de lood bordessen hangen aan beide zijden van de bak, deze jongen houd het lood in de linker hand dus BB bordes gebruiken omdat je voor uit moet gooien.? dat klopt niet met de achtergrond. :o volgens mij. mvg Gerard.
Dag Gerard,
Je intuïtie dat er iets niet klopt is denk terecht. Toen ik wat nader keek zag ik opeens wat dat is: de datering 1955 klopt niet met de achtergrond. Daar is het briefpostkantoor aan de Oosterdokskade op zichtbaar en dat is van begin jaren '60. Zo zie je maar weer, de bijschriften in de archieven kloppen niet altijd, ik heb dat al eens eerder ervaren. Maar het blijft een leuke actiefoto van dat loden.
Op bijgaande foto uit 1955 kun je nog rechtstreeks naar het rangeerterrein op het Oosterdokseiland kijken. :)
Pollux 1955-3.jpg
Pollux 1955-3.jpg (94.05 KiB) 5419 keer bekeken
Groeten, Paul G.
P.S. Met al die storm en regen hier in Zwolle begin ik naar Los Cristianos te verlangen. :!:
Gebruikersavatar
b-bootsman
Berichten: 4995
Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57

Re: Opleidingsschip Pollux

Bericht door b-bootsman »

Hallo.

Toen ik er op zat zat de gangway ook al aan SB
Dat was in 63-64.

Groetjes Bob.V.
Gebruikersavatar
b-bootsman
Berichten: 4995
Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57

Re: Opleidingsschip Pollux

Bericht door b-bootsman »

Pollux-20.jpg
Pollux-20.jpg (103.18 KiB) 5380 keer bekeken
Hallo.

Ik vond nog twee polluxen :lol:
Een aan BB en ééntje aan SB

Groet Bob.V.
Bijlagen
Pollux-17.jpg
Pollux-17.jpg (88.45 KiB) 5380 keer bekeken
Knopenkees
Berichten: 230
Lid geworden op: 13 mei 2010 21:48

Re: Opleidingsschip Pollux

Bericht door Knopenkees »

Aardigheidje. Knopen van de POLLUX. Je komt ze niet veel meer tegen.
matrozen Pollux met rand.JPG
matrozen Pollux met rand.JPG (220.41 KiB) 5229 keer bekeken


Plaats reactie