Jo Tankers

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Nick
Berichten: 887
Lid geworden op: 02 jul 2005 23:26
Locatie: Uithoorn
Contacteer:

Jo tankers

Bericht door Nick »

Hallo Jos Komen
Ik zie dat je er ook verstand van hebt
Ik las het bericht van eric avnavond de eerste keer
Zodoende maar je heb gelijk het varen op een chem tanker is niet zo eenvoudig als men denkt ik had op de rijnchem tank vaart al ervaring
op gedaan en dat was indertijd de enige reden dat ik bij Jo tanker werd aangenomen op de solicitatie dag waren er vijftig mensen voor dat bedrijf en er werden allleen maar tien mensen aangemonsterd
allen had ervaring met chem tankers er waren mensen bij die langer ervaring met tankers dan ik maar niet met chem tankers het is a apart deelt van de tank vaart
Maar ik blijf bij wat ik al eerder zij :D

Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Nick,
Ik heb helemaal geen verstand van Chemicalientankers.
Ik heb vroeger op tankers gevaren en kan me er iets bij voorstellen.
Lijkt me een vak apart om met deze gecompliceerde schepen te varen.
Dit leer je niet op de zeevaartschool, dit is alleen praktijkervaring op doen op deze schepen.
All the best
Jos
Gebruikersavatar
Nick
Berichten: 887
Lid geworden op: 02 jul 2005 23:26
Locatie: Uithoorn
Contacteer:

Jo tankers

Bericht door Nick »

Hallo Jos
Ja het was een vak apart
Wat betreft de zeevaart school nooit geweest
Ik heb mijn leren en ervaring op zee gedaan
En mijn papieren in Panama gehaalt was toen iets makkelijker
ouwe Teun Vet zei vroeger altijd met theorie is ales mogelijk maart in de praktijk is het altijd anders.
Bij wat voor tank rederij heb jij gevaren
Groetjes Nick
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Nick,
Op mijn site www.scheepspraat.nl staan al mijn "ouwe bootjes".
All the best
Jos
Gebruikersavatar
Nick
Berichten: 887
Lid geworden op: 02 jul 2005 23:26
Locatie: Uithoorn
Contacteer:

Jo tankers

Bericht door Nick »

Hallo Jos
Ik heb je website in mijn favoriets geplaats
Een leuke webs ite met veel goee herinneringen
Helaas mijn foto's en brieven en verhalen die ik in een boekje geschreven had zijn bij de vliegtuig ramp in de Bijlmer verloren gegaan :cry:
HarryW
Berichten: 178
Lid geworden op: 20 mei 2005 11:11
Locatie: N Drenthe

Bericht door HarryW »

Mannen,

Volg met gemengde gevoelens deze discussie, Vooral het item waarbij men vroeger wel 8,9 maanden of meer dan een jaar van huis was raakt mij. Waarom stoppen de meeste zeevarenden? Dat is omdat ze meer thuis willen zijn. Ik ben ook begonnen met 5 maanden varen, 2 weken thuis en weer 4 maanden weg. Ook mijn termijn van 6 maanden heb ik zonder problemen doorlopen.

Ik heb ooit een keus gemaakt om meer thuis te willen zijn en vaar nu 1,5 maand op 1,5 maand af. Is dat een pretje? jazeker het is een ideale baan. Maar vergeet nu even niet dat in die 6 weken dat ik vaar er heel wat meer op mij afkomt dan een jaar of 10 geleden. De werkdruk is zo enorm toegenomen, dat is voor iemand die niet meer vaart bijna niet meer voor te stellen. Laden Lossen Schoonmaken gaat allemaal nog net zo als toen en moet ook nog steeds zo snel mogelijk. Maar nu moet ik ipv 4 ervaren spaanse/portugese matrozen 6 filippijnen aansturen. Deze mensen zijn helemaal niet slecht, maar het vergt veel meer tijd en meer aansturing. Daar komt nog bij dat mijn administratie ook behoorlijk wat tijd vergt. Werktijden, ladingboek, Laad,los checklisten, tank entry permit, hot, cold, electrical permit, wachtoverdracht (bij een onervaren 2e stuurman moeten dat boekwerken zijn volgens de heren inspecteurs) en zo kan ik nog wel even doorgaan.

En waar vroeger bij een ontbrekende checklist of een vergeten boekwerk de heren inspecteurs nog wel eens met de hand over hun hart streken loop je nu een grote kans dat er ladingen aan je neus voorbijgaan. Men accepteerd helemaal niets meer. Je moet gewoon je administratie op orde hebben. Het varen wat ik nu doe is niet meer te vergelijken met wat ik 25 jaar geleden deed, ook al had ik een andere functie en was het een andere rederij. Het is werken, eten, s...., slapen in de letterlijke vorm. En ik vind het nog steeds een mooi vak hoor, heb het prima naar mijn zin. Maar 8 a 9 maanden bij ons aan boord kan echt niet meer. Na 6 maanden zijn onze filipijnse medewerkers gewoon echt moe. En wie kan ze dat kwalijk nemen.

En als Jo tankers 100 man kwijt wil omdat nederlanders te duur zijn dan mogen ze wat mij betreft ook wel eens nagaan of er misschien toch niet een meerwaarde is van die nederlanders. En ik denk dat ze dat al gedaan hebben want de soep wordt weer eens niet zo heet gegeten als ie werd opgediend. Neemt niet weg dat ze toch wel vervangen zullen worden. En ook dan gaat het werk misschien wel goed, maar zal het allemaal weer wat langer gaan duren.

Groeten Harry
Gebruikersavatar
Nick
Berichten: 887
Lid geworden op: 02 jul 2005 23:26
Locatie: Uithoorn
Contacteer:

Jo tankers

Bericht door Nick »

Beste HarryW
Ik wil best geloven dat de werk druk van tegenwoordig veelzwaarder zal zijn dan jaren terug
En dat er veel veranderd is in de scheepvaart ja dat heb ik gezien toen ik met de ferry heen en weer ging van uit England naar Calais
en Harwich Hoek of Holland.
Er is een heleboel veranderd ik wil niet altijd zeggen ten goede maar oke
Maar nog zes maanden van huis is een normale tijd denk ik op de zeevaart. Mijn grootvader zei altijd het is hard werken aan boord van een zee schip of het nauw een coaster zeesleper tanker of droge lading schip is. Maar wat ik tegenwoordig ziet geloof ik dat men het toch een stuk makkelijker heb als toen ik vaarde. Die ouwe van mijn zei je weet waar je aan begonnen bent dus niet zeuren. De tijd van 1,5 maand op en af kende wij helemaal al niet.Toen ik wegens gezondheids reden afgekeurt werd. stapte ik als brandwacht op de oileboortorens daar leerde ik pas de tijd van 2 weken op 1 week naar huis. Maar alles verandert en ook de scheepvaart Al denk ik dat er altijd Nederlandse schepen blijven met Nederlandse officieren. :lol:
HarryW
Berichten: 178
Lid geworden op: 20 mei 2005 11:11
Locatie: N Drenthe

Bericht door HarryW »

Hallo Nick,

Ik denk dat je nu precies het punt te pakken hebt wat ik bedoelde. Aan boord van de chemicalientankers wordt heden ten dage precies dezelfde veiligheidseisen verwacht als in de offshore. Vele items die bij ons verplicht worden gesteld komen oorspronkelijk uit de offshore. Dan vind ik het niet meer dan redelijk dat de andere kant d.i goede sociale voorzieningen ook goed verzorgd zijn. En er zijn gelukkig genoeg reders die hier aan willen voldoen. Let wel, ik heb alleen verstand van tankers. Op de droge vaart gaat het gelukkig nog wat relaxter. Maar ik verwacht dat ook daar de eisen steeds strenger gaan worden met als gevolg een (nog) hogere werkdruk.
Groet harry
tina R.I.P.

Bericht door tina R.I.P. »

Afbeelding
M.S. JO GRAN 1980


Plaats reactie