Jo Tankers

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
S.Verheij

Jo Tankers

Bericht door S.Verheij »

Hallo Kombuizenaars.

Jo tankers met ongeveer 33 Schepen ,Gaat zijn 94 nederlandse en 9 noorse officieren ontslaan .en vervangen voor Philippines.Dat moet eind volgend jaar rond zijn .en dat bespaart de rederij 5,5 Miljoen dollar per jaar.zeggen ze. Dat is weer een rederij die verdwijnt voor de Hollandse
zeevarende,en zo gaat het maar door, En geen vak bond of wie dan ook die daar op reageerd. Zo blijft er steeds minder over,want dit gaat maar gewoon door.Welke rederij is de volgende?.

Gr.S.Verheij.

Doorst(r)omer

Bericht door Doorst(r)omer »

Dit zal in de toekomst meer voorkomen. Komt door de 'dure' Europese officieren. Ik gok dat de volgende P&O Nedlloyd is. De eerste stap hebben zij al gezet door schepen onder Duitse KG's te brengen.

De "flippo's" moeten ook uitkijken, op een gegeven moment zullen ook zij vervangen worden. Misschien door Chinesen :?:

Voor de Nederlanders blijven er straks alleen maar walbanen over. Het Nederlandse kantoor van Jo wordt ook gereorganiseerd en veel word straks gedaan door het Noorse hoofdkantoor. Dus ook daar verdwijnen banen.
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 685
Lid geworden op: 22 jul 2004 00:47
Locatie: Dalfsen

Bericht door Eric »

Rederij vervangt Nederlandse werknemers door Filipijnen

Uitgegeven: 10 mei 2005 14:31

SPIJKENISSE - Rederij Jo Tankers uit Spijkenisse ontslaat 94 van zijn 134 Nederlandse werknemers. Het bedrijf vervangt deze zeevarenden door Filipijnen. Dat heeft Jo Tankers dinsdag bekendgemaakt. De Federatie van Werknemers in de Zeevaart (FWZ) is woedend en bereidt acties voor.

De rederij zegt de werknemers te moeten ontslaan, omdat concurrenten veel minder Europese officieren in dienst hebben en daardoor veel lagere loonkosten hebben. Jo Tankers meent zo niet goed te kunnen concurreren.

Ook het grote verloop onder Europese officieren is een grond voor de reorganisatie. Het bedrijf zou hierdoor geen stabiele bedrijfsvoering kunnen voeren.


Wat een stelletje arrogante eikels daar bij Jo.
Geen woorden voor.
Ik heb voor de heren aan boord maar één tip, en dat is meteen je koffer pakken, en direct van boord. Schepen op zee direct een "nood"haven binnen, en weg wezen.
Ik stel bij deze voor dat we Jotanker als scheldwoord invoeren.
Dus voortaan is een vreselijke eikel gewoon een jotanker.

Gr,
Eric
Rust Roest
Maar Roest Rust niet.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14381
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Cuncurentie

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hallo Eric,

Ik kreeg in 1972 de zak en werd vervangen door een collega uit India, nadat de Driekleur van de kont af ging en werd vervangen door de Liberiaanse vlag, er is dus geen mens die mij hoeft te vertellen "waar Abraham de mosterd haalt"
Terwijl ik best begrip heb voor de emotionele reacties, waar m.i. niemand overigens een brood voor koopt, maar waar ECHT de schoen wringt is het FEIT dat we, in Nederland, het Westen noem het maar op, in een steeds GROTER wordende selektie van Industriele bezigheden NIET meer kunnen konkureren met andere mensen in de wereld. De economische bakens worden verzet en DEZE RONDE TEN NADELE VAN ONS!!

Ik ga FF pitten, maar wat ik VOLLEDIG EN KOMPLEET EN TOTALIMENTO mis in welke conversatie dan ook maar is HOE we denken om deze op hoge toeren draaiende, verzorgings maatschappij van ons, wieg tot het graf, alles piko bello, met de VUT enz. enz. kluppie HOE we dat draaiende denken te houden in de toekomst!!!

Als ik het goed begrijp woon jij in Portugal, ik geloof dat dit wel duidelijk is gepubliceerd hier, en ik heb voor als nog grote moeite om aan te nemen dat je de "lokale loodgieter" (mocht je die grbuiken???) hetzelfde betaald als z'n collega in Nederland??? Theo in Griekenland kan daar goed leven omdat ik begrijp dat "het leven er nog niet zo duur is als in de Lage Landen"
IK, sprak de idioot, woon in Canada en IK bedenk me wel drie keer om wat te kopen als ik in Nederland kom (behoudens de "dat wil ik graag hebbuh dingetjes!") want ik val staande de vergadering uit m'n werk als ik de prijs hoor in Euro's en dat in m'n stoffige brein omtover in Canadese $$$, want op zo'n moment zou je niet zeggen dat Canadezen populair zijn in Nederland!!)


Waar ik dus heen wil IS de ECONOMISCHE WETTEN VAN WAAR VOOR JE GELD!!!!
Dus HOE komt het dat WIJ niet kunnen konkureren, en WAT doen we d'r an structureel (ik denk persoonlijk geen ENE moer!!)
Is dit nu omdat WIJ vel TEVEEL verdienen OF is dit omdat ZIJ veel te WEINIG verdienen!!!
Wij vinden dat we het VOLSTE RECHT HEBBEN om dus NIET meer dan zeg 3 maanden weg te zijn van huis enz. enz. HOE komt het nou dat we het helemaal geen probleem vinden als Filipino's (ook gewone mensen met vrouw en kinderen die vooruit willen in het leven!!!!!!) een jaar met hun platte gezichie op zee motte zittuh, voor een appel en een ei!!!
DAN schreeuwen wij, "DAT doen we niet meer, daaaaaar trappen WIJ niet in!!" NOU, dan komen dus de Filipino's en die doen dat WEL, om vreten op tafel te zetten voor moeders, die mesnen hebben namelijk de oeroude Nederlandse BaggerSpreuk. " geen zand geen vretuh" omgetoverd in " Niet met de platte bek naar zee, dan geen rijst" en IK geef ze geen ongelijk!!!
Dus IK kom gewoon weer terug op October 1972 toen ze tegen een heel wat jongere Hogeboom, met zwart haar vertelden : " En daadde maar bedaaankt zeit zulle!!!" en verder het beste d'r maar mee. Mooi briefie van Meneer Poot hoe een beste jonge ik wel was geweest enz. enz.
NOU kwa mij dat toen toevallig baaaije best uit, maar dat is het onderwerp niet!!
IK neem het NU die wtk uit India helemaal NIET kwalijk dat ie mij toen af kwam lossen, die man ging OOK naar zee, om de kost te verdienen net als ik. Hij deed het alleen voor een hele partij minder roepia's as ik!!!!!
Het is mijn voorspelling dat we in de Moderne westerse wereld in pak weg 30 jaar, als het NIET eerder is, op grote schaal de "Tering naar de Nering" zullen moeten zetten omdat we ABSOLUUT NIET MEER KUNNEN KONKUREREN OP VRIJWEL GEEN ENKEL VAKGEBIED OMDAT WE OP HARDE WIJZE ZULLEN MOETEN ACEPTEREN DAT LEVEN ALS EEN PRINS NIET ALLEEN IS WEGEGELEGD VOOR MENSEN MET EEN WITTE NEUS!!!

Het geen jammer genoeg een beetje in tegenstelling is met hetgeen we de laatste 300-400 jaar gewend zijn geraakt!!! DUS zijn we het gaan geloven!!!! Maar het is jammer genoeg niet ECHT waar en dat is een HARDE les!!

Dus Ik begrijp nog steeds niet waarom, in dit geval JOtankers, zo nodig die dure Hollanders moet, IK betaal de lokale loodgieter absolutomento GEEN Nederlandse FilmsterLoodgieterSalarissen!!! WIE DOET DAT WEL?????

Voor het geval dat!!! En Zoooo is het geKoomuh!!

Ik kreeg in 1972 de zak en werd vervangen door een collega uit India, nadat de Driekleur van de kont af ging en werd vervangen door de Liberiaanse vlag, er is dus geen mens die mij hoeft te vertellen "waar Abraham de mosterd haalt"

Ik zeg dit maar FF om goed duidelijk te maken dat "ik er ben geweest EN ook de T shirt heb!!!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Norse Leo

Jo Tankers

Bericht door Norse Leo »

Goede morgen

Volledig eens met Harry zijn stellingname, maar.....er zal ooit weer een kentering komen.
Dirk zijn zoon, is een van de slachtoffers, maar Dirk heeft hem geadviseerd on rustig zijn werk te blijven doen en netjes zijn Philippino opvolger in te werken en scheepswijs te maken, die jongens kunnen er ook niets aan doen en komen, zoals gezegd,hun boterhammen verdienen.
Daarnaast is er voor een hardwerkende jonge Maroff altijd weer opnieuw werk te vinden; "qua patet orbis"!.

Leo
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14381
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Mogge Leo

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Mogguh Leo,

Bedankt voor je reaktie, het is volledig onbelangrijk of ik gelijk heb of niet, dat zal me worst wezuh, maar WAT DOEN WE D'R AN???
Ik persoonlijk denk, zie referentie 1972, dat we d'r zo goed als niks an kunnen doen, WIJ leven HIER (met bijgaande kosten) en ZIJ leven DAAR (met de daaar geldende kostenvan levensstijl!)
Dirk zijn advies is volledig professioneel en korrect en exact hetzelfde wat ik in 1972 deed met mijn kollega's.
Het blijft desalniettemen een bijzonder trieste zaak voor de betrokken mensen, dat staat als een paal!!
Wat betreft die mooie Latijnse spreuken van jou moet ik FF afhaakuh, ik ben slechts een ouwe machienist van de tankers en niet van zo'n Herenkluppie als Royal InterOcean :roll:

Bij ons hadden die lui van dek 8) wel witte schoenen maar machinisten niet, geen tijd om ze te draguh :wink:

Mazzel eeeeh!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gerard Vons

Bericht door Gerard Vons »

Wat Jo Tankers betreft ben ik het in principe met jullie eens maar er zit ook een andere kant aan de zaak. Begin tachtiger jaren, vanwege de opkomst van de container, moest de vloot van Nedlloyd gemoderniseerd worden en één containerschip verving vijf conventionele schepen, dus moest ook vlootpersoneel worden ontslagen.

Nu stelde de Nederlandse overheid premies in het vooruitzicht om nieuwe containerschepen te laten bouwen maar als eis gold dat op die nieuwe schepen zoveel mogelijk Nederlandse bemanning zou komen. Dit om de jeugdwerkloosheid in Nederland te bestrijden. Minister Smit-Kroes stelde zelfs:'Als ik op die schepen nog één buitenlander aantref, dan moet "˜ie er af. Anders vorder ik de premie weer in'.

Eind 1983 ontsloeg Nedlloyd 200 van haar zeelieden en omdat het bedrijf zich onder druk voelde staan van de overheid werd geen gebruik gemaakt van het last-in-first-out pricipe, waarbij vooral Nederlandse zeelieden op straat zouden komen, maar paste Nedlloyd ontslag toe op basis van woonplaats. Werknemers die niet in Nederland woonden konden als eerste vertrekken. Mind you, de buitenlanders in kwestie waren over het algemeen uitstekende werkkrachten en vaak vele jaren in dienst. Maar dat was niet het punt.

Welnu, de Rotterdamse haven was te klein. Vakbonden kwamen in actie. En de rechter verweet de rederij onderscheid naar nationaliteit dus discriminatie. De zaak werd een jarenlang slepend conflict tot de Hoge Raad toe. Nu nog is een bataljon advocaten bezig om schadevergoeding los te krijgen. Dus dezelfde overheid die de eis gesteld had om Nederlanders aan te stellen, strafte nu de rederij die aan die eis trachtte te voldoen.

Dus dat er rederijen zijn die hier consequenties uit hebben getrokken en dit nu nog doen, is zo gek nog niet. Maar de overheid krijgt haar zin. De Nederlandse koopvaardij hebben ze al aardig naar zijn grootje geholpen. P&O Nedlloyd naar Maersk Sealand is al een teken aan de wand. Ik hoop niet dat het een trend wordt dat alle goeddraaiende rederijen door buitenlanders worden overgenomen want dan blijft er niet veel over.
vr. gr. Gerard
Norse Leo

Qua Patet Orbis

Bericht door Norse Leo »

Harry, goede middag, "waar ook ter wereld"

Ht probleem is ook zo oud als de wereld, beschavingen komen, beschavingen gaan, de Romeinen wisten het al: "Sic transit gloria mundi"!
(en dat op bruine schoenen vandaag!)
Hier in Portugal, leven ze nog in hun "gouden eeuw", toen ze nog als "mannen" de hele wereld ontdekten, daar is vandaag weinig meer van over!. Dat was de zestiende eeuw! De zeventiende eeuw was aan de Hollanders. De achttiende eeuw aan de Fransen!, de Negentiende aan de Engelsen , de twintigste aan de Amerikanen en de Een-en-twintigste lijkt naar de Chinezen te gaan.
Wanneer wij weer aan de beurt zijn?, voorlopig nog even niet, want de Twee-en-twintigste gaat zeker naar India.
Dus het is lullig wat ik nu ga zeggen, maar wij maken het niet meer mee, dus voorlopig "allemaal in de loopgraven" en in het rijtje van landen die weinig of niets meer produceren (scheepsbouw / zware metaal /textiel etc. etc allemaal verdwenen!). Wat ons nog rest is "dienstverlening" en daar wordt ook nu flink aan getornd. Leer er mee leven en/of bedenk een list.. Winnetou!!.....Het zaad is reeds naar binnen toe......, dat geeft niet sprak "old Shatterhand,....dan gaan wij naar een andere tent!!
dit keer zonder (potjes-)Latijn.

groeten
leo
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 685
Lid geworden op: 22 jul 2004 00:47
Locatie: Dalfsen

Bericht door Eric »

Dacht ik altijd dat Norse Leo gewoon Jos Komen was.....
Staat er in ene "Hier in Portugal"

Afijn, hoe meer zielen, hoe meer vreugd.

Harry, natuurlijk heb je helemaal gelijk.
China wordt de nieuwe wereldmacht.
Helaas vrees ik dat de wereld daar niet bij gebaat is, niet zozeer ivm de economie, maar meer vanwege het milieu.
De handel in verboden diersoorten en aanverwante artikelen floreert als nooit tevoren, 100% naar China, de olieprijs is nog nooit zo hoog geweest vanwege de vraag uit China, en milieu bewust zijn ze daar ook niet.
Milieutechnisch gezien is de economische groei in China de doodsteek voor de aarde. Daar ben ik van overtuigd.

Dat we economisch gezien een paar zware klappen krijgen is nu al voelbaar.
What can we do?
Ongetwijfeld treed nivelering op, wij omlaag, hun omhoog.
En dat geldt dan voor alles, lonen, prijzen, etc.
We hebben het natuurlijk allemaal al eerder meegemaakt met Japan.
De daar zijn we nu allemaal héél blij mee.
Ze maken goede auto's, goede electronica, etc.
Kan ik van Chinese producten nog niet zeggen, een Chinese boorhamer was binnen twee weken half uit elkaar getrild, twee chinese vliegemeppers braken na twee meppen, enz enz.
Ze bouwen trouwens wel machtig goed schepen.
De laatste schepen van GenChart kwamen er vandaan.
Laswerk 100%, interieur 100%, schoilderwerk ook prima in orde.
Maar eletronica een dikke min.
Als je op het hoogdek de buitenverlichting aan deed, ging ook overal de noodverlichting branden.
In de MK was er ook één en ander mis op dat gebied.

Afijn, we shall see.

Groeten uit een waarempel wisselvallig Portugal!

Eric
Rust Roest
Maar Roest Rust niet.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14381
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Wet van de Jungle

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hallo Eric, Leo et al in den Kombuis,

ach ja, wat is gelijk hebben, is absoluut niet belangrijk. Vroeger ergerde ik me ook kleurenblind aan dit soort "we hebben voor jou een goedkopere knakker" politiek. Tegenwoordig ben ik het anders gaan zien, nl. om vroeg of laat (dus zie Leo "WIJ maken dit niet meer mee!!!!") een ietwat gebalanceerde wereld te krijgen waar we niet om de klip klap zonodig elkaar het licht uitblazen. (zie recente herdenkingen etc. ec.) dan zullen op de een of andere manier de weegschalen een beetje in balans moeten komen en dat is dus het proces wat we nu aanschouwen. EN DAT wil weer zeggen om bij HUN de broek riem een bietje ruimer te stellen, zal ie bij ons een bietje strakker moeten.
Dat er nog hele karrevrachten listige vogels zijn die links en rechts MILJARDEN verzamelen op de meest mens onterende manieren enz. enz. daaaar zullen we het NU maar niet over hebben.
EERlijk zullen we alles delen, zolang IK maar een beetje MEER heb dan JIJ. (en as je FF niet kijkt dan jat ik de helft weer terug)
Het IS een bijzonder lange weg naar Tipperary en af en toe vraag ik me af of Tipperary wel bestaat; maar ze hebben me verteld dat Jos Koomuh d'r is geweest en de steiger te barsten heb gevaaruh, DUS :roll: :wink:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie