Haven van Rotterdam

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Lash schepen.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hallo Aad,

Ik dacht dat die schepen uit de vaart waren en dat alleen de Yankees er nog een of 2 hadden op het Verre Oosten voeren, duidelijk mis dus.
Wie vaart die schepen NU (ex HAL??) en wat is de vracht in die duikbootbakkies die ze laden?? weet jij dat?

Bedankt
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Ragnar
Berichten: 519
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:52
Locatie: Doha, Qatar

Bericht door Ragnar »

Hallo Harry,

Heb vorih jaar twee weken op een sleepboot gezeten en toen ook bij één van die lash schepen geholpen. (wat duurt dat lang zeg met zo'n ding) volgens mij vervoeren die dingen een soort kalk.

Weet iemand toevallig of die lash schepen ook gewoon een bodem/tanktop hebben of is dat gewoon een groot gat ?
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 685
Lid geworden op: 22 jul 2004 00:47
Locatie: Dalfsen

Lah

Bericht door Eric »

Ragnar, die schepen hebben een bodem hoor.
Zie het als de voorloper van containerschepen.

Groeten,

Eric
Rust Roest
Maar Roest Rust niet.
willem v arendnet

Bericht door willem v arendnet »

Hallo Ragnar.
Hier nog iets over de schepen.
bron Vereniging de Llijn
grt.willem

Bilderdyk (2)

Bouwjaar
: 1972

Werf
: Cockerill Werf

Bruto tonnage
: 36.974 ton

L x B x D
: 262,00 x 32,50 x 11,28 meter

Snelheid
: 18,5 knopen

Passagiers
: -

Bemanning
: 29
Na een uitgebreide studie van de mogelijkheid op op de Gulf- en South Atlantic dienst lichterschepen in te zetten werd besloten tot de bestelling van 2 van deze schepen. De beide LASH-schepen (Lighter Aboard SHips) werden door de Antwerpse werf Cockerill gebouwd. Per schip konden 83 lichters van elk 370 ton worden vervoerd. Met behulp van de verrijdbare portaalkraan konden de lichters worden geladen en gelost. Door duwboten werden de lichters vervolgens via de rivieren verder landinwaarts vervoerd. De schepen werden uitgevoerd met een 2 tact enkelwerkend 9 cilinder dieselmotor van De Schelde - Sulzer die een vermogen van 26.100 pk leverden.
De HAL ging nauw samenwerken met de Duitse rederij Hapag-Lloyd onder de naam Combi Line. Als gevolg daarvan nam de Hapag Lloyd het bouwcontract van het tweede LASH-schip over. Dit schip werd later als München in de vaart gebracht.
De kiel van de Bilderdyk werd op7 juni 1971 gelegd, de tewaterlating volgde op 1 december 1971. Na de overdracht aan de Combi Line op 7 maart 1972 ving de Bilderdyk haar eerste reis naar New Orleans aan op 22 maart 1972. op 15 maart 1973 werd de gehele vrachtvloot van de HAL ondergebracht in de Scheepvaart Maatschappij 'Trans-Oceaan' BV. Per 1 januari 1975 werd de gehele vrachtdivisie verkocht en bleef de Bilderdyk varen onder haar eigen naam. In 1986 werd het schip verkocht aan Central Gulf Lines Inc. die het schip herdoopte in Rhine Forest. De voormalige Bilderdyk vaart nog steeds onder deze naam.


willem v arendnet

Bericht door willem v arendnet »

Hallo Ruud.
Dat zou best eens kunnen :D
grt willem
Aad v Staveren (RIP)

Lashschepen

Bericht door Aad v Staveren (RIP) »

Harry voor zover ik weet heeft deze rederij nog een 3de schip n.l. de Arcadia Forrest en er zijn nog meer lashschepen die in Rotterdam komen.
Er is een genaamd Spruce en ook nog de Bacoliner.De bakken zijn bestemd voor Duitsland en gaan ook naar Frankrijk.Wat ze in hebben weet ik niet.
HG Aad
Aad v Staveren (RIP)

Lashschepen

Bericht door Aad v Staveren (RIP) »

Bedenk dat Smit ook nog 2 lashschepen heeft gehad .Maar die zijn niet zolang geleden afgestoten en verkocht.
HG Aad
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 685
Lid geworden op: 22 jul 2004 00:47
Locatie: Dalfsen

Lash

Bericht door Eric »

De Yanken hebben er ook een hoop gebouwd.
Er liggen er vrij veel op standby op de Mississipi voor de Nationele Reserve, en dus ook keurig marinegrijs.
Dat was in '96 dat ik dat gezien heb, wellicht varen ze nu weer voor de koopvaardij?

Eric
Rust Roest
Maar Roest Rust niet.
Gebruikersavatar
janvanduin
Berichten: 709
Lid geworden op: 21 jul 2004 20:47
Locatie: noordwijk
Contacteer:

Bericht door janvanduin »

Dat zusterschip van de Bilderdijk, de Munchen is dat niet die boot die verdwenen is :?:
grts jan.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Munchen Express

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hallo Mannuh,

Bedankt voor de info, ik meen dat de "verdwenen boot" de "Munchen Express" van Hapag Lloyd was, is op de NoordAtalantic tegen zo'n grote klapper van een golf aan gelopen. Klats weg!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie