Lash Schip
Munchen
Hallo Co,
Tijdens een "upgrade nautische cursus" zo'n 15 jaar geleden in IJmuiden
werden we op de hoogte gebracht van de gevaren van achterin komende
zeeën welke hoger zijn dan 3,5 meter welke het schip PLOTSELING kunnen doen kapseizen. Hier bestaat een schema voor waarop je dit
via een simpele berekening kunt zien of je in de gevarenzone komt en
als je erin komt hoeveel koers en/of vaart moet verminderen om weer
uit die gevarenzone te komen.Dit was toen nog niet zo lang "ontdekt".
De Duitsers hebben hier veel onderzoek naar gedaan daar ze niet alleen de Munchen zonder een spoor kwijt waren maar ook nog een paar containerschepen die spoorloos verdwenen.
De Munchen liep voor de zee weg (BF 10!) en men denkt dus dat dat de reden van haar verdwijning is de onbekendheid van de bemanning met
het feit dat scherpe snelle schepen (reefers,containerschepen) hier een
enorm gevaar lopen.
Een waarschuwing is als je voor de zee wegloopt (lenzen) het schip
PLOTSELING een enorme rotruk naar de andere kant maakt. Die is zo
krachtig dat je kaartentafel in een keer ontdaan is van alle kaarten,potloden,gummetjes,kopjes en noem het verder maar op.
Heb dit zelf wel eens meegemaakt maar wist toen van bovenstaand nog niets......Voer toen op een reefer.
Hopelijk heb je hier wat aan,groeten,K.Brouwer.
Tijdens een "upgrade nautische cursus" zo'n 15 jaar geleden in IJmuiden
werden we op de hoogte gebracht van de gevaren van achterin komende
zeeën welke hoger zijn dan 3,5 meter welke het schip PLOTSELING kunnen doen kapseizen. Hier bestaat een schema voor waarop je dit
via een simpele berekening kunt zien of je in de gevarenzone komt en
als je erin komt hoeveel koers en/of vaart moet verminderen om weer
uit die gevarenzone te komen.Dit was toen nog niet zo lang "ontdekt".
De Duitsers hebben hier veel onderzoek naar gedaan daar ze niet alleen de Munchen zonder een spoor kwijt waren maar ook nog een paar containerschepen die spoorloos verdwenen.
De Munchen liep voor de zee weg (BF 10!) en men denkt dus dat dat de reden van haar verdwijning is de onbekendheid van de bemanning met
het feit dat scherpe snelle schepen (reefers,containerschepen) hier een
enorm gevaar lopen.
Een waarschuwing is als je voor de zee wegloopt (lenzen) het schip
PLOTSELING een enorme rotruk naar de andere kant maakt. Die is zo
krachtig dat je kaartentafel in een keer ontdaan is van alle kaarten,potloden,gummetjes,kopjes en noem het verder maar op.
Heb dit zelf wel eens meegemaakt maar wist toen van bovenstaand nog niets......Voer toen op een reefer.
Hopelijk heb je hier wat aan,groeten,K.Brouwer.
- Co
- Berichten: 1122
- Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
- Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.
Hallo Harry,
Ja, inderdaad Atlantic, halverwege van Escravos naar Baltimore.
En het was echt slecht weer!
Afgezien van de schade aan de trapjes had ook de seal-tank van de inert gasinstallatie een opsodemieter gehad. Lastig bij het lossen.
Bij het lezen van de site (bedankt Joost!) kreeg ik eigenlijk kippevel.
Weer zo'n onverklaarbaar ongeluk.
Was eerder al eens op de "Bilderdijk" (HAL) geweest en die leek mij toch heel stevig gebouwd.
Bedankt voor de bijdragen.
Groeten van Co.
Ja, inderdaad Atlantic, halverwege van Escravos naar Baltimore.
En het was echt slecht weer!
Afgezien van de schade aan de trapjes had ook de seal-tank van de inert gasinstallatie een opsodemieter gehad. Lastig bij het lossen.
Bij het lezen van de site (bedankt Joost!) kreeg ik eigenlijk kippevel.
Weer zo'n onverklaarbaar ongeluk.
Was eerder al eens op de "Bilderdijk" (HAL) geweest en die leek mij toch heel stevig gebouwd.
Bedankt voor de bijdragen.
Groeten van Co.
Ik wil beslist niet wijsneuzerig doen, maar toen ik naar zee ging, in 1966, werd mij gelijk al verteld dat achter inkomende zeeen erg gevaarlijk konden zijn. Ik voer toen op een coaster van wel 221 brt, ( als ik het goed herinnner ), dus behoorden wij duidelijk tot de doelgroep van achter inkomende zeeen. Trawlers en zeeslepers liepen in dit verband ook duidelijk risico's.
Een aantal lijnvrachtschepen kregen in de jaren 40, 50 & begin 60 een verlengde bak. Dit was o.a. om het reserve drijfvermogen op te krikken. Dat je in ruim I meer cub. inhoud kreeg was natuurlijk ook lekker meegenomen.
Dat een schip dat gaat "snijden" al gauw stuurloos wordt, moge duidelijk zijn. Flink doorstomen geeft een enorm risico van er gewoon onderdoor varen.
Als in ogenschouw genomen wordt dat de "Smit Lloyd 102" ook door achter inkomende zeeen stomweg onder het water bedolven is, hoeft hier, m.i.z., niet lang over nagedacht te worden.
Kortom, achterin komende zeeen kunnen bloedlink zijn.
m.v.g. Roy
Een aantal lijnvrachtschepen kregen in de jaren 40, 50 & begin 60 een verlengde bak. Dit was o.a. om het reserve drijfvermogen op te krikken. Dat je in ruim I meer cub. inhoud kreeg was natuurlijk ook lekker meegenomen.
Dat een schip dat gaat "snijden" al gauw stuurloos wordt, moge duidelijk zijn. Flink doorstomen geeft een enorm risico van er gewoon onderdoor varen.
Als in ogenschouw genomen wordt dat de "Smit Lloyd 102" ook door achter inkomende zeeen stomweg onder het water bedolven is, hoeft hier, m.i.z., niet lang over nagedacht te worden.
Kortom, achterin komende zeeen kunnen bloedlink zijn.
m.v.g. Roy
lash schip
Even terugkomen op dat zeetje van achter. Ik had wieltorn op de Sporonia en was even alleen op de brug. Steeds werden we van achter opgetild en weer in een kuil gedonderd. Op een gegeven moment werden we niet opgetild en zag ik het water de gangboorden instromen, daarna al;s een zee zich sluiten boven de luikhoofden zodat ik alleen de bak en de masten nog zag. Ik wilde als een gek op de spreekbuis blazen om de ouwe te zeggen dat we zinkende waren maar voor ik de dop van de buis had kwam de Sporonia als een walvis weer naar boven en ontstond er een enorme waterval in het gangboord.
Ik heb even geslikt en daar bleef het bij.
Ik heb even geslikt en daar bleef het bij.
Hallo Ed,
Gladdekkers werden toen ook al zelfzinkers genoemd,heb zelf ooit eens als aflosser op een gladdekker gevaren,dat was de Admiraal Effingham,
en stond elke weer vol verbazing te kijken hoe het schip zich in slecht
weer zich weer boven water wist te werken.Zo'n wacht van 6 uur was dan zo voorbij! Zat je toen op de Ierland dienst of voeren jullie toen steentjes tussen Curacao en Aruba?
Groeten,K.Brouwer.
Gladdekkers werden toen ook al zelfzinkers genoemd,heb zelf ooit eens als aflosser op een gladdekker gevaren,dat was de Admiraal Effingham,
en stond elke weer vol verbazing te kijken hoe het schip zich in slecht
weer zich weer boven water wist te werken.Zo'n wacht van 6 uur was dan zo voorbij! Zat je toen op de Ierland dienst of voeren jullie toen steentjes tussen Curacao en Aruba?
Groeten,K.Brouwer.
lash ship
In de Caribian is de Sporonia tenslotte wel gezonken, maar wij zaten toen
van IJsland naar Sardinie met een lading, jawel, ongekoelde zakken schol voor de vismeelindustrie. En stinken mijnheer de dokter!
Maar we dwalen af van de Lash ship. Mij viel ooit de eer te beurt om een tekening te maken van zo'n LASH die jachten vervoerde van Amerika naar Europa. Dat was voor een roman waar de maffia achter zat,Het Vijfjarenplan. Men liet het schip diep liggen en de jachten werden aan boord gevaren en in mallen vast gemaakt. Schip omhoog en off she goes.
Groetjes Ed
lecko voor en achter!
van IJsland naar Sardinie met een lading, jawel, ongekoelde zakken schol voor de vismeelindustrie. En stinken mijnheer de dokter!
Maar we dwalen af van de Lash ship. Mij viel ooit de eer te beurt om een tekening te maken van zo'n LASH die jachten vervoerde van Amerika naar Europa. Dat was voor een roman waar de maffia achter zat,Het Vijfjarenplan. Men liet het schip diep liggen en de jachten werden aan boord gevaren en in mallen vast gemaakt. Schip omhoog en off she goes.
Groetjes Ed
lecko voor en achter!
Hallo Ed,
Nu worden toch 2 dingen door elkaar heen gehaald.
Bij het Lash systeem wordt het schip niet afgezonken maar met een zeer zware gantrycrane de bakken aan boord gehesen dan wel tewater gezet.
Die zelfde gantry verrijdt de bakken ook aan boord tot ze op hun plaats zijn en laat ze dan zakken. Het oppikken gaat hetzelfde maar dan in omgekeerde volgorde.
Een afzinkbaar zware ladingponton of schip werkt anders. Dan krijg je de z.g. float-on-float-off methode.
Een variant hierop is het dokschip. Hier vaart het te vervoeren opject in of uit nadat het schip deels afgezonken is.
Als het schip zich zelf weer leeg pompt, tilt ze haar lading als het ware in z'n geheel op. Dit systeem wordt veel toegepast bij het transporteren van jachten.
In het jachttransport heb ik zelf ook nog gezeten. Dit ging dan met een kruiplijner. De jachten werden onder een kraan geladen en op stoelen in het ruim gezet. De rest ging op de luiken. Ook gebeurde het wel dat we gewoon een lading scrap in hadden en alsnog de jachten op stoelen aan dek meekregen naar Zuid Spanje.
Maar ja, dat is ook al een kleine 20 jaar geleden...........
Hiernaast heeft ook het z.g. SeaBee systeem bestaan, maar dat heb ik al eens eerder beschreven.
m.v.g. Roy
Nu worden toch 2 dingen door elkaar heen gehaald.
Bij het Lash systeem wordt het schip niet afgezonken maar met een zeer zware gantrycrane de bakken aan boord gehesen dan wel tewater gezet.
Die zelfde gantry verrijdt de bakken ook aan boord tot ze op hun plaats zijn en laat ze dan zakken. Het oppikken gaat hetzelfde maar dan in omgekeerde volgorde.
Een afzinkbaar zware ladingponton of schip werkt anders. Dan krijg je de z.g. float-on-float-off methode.
Een variant hierop is het dokschip. Hier vaart het te vervoeren opject in of uit nadat het schip deels afgezonken is.
Als het schip zich zelf weer leeg pompt, tilt ze haar lading als het ware in z'n geheel op. Dit systeem wordt veel toegepast bij het transporteren van jachten.
In het jachttransport heb ik zelf ook nog gezeten. Dit ging dan met een kruiplijner. De jachten werden onder een kraan geladen en op stoelen in het ruim gezet. De rest ging op de luiken. Ook gebeurde het wel dat we gewoon een lading scrap in hadden en alsnog de jachten op stoelen aan dek meekregen naar Zuid Spanje.
Maar ja, dat is ook al een kleine 20 jaar geleden...........
Hiernaast heeft ook het z.g. SeaBee systeem bestaan, maar dat heb ik al eens eerder beschreven.
m.v.g. Roy