Koninklijke Hollandse Lloyd

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Patru (R.I.P)

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door Patru (R.I.P) »

Hoi Hans,
Hebben jullie een feestje gehad in het oude koffiehuis?
In januari hingen de kroezen nog netjes aan de wand. :-D

Kroezen KHL.jpg
Kroezen KHL.jpg (87.41 KiB) 3906 keer bekeken
Groeten, Paul G.

P.S. Wat is het verhaal in Het Parool van 15 september bij de foto met de landverhuizers?

Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3223
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door jacko »

Paul

Ik was er in mei dit jaar, toen stond dit op een plank achter de bar.

Groet
Hans

p.s.
Ben nu een paar dagen onbereikbaar.
FF een bootje van Friesland naar Montfoort varen.
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Geep
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door Geep »

Hr. Jacko. Goedendag. Het laatste afstapje van de loopplank.

Frans Leurs een pracht gozer, goed collega, niets was te veel, plezierige gast.
Hij had een originele tjalk, -De Goede Verwachting- zelf omgebouwd (zonder fratsen) als varende tjaravan.
Met zijn vrouw Manon voeren zij samen elk jaar, met vakantie door het Moezelkanaal, diep Frankrijk in.
Nageslacht was er niet. Deze twee plezierige mensen, wilden niet gebonden zijn!
Elke winterperiode, werkte hij tijdelijk bij mijn werkgever als magazijnhulp.
Hij, en ik waren beide, (met vele anderen) het slachtoffer, van de grote fusie v/d koopvaardij!

De laatste keer dat ik hem trof was op zijn tjalk, in de oude Rieker jachthaven, bij het Amsterdamse bos. Toen, gezond en wel, de zomer van 1984. Kort na het faillissement, van onze werkgever.
Jacko;…In een flits zag ik - ver hier boven - zijn naam, ,,onbekend oud nieuws, is ook nieuws!
Vrgr. Geep.
Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3223
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door jacko »

Hallo Geep

Fijne gozer die Frans , was hem uit het oog verloren.
Na wat hulp van Hans van Willigenburg met radio NH ontdekt dat hij inmiddels was overleden.
Heb met Frans op de Eemland gevaren.

Groet
Hans ( Jacko )
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Chr.Vr.
Berichten: 543
Lid geworden op: 01 jun 2011 10:17

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door Chr.Vr. »

Hallo Geep,
Frans Leurs, de naam is mij bekend en de persoon zelf ook, ettelijke jaren collega's van elkaar geweest, van af ' 71 tot ? bij de firma Staalkabel te A.Dam Sloterdijk v.h.Hollandse Comp. Prins Hendrikkade een tuigerij, nu op het moment heet het Mennens Amsterdam op Sloterdijk
Frans was zeker een fijne maat en veels te vroeg overleden, ik dacht zelf zo rond ' 95 in die buurt, ze vaste ligplaats met de tjalk was de Bloemgracht in A.Dam
mag ik vragen waar Frans in de winter magazijn werk deed , '84
grtn.
Chr.Vrolijk
Geep
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door Geep »

Hr.Chr. Vrolijk,
Goedendag! Als collega, is Frans ondanks mijn vele zeematen de enige die mij als collega, dierbaar is gebleven, betere conduite staat kan ik hem niet geven.
Echt niet, om dat hij mij geholpen heeft met restaureren, van een originele boeren spriettuig polderschuit. Gewoon als mens, als een blijmoedige collega. zo blijft hij mij bij.
Iedereen die Frans kent, weet wat ik bedoel, zou Ollie B. Bommel, zeggen
Bij onze gezamenlijke werkgever, (Prinsengracht, vlak bij het Amstelveld) was hij inzetbaar op verschillende afd. van pakhuisknecht, ass. op de inpakafd. Tot hijsmachinist in het pakhuis.
Stoffenmagazijnen, kleurcorrecties/fouten opzoeken in gordijnstoffen. Soms bestelwerk.
Zijn leukste periode was het opbouwen van expositie-stand, in de Jaarbeurshallen in Utrecht.
Ik heb hem in keer verzocht, na de lunch stiekem zijn snor te drukken, hij liep wijdbeens en erg ongelukkig.
Ik wist aan de lijve wat hij doormaakte.
Jammer te vroeg overleden!

Wonderlijk toeval…………
Als jochie is mij in de 2e WO. Een telefoonnummer in mijn kop geramd…….
Mijn ouders, deden hun plicht, in verband met onderduikers, ook voor buitenlandse vluchtelingen.
Ook voor die illegalen, die uit Hitler Duitsland, gevlucht waren voor het uitbreken, van de 2e WO.
We woonde in het centrum van Amsterdam, de Joodse buurt, rondom het Waterlooplein.
Ons adres was ’n rustpunt, voor mensen, contacten, berichten doorsturen.
Wegbrengen van personen, begeleiden, naar verborgen oorden.
Ik was een gewiekste kelereleijer, segikutnognetjes! Wist precies, hoe ik het Groenegajes, moest omzeilen.
De vluchtelingen, kwammen fia sloppies en steegies op vijlige plekkies!
Het geheime telefoonnummer moest ik goed onthouden, het was wel een nummer in Amsterdam.
Als ik zelf in gevaar kwam, hoe en met welke reden, moest ik direct dat speciale telf. nummer bellen, en flink janken! Het is nooit nodig geweest
Na de oorlog is het mij verteld dat het een ondergronds contactnummer, was in geval van nood! Als het fout en gevaarlijk werd, vandaar uit actie ondernomen.
Na wat zoeken in mijn dagboeken, kwam het echte adres te voorschijn!
De IJ-polder de ,,Nieuwe Corneliahoeve’’, vlakbij het dorpje Sloterdijk.
Is gesloopt voor sportvelden, later het is gebied opnieuw gebruikt, als bedrijfsterreinen.
Waarbij ook Staalkabel.
Mijn Amsterdamse werkgever verhuist vanuit het centrum v/d stad naar de Transformaterweg, om de hoek,
is de fa.Staalkabel, in de Turbinestraat gevestigd.
Nu vandaag lees ik dat Frans Leurs mij voor is gegaan, richting Sloterdijk.

Helaas mijn werkgever gaat op zijn nieuwe vestiging failliet!
Ik kan een tijdje in mijn neus, vis vangen. Verveelt ook gauw.
Ik verviel in de grote werkloze kudde, de enige winst die ik hierdoor kreeg was dat de drie uur
reistijd en vooral de vertragingen die eindelijk voorbij waren! Was wel op werkjacht uit. Kwam terecht bij een kleinschalig, baggerbedrijf terecht. Het sollicitatie. gesprek heeft krap 10 minuten geduurd. Zag er zelf niet veel heil in….bij thuiskomst, hoorde ik dat ik aangenomen was.
Mijn voorspraak was, dat ik de geschiedenis kende - de ramp van de ss.Berlin op de Noord pier bij
Hoek van Holland - anno 1907- mijn toekomstige directeur was een rasechte Sperling!
Kwam in dienst als duvelstoejager, zo was ik baggerschepen, en splijtbakken aan het schoon, spuiten.
– in mijn geel regenpak leek ik wel een nieuw kanarie soort, vies gespikkeld-
Effe later in de auto, reserveonderdelen wegbrengen diep in Frankrijk.
Van het schiereiland Sylt, effies gauw door naar Bristolkanaal.
Moest ook de haspels staaldraad op voorraad houden, niet dat ik nou voor elke klos, gelijk op pad ging, combineerde het vaak met andere boodschappen.
Er was een stevig bagger schoonmaakproject bij Hansweert, Krijg ergens onderweg, een seintje met spoed naar Staalkabel, Amsterdam, Sloterdijk, dan door naar Hansweert.
Bij Staalkabel, stond alles al klaar, de auto met aanhanger werd onder mijn kont weggehaald.
In het kantoor werd de papierzooi geregeld.
Kreeg de rekening alvast mee.
In dat kantoor luidkeels mijn verbaasde; Hè……..??
Op die rekening, als bon-nummer; 29614… het geheime telefoon nummer!!!

“t was wel mijn meest smerigste baan ooit, wel de leukste.
Vrgr.Geep
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door gerard tenerife »

Geep schreef:
naar Staalkabel, Amsterdam, Sloterdijk,
Wat een haast ongelovelijk pracht verhaal Geep, hoe is het mogelijk. Staalkabel heeft een speciaale plaats in mijn hart, het was voor mij voor 25 jaar een van mijn beste klanten voor het Ketting Hijs gebeuren van Kuplex van Parsond Chain Company. Eerst met Johan van Doorne in de direktie, later kan ik me zo gauw niet herinneren, de man met de centen, Ernst Koster en Wim Driest en veelen andere, helaas het was. :(
mvg Gerard
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Geep
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door Geep »

Hallo Gerard, dank voor je bijval.
Over ,,vallen'' gesproken.... wegens dat geheime telefoonnummer, kreeg ik de bijbel van Staalkabel mee.
Van het kleinste sluitringetje tot het grootste Offshore blok, met alle mogelijke en onmogelijke hijssystemen een ongelofelijk mooi fotoboek van meer 550 blz.
De werkplaats-chef van mijn bedrijf, eiste het op, voor gebruik in de werkplaats!
Hij bleef griepen en zeiken, totdat mijn directeur het veto, uitsprak ,,Geep'' heeft het gekregen, als het je niet zint, lever je de sleutels maar in!

Uiteindelijk heeft hij toch de zak gekregen, er lag thuis meer, dan in het magazijn!
Vrgr.
Geep.
Patru (R.I.P)

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door Patru (R.I.P) »

Geep schreef:
We woonde in het centrum van Amsterdam, de Joodse buurt, rondom het Waterlooplein.
Vanmiddag, ongeveer op dezelfde tijd als de aangehaalde woorden geplaatst werden, zaten we na een wandeling van het Rijksmuseum naar het Waterlooplein in het zonnetje wat te drinken op het terras van de Amstelhoeck.
Op die hoek van de Amstel en de Zwanenburgwal dacht ik: "Kom, laat ik een plaatje voor Geep maken van z'n oude woonplek.
Ook toevallig. :-D

Fluwelen Endje Zwanenburgwal.jpg
Fluwelen Endje Zwanenburgwal.jpg (241.83 KiB) 4220 keer bekeken
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Fluwelen Endje Zwanenburgwal
Als eenvoudig massinissie "uut de Provincie aan d'andre kantuh van'n Iessel"was een bezoek aan Amsterdam van jongs af aan altijd al een hele belevenis..vroegaah als jochie bij mijn vader achterop de Berini bromfiets, via de Veluwe en Harderwijk en " DE Kasteel Staverden" helemaaaal over HET Ijsselmeer en via HET Centraal Station naar Artis EN ook jaren later nog naar mijn eerste- en ook enige- redersbaas de Weledele Heer Poot ( R.I.P.) aan de Oostelijke Handelskade :roll: Bij latere keurings bezoeken aan de befaamde Dr. Klokke was de nattigheid achter de oren wat opgedroogd en de groenigheid was in de karters van MAN karretjes van Ome Cor vervangen door zwarte vette shit , maar bekend met/in Amsterdam ben ik nooit geworden! Vandaaar dat bij een titel zoals " Het Fluwelen endje van de Zwanenburgwal" bij mij de vraag rijst aan de beknijsde Amsterdammers op dit forum........" WAT is het verhaal achter die fraaie titel ?"
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie