Koninklijke Hollandse Lloyd

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door v+d »

Ik weet niets van MAN diesels maar mij lijkt het een motor met luchtverstuiving daar werden de verstuivers bediend door een stoterstang en de brandstof verdeeld in de verbrandingruimte door lucht onder (hoge ) druk. Boven de koppen kon het wel eens mistig zijn door lekken, net zo als bij een Hotlo met slechte kleppen. E.a. is niet te vergelijken met moderne motoren.

ruudsijmons
Berichten: 283
Lid geworden op: 05 jan 2007 22:10
Locatie: ede

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door ruudsijmons »

hey hey

Voorzover ik weet was deze Westland uitgeruste met een dubbelwerkende MAN met luchtverstuiving

groet Ruud Sijmons
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door jdbvos »

Dat was ook mijn 1e gedachte, Jan: luchtverstuivers... Ik dacht ook al: voor drukverstuiving zijn die dingen veel te groot....en veiligheidskleppen zitten meestal aan de zijkant, tóch ?

Elke giek of laadboom heeft een lummel.... Ik noem nou effe apart de laadboom, want aan boord is niet elke boom gelijk...volgens zeggen voer op sommige "Heusdener reuzen" zelfs het ultimum van een boom: een Hogeboom !
Vaarbomen, bijvoorbeeld, zie je doorgaans niet voorzien van een lummel, en nou ik er aan terugdenk: je zag ook zelden een vaarboom aan het want van een ghv- (of khv-) schip hangen.....
We dronken ook wel Boomsma, eveneens zonder lummel....tenminste: als je degene áán het glas even buiten beschouwing laat...
Wie met pek omgaat, wordt met pek besmeurt, zeggen ze....
het lummelgehalte aan boord was dan ook enorm ! :lol: :lol: :lol:
Lummels, daar konden kerels als bomen op steunen ! :-D
Oost, west...ook best
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door v+d »

Ja, nog dubbelwerkend ook, lekke pakkingbussen dus en ja die damp stijgt op.
Ik vind het overigens een mooi plaatje, dat wel. Naar systeem dat luchtverstuiving, Doxford had dat ook, niet erg veilig er gebeurden nogal eens bakkies mee.
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door Koos »

[quote doppie
hallo
verkocht 1963 sloop man diesel 2 tew 6 cil
gr doppie
[unquote]

Hallo Heren,
Hier staat toch duidelijk naar mijn mening "Twee Takt Enkel Werkende 6 cilinder"
Niet dat het wat uitmaakt, maar .....
Dus wie het weet die mag het zeggen.

En verder nog: Dat die luchtverstuiving wat meer luchtvervuiling geeft in de omgeving, ben ik het uiteraard volkomen mee eens.
Maar zal dat ongeveer dezelfde lekkage moeten/kunnen zijn bij de onderlinge cilinderkoppen.
Dit zou betekenen dat de lucht-brandstof vervuiling in dat geval een redelijk homogeen beeld zou moeten vormen nabij en boven de koppen.
Op de foto is dit bepaaldelijk niet homogeen te noemen als men er vanuit gaat dat de vermeende "Blauwe, ofwel Witte damp" het gevolg zou zijn van vermeende lucht-brandstof lekkage ter plaatse.
Op de foto zijn duidelijk vlagen te zien en dus geen homogene sluier tpv. de boven mk.
Dit zou in dat geval inhouden dat er ergens bij 1 of 2 koppen een zeer overmatige l-b lekkage aan de gang zou zijn.
Bovendien zou de ter plaatse aanwezige "WTK met pet" zo ongeveer inmiddels al de moord zijn gestikt (en dus ook de fotograaf) met zoveel beweerdelijke luchtvervuiling in zijn buurt en had hij allang z'n stropdassie wat los gegooid en voor z'n mond gehouden.
Niet ondenkbeeldig dat ie na z'n rondje in dat geval inmiddels zeiknat van de daarboven ontmoette en opgedane l-b nevel na beneden bij de manouvreerstand te zijn teruggekeerd en bij het opsteken van een sigaretje (mocht toen nog neem ik aan) spontaan, doch ongewild weer de weg naarde top van de mk. zijn "ingestuurd".
Ergo: Wil niet niet mierenn....n, maar lijkt mij wel een beetje veel damp op de foto en ook nog incidenteel verdeeld.
Als je trouwens de foto goed bekijkt kan iemand met een scherpe blik redelijk zien dat de "sluiers" zich eigenlijk alleen maar ter plaatse van de camera zijn te zien en verder het zicht naar het achterschot helemaal niet troebel is te noemen.
Anders had je de trap tegen dat schot dus wazig of helemaal niet meer kunnen zien.
Dacht hiermee een plausibele verklaring te hebben weergegeven, maar a la.
Ik blijf dus bij mijn eerdere mening, echter mag uiteraard een ieder zo er het zijne van denken en vinden en voor eigen waarheid aannemen.
Fijne avond nog.
Koos
paniek40
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 nov 2017 22:05

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door paniek40 »

Ik heb op de Java SMN gevaren (12-1961/9-1962) met 2 dubbelwerkende MAN motoren 2x 4250 PK. De boring en slag en het vermogen van deze motoren waren hetzelfde als van de Westland. Ook de Java staat in Marhisdata als ew vermeld.
Inderdaad de pakking bussen lekte een beetje, maar zeker niet zoals op de foto, het was ook een zaak om de pakkingbus veren precies om de stang pas te maken. dit deed de bankwerker.
De zuigerstangen zijn in de loop der jaren wel eens afgedraaid, waardoor de dia. varieerde tussen 180 mm en 178 mm.
Dus iedere zuiger had zijn eigen pakking bus, en dat gaf weinig problemen.
Echter in de zuiger zat ook een pakking bus met een lood omvlochten vet pakking die ging lekken na verloop van tijd, en dan liep de temp van de koel olie op en moesten we het overstort klepje van de brst pomp lichten van de bodem cilinder, werd de koelolie dan nog warmer dan werd top verstuiver ook buiten werking gezet, via overstort klepje.
Dus werd er regelmatig in een haven zuiger getrokken.
Bart.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Gelukkig heb ik geen verstand van motoorn, maar hier is ook te lezen dat het een dubbelwerkende motor was. :wink:

https://skipshistorie.net/Oslo/OSL302AF ... NVILLE.htm

Første dobbeltvirkende hovedmotor bygget av Kockums.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door v+d »

Gelukkig is het Noors van Jos beter als mijn Noors, terwijl ik daar toch een poosje gewerkt heb(aan de wal) :wink:
Mooi dat Bart zomaar even vertelt over de Java, dat vind ik prachtig, iemand die nog met zulke spullen gevaren heeft.
Ik ken die motoren slechts uit studieboeken en meer of minder sterke verhalen. Overigens hadden de Hotlo's ook zuigerstang pakkingbussen tussen de spoelluchtruimte en het carter. Bij de SW-Hotlo's bestond dat ding uit twee helften, dat was pas echt narigheid net zoals dat gedoe om een zuiger te trekken zonder de kop te verwijderen.

Maar goed, de foto, een mooie foto, ga zo door.
Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3224
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door jacko »

Mense mense ., wat één foto van 80 jaar oud allemaal teweeg kan brengen.
😎😎😎

Groetjes, ik ga door met mijmeren.
Hans
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door jdbvos »

Hans (Jacko)
Die foto van die slingerende Salland die je laatst plaatste, kun je daar méér over vertellen ? Die met die opgetopte bomen....
Ik begrijp het dekgerei niet, zoals je op de foto hieronder ziet...

Als ik het zo zie ligt er een zware spier (of een zwenkboom) over elk ruim van achteren naar voren, en overstomers aan de masten van voeren naar achteren...
Je ziet zo'n zwenkboom schuin over het voorste ruim (1?) naar een mik op de bak aan sb, en die van ruim 3 ligt pontificaal in het midden van het plaatje... Dan meen ik net zo'n zwenkboom te zien boven luik 2, die je niet ziet behalve die uitsteeksels waar de geien op zitten (die dus naar de achterste masten (van het plaatje) naar boven gaan. Dat stukje in de groene omstreping....
Maar wát is dat dan in die oranje omstreping met eoa zwenkgeval in het midden ???
Het lijkt wel een zware spier, maar dan op de kop hangend....
Heb jij -of wellicht iemand anders- zo'n tuigage-plan (van de bouwtekeningen) ???
Bijlagen
salland bomen.jpg
salland bomen.jpg (196.94 KiB) 4141 keer bekeken
Oost, west...ook best


Plaats reactie