Koninklijke Hollandse Lloyd

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 2256
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door jacko » 10 feb 2018 14:01

Nog een ranglijst van januari 1969

En vergeet vooral niet naar pagina 148 te kijken voor bemanningslijsten.

groet
Hans
Bijlagen
ranglijst.jpg
ranglijst.jpg (246.52 KiB) 924 keer bekeken
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.

Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 2256
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door jacko » 11 feb 2018 09:10

Zat die bemanningslijsten nog eens te bekijken.
Wat mij opviel is , dat ook toen al in de loop der tijd , de lijsten steeds korter werden.
Van over de 40 tot net 30 man.

Groet
Hans
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 5919
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door jdbvos » 11 feb 2018 11:16

Innovatie, Hans... :-D
De meer automatisch regelende hulpketels maakte de mee-wachtlopende donkeyman overbodig, de Grätzner-smeertoestellen vervingen de smeerder, metingen op afstand vervingen de ass.wtk en de thermostatische bewaakte koelwater- en smeeroliekoelers vervingen de 2e 4e-wtk wachtloper, en kon 1 man het werk van die 4 er gemakkelijk bij nemen, en liep de chef vd wacht alleen...
Door verbeteringen mbt tot luikenkap, laadgerei, ontvielen de rangen als timmerman, en uiteraard matrozen ons, de stuurlui hoefden ook niet meer met z'n tweeën wacht te lopen, de roerganger werd vervangen door "Eiserne Gustaf", de uitkijk op de brugvleugels of het kraaiennest was door de radar niet meer nodig, er kwam nog maar 1 steward per 'kant', de kombuis verloor de pantryman, de 2e kok de kolensjouwers voor de fornuizen, en vanwege de Bravilor werd zelfs ketelbinkie de laan uitgestuurd...
En, zoals op een ander topic al wordt bediscussieerd, doet binnen afzienbare tijd de laatste brugwachter het licht uit, en de deur op slot van de allerlaatste stuurhut...

Ja we hebben heel wat bereikt sinds we rechtop gingen lopen, en een berenvelletje omdeden, en net zoals we dat nog steeds doen: naar een onbekende toekomst staren in ons geestesoog..
En alles begon met een filosoof, die dacht "Waarom doen we..." of "Kunnen we niet beter..."
...had ik graag willen studeren: filosofie... Maar ja: techniek & varen was m'n hobby, en rolde dus min-of-meer automatisch het wtk'n-metier in....
En toen had ik een droombaan, maar geen hobby meer: dat was inmiddels werk geworden.... :lol:

Maar ook bij de filosofie is er een gigantische omslag geweest, toen dat overging in "Waarom kost dit zoveel..." en "Kunnen we niet iemand vinden die dat goedkoper..." en "Waarom kan dat niet automatisch?", maar last-but-not-least "Waarom besteden we dat niet uit aan een lagelonenland ?"
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 2256
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door jacko » 11 feb 2018 12:32

Hallo Jan

Ik word hier een beetje confuus van.
Moet ik nou juigen of huilen .
In onze tijd was niet alles beter , maar wel gezelliger. :-D :-D
Vind ik althans.

Groet
Hans
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.

Patru
Berichten: 1735
Lid geworden op: 16 okt 2012 15:55
Locatie: Zwolle

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door Patru » 11 feb 2018 16:48

Hoi Hans,
Hier dan maar iets om even bij te komen.
De gezellige, maar destijds achteruit gaande, Scheepvaartbuurt in Amsterdam (Haarlemmerstraat e.o.) is in begin 1981 door winkeliers nieuw leven in geblazen o.a. door het plaatsen van scheepvaartattributen. Eén daarvan is een scheepsschroef die werd geschonken door de KHL en de Nedlloyd (zie het plaatje, vervaardigd door de firma Bosma & Florack).
Ik heb bij verschillende personen navraag gedaan of ze wisten van welk vaartuig die schroef afkomstig was, maar niemand wist dat.
Mogelijk dat iemand via uitvraag op dit topic of een bezoeker van de reünie er nog iets van weet.

Scheepsschroef plaatje.jpg
Scheepsschroef plaatje.jpg (30.72 KiB) 675 keer bekeken
Scheepsschroef Haarlemmersluis.jpg
Scheepsschroef Haarlemmersluis.jpg (102.34 KiB) 675 keer bekeken
Veel succes met de reünie en groet,
Paul G.

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 5919
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door jdbvos » 11 feb 2018 17:39

Hans, ik vind ook dat "vroeger" leuker was...Maar dat is perceptie, het is de wereld waar wij deel van uitmaakten, en ons best deden om 'dingen' te verbeteren.
En dat is gelukt, Hans ! 'Men' heeft naar ons geluisterd ! Je hoeft niet meer een held met een voorhamer te zijn om mbv slagsleutels een kop of kruishoofd-zuigerstangmoer los te slaan, je hoeft niet capriolen uit te halen op een slingerend en stampend schip om een zonnetje of sterretje te schieten, je hoeft niet meer met beam's je vingers te riskeren, of de elleboogstoom-luiken open- of dicht te gooien, we hoeven zelfs niet meer de vingers te verbranden bij het trekken van diagrammetjes.
Je belt gewoon met een (aangepast) mobielje van boord met iedereen waarmee je wenst te bellen, je kijkt op datzelfde mobieltje waar je bent op deez' aardkloot,en je kijkt via de monitor-app's desgewenst onder het schip wat voor vissen met je meezwemmen tot een blik op de verbrandinge IN de cilinders...
De nu varenden bedenken nog hoe het nóg eenvoudiger en efficienter kan, en test de automatische dingen uit, en de volgende groep 'vaart' een kudde schepen vanuit z'n luie stoel thuis, dan hoeft men ook niet meer om z'n evenwicht te denken op die schepen....

Van onze voorgangers hoorden we hoe mooi die 3-eilanden-boten wel niet waren, en hoe gezellig het destijds was...
Wat wij ouwerwetse roestbakken vonden, en je je de pleuris moest werken om zo'n bak een beetje tot beweging te brengen. De generatie daarvoor kon weer geen afscheid nemen van die prachtige, en o zo makkelijk te varen klippers , en vroegen zich af of die stoommeloochums wel zo'n verbetering waren....

De tijd, die elke generatie doormaakte, was dus letterlijk "the time of your life", en zo herinner je het ook. Het was ons avontuur, en we genoten !
Ën ook wij droegen ons steentje bij aan 'verbeteringen'.
Wees dus trots. Wat nu gedaan wordt, werd door ons voorbereid. En wie dat nu meemaken, genieten daar ook weer met volle teugen van in hún prime-time-avontuur.
Elke generatie schrijft z'n eigen geschiedenis, en legt daarmee de basis voor vernieuwingen voor de volgenden.
En uiteraard kijk je bij stijgende leeftijd weemoedig achterom, naar de tijd dat je jong en slank door de wereld sprong, tussen alle oefenprojecten in tóch een levenspartner vond, (eventueel) je kinderen geboren werden...dé tijd van je leven 1
Evolutie, ten voeten uit !
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 4805
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door gerard tenerife » 12 feb 2018 00:40

Jacko schreef:
In onze tijd was niet alles beter , maar wel gezelliger.
Toen ik het eerste stuk van jdbvos las ging ik naar een stuk touw en een haak in het plafond zoeken maar ik las dus verder en kwam tot mijn bezinning.

Ik heb van 1955 tot 1979 gevaren van licht matroos tot kapitein dus ik heb die inovatie dus meegemaakt, maar ook aan de wal vond dit plaats. Toen ik in 1980 bij de Engelse kettingfabriek ging werken had ik een sigretaresse, prima in 19 96 kregen we computers en de sigretaresse verdween, maar de PC kon geen koffie zetten en het kletspraatje verdween, later verdwenen er nog meer mensen, zoals overal tot er uiteindelijk niemand meer over was, maar gelukkig kregen we toen FB. :wink: :lol:
mvg Gerard.
een pessimist is een optimist met veel ervaring.

Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2046
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door leo-shof » 12 feb 2018 09:22

En zo is het , en niet anders : Amen :-D
Achter iedere deur schuilt wel een verhaal !

LEO

Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 2256
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door jacko » 12 feb 2018 09:44

Foto gekregen van Rudolf Wijdoogen.
s.s.Maasland onderweg van Buenos Aires naar Montevideo
De onderste foto is Rudolf Wijdoogen himself . Waarschijnlijk op de Gooiland van 1944
groet
Hans
Bijlagen
Rudolf.jpg
Rudolf.jpg (61.7 KiB) 505 keer bekeken
Rudolf1.jpg
Rudolf1.jpg (36.1 KiB) 493 keer bekeken
Laatst gewijzigd door jacko op 12 feb 2018 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.

Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 2256
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door jacko » 12 feb 2018 09:59

Op de Joseph Frering
Ook weer van Rudolf Wijdoogen

groet
Hans
Bijlagen
Rudolf2.jpg
Rudolf2.jpg (49.93 KiB) 490 keer bekeken
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 5919
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door jdbvos » 12 feb 2018 10:47

Mooi, die laatste foto, met dat stoomcilindertje van de verhaalwinch (?)....
Maar gezien het biertje van de bemanning....Hans, weet je zeker dat dit
Buenos Aires naar Montevideo
was ?
Da's een "uurtje" varen....
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 2256
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door jacko » 12 feb 2018 10:53

Hallo Jan

Die laatste foto is op de Joseph Frering
De andere twee op de Maasland. En Gooiland 1944
Maar het wel een erg lang uurtje hoor B.A. naar Montevideo

Groet
Hans
Laatst gewijzigd door jacko op 12 feb 2018 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 5919
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door jdbvos » 12 feb 2018 11:27

Het staat ook tussen aanhalingstekens, Hans... Maar ik bedoel te zeggen dat het een kort stukkie is...
Maar ik herinner me op dat stukkie altijd meer activiteiten aan dek...nawerk na vertrek, of voorwerk voor aankomst....in die trant...
Greetz!
Jan DB Vos

Patru
Berichten: 1735
Lid geworden op: 16 okt 2012 15:55
Locatie: Zwolle

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door Patru » 12 feb 2018 11:55

jacko schreef:
12 feb 2018 10:53
Die laatste foto is op de Joseph Frering
Ik herken dat tafereeltje.
Het gehele jaar 1962 heb ik op de Joseph Frering gevaren als lichtmatroos en OG.
De JF onderhield als ertstanker een pendeldienst tussen IJmuiden en Monrovia.
Begin augustus 1962, niet lang na vertrek uit Monrovia ging de stuurmachine kapot en was niet te repareren.
Als noodoplossing werden toen kabels vastgemaakt aan de roerinstallatie en werd er gestuurd met de 2 stoomwinches achterop en op een noodkompas. Zo hebben we Las Palmas gehaald. :-D
Het verhaal heb ik eerder verteld op het topic Wm.H.Muller & Co.
http://kombuispraat.com/viewtopic.php?f ... 0&start=16
Volgens mij is op de foto hetzelfde aan de hand.
Groet, Paul G.

P.S. Mooi Hans, al de informatie die je plaatst. :)

Gebruikersavatar
Winston
Berichten: 202
Lid geworden op: 03 nov 2005 16:40
Locatie: IJmuiden

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door Winston » 12 feb 2018 13:22

Buenos Aires - Montevideo is toch algauw een uurtje of zes.

Winston
Hij die de zee bevaren wil
moet haar wel beminnen
anders heeft 't echt geen zin
aan 't zeemansleven te beginnen.
(uit Zilte Poëzie van Leo Bersee)

Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 2256
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door jacko » 13 feb 2018 15:40

Hallo Paul

Ik geef geen zekerheid , maar vermoed dat het de reserveschroef van de Gooiland is.
Het laatste in Nederland gebouwde KHL schip . Bij Piet Smit jr.
Ik heb nooit op de Gooiland gevaren , maar weet zeker dat de andere schepen gietijzeren reserve schroeven hadden.

Groet
Hans
Bijlagen
schroefkl.jpg
schroefkl.jpg (215.95 KiB) 205 keer bekeken
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.

Plaats reactie