Koninklijke Hollandse Lloyd

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
jan evers
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 mei 2011 23:29

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door jan evers »

Nog even over de Louis Lanz:
Mijn sollicitatie in dec 1957 bij de KHL verliep precies hetzelfde, ik werd dus naar de Louis Lanz in Emden gestuurd met de belofte dat ik later wel op de land schepen terecht zou komen en dat is ook zo gegaan. Ruud Sijmons vroeg naar het merk van de hoofdmotoren, dit was B&W. Eerder is op dit forum beschreven hoe ongelofelijk vaak ze kapot gingen, heel vaak de verstuivers. Ik heb 9 maanden op dit schip gevaren en had toen 6 maanden verlof opgebouwd vanwege het vele overwerken. 2e WTK Kuiper scheef altijd één uur per dag extra, ben ik hem nog dankbaar voor.

Laatste voorval: Bij aankomst IJmuiden dreven we uit om de loods aan boord te nemen. Toen de motoren weer gestart werden stond ik achter de BB motor om de hulp-luchtcompressor, een compound stoommachine, te starten. Dit om over voldoende inblaaslucht tijdens het starten te beschikken. Echter, een doffe knal maakte een einde aan de startpoging van de hoofdmotor, gevolgd door een golf water uit de zijkant van de motor. Geschrokken rende ik naar de andere kant van de motor om de 2e te waarschuwen die bij de manouvreerstand stond, echter daar was net zo'n golf water uit de motor gekomen, zijn haren zaten drijfnat in zijn gezicht, het journaal dobberde over de vloerplaat. Einde verhaal. Omdat ook de stuurboordmotor niet meer te vertrouwen was wegens veel te hoog oplopende uitlaatgassentemperaturen is alles stil gelegd en zijn we met sleepboten naar de hoogovenhaven gesleept en na lossing naar de NDSM werf in Amsterdam. Daar bleek dat een cylindervoering gescheurd was, waardoor de cylinder halfvol met water was gelopen met als gevolg de doffe klap tijdens het starten. Bij de klap bleek ook de krukas ontzet, die moest vernieuwd worden, dus een paar weken op de werf. Ik ben toen gaan wachtlopen, met de motorfiets heen en weer naar Beverwijk waar ik toen woonde. Op een kwade ochtend werd ik met motor en al van de weg gereden, gevolg rechterbeen in de kreukels, ziekenhuis in en nooit meer op de Louis Lanz gevaren. Volgens mij heeft hij daarna nog maar één reis gemaakt. In feite onverantwoord om met zulke slechte motoren te varen. Gelukkig waren er 2, waardoor we meestal wel bleven varen. Ik herinner mij één reis van Monrovia naar IJmuiden waarbij wij 19x hebben liggen drijven in 12 dagen tijd.
Jan Evers.

Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3223
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door jacko »

Hallo KHLers

Gisteren ben ik bij Kees Los op bezoek geweest.
Veel gekletst en verhalen opgehaald over zijn vaartijd bij de KHL en Wm.H.Müller en ook Nedlloyd enz.
Als swtk heeft hij op heel diverse schepen gevaren , tankers , bulkers en stukgoed schepen.
Hij heeft veel verhalen in boekvorm uitgegeven , dat boek kun je in de bieb te lenen.
Maar het boek is ook te koop als je dat zou willen.

groeten
Hans
Bijlagen
Kees Los.jpg.png
Kees Los.jpg.png (93.35 KiB) 5131 keer bekeken
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3223
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door jacko »

Hallo
Foto's en verhalen gezocht van de
Koninklijke Hollandsche Lloyd.
Ook van de reünie is zeker welkom.
Stuur ze naar mij en ik zal ze zonodig bewerken en
hierop plaatsen.
emailadres : keetlaer@ziggo.nl

Groet
Hans
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hallo KHL lezers,
Bij het zien van die foto van Kees Los z'n boek bedacht ik plotsklaps dat ik "ergens" een boek heb over de KHL en dat is inmiddels gevonden. Ik neem aan dat dit voor velen zgn. "oud nieuws" is......maar beter mee verlegen als om verlegen, ik kan me niet herinneren dit eerder op Kombuis gezien te hebben. Indien gewenst zal ik hier meer informatie over dit boek plaatsen.
Bijlagen
Kon-Holl-Lloyd-Boek.jpg
Kon-Holl-Lloyd-Boek.jpg (121.49 KiB) 4852 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3223
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door jacko »

https://www.youtube.com/watch?v=ZAt4a920-ro
Ja ik zoek jou , voor al de foto,s die je hebt. :-D
groet :-D
Hans
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3223
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door jacko »

Nog maar weer even in de schoenendoos gedoken.
Helaas blijft nieuwe inbreng achterwege .

m.s.Flevoland
1973 te Long Beach (us)

groet
Hans
Bijlagen
Flevoland 1973.jpg
Flevoland 1973.jpg (65.92 KiB) 4558 keer bekeken
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Patru (R.I.P)

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door Patru (R.I.P) »

Uit de oude doos.
Begin augustus 1960; stakende havenarbeiders bij de poort op nummer 33.
Mooi te zien de hekpijlerbekroningen van Hildo Krop, de één met het wapen van Amsterdam en de ander met een koggeschip.
Het schip dat op de achtergrond ligt kan ik niet herkennen.

Staking begin augustus 1960.jpg
Staking begin augustus 1960.jpg (169.02 KiB) 4176 keer bekeken
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3223
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door jacko »

Hoi Paul

Mooi plaatje , ik zal wat oudere schepen opzoeken en een poging wagen om het schip te herkennen.

Groet
Hans
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3223
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door jacko »

Hoi Paul

De enige die in aanmerking komen zijn de Westland , Gooiland en de Amstelland.
Andere schepen zijn allemaal van nieuwer bouwjaar.
Ik ga voor de Westland voormalige Noorse Nansenville.

groet
Hans
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Patru (R.I.P)

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door Patru (R.I.P) »

Hallo Hans,
Nog even wat spitwerk gedaan in oude kranten. Het ging om wilde stakingen van 5 tot 10 augustus 1960.
Uit scheepvaartberichten uit die tijd blijkt dat de schepen die jij noemt elders waren.
Op te maken valt dat op 7 augustus de Zaanland en de Montferland in Amsterdam lagen.
Maar het kan uiteraard ook om een niet-KHL'er gaan.
Groet, Paul G.


Plaats reactie