Koninklijke Hollandse Lloyd
Re: Koninklijke Hollandse Lloyd
Re: Koppenbordes “Westland”
Gezien het koppenbordes lijkt dit mij de laatste “Westland” van het SD type ?
Dus zijnde een motorschip.
Welnu de “overloop” boven het koppenbordes, zoals is te zien op de foto, ook wel genoemd het “terras” had hetzelfde doel als de veel in dit forum beschreven brugvleugels op oliebakken.
Was n.l. allereerst bedoeld om de Heren WTK’s een goed uitzicht te verschaffen over hun arbeid verrichtende mechanische onderdanen vlak onder dit terras.
Maar diende ook om de op dit “terras” plaats genomen Wtk’s de gelegenheid om op het aldaar geplaatste
tuin meubelement eens gezellig met elkaar bij te praten over oa. zaken zoals in dit forum al vele malen genoemd en mede onder het genot van het zojuist door de bakjesjongen door de bovenste MK ingangsdeur Ingeschoven koffieplateau.
Dit “Terras Plateuau” diende tevens net zoals de hierboven beschreven “potten brugvleugels” als ideale ruimte om “de edele tafeltennis sport” te beoefenen.
Voordeel was dat de ping-pong balletjes door de aldaar heersende warmte wat langer in de lucht bleven hangen en in sommige gevallen hierdoor wat bleven zweven (en soms ook wel opstegen !!!!!).
Voordeel hiervan was dat een ieder hierdoor, en zelfs ook de on-geoefenden, hieraan ongestoord konden deel nemen omdat geen “handicap” in dat geval van toepassing was.
Maar soms ook wel de balletjes op de koppen vielen (was dan lastig zoeken) als die “handle trekkers” enige etages hoger het zo nodig vonden voor iets wat ze dan dachten in de zee te hebben zien liggen opeens vaart moesten minderen of stopten.
Gevolg: temperatuur naar beneden en ping-pong balletjes weg, weg, weg,
Leken dan op gebakken eieren, maar dan zonder dooier.
“Badminton” ook nog geprobeerd, maar was de “terras” ruimte toch wat te beperkt voor.
Mbt. De man met pet en stropdas op de foto: zou het kunnen zijn dat de foto genomen is tijdens de proefvaart of iets dergelijks ?
Lijkt mij geen KHL medewerker maar mogelijk een wat Duits aandoende medewerkers van de werf ?
Maar kan dat natuurlijk compleet mis hebben.
Aangaande door sommigen waargenomen z.g. “blauwe walm”:
Kan dat zo gauw niet zien op de zw/w foto.
Zie wel wat wit achtige vlagen op de foto.
Maar heb de schromelijke mening dat het toch niet erg goed zou zijn als dit ter plekke door de motor zou zijn geproduceerd en/of daarvan afkomstig zou zijn.
Bij een stoommachine zou ik dit kunnen plaatsen maar toch minder, of helemaal niet bij een verbrandingsmotor (zou niet zo goed zijn).
Of iemand moet kort daarvoor nog even met de tuinslang vanaf het “terras” aan het sproeien zijn geweest op de warme bovenkant van de “kopjes” met mogelijke dampvorming.
Wat mij eerder lijkt is dat het “blurren” van de foto mogelijk is veroorzaakt door condensvorming op de cameralens.
Mijzelf ook vaak overkomen als je het toestel juist uit de wat koudere tas had gehaald en opeens in de warmte trachtte te gebruiken met condens aanslag van de lens als gevolg.
Maarja, wie ben ik.
Bij mij weten gingen de MK onderdelen altijd door de skylight er in en uit maar, kan zijn dat dit op latere schepen op andere wijze plaats vond.
Opm: Bovenstaand is opgezet als een gedeeltelijk ludiek verhaal en zou ook als zodanig tot zich genomen moeten worden opdat ik verschoond mag blijven van eventueel mogelijk minder leuke reacties.
Een ieder nog een fijne dag toegewenst
Koos
Gezien het koppenbordes lijkt dit mij de laatste “Westland” van het SD type ?
Dus zijnde een motorschip.
Welnu de “overloop” boven het koppenbordes, zoals is te zien op de foto, ook wel genoemd het “terras” had hetzelfde doel als de veel in dit forum beschreven brugvleugels op oliebakken.
Was n.l. allereerst bedoeld om de Heren WTK’s een goed uitzicht te verschaffen over hun arbeid verrichtende mechanische onderdanen vlak onder dit terras.
Maar diende ook om de op dit “terras” plaats genomen Wtk’s de gelegenheid om op het aldaar geplaatste
tuin meubelement eens gezellig met elkaar bij te praten over oa. zaken zoals in dit forum al vele malen genoemd en mede onder het genot van het zojuist door de bakjesjongen door de bovenste MK ingangsdeur Ingeschoven koffieplateau.
Dit “Terras Plateuau” diende tevens net zoals de hierboven beschreven “potten brugvleugels” als ideale ruimte om “de edele tafeltennis sport” te beoefenen.
Voordeel was dat de ping-pong balletjes door de aldaar heersende warmte wat langer in de lucht bleven hangen en in sommige gevallen hierdoor wat bleven zweven (en soms ook wel opstegen !!!!!).
Voordeel hiervan was dat een ieder hierdoor, en zelfs ook de on-geoefenden, hieraan ongestoord konden deel nemen omdat geen “handicap” in dat geval van toepassing was.
Maar soms ook wel de balletjes op de koppen vielen (was dan lastig zoeken) als die “handle trekkers” enige etages hoger het zo nodig vonden voor iets wat ze dan dachten in de zee te hebben zien liggen opeens vaart moesten minderen of stopten.
Gevolg: temperatuur naar beneden en ping-pong balletjes weg, weg, weg,
Leken dan op gebakken eieren, maar dan zonder dooier.
“Badminton” ook nog geprobeerd, maar was de “terras” ruimte toch wat te beperkt voor.
Mbt. De man met pet en stropdas op de foto: zou het kunnen zijn dat de foto genomen is tijdens de proefvaart of iets dergelijks ?
Lijkt mij geen KHL medewerker maar mogelijk een wat Duits aandoende medewerkers van de werf ?
Maar kan dat natuurlijk compleet mis hebben.
Aangaande door sommigen waargenomen z.g. “blauwe walm”:
Kan dat zo gauw niet zien op de zw/w foto.
Zie wel wat wit achtige vlagen op de foto.
Maar heb de schromelijke mening dat het toch niet erg goed zou zijn als dit ter plekke door de motor zou zijn geproduceerd en/of daarvan afkomstig zou zijn.
Bij een stoommachine zou ik dit kunnen plaatsen maar toch minder, of helemaal niet bij een verbrandingsmotor (zou niet zo goed zijn).
Of iemand moet kort daarvoor nog even met de tuinslang vanaf het “terras” aan het sproeien zijn geweest op de warme bovenkant van de “kopjes” met mogelijke dampvorming.
Wat mij eerder lijkt is dat het “blurren” van de foto mogelijk is veroorzaakt door condensvorming op de cameralens.
Mijzelf ook vaak overkomen als je het toestel juist uit de wat koudere tas had gehaald en opeens in de warmte trachtte te gebruiken met condens aanslag van de lens als gevolg.
Maarja, wie ben ik.
Bij mij weten gingen de MK onderdelen altijd door de skylight er in en uit maar, kan zijn dat dit op latere schepen op andere wijze plaats vond.
Opm: Bovenstaand is opgezet als een gedeeltelijk ludiek verhaal en zou ook als zodanig tot zich genomen moeten worden opdat ik verschoond mag blijven van eventueel mogelijk minder leuke reacties.
Een ieder nog een fijne dag toegewenst
Koos
Re: Koninklijke Hollandse Lloyd
Hoi Koos
Dit is de voorlaatste Westland bj. 1931 . Foto koppenbordes betreft nog in de tijd als Nansenvile .
Groet
Hans
Dit is de voorlaatste Westland bj. 1931 . Foto koppenbordes betreft nog in de tijd als Nansenvile .
Groet
Hans
- Bijlagen
-
- 1128150109195333k.jpg (7.63 KiB) 3831 keer bekeken
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Is wel een probleem te bedenken.
Re: Koninklijke Hollandse Lloyd
Was ik schijnbaar toch wat abuis Jacko/Hans.
Maar was de voorlaatste "Westland" ook een motorschip of een stoomschip. ?
Want die koppen op de foto doen mij toch echt voorkomen als de koppen van een verbrandingsmotor.
Ofwel een stoommachine moet ook soortgelijke koppen hebben gehad, maar dat weet ik dus niet echt.
In dat geval zou het dus witte ontsnappende stoom op het koppenbordes en op de foto kunnen zijn geweest.
Maar hou het vooralsnog op een condens aangeslagen fototoestel lens.
Maarja ?
Gr. Koos
Maar was de voorlaatste "Westland" ook een motorschip of een stoomschip. ?
Want die koppen op de foto doen mij toch echt voorkomen als de koppen van een verbrandingsmotor.
Ofwel een stoommachine moet ook soortgelijke koppen hebben gehad, maar dat weet ik dus niet echt.
In dat geval zou het dus witte ontsnappende stoom op het koppenbordes en op de foto kunnen zijn geweest.
Maar hou het vooralsnog op een condens aangeslagen fototoestel lens.
Maarja ?
Gr. Koos
Re: Koninklijke Hollandse Lloyd
Nou, het is toch echt een verbrandingsmotor, je kijkt tegen de verstuivers aan.
Die stropdas houdt zijn hand op de bediening ervan. De Noren liepen wel vaker met een petje op en een stropdas om in de mk, dat zag je zelfs nooit bij de herenmaatschappij
Die stropdas houdt zijn hand op de bediening ervan. De Noren liepen wel vaker met een petje op en een stropdas om in de mk, dat zag je zelfs nooit bij de herenmaatschappij
Re: Koninklijke Hollandse Lloyd
Koos
Het was een motorschip voor zover ik weet het eerste motor vrachtschip van de KHL.
Groet
Hans
Het was een motorschip voor zover ik weet het eerste motor vrachtschip van de KHL.
Groet
Hans
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Is wel een probleem te bedenken.
Re: Koninklijke Hollandse Lloyd
Tja, die koppen en verstuivers had ik ook al opgemerkt vandaar dus mijn 1e beoordeling omtrent een motor.
Want slapen doen we s'nachts
Maarja, die blauwe-witte, of witte-blauwe rook zet je soms heel licht even op een ander been.
Concluderend lijkt mij dat die verdachte blauw-witte rook toch niet kan worden toegeschreven alszijnde voortkomend vanuit de motor.
Zou een slechte zaak zijn.
Hou het dus bij mijn eerdere conclusie.
Of weet iemand anders nog een plausibele gedachtengang daaromtrent ?
1e motorschip bij de KHL, tja je moet het maar weten.
Een Noorse wtk bij het toen nog Noorse schip en de tijd in aanmerking genomen zou best wel eens de ware kunnen zijn.
Fijne dag nog Koos
Want slapen doen we s'nachts
Maarja, die blauwe-witte, of witte-blauwe rook zet je soms heel licht even op een ander been.
Concluderend lijkt mij dat die verdachte blauw-witte rook toch niet kan worden toegeschreven alszijnde voortkomend vanuit de motor.
Zou een slechte zaak zijn.
Hou het dus bij mijn eerdere conclusie.
Of weet iemand anders nog een plausibele gedachtengang daaromtrent ?
1e motorschip bij de KHL, tja je moet het maar weten.
Een Noorse wtk bij het toen nog Noorse schip en de tijd in aanmerking genomen zou best wel eens de ware kunnen zijn.
Fijne dag nog Koos
Re: Koninklijke Hollandse Lloyd
hallo
westland 1931 in dienst khl 1938
verkocht 1963 sloop man diesel 2 tew 6 cil
vermogen 4850 rpk
snelheid 14 kn
gr doppie
westland 1931 in dienst khl 1938
verkocht 1963 sloop man diesel 2 tew 6 cil
vermogen 4850 rpk
snelheid 14 kn
gr doppie
Re: Koninklijke Hollandse Lloyd
Ik weet niets van MAN diesels maar mij lijkt het een motor met luchtverstuiving daar werden de verstuivers bediend door een stoterstang en de brandstof verdeeld in de verbrandingruimte door lucht onder (hoge ) druk. Boven de koppen kon het wel eens mistig zijn door lekken, net zo als bij een Hotlo met slechte kleppen. E.a. is niet te vergelijken met moderne motoren.
-
- Berichten: 283
- Lid geworden op: 05 jan 2007 22:10
- Locatie: ede
Re: Koninklijke Hollandse Lloyd
hey hey
Voorzover ik weet was deze Westland uitgeruste met een dubbelwerkende MAN met luchtverstuiving
groet Ruud Sijmons
Voorzover ik weet was deze Westland uitgeruste met een dubbelwerkende MAN met luchtverstuiving
groet Ruud Sijmons