Koninklijke Hollandse Lloyd

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Koos
Berichten: 296
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door Koos » 19 nov 2017 21:12

[quote doppie
hallo
verkocht 1963 sloop man diesel 2 tew 6 cil
gr doppie
[unquote]

Hallo Heren,
Hier staat toch duidelijk naar mijn mening "Twee Takt Enkel Werkende 6 cilinder"
Niet dat het wat uitmaakt, maar .....
Dus wie het weet die mag het zeggen.

En verder nog: Dat die luchtverstuiving wat meer luchtvervuiling geeft in de omgeving, ben ik het uiteraard volkomen mee eens.
Maar zal dat ongeveer dezelfde lekkage moeten/kunnen zijn bij de onderlinge cilinderkoppen.
Dit zou betekenen dat de lucht-brandstof vervuiling in dat geval een redelijk homogeen beeld zou moeten vormen nabij en boven de koppen.
Op de foto is dit bepaaldelijk niet homogeen te noemen als men er vanuit gaat dat de vermeende "Blauwe, ofwel Witte damp" het gevolg zou zijn van vermeende lucht-brandstof lekkage ter plaatse.
Op de foto zijn duidelijk vlagen te zien en dus geen homogene sluier tpv. de boven mk.
Dit zou in dat geval inhouden dat er ergens bij 1 of 2 koppen een zeer overmatige l-b lekkage aan de gang zou zijn.
Bovendien zou de ter plaatse aanwezige "WTK met pet" zo ongeveer inmiddels al de moord zijn gestikt (en dus ook de fotograaf) met zoveel beweerdelijke luchtvervuiling in zijn buurt en had hij allang z'n stropdassie wat los gegooid en voor z'n mond gehouden.
Niet ondenkbeeldig dat ie na z'n rondje in dat geval inmiddels zeiknat van de daarboven ontmoette en opgedane l-b nevel na beneden bij de manouvreerstand te zijn teruggekeerd en bij het opsteken van een sigaretje (mocht toen nog neem ik aan) spontaan, doch ongewild weer de weg naarde top van de mk. zijn "ingestuurd".
Ergo: Wil niet niet mierenn....n, maar lijkt mij wel een beetje veel damp op de foto en ook nog incidenteel verdeeld.
Als je trouwens de foto goed bekijkt kan iemand met een scherpe blik redelijk zien dat de "sluiers" zich eigenlijk alleen maar ter plaatse van de camera zijn te zien en verder het zicht naar het achterschot helemaal niet troebel is te noemen.
Anders had je de trap tegen dat schot dus wazig of helemaal niet meer kunnen zien.
Dacht hiermee een plausibele verklaring te hebben weergegeven, maar a la.
Ik blijf dus bij mijn eerdere mening, echter mag uiteraard een ieder zo er het zijne van denken en vinden en voor eigen waarheid aannemen.
Fijne avond nog.
Koos

paniek40
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 nov 2017 22:05

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door paniek40 » 19 nov 2017 22:33

Ik heb op de Java SMN gevaren (12-1961/9-1962) met 2 dubbelwerkende MAN motoren 2x 4250 PK. De boring en slag en het vermogen van deze motoren waren hetzelfde als van de Westland. Ook de Java staat in Marhisdata als ew vermeld.
Inderdaad de pakking bussen lekte een beetje, maar zeker niet zoals op de foto, het was ook een zaak om de pakkingbus veren precies om de stang pas te maken. dit deed de bankwerker.
De zuigerstangen zijn in de loop der jaren wel eens afgedraaid, waardoor de dia. varieerde tussen 180 mm en 178 mm.
Dus iedere zuiger had zijn eigen pakking bus, en dat gaf weinig problemen.
Echter in de zuiger zat ook een pakking bus met een lood omvlochten vet pakking die ging lekken na verloop van tijd, en dan liep de temp van de koel olie op en moesten we het overstort klepje van de brst pomp lichten van de bodem cilinder, werd de koelolie dan nog warmer dan werd top verstuiver ook buiten werking gezet, via overstort klepje.
Dus werd er regelmatig in een haven zuiger getrokken.
Bart.

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 31090
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door Jos Komen » 19 nov 2017 23:43

Gelukkig heb ik geen verstand van motoorn, maar hier is ook te lezen dat het een dubbelwerkende motor was. :wink:

https://skipshistorie.net/Oslo/OSL302AF ... NVILLE.htm

Første dobbeltvirkende hovedmotor bygget av Kockums.
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

v+d
Berichten: 4862
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door v+d » 20 nov 2017 10:01

Gelukkig is het Noors van Jos beter als mijn Noors, terwijl ik daar toch een poosje gewerkt heb(aan de wal) :wink:
Mooi dat Bart zomaar even vertelt over de Java, dat vind ik prachtig, iemand die nog met zulke spullen gevaren heeft.
Ik ken die motoren slechts uit studieboeken en meer of minder sterke verhalen. Overigens hadden de Hotlo's ook zuigerstang pakkingbussen tussen de spoelluchtruimte en het carter. Bij de SW-Hotlo's bestond dat ding uit twee helften, dat was pas echt narigheid net zoals dat gedoe om een zuiger te trekken zonder de kop te verwijderen.

Maar goed, de foto, een mooie foto, ga zo door.

Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 2210
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door jacko » 20 nov 2017 10:35

Mense mense ., wat één foto van 80 jaar oud allemaal teweeg kan brengen.
😎😎😎

Groetjes, ik ga door met mijmeren.
Hans
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 5831
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door jdbvos » 10 dec 2017 19:43

Hans (Jacko)
Die foto van die slingerende Salland die je laatst plaatste, kun je daar méér over vertellen ? Die met die opgetopte bomen....
Ik begrijp het dekgerei niet, zoals je op de foto hieronder ziet...

Als ik het zo zie ligt er een zware spier (of een zwenkboom) over elk ruim van achteren naar voren, en overstomers aan de masten van voeren naar achteren...
Je ziet zo'n zwenkboom schuin over het voorste ruim (1?) naar een mik op de bak aan sb, en die van ruim 3 ligt pontificaal in het midden van het plaatje... Dan meen ik net zo'n zwenkboom te zien boven luik 2, die je niet ziet behalve die uitsteeksels waar de geien op zitten (die dus naar de achterste masten (van het plaatje) naar boven gaan. Dat stukje in de groene omstreping....
Maar wát is dat dan in die oranje omstreping met eoa zwenkgeval in het midden ???
Het lijkt wel een zware spier, maar dan op de kop hangend....
Heb jij -of wellicht iemand anders- zo'n tuigage-plan (van de bouwtekeningen) ???
Bijlagen
salland bomen.jpg
salland bomen.jpg (196.94 KiB) 832 keer bekeken
Greetz!
Jan DB Vos

Da Silva
Berichten: 229
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37
Locatie: Kalmthout-Belgie

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door Da Silva » 10 dec 2017 20:55

Hallo Jan,

Is dat niet het blok (en de vang) van de zware spier ?. Of bedoel je wat anders ? Op pagina 16 (onder)van dit topic staan verschillende foto's.

Grt.

Mario

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 5831
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door jdbvos » 10 dec 2017 21:34

Ik zie het, Mario ! Bedankt ! Die achterste mast is geen "portaalmast" maar een soort Stülcken-mast...
en die vang is een houder van de haak op een idd rechtopstaande zware spier....
Het is me duidelijk !
Bedankt

De Salland en de Flevoland waren zusjes ?
Greetz!
Jan DB Vos

ruudsijmons
Berichten: 169
Lid geworden op: 05 jan 2007 22:10
Locatie: ede

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door ruudsijmons » 10 dec 2017 23:32

Hey hey

'
Over de dubbelwerkende MAN motor van de " oude Westland kunnen we uitgebreid kletsen op de reunie van 24 maart as

hebben we ook weer wat extra gespreksstof


groet Ruud Sijmons

doppie
Berichten: 28
Lid geworden op: 31 dec 2014 23:12

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door doppie » 10 dec 2017 23:43

hallo ruud sijmons
heb je soms in 1963 met
hwtk landman gevaren ?
gr doppie

Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 2210
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door jacko » 11 dec 2017 10:48

Correctie op datums. Reunie is op 24 maart, niet op 23 maart


Wij nodigen u graag uit voor de 19e KHL-reünie op zaterdag 24 maart 2018, welke deze keer gehouden zal worden gehouden in DE NIEUWE KHL, Oostelijke Handelskade 44, 1019 BN Amsterdam. De aanvang is 14:00 en de reünie zal om ongeveer 20:uur beëindigen zodat diegene die afhankelijk zijn van vervoer door familie of vrienden, op een redelijke tijd thuis kunnen zijn.
De kosten voor de reünie bedragen € 50,00 per persoon. Hiervoor krijgt u, behalve een gezellige middag met oud collega’s, tevens een warm & koud buffet en 2 consumptiebonnen.

Bereikbaarheid
DE NIEUWE KHL is uitstekend te bereiken met tram 26 en tram 10 (uitstappen bij halte Rietlandpark) en buslijn 48 (uitstappen bij halte C. van Eesterenlaan). Met de auto neemt u vanaf de ring afslag S114, Zeeburg/Artis. Na de Piet Heintunnel is het nog 5 minuten rijden.

Parkeren
Er zijn drie grote openbare parkeergarages in onze directe omgeving:
• Winkelcentrum Brazilië (direct aan de overkant), van maandag t/m zaterdag open van 08.00 tot 21.30 en op zondag van 08.00 tot 20.30
• De Loodsen (op 1.500 meter) 24 uur per dag, 7 dagen per week
• Nieuw Amerika (op 1.500 meter) 24 uur per dag, 7 dagen per week
Winkelcentrum Brazilië is de eerste anderhalf uur gratis, daarna 3 euro per uur. De Loodsen en Nieuw Amerika kosten ook 3 euro per uur
Overnachten
Voor diegene die willen overnachten, ligt het Lloyds hotel naast de Nieuwe KHL, maar uiteraard zijn er meerdere hotels aanwezig in Amsterdam. Hotel reserveringen moeten zelf worden geregeld. Wij kunnen helaas geen blokreservering regelen.

Lloyds Hotel
Oostelijke Handelskade 44, 1019 BN Amsterdam.
Telefoon: 020 561 3607. Website: www.lloydhotel.com. Email: post@lloydhotel.com
De prijzen per nacht zijn afhankelijk van de stercategorie: van 1-ster budget tot 5-ster de luxe.
Parkeren kan in de parkeergarage ' Rietlandpark' op de Oostelijke Handelskade 355. Kosten zijn € 3,00 per uur of € 25,00 per 24 uur.


Aanmelden
Wij verzoeken u om uw aanmelding voor deelname aan de reünie te bevestigen vóór 27 januari 2018.
Aanmelden kan via een mailtje naar khl@upcmail.nl. Vermeld u alstublieft duidelijk het aantal personen dat u aanmeldt voor de reünie.

In verband met de aanbetaling aan DE NIEUWE KHL, verzoeken wij u de kosten voor de reünie tegelijkertijd met uw aanmelding, of anders uiterlijk 27 januari 2018, over te maken op rekening nummer NL54 RABO 0163867585, t.n.v. M. Bakker onder vermelding van Reünie 2018. Voor betaling vanuit het buitenland heeft u de volgende BIC code nodig: RABONL2U.
Bij annuleringen na 3 maart, kunnen wij, in verband met gemaakte kosten, helaas het bedrag niet meer restitueren.

Voor eventuele informatie kunt u in de avonduren altijd contact opnemen Marius Bakker (0164-613694) of Kees Paardekooper (0181-623268) of een e-mail aan khl@upcmail.nl.

Bent u verhinderd om dit keer deel te nemen of heeft u helemaal geen interesse (meer) om oud-collega’s te ontmoeten, vragen wij u vriendelijk om dit ook door te geven, zodat wij hiermee rekening kunnen houden.
Weet u nog andere voormalig KHL werknemers in uw omgeving/kennissen kring, die niet van een reünie op de hoogte zijn, laat het ons weten, zodat wij ook deze mensen kunnen uitnodigen.

Wij zijn nog steeds op zoek naar foto’s , filmpjes en bemanningslijsten welke gedurende diverse KHL reizen zijn gemaakt. Een compilatie van foto’s en filmpjes willen wij tijdens de reünie vertonen. Mocht u materiaal ter beschikking willen stellen, stuurt u dit dan naar Marius Bakker (Berglaan 27, 4634 VG Woensdrecht, fambakker27@kpnmail.nl)

Hopelijk tot ziens op 24 maart 2018.

Met vriendelijke groeten,
Marius Bakker / Kees Paardekooper
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.

ruudsijmons
Berichten: 169
Lid geworden op: 05 jan 2007 22:10
Locatie: ede

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door ruudsijmons » 11 dec 2017 15:58

heyhey

op de vraag van Doppie of ik met HWTK Landman gevaren is het antwaard nee
wel heb ik op de Kennemerland op zijn parkiet moeten passen .

groet ruud s ijmons ( sijmpie)

doppie
Berichten: 28
Lid geworden op: 31 dec 2014 23:12

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door doppie » 11 dec 2017 17:48

hallo ruud
ik zou in jan 1963 met de westland mee gaan
kwam in de bus naar de khl landman en zijn vrouw
tegen jantje jenever stuurde mijn toen van boord
oom en tante van mijn
met die parkiet zat hij toen aan de bar ?
gr doppie

sjors de jager
Berichten: 86
Lid geworden op: 13 jan 2010 17:26

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door sjors de jager » 12 dec 2017 18:48

ik was aan boord op de Amstelland eind 1971-1973,dus was ik het niet op de3 foto met neef Teunis ,iemands hoofd in te smeren .groeten Sjors.

Piet
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 dec 2017 21:30

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door Piet » 12 dec 2017 21:47

Hallo Ewoud. Foto1 kijk je mij op de rug. Foto 2 eerste links in de sloep. Laatste foto sta ik in de cilinder.

Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 2210
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door jacko » 14 dec 2017 08:47

Hallo KHLers.

Een 40 tal foto gekregen van Ed Landman zoon van hwtk Landman.
Ik zal ze beetje bij beetje hierop zetten.
twee stuks betreft een receptie van kiellegging Gooiland en één neusje Amstelland.
Hwtk Landman was bij Gooiland en Amstelland betrokken bij de bouw.

groet
Hans
Bijlagen
Knipsel.jpg
Knipsel.jpg (187.37 KiB) 237 keer bekeken
Knipsel2.jpg
Knipsel2.jpg (211.52 KiB) 237 keer bekeken
Knipsel3.jpg
Knipsel3.jpg (122.7 KiB) 237 keer bekeken
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.

Plaats reactie