Koninklijke Hollandse Lloyd

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door gerard tenerife »

Geep schreef:
naar Staalkabel, Amsterdam, Sloterdijk,
Wat een haast ongelovelijk pracht verhaal Geep, hoe is het mogelijk. Staalkabel heeft een speciaale plaats in mijn hart, het was voor mij voor 25 jaar een van mijn beste klanten voor het Ketting Hijs gebeuren van Kuplex van Parsond Chain Company. Eerst met Johan van Doorne in de direktie, later kan ik me zo gauw niet herinneren, de man met de centen, Ernst Koster en Wim Driest en veelen andere, helaas het was. :(
mvg Gerard
een pessimist is een optimist met veel ervaring.

Geep
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door Geep »

Hallo Gerard, dank voor je bijval.
Over ,,vallen'' gesproken.... wegens dat geheime telefoonnummer, kreeg ik de bijbel van Staalkabel mee.
Van het kleinste sluitringetje tot het grootste Offshore blok, met alle mogelijke en onmogelijke hijssystemen een ongelofelijk mooi fotoboek van meer 550 blz.
De werkplaats-chef van mijn bedrijf, eiste het op, voor gebruik in de werkplaats!
Hij bleef griepen en zeiken, totdat mijn directeur het veto, uitsprak ,,Geep'' heeft het gekregen, als het je niet zint, lever je de sleutels maar in!

Uiteindelijk heeft hij toch de zak gekregen, er lag thuis meer, dan in het magazijn!
Vrgr.
Geep.
Patru (R.I.P)

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door Patru (R.I.P) »

Geep schreef:
We woonde in het centrum van Amsterdam, de Joodse buurt, rondom het Waterlooplein.
Vanmiddag, ongeveer op dezelfde tijd als de aangehaalde woorden geplaatst werden, zaten we na een wandeling van het Rijksmuseum naar het Waterlooplein in het zonnetje wat te drinken op het terras van de Amstelhoeck.
Op die hoek van de Amstel en de Zwanenburgwal dacht ik: "Kom, laat ik een plaatje voor Geep maken van z'n oude woonplek.
Ook toevallig. :-D

Fluwelen Endje Zwanenburgwal.jpg
Fluwelen Endje Zwanenburgwal.jpg (241.83 KiB) 4223 keer bekeken
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Fluwelen Endje Zwanenburgwal
Als eenvoudig massinissie "uut de Provincie aan d'andre kantuh van'n Iessel"was een bezoek aan Amsterdam van jongs af aan altijd al een hele belevenis..vroegaah als jochie bij mijn vader achterop de Berini bromfiets, via de Veluwe en Harderwijk en " DE Kasteel Staverden" helemaaaal over HET Ijsselmeer en via HET Centraal Station naar Artis EN ook jaren later nog naar mijn eerste- en ook enige- redersbaas de Weledele Heer Poot ( R.I.P.) aan de Oostelijke Handelskade :roll: Bij latere keurings bezoeken aan de befaamde Dr. Klokke was de nattigheid achter de oren wat opgedroogd en de groenigheid was in de karters van MAN karretjes van Ome Cor vervangen door zwarte vette shit , maar bekend met/in Amsterdam ben ik nooit geworden! Vandaaar dat bij een titel zoals " Het Fluwelen endje van de Zwanenburgwal" bij mij de vraag rijst aan de beknijsde Amsterdammers op dit forum........" WAT is het verhaal achter die fraaie titel ?"
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Geep
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door Geep »

Sal ikje effe uilegge, late we het eerst ofer die senewu kelereleier hebbe die fuile klote hufter vannen dokter die Klokke-lijer
Bei die schurftponem stont je uren te wachte op de steneh stoep busklanten agteraan, rijke patsers ginge eerst. Foordatje binnen was, stont je weer op straat, die gannef wist watte je mekeerde, en door de koningsstraat weer naar school.
Tuis kreegje op je sodemieter omdad je geen ressepie had.
Fluweel.
Politiebureau waakte over Joodehoek, tevens vraagbaak en raadgever voor iedereen!
Men neme het Waterlooplein, het centrum van de buurt, het centrum van mazzel, nasjen, en
nabes. Het centrum van rijk en arm, of andersom, arm en rijk, het centrum van mazzeltof
De goede tijd van de Joodenhoek, het geld van de handelaren rolde en rinkelde. De witzen klonken zorgeloos over de grachten, straten, en grachten de Roomse Synagoge, bewaakte het vispleintje. De arme sloebers woonden in afgekeurde huizen, betere sloebers woonde waterdicht!
De gewone gesjiewis, woonden op grachten en straten, de goed gesitueerden, de rijke gesjiewis woonden AAN het Fluwelen endje. Ook wij. Direct links, van de eerste boom vanaf de Staalstraat
3 hoog, de balconkamer op de foto staat een balcondeur open en erkerkamer, boven de erkerkamer, 4e verdieping, 2 vensters, mijn rotzooi en troepkamer.
Ondanks, de ellende, mijn tranen, en verdriet, voel ik mij gelukkig dat ik daar als snotneus kon helpen! Omijn we Omijn.
Vrgr. Geep
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Sal ikje effe uilegge
Heeeelegaar duidelijk Geep en dadduh Gij bedankt zijt. :lol:
ofer die senewu kelereleier
Toch weer wat wijzer geworden op m'n ouwe dag........laat ik nou denken dat die Dr. W.H.F.Klokke een nette be-oefenaar van het edele medische beroep was, en DAT moet ook haast wel want hij heeft meerdere malen "zwart op wit" en ondertekend DAT:
" ik geneeskundig geschikt was om te werken........EN ......mijn tegenwoordigheid aan boord geen gevaar oplevert voor de gezondheid van de overige opvarenden. :lol: :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Geep
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door Geep »

Klopt, die gannef dacht fast en seker dat je 'n rijke patser was, ik waz maar un ongewazze speibelende straatjonguh, met een amsterdamse grootte smoel.
Trouwens, mijn opvoeding geeft nu nog geen haalbare resultaten!
Peigum, de groetjes,
Gepie!
Jacob Bothof
Berichten: 1481
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door Jacob Bothof »

Mijn verhaal heeft wel niets te maken met de KHL , maar toch :wink:
Wat een naam "KLOKKE" :) in je harde schijf niet allemaal los kan maken.
Ik had ooit in 1966 zo'n keurinkje bij deze alom bekende arts ondergaan in A (ik krijg nog steeds niet als
rasechte Rotterdammer de naam uit mijn strot), maar goed, zijn naam staat in mijn groene boekje
en een vergeeld inentingscarnet duidelijk met stempel en datum vermeld.
Nadat ik weer eens een tijdje in de schoolbanken had gezeten werd het tijd om weer te gaan varen.
De rederij uit Rotjeknor waar ik had gevaren had op korte termijn geen zwarte koor functie beschikbaar
(wat mij financieel helemaal niet uitkwam :x ). Dus dan maar naar de zeemansbeurs op de hoek van de
machinistenschool,Parksluizen en de Pluk je Kaalstraat.Daar konden ze wel wat machininissies gebruiken,
vreemde vlag cluppies en een Adamse club.Vreemde vlagschepen was geen optie wel qua rangen en gages
maar dan had de krijgsmacht me zo bij m'n kladde.Het werd dus A. Maar wat doe je als echte Rotterdammer
bij een Adamse club? De naam van de club en de naam van het schip weet ik niet meer,ik ben maar
1 dag (vrijdag) aan boord geweest.We zouden zaterdagmiddag vertrekken naar de Canadese meren.
De vrijdagavond nog thuis doorgebracht, toen kwam er een spoedtelegram met de mededeling dat ik
mij maandag op kantoor moest melden bij mijn oude bekende club, er was een betere functie beschikbaar
gekomen. Maar wat moet je dan, ik had mijn groene boekje al ingeleverd bij de Ouwe, echter nog niet
officieel aangemonsterd want dat ging een vrijdagavond/zaterdagmorgen voor vertrek niet meer.
Uiteindelijk ben ik mijn koffers maar gaan halen en heb deze teruggebracht naar Rotterdam
echter zonder mijn groene boekje.
Op hoop van zegen heb ik mij op maandag gemeld bij de chef TD.
Zeg, wat doe jij hier, je was toch vertrokken op een schip richting Canada? van zulke fratsen zijn wij
hier niet gediend.Met de staart tussen de benen en zonder groen boekje was ik onderweg naar de uitgang
alwaar de personeelchef mij staande hield en zei dat ik mij woensdag weer moest melden.Daar lag intussen
mijn groene boekje(pff) :o en een nieuwe arbeidsovereenkomst, ze waren in Amsterdam uiteindelijk zo
vriendelijk geweest om dat terug te sturen.Ik ben daarna nog lang bij deze club blijven varen.Wat wil je, een vaste
lijndienst op Zuid-Amerika , voor mij was er geen betere dienstregeling :) Ik was namelijk niet zo geschikt
voor die Heren Maatschappijen.Alhoewel ik het wel jammer vond dat ik nooit naar het verre Oosten ben geweest
want die voeren wel die richting op.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Ik was namelijk niet zo geschikt voor die Heren Maatschappijen.
Tjonge jonge........ik hoop van ganser harte dat HET later dan toch nog " goed is gekomen!"met je :lol: .........Nu begrijp ik eindelijk de " stress" die ik als Sallander bij een " van origine" Rotterdamse klub, die 2 Amsterdamse kluppies had overgenomen had EN hun pers. zaken & TD door zo'n zgn. Heren kluppie liet regelen........De Weledele Heer Poot ( R.I.P.) een 1e klas baas! en DAT allemaal omdat een dorpsgenoot tegen me zei: " Bel Meneer Poot maar Boom, da's net wat voor jou!" :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jacob Bothof
Berichten: 1481
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door Jacob Bothof »

Harry, ter geruststelling ,ik ben als Rotterdammer in 1972 als 2de geeindigd bij een Grunninger. :)
In mijn landleven was mijn laatste functie ,algemeen manager bij een tankbouwbedrijf voor wegtransport
middelen.Dus het tankergevoel uit het begin van mijn zeemansloopbaan is altijd gebleven. :wink:
Groetjes, Jacob


Plaats reactie