Koninklijke Hollandse Lloyd
-
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 07 jul 2016 17:02
Re: Koninklijke Hollandse Lloyd
Dank jullie wel voor de reacties . En voor de uitleg over "azimuth nemen".
En ja, al dat hout was prachtig. Deze foto's zijn natuurlijk ook voor mijn tijd maar ik herinner me nog wel de oude Waterland en Amstelland met veel hout op de brug en de eetzaal ook met mooi bewerkte glazen deuren of zoiets. De nieuwe Flevoland en Salland herinner ik me beter en dat was vooral veel ijzer. Dan kom je op het gezegde: Vroeger waren de schepen van hout en de mannen van ijzer - nu de schepen van ijzer en de mannen van ...
Nog een paar uit de hele oude doos ca 1950. Het oude s.s. Salland
1. In de baai van Rio de Janeiro
2. Bahia
3. Matrozen in de mast
4. Lading koeien aan boord
5 & 6. Santos - lossen van Philips radio's en lading op de kade
En ja, al dat hout was prachtig. Deze foto's zijn natuurlijk ook voor mijn tijd maar ik herinner me nog wel de oude Waterland en Amstelland met veel hout op de brug en de eetzaal ook met mooi bewerkte glazen deuren of zoiets. De nieuwe Flevoland en Salland herinner ik me beter en dat was vooral veel ijzer. Dan kom je op het gezegde: Vroeger waren de schepen van hout en de mannen van ijzer - nu de schepen van ijzer en de mannen van ...
Nog een paar uit de hele oude doos ca 1950. Het oude s.s. Salland
1. In de baai van Rio de Janeiro
2. Bahia
3. Matrozen in de mast
4. Lading koeien aan boord
5 & 6. Santos - lossen van Philips radio's en lading op de kade
- Bijlagen
-
- ss. Salland ca 1950 in de baai van Rio de Janeiro.jpeg (645.88 KiB) 3770 keer bekeken
-
- Ca 1950 Bahia.jpeg (571.16 KiB) 3770 keer bekeken
-
- ss. Salland ca 1950 matrozen in de mast.jpeg (912.54 KiB) 3770 keer bekeken
-
- Ca 1950 mogelijk s.s. Salland (5).jpeg (734.83 KiB) 3770 keer bekeken
-
- s.s. Salland ca 1950 het lossen van Philips radio's te Santos.jpeg (617.69 KiB) 3770 keer bekeken
-
- s.s. Salland ca 1950 lading te Santos.jpeg (552.07 KiB) 3770 keer bekeken
-
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 07 jul 2016 17:02
Re: Koninklijke Hollandse Lloyd
s.s. Salland
1&2. op zee
3. Marconist voor z'n hut
4. gezellig samenzijn
1&2. op zee
3. Marconist voor z'n hut
4. gezellig samenzijn
- Bijlagen
-
- Ca 1950 mogelijk s.s. Salland (1).jpeg (431.71 KiB) 3764 keer bekeken
-
- Ca 1950 mogelijk s.s. Salland (6).jpeg (914.23 KiB) 3764 keer bekeken
-
- s.s. Salland ca 1950 Marconist voor z'n hut.jpeg (1001.52 KiB) 3764 keer bekeken
-
- Ca 1950 mogelijk s.s. Salland (4).jpeg (554.39 KiB) 3764 keer bekeken
-
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 07 jul 2016 17:02
Re: Koninklijke Hollandse Lloyd
s.s. Salland ca 1950
1. Tandradbaantje naar het Christusbeeld Rio de janeiro
2. Baai van Rio de Janeiro met het Suikerbrood
3&4. Bij het Christusbeeld
5&6. Bahia ca 1950
1. Tandradbaantje naar het Christusbeeld Rio de janeiro
2. Baai van Rio de Janeiro met het Suikerbrood
3&4. Bij het Christusbeeld
5&6. Bahia ca 1950
- Bijlagen
-
- s.s. Salland ca 1950 het tandradbaantje Rio.jpeg (219.58 KiB) 3763 keer bekeken
-
- s.s. Salland ca 1950 Baai van Rio de Janeiro.jpeg (484.08 KiB) 3763 keer bekeken
-
- ss. Salland ca 1950 op het Christusbeeld.jpeg (547.25 KiB) 3763 keer bekeken
-
- ss. Salland ca 1950 Suikerbrood.jpeg (672.78 KiB) 3763 keer bekeken
-
- ss. Salland ca 1950 Bahia.jpeg (602.87 KiB) 3763 keer bekeken
-
- ss. Salland ca 1950 ezeltjes in Bahia.jpeg (646.58 KiB) 3763 keer bekeken
Re: Koninklijke Hollandse Lloyd
Linda, je doet ons(mij in ieder geval) veel plezier met deze plaatjes. Het geeft maar weer eens aan wat er in een mensenleven allemaal verandert!
Matrozen die op hun blote kakkies het hijswerk onderhouden, prachtige klinkverbindingen in het ijzerwerk van die schepen, zelfs de poorten zijn in het dekhuis geplaatst d.m.v. klinken. De winchman rookt rustig een saffie en van veiligheidskleding had nog nooit iemand gehoord
Ongetwijfeld was er toen op van alles wat aan te merken, maar wat een mooie en, achteraf bekeken, relaxte tijd.
Met 45 man op een vrachtscheepje, lange tijd in een haven, soms op rede lang liggen wachten.
Wij verwisselden zuigers van de hoofdmotor op zee, ook als er een stevige deining stond, als je niet oppaste liep de bovenloopkraan door de rem heen met zuiger en al richting voor- of achterschip tot aan het waterdichte schot en nam in zijn vaart alle smeerolieleidingen van de uitlaatjukken mee. Schoenen met stalen neuzen, nooit van gehoord. Voor het eerst in Kobe in Japan zag ik de Jappen met mooie veiligheidshelmen lopen, die moest ik hebben voor werk in het carter. Aan boord gekomen bleken de Jappen wel erg kleine koppen te hebben, ik moest het hele binnenwerk er uit slopen om het ding passend te maken. Voor vallende voorwerpen hielp het ding toen niet echt meer wel tegen de immer op je kop lekkende oliestraaltjes.
Ga gerust door met die mooie plaatjes
Matrozen die op hun blote kakkies het hijswerk onderhouden, prachtige klinkverbindingen in het ijzerwerk van die schepen, zelfs de poorten zijn in het dekhuis geplaatst d.m.v. klinken. De winchman rookt rustig een saffie en van veiligheidskleding had nog nooit iemand gehoord
Ongetwijfeld was er toen op van alles wat aan te merken, maar wat een mooie en, achteraf bekeken, relaxte tijd.
Met 45 man op een vrachtscheepje, lange tijd in een haven, soms op rede lang liggen wachten.
Wij verwisselden zuigers van de hoofdmotor op zee, ook als er een stevige deining stond, als je niet oppaste liep de bovenloopkraan door de rem heen met zuiger en al richting voor- of achterschip tot aan het waterdichte schot en nam in zijn vaart alle smeerolieleidingen van de uitlaatjukken mee. Schoenen met stalen neuzen, nooit van gehoord. Voor het eerst in Kobe in Japan zag ik de Jappen met mooie veiligheidshelmen lopen, die moest ik hebben voor werk in het carter. Aan boord gekomen bleken de Jappen wel erg kleine koppen te hebben, ik moest het hele binnenwerk er uit slopen om het ding passend te maken. Voor vallende voorwerpen hielp het ding toen niet echt meer wel tegen de immer op je kop lekkende oliestraaltjes.
Ga gerust door met die mooie plaatjes
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14449
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Koninklijke Hollandse Lloyd
OF een halve uitlaatgassenturbine, als het ECHT fout ging!! Verder sluit ik me naadloos bij V+D aan, prachtige plaatjes, ga zo door a.u.b.en nam in zijn vaart alle smeerolieleidingen van de uitlaatjukken mee.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: Koninklijke Hollandse Lloyd
Linda , geweldig
Ik heb ook nog een aantal reizen met je vader mogen varen, dus zeer herkenbaar voor mij.
Groet
Hans
voormalig matroos en bootsman
Ik heb ook nog een aantal reizen met je vader mogen varen, dus zeer herkenbaar voor mij.
Groet
Hans
voormalig matroos en bootsman
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Is wel een probleem te bedenken.
Re: Koninklijke Hollandse Lloyd
Dat zijn unieke foto's, dus als er nog meer zijn ... heel graag!
Re: Koninklijke Hollandse Lloyd
Hallo Linda,
Schitterende fotos, bedankt voor het plaatsen.
Ik hoop dat je er nog veel meer hebt.
Teun
Schitterende fotos, bedankt voor het plaatsen.
Ik hoop dat je er nog veel meer hebt.
Teun
Tot een volgende keer, Teun.
-
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 07 jul 2016 17:02
Re: Koninklijke Hollandse Lloyd
De echt oude foto's raken helaas een beetje op. Vroeger maakte je zoiezo minder foto's dan nu met een digitale camera/mobieltje en je moest thuis natuurlijk ook maar afwachten of ze gelukt waren. Jaren 60 heb ik niet veel foto's kunnen vinden. Jaren 70 wel weer maar die moet ik nog uitzoeken en scannen. Ook heeft mijn vader toen veel dia's gemaakt, ook van vakanties en zo, dus dat is nog wel een mega project
Mijn vader is in 1948 (toen was hij 24) als leerling stuurman begonnen op de Nieuw Amsterdam van de HAL en daarna heeft hij 1 of 2 reizen voor de KNSM gemaakt op de Hecuba. Daarna vanaf ca 1950 KHL tot aan de fusie met de Nedlloyd en toen nog 1 Nedlloyd reis.
Foto's van de Nieuw Amsterdam en de Hecuba kan ik denk ik beter plaatsen in de desbetreffende forums en niet hier?
Leuk Hans dat jij ook nog met hem gevaren hebt. Als je daar nog iets van weet hoor ik het graag
Mijn vader is in 1948 (toen was hij 24) als leerling stuurman begonnen op de Nieuw Amsterdam van de HAL en daarna heeft hij 1 of 2 reizen voor de KNSM gemaakt op de Hecuba. Daarna vanaf ca 1950 KHL tot aan de fusie met de Nedlloyd en toen nog 1 Nedlloyd reis.
Foto's van de Nieuw Amsterdam en de Hecuba kan ik denk ik beter plaatsen in de desbetreffende forums en niet hier?
Leuk Hans dat jij ook nog met hem gevaren hebt. Als je daar nog iets van weet hoor ik het graag
Re: Koninklijke Hollandse Lloyd
prachting al die oude foto's , ik geniet er van bedankt.