Koninklijke Hollandse Lloyd

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3223
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door jacko »

Vervolg foto's hwtk Landman.
Morgen weer een volgende 4 stuks

groet
Hans
Bijlagen
Waterland Bahia juli 1956.jpg
Waterland Bahia juli 1956.jpg (111.6 KiB) 3813 keer bekeken
Bemanning wtk's SS eemland 1950 - kopie.jpg
Bemanning wtk's SS eemland 1950 - kopie.jpg (135.22 KiB) 3813 keer bekeken
Schuif + voering SS Eemland 1950 b.jpg
Schuif + voering SS Eemland 1950 b.jpg (134.11 KiB) 3813 keer bekeken
Schuif + voering SS Eemland 1950 a.jpg
Schuif + voering SS Eemland 1950 a.jpg (133.98 KiB) 3813 keer bekeken
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door jdbvos »

Prachtige foto's Hans !
Oost, west...ook best
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

----------------
Eén ding is me niet duidelijk:
Schuif + voering SS Eemland 1950
Als dat in 1950 aan boord van de Eemland was, dan kan dat alleen maar de Eemland zijn die in 1906 als de Duitse LINDEN werd gebouwd, het schip dat in 1918 door de Duitsers aan de Nederlandse regering werd overgedragen als vergoeding voor de in 1905 gebouwde Eemland die in februari 1917 ten on onrechte door de Duitsers werd getorpedeerd. Maar die Linden van 1906 die tot 1951 bij de KHL voer, was een stoomschip.
Kleinigheid, ik weet het, maar dat SS viel me op en daar past die voering niet bij.
-----------------
Patru (R.I.P)

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door Patru (R.I.P) »

Theo, het lijkt mij dat het plaatjes zijn van een stoomschuif + voering. :)
Het schip was uitgerust met een triple-expansiemachine.
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door jdbvos »

Ik zat er ook al raar naar te kijken, en dacht ook dat het een voering was, maar ik heb daar toch m'n twijfels over: die dop die ervoor staat lijkt wel een dop van een zuurstoffles, maar dat kan bedrieglijk zijn...
Maar dat gat met in het midden van de cilindermantel, ongeveer, zie ik die 'spoelpoorten', die niet in de voering zitten, en dat doet me juist aan iets anders denken, vooral vanwege de afwijkende diameters van de boringen/deksels ernaast...
Ook zit er niet veel 'vlees' om de mantel; da's maar een dun wandje...
Verder is de zuigerstang bijzonder dun voor een diesel.....
Ik houdt het voorlopig -tot iemand reageert die het weet- op een soort stoomschuif...met dus een losse voering....
Maar dit is niet een dieselvoering, denk ik.... :roll:
Oost, west...ook best
Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door Da Silva »

Heren goeie avond.

Dit is wel degelijk een stoomschuif met bijbehorende cilinder. Dit is een zogenaamde Boschschuif (of een afgeleide hiervan).

http://www.stoommachine.info/rondeschuif.html

Ik heb die dingen in het echt (heel lang geleden) gezien. Op de foto is de onder- en bovenstang verwijderd.

Ik verblijf momenteel tot half januari in het buitenland, dus kan helaas geen foto uit mijn studieboeken scannen. Die "dop van de zuurstoffles" stond boven op het cilinderdeksel.

Groeten uit Hongkong.

Mario
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door v+d »

Mario heeft het helemaal goed, de Boschschuif werd gebruikt voor hoge druk oververhitte stoom bij zuigerstoommachines.
Je zou dus eigenlijk moeten zeggen dat die schuif in de cilinder hoort.
Omdat er over een voering gesproken wordt denken de dieselboeren direct aan een dieselmotor, daar heeft het dus niets mee te maken.
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4840
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door Allen »

Voor KONINKLIJKE HOLLANDSCHE LLOYD fans, die tijd over hebben en daar geen raad mee weten, :oops: :shock: :mrgreen:
hieronder een link met 24.191 krantenartikelen.

>>> klik HIER



Hieronder een link van 15 krantenartikelen met illustratie.

>>> klik HIER
Grtn @Allen
Patru (R.I.P)

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door Patru (R.I.P) »

Het principeschema dat in m'n leerboek van Werkspoor staat. Dit sluit aan bij de link van Mario.
Een kleine aanvulling daarbij: Jan DB Vos z'n zuurstofflesdop is een leibus/afdichtdop.
Het voordeel daarvan is dat er géén pakkingbus in de doorvoer van de geleidestang hoeft te worden aangebracht.

Bosschuif.jpg
Bosschuif.jpg (323.36 KiB) 3743 keer bekeken
Groet, Paul G.J
Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3223
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door jacko »

Heren vandaag weer een zoekplaatje :
twee foto's s.s.Waterland dok 1959 .
Dit is naar mijn mening niet helemaal correct s.s.Waterland is verkocht in 1956 en het neusje is ook niet van het m.s.Waterland van 1957

Wat klopt er niet : de datum of is het een ander schip :?: :?: :?: :?:
Lijkt mij meer op de oude Amstelland of oude Gooiland
blijkt dus de Maasland te zijn , verkocht in 1959
Groet
Hans
Bijlagen
Dok Waterland.jpg
Dok Waterland.jpg (130.24 KiB) 3647 keer bekeken
Dok Waterland1.jpg
Dok Waterland1.jpg (98.08 KiB) 3647 keer bekeken
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.


Plaats reactie