Koninklijke Hollandse Lloyd
Re: Koninklijke Hollandse Lloyd
Vervolg foto's hwtk Landman.
Morgen weer een volgende 4 stuks
groet
Hans
Morgen weer een volgende 4 stuks
groet
Hans
- Bijlagen
-
- Waterland Bahia juli 1956.jpg (111.6 KiB) 3831 keer bekeken
-
- Bemanning wtk's SS eemland 1950 - kopie.jpg (135.22 KiB) 3831 keer bekeken
-
- Schuif + voering SS Eemland 1950 b.jpg (134.11 KiB) 3831 keer bekeken
-
- Schuif + voering SS Eemland 1950 a.jpg (133.98 KiB) 3831 keer bekeken
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Is wel een probleem te bedenken.
Re: Koninklijke Hollandse Lloyd
----------------
Eén ding is me niet duidelijk:
Kleinigheid, ik weet het, maar dat SS viel me op en daar past die voering niet bij.
-----------------
Eén ding is me niet duidelijk:
Als dat in 1950 aan boord van de Eemland was, dan kan dat alleen maar de Eemland zijn die in 1906 als de Duitse LINDEN werd gebouwd, het schip dat in 1918 door de Duitsers aan de Nederlandse regering werd overgedragen als vergoeding voor de in 1905 gebouwde Eemland die in februari 1917 ten on onrechte door de Duitsers werd getorpedeerd. Maar die Linden van 1906 die tot 1951 bij de KHL voer, was een stoomschip.Schuif + voering SS Eemland 1950
Kleinigheid, ik weet het, maar dat SS viel me op en daar past die voering niet bij.
-----------------
Re: Koninklijke Hollandse Lloyd
Theo, het lijkt mij dat het plaatjes zijn van een stoomschuif + voering.
Het schip was uitgerust met een triple-expansiemachine.
Groet, Paul G.
Het schip was uitgerust met een triple-expansiemachine.
Groet, Paul G.
Re: Koninklijke Hollandse Lloyd
Ik zat er ook al raar naar te kijken, en dacht ook dat het een voering was, maar ik heb daar toch m'n twijfels over: die dop die ervoor staat lijkt wel een dop van een zuurstoffles, maar dat kan bedrieglijk zijn...
Maar dat gat met in het midden van de cilindermantel, ongeveer, zie ik die 'spoelpoorten', die niet in de voering zitten, en dat doet me juist aan iets anders denken, vooral vanwege de afwijkende diameters van de boringen/deksels ernaast...
Ook zit er niet veel 'vlees' om de mantel; da's maar een dun wandje...
Verder is de zuigerstang bijzonder dun voor een diesel.....
Ik houdt het voorlopig -tot iemand reageert die het weet- op een soort stoomschuif...met dus een losse voering....
Maar dit is niet een dieselvoering, denk ik....
Maar dat gat met in het midden van de cilindermantel, ongeveer, zie ik die 'spoelpoorten', die niet in de voering zitten, en dat doet me juist aan iets anders denken, vooral vanwege de afwijkende diameters van de boringen/deksels ernaast...
Ook zit er niet veel 'vlees' om de mantel; da's maar een dun wandje...
Verder is de zuigerstang bijzonder dun voor een diesel.....
Ik houdt het voorlopig -tot iemand reageert die het weet- op een soort stoomschuif...met dus een losse voering....
Maar dit is niet een dieselvoering, denk ik....
Oost, west...ook best
Re: Koninklijke Hollandse Lloyd
Heren goeie avond.
Dit is wel degelijk een stoomschuif met bijbehorende cilinder. Dit is een zogenaamde Boschschuif (of een afgeleide hiervan).
http://www.stoommachine.info/rondeschuif.html
Ik heb die dingen in het echt (heel lang geleden) gezien. Op de foto is de onder- en bovenstang verwijderd.
Ik verblijf momenteel tot half januari in het buitenland, dus kan helaas geen foto uit mijn studieboeken scannen. Die "dop van de zuurstoffles" stond boven op het cilinderdeksel.
Groeten uit Hongkong.
Mario
Dit is wel degelijk een stoomschuif met bijbehorende cilinder. Dit is een zogenaamde Boschschuif (of een afgeleide hiervan).
http://www.stoommachine.info/rondeschuif.html
Ik heb die dingen in het echt (heel lang geleden) gezien. Op de foto is de onder- en bovenstang verwijderd.
Ik verblijf momenteel tot half januari in het buitenland, dus kan helaas geen foto uit mijn studieboeken scannen. Die "dop van de zuurstoffles" stond boven op het cilinderdeksel.
Groeten uit Hongkong.
Mario
Re: Koninklijke Hollandse Lloyd
Mario heeft het helemaal goed, de Boschschuif werd gebruikt voor hoge druk oververhitte stoom bij zuigerstoommachines.
Je zou dus eigenlijk moeten zeggen dat die schuif in de cilinder hoort.
Omdat er over een voering gesproken wordt denken de dieselboeren direct aan een dieselmotor, daar heeft het dus niets mee te maken.
Je zou dus eigenlijk moeten zeggen dat die schuif in de cilinder hoort.
Omdat er over een voering gesproken wordt denken de dieselboeren direct aan een dieselmotor, daar heeft het dus niets mee te maken.
Re: Koninklijke Hollandse Lloyd
Voor KONINKLIJKE HOLLANDSCHE LLOYD fans, die tijd over hebben en daar geen raad mee weten,
hieronder een link met 24.191 krantenartikelen.
>>> klik HIER
Hieronder een link van 15 krantenartikelen met illustratie.
>>> klik HIER
hieronder een link met 24.191 krantenartikelen.
>>> klik HIER
Hieronder een link van 15 krantenartikelen met illustratie.
>>> klik HIER
Grtn @Allen
Re: Koninklijke Hollandse Lloyd
Het principeschema dat in m'n leerboek van Werkspoor staat. Dit sluit aan bij de link van Mario.
Een kleine aanvulling daarbij: Jan DB Vos z'n zuurstofflesdop is een leibus/afdichtdop.
Het voordeel daarvan is dat er géén pakkingbus in de doorvoer van de geleidestang hoeft te worden aangebracht.
Groet, Paul G.J
Een kleine aanvulling daarbij: Jan DB Vos z'n zuurstofflesdop is een leibus/afdichtdop.
Het voordeel daarvan is dat er géén pakkingbus in de doorvoer van de geleidestang hoeft te worden aangebracht.
Groet, Paul G.J
Re: Koninklijke Hollandse Lloyd
Heren vandaag weer een zoekplaatje :
twee foto's s.s.Waterland dok 1959 .
Dit is naar mijn mening niet helemaal correct s.s.Waterland is verkocht in 1956 en het neusje is ook niet van het m.s.Waterland van 1957
Wat klopt er niet : de datum of is het een ander schip
Lijkt mij meer op de oude Amstelland of oude Gooiland
blijkt dus de Maasland te zijn , verkocht in 1959
Groet
Hans
twee foto's s.s.Waterland dok 1959 .
Dit is naar mijn mening niet helemaal correct s.s.Waterland is verkocht in 1956 en het neusje is ook niet van het m.s.Waterland van 1957
Wat klopt er niet : de datum of is het een ander schip
Lijkt mij meer op de oude Amstelland of oude Gooiland
blijkt dus de Maasland te zijn , verkocht in 1959
Groet
Hans
- Bijlagen
-
- Dok Waterland.jpg (130.24 KiB) 3665 keer bekeken
-
- Dok Waterland1.jpg (98.08 KiB) 3665 keer bekeken
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Is wel een probleem te bedenken.