Koninklijke Hollandse Lloyd

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 2207
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door jacko » 18 nov 2017 12:22

Geen idee Ruud.
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 5823
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door jdbvos » 18 nov 2017 14:26

Kijk ik daar achteraan nou echt "in's Blaue hinein", ofwel: is die mk echt zó open aan de achterkant (neem ik aan) ??
Op schepen was altijd wel een uitgang aan de achterkant waar bijvoorbeeld een cilinderkop doorheen pastte, maar dit lijkt wel een open mk met veranda...
Greetz!
Jan DB Vos

v+d
Berichten: 4861
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door v+d » 18 nov 2017 15:06

Nee Jan, je kijkt gewoon in de blauwe walm en tegen een hagelwit machinekamerschot.
Bij ons gingen koppen en zuigers gewoon naar boven eruit met een walkraan.

jago
Berichten: 134
Lid geworden op: 07 jan 2009 13:34

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door jago » 19 nov 2017 11:27

Kombuizers.

Over gieken en laadbomen!!!!!!
Is Vosje nou echt zo'n LUMMEL ??????

Groet Jaap

Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 2207
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door jacko » 19 nov 2017 11:34

:lol: :roll: :wink:
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.

Koos
Berichten: 296
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door Koos » 19 nov 2017 13:37

Re: Koppenbordes “Westland”
Gezien het koppenbordes lijkt dit mij de laatste “Westland” van het SD type ?
Dus zijnde een motorschip.
Welnu de “overloop” boven het koppenbordes, zoals is te zien op de foto, ook wel genoemd het “terras” had hetzelfde doel als de veel in dit forum beschreven brugvleugels op oliebakken.
Was n.l. allereerst bedoeld om de Heren WTK’s een goed uitzicht te verschaffen over hun arbeid verrichtende mechanische onderdanen vlak onder dit terras.
Maar diende ook om de op dit “terras” plaats genomen Wtk’s de gelegenheid om op het aldaar geplaatste
tuin meubelement eens gezellig met elkaar bij te praten over oa. zaken zoals in dit forum al vele malen genoemd en mede onder het genot van het zojuist door de bakjesjongen door de bovenste MK ingangsdeur Ingeschoven koffieplateau.
Dit “Terras Plateuau” diende tevens net zoals de hierboven beschreven “potten brugvleugels” als ideale ruimte om “de edele tafeltennis sport” te beoefenen.
Voordeel was dat de ping-pong balletjes door de aldaar heersende warmte wat langer in de lucht bleven hangen en in sommige gevallen hierdoor wat bleven zweven (en soms ook wel opstegen !!!!!).
Voordeel hiervan was dat een ieder hierdoor, en zelfs ook de on-geoefenden, hieraan ongestoord konden deel nemen omdat geen “handicap” in dat geval van toepassing was.
Maar soms ook wel de balletjes op de koppen vielen (was dan lastig zoeken) als die “handle trekkers” enige etages hoger het zo nodig vonden voor iets wat ze dan dachten in de zee te hebben zien liggen opeens vaart moesten minderen of stopten.
Gevolg: temperatuur naar beneden en ping-pong balletjes weg, weg, weg,
Leken dan op gebakken eieren, maar dan zonder dooier.
“Badminton” ook nog geprobeerd, maar was de “terras” ruimte toch wat te beperkt voor.

Mbt. De man met pet en stropdas op de foto: zou het kunnen zijn dat de foto genomen is tijdens de proefvaart of iets dergelijks ?
Lijkt mij geen KHL medewerker maar mogelijk een wat Duits aandoende medewerkers van de werf ?
Maar kan dat natuurlijk compleet mis hebben.

Aangaande door sommigen waargenomen z.g. “blauwe walm”:
Kan dat zo gauw niet zien op de zw/w foto.
Zie wel wat wit achtige vlagen op de foto.
Maar heb de schromelijke mening dat het toch niet erg goed zou zijn als dit ter plekke door de motor zou zijn geproduceerd en/of daarvan afkomstig zou zijn.
Bij een stoommachine zou ik dit kunnen plaatsen maar toch minder, of helemaal niet bij een verbrandingsmotor (zou niet zo goed zijn).
Of iemand moet kort daarvoor nog even met de tuinslang vanaf het “terras” aan het sproeien zijn geweest op de warme bovenkant van de “kopjes” met mogelijke dampvorming.
Wat mij eerder lijkt is dat het “blurren” van de foto mogelijk is veroorzaakt door condensvorming op de cameralens.
Mijzelf ook vaak overkomen als je het toestel juist uit de wat koudere tas had gehaald en opeens in de warmte trachtte te gebruiken met condens aanslag van de lens als gevolg.
Maarja, wie ben ik.

Bij mij weten gingen de MK onderdelen altijd door de skylight er in en uit maar, kan zijn dat dit op latere schepen op andere wijze plaats vond.

Opm: Bovenstaand is opgezet als een gedeeltelijk ludiek verhaal en zou ook als zodanig tot zich genomen moeten worden opdat ik verschoond mag blijven van eventueel mogelijk minder leuke reacties.

Een ieder nog een fijne dag toegewenst
Koos

Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 2207
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door jacko » 19 nov 2017 14:17

:evil: Hoi Koos

Dit is de voorlaatste Westland bj. 1931 . Foto koppenbordes betreft nog in de tijd als Nansenvile .

Groet
Hans
Bijlagen
1128150109195333k.jpg
1128150109195333k.jpg (7.63 KiB) 395 keer bekeken
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.

Koos
Berichten: 296
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door Koos » 19 nov 2017 14:38

Was ik schijnbaar toch wat abuis Jacko/Hans.
Maar was de voorlaatste "Westland" ook een motorschip of een stoomschip. ?
Want die koppen op de foto doen mij toch echt voorkomen als de koppen van een verbrandingsmotor.
Ofwel een stoommachine moet ook soortgelijke koppen hebben gehad, maar dat weet ik dus niet echt.
In dat geval zou het dus witte ontsnappende stoom op het koppenbordes en op de foto kunnen zijn geweest.
Maar hou het vooralsnog op een condens aangeslagen fototoestel lens.
Maarja ?
Gr. Koos

v+d
Berichten: 4861
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door v+d » 19 nov 2017 14:47

Nou, het is toch echt een verbrandingsmotor, je kijkt tegen de verstuivers aan.
Die stropdas houdt zijn hand op de bediening ervan. De Noren liepen wel vaker met een petje op en een stropdas om in de mk, dat zag je zelfs nooit bij de herenmaatschappij :wink:

Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 2207
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door jacko » 19 nov 2017 14:50

Koos

Het was een motorschip voor zover ik weet het eerste motor vrachtschip van de KHL.

Groet
Hans
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.

Koos
Berichten: 296
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door Koos » 19 nov 2017 15:08

Tja, die koppen en verstuivers had ik ook al opgemerkt vandaar dus mijn 1e beoordeling omtrent een motor.
Want slapen doen we s'nachts
Maarja, die blauwe-witte, of witte-blauwe rook zet je soms heel licht even op een ander been.
Concluderend lijkt mij dat die verdachte blauw-witte rook toch niet kan worden toegeschreven alszijnde voortkomend vanuit de motor.
Zou een slechte zaak zijn.
Hou het dus bij mijn eerdere conclusie.
Of weet iemand anders nog een plausibele gedachtengang daaromtrent ?
1e motorschip bij de KHL, tja je moet het maar weten.
Een Noorse wtk bij het toen nog Noorse schip en de tijd in aanmerking genomen zou best wel eens de ware kunnen zijn.
Fijne dag nog Koos

doppie
Berichten: 28
Lid geworden op: 31 dec 2014 23:12

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door doppie » 19 nov 2017 15:54

hallo
westland 1931 in dienst khl 1938
verkocht 1963 sloop man diesel 2 tew 6 cil
vermogen 4850 rpk
snelheid 14 kn
gr doppie

v+d
Berichten: 4861
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door v+d » 19 nov 2017 16:45

Ik weet niets van MAN diesels maar mij lijkt het een motor met luchtverstuiving daar werden de verstuivers bediend door een stoterstang en de brandstof verdeeld in de verbrandingruimte door lucht onder (hoge ) druk. Boven de koppen kon het wel eens mistig zijn door lekken, net zo als bij een Hotlo met slechte kleppen. E.a. is niet te vergelijken met moderne motoren.

ruudsijmons
Berichten: 169
Lid geworden op: 05 jan 2007 22:10
Locatie: ede

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door ruudsijmons » 19 nov 2017 20:12

hey hey

Voorzover ik weet was deze Westland uitgeruste met een dubbelwerkende MAN met luchtverstuiving

groet Ruud Sijmons

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 5823
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door jdbvos » 19 nov 2017 20:15

Dat was ook mijn 1e gedachte, Jan: luchtverstuivers... Ik dacht ook al: voor drukverstuiving zijn die dingen veel te groot....en veiligheidskleppen zitten meestal aan de zijkant, tóch ?

Elke giek of laadboom heeft een lummel.... Ik noem nou effe apart de laadboom, want aan boord is niet elke boom gelijk...volgens zeggen voer op sommige "Heusdener reuzen" zelfs het ultimum van een boom: een Hogeboom !
Vaarbomen, bijvoorbeeld, zie je doorgaans niet voorzien van een lummel, en nou ik er aan terugdenk: je zag ook zelden een vaarboom aan het want van een ghv- (of khv-) schip hangen.....
We dronken ook wel Boomsma, eveneens zonder lummel....tenminste: als je degene áán het glas even buiten beschouwing laat...
Wie met pek omgaat, wordt met pek besmeurt, zeggen ze....
het lummelgehalte aan boord was dan ook enorm ! :lol: :lol: :lol:
Lummels, daar konden kerels als bomen op steunen ! :-D
Laatst gewijzigd door jdbvos op 19 nov 2017 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Greetz!
Jan DB Vos

v+d
Berichten: 4861
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door v+d » 19 nov 2017 20:20

Ja, nog dubbelwerkend ook, lekke pakkingbussen dus en ja die damp stijgt op.
Ik vind het overigens een mooi plaatje, dat wel. Naar systeem dat luchtverstuiving, Doxford had dat ook, niet erg veilig er gebeurden nogal eens bakkies mee.

Plaats reactie