Offshore

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Offshore

Bericht door leo-shof »

Nou ja Hollands glorie !
Gemaakt in China en in elkaar gezet in Singapore.
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO

Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Offshore

Bericht door Sparks316 »

@ Adri: Gusto bouwde dacht ik in licentie van Amhoist. Mogelijk dat ze naderhand een eigen ontwerp hadden, maar daar weet ik weer weinig van.

@ Leo: ja Leo, natuurlijk zitten ze in China en wordt het elders in elkaar gefabriekt. Zou jij in Nederland willen zitten waar krachten minstens 3x zo duur zijn?
Het blijft wel Hollandse engineering en constructie anno nu, met de ervaring van jaren eerder en nu.

Daar ging uiteindelijk Nedlloyd (onze eigen super-maritieme club met helaas nog altijd een 17e eeuwse VOC mentaliteit) aan kaputnik. Dat zie ik bij Huisman en Heerema nog niet 1-2-3 gebeuren.

Dus wat mij betreft Hollands Glorie MMXVIII :mrgreen:
Louis
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Offshore

Bericht door Breeze »

Sparks316 schreef: 02 dec 2018 09:31@ Adri: Gusto bouwde dacht ik in licentie van Amhoist. Mogelijk dat ze naderhand een eigen ontwerp hadden, maar daar weet ik weer weinig van.
Louis, als oud Gustoman trap je op mijn hart en natuurlijk denken wij bij Gusto dat AmHoist het kunstje heeft afgekeken in Schiedam. De waarheid zal wel ergens in het midden liggen. Dat gezegd hebbende, er is in de tachtiger jaren een soort van samenwerking geweest tussen Gusto en Amhoist, want ze zagen toen zulke grote kranen aankomen (b.v. een superkraan voor Heerema) dat ze dat alleen maar konden behappen door samenwerking. Als je de geschiedenis van Amercan Hoist leest, zijn ze kapot gegaan door vakbondsperikelen. Het was zo erg dat ze de complete produktie van Minnesota hebben overgebracht naar North Carolina. De bonden pikten dat niet, enz., enz. en uiteindelijk hebben ze de stekker er uitgetrokken in 1985.

Oh en zowel bij Huisman als bij Heerema is of wordt er flink gesaneerd. Maar die hebben wel wat vet op hun botten, dus die zullen niet zo snel omvallen. Lang leve Hollands Glorie.

Adri
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Offshore

Bericht door Sparks316 »

Adri,

het fijne weet ik er ook niet van. Maar toen ik in 1973 zelf in de offshore begon te werken, begon die materie mij wel te interesseren.
Van het begin (zeg ff jaren 60) weet ik dat er vooral amerikaanse bakken naar de Noordzee kwamen met voornamelijk American kranen. Die waren rond de jaren 70 goed voor 500-700 ton. De eerste eigen kraanbak van Heerema, de Challenger, een ombouw bij Boele van een ouwe OBO bulker, had meen ik een kraan van 600 ton en als ik me niet vergis was dat licentiebouw van American. Correct me if I'm wrong.
Daarna werd het spul rap groter en zwaarder en meer en meer van die ouwe amerikaanse bakken verdwenen weer want ze hadden op de Noordzee te veel downtime.
Santa Fe begon met hun eerste semisubs (Choctaws I en II), als pijpenleggers maar ook als kraanbak met fundatie voor een kraantje van 800 ton. Ik meen dat alleen de II daadwerkelijk zo'n kraan kreeg.
Het raakte ook rap in een stroomversnelling. De fa. Clyde bouwde ook kranen, die kwamen ook rap op allerlei nieuw- en ombouw bakken.
Gusto zal ook best wel zelf aan het pionieren zijn gegaan om tenminste mee te komen, want er lag natuurlijk een heel nieuw veld open.
Godsamme, in Holland sprong ineens iedereen in de offshore. Remember Grootint, PSF Offshore, de NOC, ga maar ff door, de Nederlandse Zeeboor Maatschappij. Veel verdween net zo rap als dat het gekomen was.
Hoe oud Huisman is, is mij onbekend maar in de jaren 70 heb ik daar eigenlijk nooit van gehoord. Toch zijn ze nu heel groot. En al is de markt ook niet zo groot meer voor nieuwbouw constructies, maar die voor afbraak zal nog wel even duren. :wink:
Louis
Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Offshore

Bericht door leo-shof »

Nou Louis er zitten op het moment wel heel veel in dat kleine vijvertje dat off shore heet te vissen
Ik heb eens een joep toep filmpje gezien gemaakt met een drone in Singapore
Dan schrik je van wat daar opgelegd ligt

En Adri interen op je vermogen gaat harder als opbouwen
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Offshore

Bericht door Breeze »

Sparks316 schreef: 02 dec 2018 12:13En al is de markt ook niet zo groot meer voor nieuwbouw constructies, maar die voor afbraak zal nog wel even duren. :wink:
Dat is ongetwijfeld waar en vandaar dat het zo bijzonder is dat Pieter jr. de Sleipnir bouwt met 2x 10 000 t. Eigenlijk net zo'n grote sprong als Pieter sr. destijds met de Balder en de Hermod. En die gok pakte extreem goed uit.
De door jouw beschreven wilde Noordzeetijd ken ik allen maar van verhalen. En die verhalen werden mij door Gusto collega's verteld, dus gekleurd.
Dat NOC avontuur vond ik altijd wel bijzonder. Een stel geldschieters zagen gouden bergen in de offshore, bouwden een semi-sub kraanschip de Narwal met de kraan op de verkeerde plaats, in het midden en gingen snel ten onder in de hevige concurrentiestrijd tussen McDermott en Heerema. Kraan naar achteren verplaatst waar hij hoort, opgekocht door McDermott, hernoemd DB101 en toen Heerema en McDermott zogenaamd fuseerden kwam de hele inboedel na enige tijd helemaal onder Heerema.
De DB101 had een door Gusto ontworpen kraan met tie-back systeem en dat ging nog wel eens fout bij het inscheren van de extra blokken. Daarvoor moest de giek maximaal naar achtern worden gesteld en als je niet goed oplette kwam de giek tegen een eindstopper halverwege de lengte. En als je dan per ongeluk toch doortrok vervormde er iets in het vakwerk van de giekconstructie. Om te kunnen bepalen wat er veilig kon worden gehesen met een paar geknikte liggers in de giek, heb ik midden op de Noordzee een inspectie uitgevoerd. Dat was vanaf Newcastle met een helikopter naar het helidek v.d. DB101. Ik was altijd wel in voor zulke klusjes.

@Huisman-Itrec
Joop Roodenburg heeft de het kraanfabricagebedrijf van zijn vader overgenomen in de tachtiger jaren en uitgebouwd tot een respectabel en gerenommeerd heavy-lifting equipment bedrijf met vestigingen over de hele wereld. De vestiging in de Wilton haven is op dit moment vrijwel zonder werk, maar er komt natuurlijk een leuk klusje om die 5000 t kraan voor Edward Heerema te monteren op de Pieter Schelte (oh sorry die heet Pioneering Spirit tegenwoordig)

Adri
Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Offshore

Bericht door leo-shof »

Hoe oud Huisman is, is mij onbekend maar in de jaren 70 heb ik daar eigenlijk nooit van gehoord.

https://www.huismanequipment.com/en/abo ... ny_profile , zie hier de history
Image2.jpg
Image2.jpg (53.41 KiB) 8469 keer bekeken
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Offshore

Bericht door Sparks316 »

leo-shof schreef: 02 dec 2018 13:08 Nou Louis er zitten op het moment wel heel veel in dat kleine vijvertje dat off shore heet te vissen
Ik heb eens een joep toep filmpje gezien gemaakt met een drone in Singapore
Dan schrik je van wat daar opgelegd ligt
Leo, hetzelfde gebeurde al achter in de jaren 70 met Noren die dachten dat alles goud was.
In feite werd het de reden om mijn werk elders te gaan zoeken. Na 5 jaar voor Zapata gewerkt te hebben, verdween de ene na de andere rig uit de Noordzee (waar ik met mijn RH contractje alleen maar in het NL en Duitse deel mocht werken). Inmiddels bouwden die Noren zich helemaal mottig aan nieuwe semisubs, die stuk voor stuk daarna omgebouwd werden tot hulpding, blusvaartuig, accomodatieplatform of werkloos in de fjorden bleven liggen.
In feite betekende hetzelfde de ondergang van Zapata Offshore in de jaren 80, die ook een hele vloot semi's opbouwde die geen emplooi meer vonden. Die hap hebben ze aan een grote jongen overgedaan, die er wel raad mee wist.
De amerikaanse ouwe bakken van McDermott en Brown & Root gingen terug naar de US of A of ergens waar ze wel uit de voeten konden.
De NOC had een zootje werkschepen waarmee je nooit echt goed kunt hijsen zonder instabiel te worden, en bij het Narwal ontwerp maakten ze inderdaad de fout de kraan in het midden te zetten. Dat loste McDermott even beter op.
Ik denk dat Heerema gewoon net even kiener was dan zijn concurrenten, ik zag in 1978 nog niet dat die twee zusjes het 40 jaar zouden uithouden.
De order voor een zussie van de Challenger - de Conqueror - werd nog tijdens de ombouw ingetrokken en ze gingen naar het principe 'kraan op de kont" waarmee veel meer mogelijk is.
Tja, en al dat staal wat her en der ligt/staat: scheermesjes blijven ook nodig :mrgreen:
En Huisman bewijst dat je als relatieve nieuwkomer best wel kunt overleven, mits je de goeie mensen en inzichten hebt.

Tussen (), heb ik het goed dat Ron H. intussen ook voor Huisman werkt? Daar heb ik wat jaartjes geleden best vaak mee zitten discussieren over de ouwe meuk van toen 8)
Louis
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Offshore

Bericht door Breeze »

leo-shof schreef: 02 dec 2018 13:48Hoe oud Huisman is, is mij onbekend maar in de jaren 70 heb ik daar eigenlijk nooit van gehoord.
Dat klopt Leo, tot ong. 1980 was Huisman relatief klein en onbekend. Maar Joop is een gedreven, kundig en ook aimabel persoon. Hij werkt(e?) dag en nacht en overzag bij wijze van spreken elk boutje en moertje van elke kraan die werd ontworpen en het bedrijf verliet. Het enige wat hij zichzelf veroorloofde was een jaarlijkse wintersport met de hele familie.
En zijn kraanconcept is redelijk uniek. De mastkranen worden in zijn bedrijf compleet met alle aandrijvingen, lieren en een deel van de scheepsromp gebouwd en getest, zodat de montage op het in aanbouw zijnde schip een fluitje van een cent is. Maar het mastkraanconcept loopt tegen een grens aan boven een bepaald hefvermogen. En de laatste grote kranen zijn dus weer van het vertrouwde bogietype, zoals gepionierd door AmHoist, Gusto, enz.

Afbeelding
Hier nog een plaatje van de NOC Narwhal

Afbeelding
En toen hij in McDermott DB101 was getransformeerd.

Adri
Ron H
Berichten: 718
Lid geworden op: 15 dec 2005 07:55
Locatie: Minderhout (B)

Re: Offshore

Bericht door Ron H »

Op de openbare: https://www.facebook.com/groups/205981770137144/ wordt de Ocean Lifter momenteel behandeld. Een kruising tussen een semi-sub en de PS.

Geen nieuw concept, maar een idee van Jaap de Groot, De Groot Offshore (Grootint), van rond 1976 !!!!
Als we eens wisten, wat we allemaal wisten.


Plaats reactie