FF een flashback. Ik heb hier ooit uitgebreid foto's neergezet van mijn periode Chaparral eind 73 tot begin 78.
TOEN boorden we voor de duitse BEB (zuster van de NAM, eigendom Shell/Esso) op het duitse deel van het continentaal plat.
Oa. A6-1, A6-2, B4-1 en A9-1.
A6-1 en 2 plus B4-1 waren gas, A9-1 was droog. A6 was behoorlijk gas, zelfs.
In de loop van de jaren informeerde ik als RH-sparks naar "hoe nu verder?", mede i.v.m. mijn eigen werkgelegenheid.
A6 was "niet commercieel genoeg", zo heette het toen. Tja, jammer dan...
B4 ligt trouwens oostelijk van het blok A6 en A9 zuidelijk.
Goed, na nog enige tijd op de Zapata Explorer te hebben gezeten ben ik bij RH vertrokken. (Redenen zie o.a. boven)
Geen zin om nog "op bootjes" te gaan zitten...
Kom je er in 2015 achter dat het toch anders is gelopen:
- Wintershall_1174sm.jpg (295.1 KiB) 4825 keer bekeken
In 1978 was het niet commercieel... nou, wacht ff. In die tijd moest er een pijpleiding van daar naar Duitsland getrokken worden. Die van Phillips Norway (gas) van Ekofisk naar Emden zat al vol kennelijk. Die lag niet zo ver oostelijk van ons.
Dus moest er een nieuwe komen.
Maar in de jaren 80 en 90 legde de NAM en nog wat clubjes de NOGAT leiding aan op het NL deel. O.a. van F3 naar Den Helder.
Die was redelijk ruim bemeten, want onderweg kon ook nog iets worden opgepikt her en der onderweg.
Toen werd voor het zelfs voor de BEB interessant om A6 te gaan exploiteren, want een pijppie naar F3 kostte natuurlijk een stuk minder. Dus werd ca 2000 het A6 platform als gasproducent aktief. Ik geloof 1 miljoen kuub per jaar...
Shit Holleman, je had tot je pensionering daar kunnen zitten... nou ja...