de kater

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Bram

Bericht door Bram »

:D Hoi Gerard weer een pracht verhaal,weer genoten
enne dat van Janus
ging dat over die banaan in zijn Anijs :wink:
Groets Bram :D

Gerard

//

Bericht door Gerard »

Hallo Bram. Dat klopt ja. Het gekke is, een paar maanden terug kreeg een maat van me een hele doos vol ouwe singeltjes. Wat zat daar bij? Die plaat. De lampenist bleef altijd volhouwen dat `ie van Gert en Hermien was. Maar dat was dus niet zo, het was een onbekend stelletje artiesten. Heb hem, na 35 jaar, voor de lol nog één maal gedraaid. Beetje flauw, maar ja..... Gr.Gerard.
Bram

Bericht door Bram »

:D Hpi Gerard wat nu flauw???? leuk toch,heb een cd vol met mp3 s van bolle Jan en consorten,schitterent ,maar je moet er van houden,b.v.
Als tante Klaar komt enz enz .het is net als Engels een keer lezen twee keer begrijpen ,it`s a way of living,
Groets Bram :D
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Bankie,
Weer een prachtige kater! :D
Tja, die vierde stuurman, ze lopen allemaal te balen als ze met passagiers varen, maar daar kies je zelf voor.
En dan een lading studentes aan boord, dan kom je ech meters te kort. :lol:
Maar toch bepaalt zo'n onbewuste keuze in je jonge jaren de rest van je hele leven.
Dat we allemaal wilden gaan varen stond als een paal boven water. :wink:
Ik wilde als knaapje eigenlijk mijn hele leven als koksmaat gaan varen, maar dat kwam door al die mooie zeemansboeken die ik toen verslond.
Heb het al eerder verteld, kwam op de tankvaart terecht.
Ik heb er helemaal geen spijt van, ben blij dat ik dat allemaal heb mogen meemaken, maar als ik dan lees dat een vierde stuurman open huis hield in zijn hut voor Amerikaanse studentes en dat ik toen in de PG in Ras Tanura als vierde stuurman 83 aflsuiters open en dicht moest draaien als het 48 graden in de schaduw was en de stoomstrippers in de pompkamer de temperatuur er ook niet aangenamer op maakte, dan denk ik nu dat ik destijds toch op het verkeerde schip zat. :lol:
All the best
Jos
Gerard

//

Bericht door Gerard »

Ahoy Jos. Nou, dat valt wel mee, op het verkeerde schip ziten. IK heb nog nooit de dochter van de hoofdmachinist tussen de plooien van de lakens gevonden, wij moesten ons maar behelpen als we toevallig ergens een kroeg binnenkwamen, trouwens jouw Motomachi-verhaal hebben we nog steeds te goed, en dan nog in de pul vallen van Mama San...... :D Grinnik.

Ik had nog niet verteld hoe dat afliep met Bolle Antonio, toen `ie z`n achterpiek loosde `s nachts. De voorman had ons nog geen minuut geleden gepord, toen onder mij uit die kooi een gekakel opsteeg, samen met wat kwade dampen. Dat is een klein nadeel als je in een bovenkooi ligt: Het stijgt op. De gordijntjes van de onderkooi werden opengerukt, en daar kwam Toon. Hij ging tekeer daar lustten we geen shag van, en het klonk helemaal niet zo Spaans. Ik denk dattie tegen z`n eigen liep te schelden. Celso kwam ook de kooi uit, en vroeg wat dat was. Toon kwekte wat en hield verder z`n mond.

Maar nu waren we onderweg naar de Bermudas, met een paar honderd Familys aan boord. Ik schat dat we daar een goeie anderhalve dag over deden. We kwamen daar laat in de morgen aan, en ik had weer de tenderwacht, samen met die leerling. Die sleper kon de vele passagiers niet aan die nu de wal op wilden, en er werden een stel tenders buitenboord gedraaid. Na de middaghap gingen we door de laaddeur een tender in, samen met een hoop passagiers en natuurlijk passagieressen. Het viel me op dat sommige van die jongere kinderen, die er bij waren, groot en dik waren. Niet een beetje mollig of zo, maar gewoon pafferig dik. En bleek, en met moeite lopen. Leve het Yankeevoeder. Dat was toen al compleet ,,sterilized, dehydrated, enriched blaaabla" dus compleet steriele en gemalen rommel, zoals dat gemalen karton van ,,quaker oats" waar we in New York een keer tegen aan liepen in een eethuis, dat durfden ze daar ,,havermout" te noemen. Blllk. Als ze daar een keer een goeie Nederlandse hap te eten krijgen vallen ze subiet van z`n stok. Die tenders konden niet bij de sleper aan de kaai aanleggen, die was daar te hoog, dus we voeren bakboord uit naar de kop van een pier, met een steiger. Er stonden twee witte busjes klaar om iedereen die wilde, de stad in te brengen. Ik was deze keer de klos met die diesels in de gaten houden, de leerling kon de stad in. Wat me ook opviel was dat er een hoop bediendes en verplegers hier de wal op gingen. Een hoop van die lui waren, net als Mo, ook ,,zo". Eén verpleger, Hans, kwam de tweede tender uit, in z`n witte doktersjas en broek. Ik vroeg of `ie hier aan de wal doktertje ging spelen. Hij lachte maar wat, maar z`n ,,maat" die ook de tender uit kwam werd vals. ,,Moet je es luistere Hans! Ik dacht dat ik de enige was???" ik zei dondert op kwiebus, je verbeeldt je eigen nogal wat. Hans probeerde het te dempen, maar die vent stak z`n neus in de lucht, draaide z`n eigen beledigd om en wilde weer de tender instappen. Ik zei dat `ie wachten moest tot ik met die motor klaar was, weg wezen. Toen dat was gedaan zat hij als eerste weer binnen, en kuierde Hans de kaai af. WÃ t een gasten zeg...De rest van de dag was het tender hier en tender daar, en natuurlijk naar de enkele schoonheden kijken die er ook tussen zaten. Sommige passagiers maakten een praatje, vonden dat wel interessant die open kap en dat oliepeilen. Ik legde ze uit dat het fooh ze seeftie of de pessenzjers was, in m`n beste Engels. Toen stonden er meteen een stel met de neus boven op, pa, ma, en children. Eigenlijk moesten ze op de steiger wachten tot het klaar was, maar wat is mooier dan wat belangstelling voor een hardwerkende poetser, en af en toe een young lady er bij, niettan. Ik toonde ze uitgebreid de peilstok, en waar dat voor diende. Dan de koelwaterdop er af, en weer een les in koelwater kijken. Ze vonden het mooi, en helemaal toen ze een studie schroefas-glandvet kregen. Ik schroefde de dop van de vetpot af, en liet hem zien. Ze stonden dat ding te bekijken alsof het een gouwe ring was. Ik zei, ,,this, ladies en gentlemèèèn: This is de dop of de lubrication of de axle, en this", en ik dee een klodder vet uit die pot op m`n wijsvinger, ,,this is very important, I do it in this pot and screw it cloos again" een stel begonnen te lachen. Ik schroefde de dop met nieuw vet er weer op, dee de kap over de motor, en nodigde ze uit te gaan zitten. ,,Ladies en gentlemèèèn: I whish you a gooood and safe trip!" Sommige lachten, anderen klapten. Goeie jonges, die Yankies, en goeie meiden ook. Ik veegde m`n handen af aan een ouwe tod, pakte de jerrycans olie en water en de pot vet, en op naar de volgende tender.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

+ 100 A 1, Gerard !!!.

Ik heb me letterlijk de tranen gelachen. Ik zie dat zo voor me in zo'n binnenhutje. Op de "Maasdam" was de accomodatie net zo riant als op de "Rotterdam".....................................

m.v.g. Roy
Bram

Bericht door Bram »

:D Hoi Gerard mooi verhaal weer .thumb`s up.
Groets Bram :D
Gebruikersavatar
Albert
Berichten: 3183
Lid geworden op: 04 jan 2005 14:10
Locatie: Purmerend

Bericht door Albert »

Hoi Bankie, :D

Hij is weer goed!

Vr. gr. Albert
"MAY YOUR BIG JIB DRAW"
Gerard

//

Bericht door Gerard »

Het was laat in de namiddag, en eindelijk werd ik afgelost. Vier uur lang in je eentje die tenders doen is niet niks. Meestal lagen er twee voor de kant, en was de derde al in aantocht. Het was een andere leerling, en Aad. Grijnzend kwam `ie de tender uit, tussen de andere passagiers. We buurtten wat, en ik ging in de eerste tender zitten. Had honger gekregen, en moest ook effe sanitair ontspannen. De leerling kwam er aangelopen, keek naar binnen en wilde weten waar zijn collega was. Ik zei effe naar het schip voor een sanitaire stop. ,,Toevallig net voor dattie afgelost wordt??" vroeg die vent. Ik zei nee, hij is al een dik kwartier weg, had iets verkeerds gegeten. Fanatiek mannetje. Ik ga hem ons stapgeheim niet aan z`n rooie neus hangen. Hij ging weer weg, de Spaanse tenderman startte de motor, de tros werd losgegooid, en we voeren naar het schip terug.

Ik was ruim op tijd voor een hap. Eerst effe onder de douche, andere klof aan, en naar de messroom. Heel af en toe hadden we een beetje geluk, dan was er in plaats van die paarse hap een lekkere nassie met een spiegelei, en kip, en een toetje van koek of gebak. En daar namen we dan altijd twee of drie keer van, want dat zag je niet vaak. De kaptein, Lagaay, liet zich dan ook horen, en liet ons weten dat dit voor een speciale gelegenheid was. Wat voor gelegenheid weet ik niet meer. Maar dan klonk zijn stem uit de luidsprekers die overal hingen. Hij sprak altijd dead slow, hooguit twintig klappen per minuut. En in het Engels. ,,Ladieieies......and gentlemeeeen......gooood aaafternoooon......" en dan kwam er een lang verhaal waar ik niet veel van snapte.

We zouden pas in de nacht vertrekken, dus ik ging toch maar weer eens de wal op. Toen ik uit de tender stapte kwam Aad met de leerling er aan, Aad met de jerrycans en pot vet, de leerling met schone handjes. Ik zei zal ik effe voordoen hoe het moet?? Aad grijnsde maar een beetje, en trok de kap van de motor. Maar die leerling was feller. ,,Jij hoef me niks foor te doen, kikker!!!" Snauwde die. Ik zei die praatjes moet je eens proberen als er niemand bij is, sukkel, niet met dat publiek er bij. Maar ik kom jouw nog wel een keer tegen ergens. Hij zei niks meer en ging de tender in, Aad in de gaten houden. Dan had ik het met ,,mijn" leerling toch maar getroffen. Die zwalkte nu al de hele middag ergens over het eiland. Maar op Porto Rico zou het mijn beurt weer zijn. Ik kuierde de steiger af, de kaai op, en de stad in. het was een flinke tippel, maar ik wilde niet tussen die kwakende passagiers in zo`n busje zitten. Had daar effe genoeg van gehad. Het Italiaanse schip lag er niet, en Boris ook niet. Het was dus een rustige avond met maar één schip binnen. Ik kuierde de frontstreet af, het steegje in, en ging eens een lekkere Engelse jug bier halen in Hogpenny Pub. Het was niet druk binnen vanavond. Een paar eilanders, geen Yankees. Heb daar de hele avond, tot we terug aan boord moesten, zitten praten met zo`n typische, leeftijdsloze Engelsman. Askleurig haar, askleurige snor, ondanks de warmte chique in het pak, stiff manners maar wel vriendelijk. Het is altijd interessant om met lokale mensen te buurten. Om een uur of tien weer aan boord gegaan, met één van de laatste tenders. Porto Rico, here we come.
Bram

Bericht door Bram »

:D Hoi Bankie je houd het nog ff rustig ,op die leerling na.maar het mag er wezen
Groets Bram :D


Plaats reactie