de kater

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gerard

//

Bericht door Gerard »

En nog een paar foto`s van ons luxe schip.















de eetzaal in volle glorie.
Afbeelding
Cup of coffee Charles? Yes thank you Meep, and I`ll call for some more cookies.....
Afbeelding
,,These cabins are sooooo cosy....."
Afbeelding
Vijftien seconden eerder door Koningin Juliana gedoopt.
Afbeelding
Stoomturbine-generators, die glimmende bolle huizen links zijn de turbines, en rechts de dynamo`s.
Afbeelding
Prachtige foto van de manouvreerstand met dubbele bediening.
Afbeelding
De gebak-afdeling van het kombuis, u weet wel, van die slagroom en zo....
Afbeelding
Links de koelkamers voor de kruisbessen, aalbessen en bosbessen, en de bruine rietsuiker natuurlijk. Een paradijs....
Afbeelding
En de Lady of the seas in all her beauty.....
Afbeelding

Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Bankie,
Prachtige foto's, maar de mooiste vind ik toch wel de "manouvreerstand met dubbele bediening".
Hoe ging dat in de praktijk? :?:
Stonden er twee van die jongens met plaatschoenen en witte ketelpakken met een zwarte plek op de kont aan die afsluiters te sleuren en tegelijkertijd al die metertjes in de peiling te houwen?
En er moest natuurlijk ook iemand de telegraaf bedienen en het manouvreerboekje bijhouden. :wink:

De Lady of the seas in all her beauty..lijkt op een tekening van Kombuizenaar C.E.A. van Boeckel.

http://vbp.omnispective.nl/

All the best
Jos
Gerard

//

Bericht door Gerard »

Ahoy Jos. De ,,Lady of the seas" had ik van de c.d. van Harry C. Maar hij kan natuurlijk best origineel van de Heer van Boeckel zijn.
Hoe dat ging bij die manouvreerstand: Dat werd door een man of vier, vijf gedaan, een paar voor de b.b. bediening en een paar voor de s.b. bediening. De hoofdmachinist, de second, een derde, één of twee vierdes en soms een paar assisitenten die mee mochten kijken. Dat was altijd een drukte van belang daar. Ik denk dat de derde het manouvreerboek bijhield als ik me goed herinner. Zo`n hogedruk stoommanouvreerstand is niet als een hoofdkar die je even met een klappie lucht start, kijk maar eens naar al die grote afsluiters en handels. Maar wel mooi om te zien, ik stond altijd van een afstandje te kijken. Gr.Gerard.
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Bankie,
ik heb de tekst even aangepast, kon de tekening zo gauw niet vinden op deze prachtige uitgebreide site.
Toch leuk als je op de brug staat en met een klein rukje aan de telegraaf al deze werktuigkunstjesmakers lekker bezig kan houden? :lol:
All the best
Jos
Gerard

//

Bericht door Gerard »

Het biertje was lekker koud. Ik voelde wel dat een beetje geduld niet verkeerd was, dus: Wachten. Ze wàs er in ieder geval, de rest komt vanzelf. Er kwam een vent naar m`n tafeltje, op de hielen gevolgd door Flora. Ik stond op, en zei buenas tardes, goeiemiddag, en gaf die kerel een hand, en Flora ook. Ze lachte verlegen en zei iets van hoe gaat het. Ze gingen zitten. Die kerel sprak goed Engels, hij vroeg of we mekaar kenden. Ik keek Flora aan, die knikte alleen maar. Ik zei si, we hebben elkaar ooit ontmoet ja, en talk much about my work and your island you know. Hij knikte. ,,Look mister" begon hij, ,,if you want go out with a girl you have to buy her out! You know why? She works here, and if she goes out yóu have to pay her loss of wages! Gottit?" Ik zei dat dit heel redelijk was, ze zou een halve dag loon verliezen als ze uit wilde gaan, en dat moest ik dan dokken. Ik zei it`s allright, and how much you think sir? ,,That`s thirty five dollar" grijnsde hij. Ik dee m`n mond open om hem de Levieten te lezen, die verrekte laaienlichter, alsof zij zeventig dollar per dag verdiende daar, lilleke vetklep. Maar ik hield m`n eigen bijtijds in, Flora zat naar me te kijken, en dan ga ik geen herrie schoppen, en tawarren kan ook niet, dan zou ik haar als een eerste de beste barmiep gaan behandelen en dat kan je niet maken, m`n herses draaiden hoogtoeren. Die vent zat naar me te grijnzen, met opgetrokken wenkbrouwen, ,,What you think mister?" Ik zei sir, I like to pay dubbel de price! Ik wil zelfs dubbele prijs betalen, maar: I have only twenty five dollar in my pocket, so what do you advice me, en ik moet ook nog een drankje betalen, for the lady and for you of course haha. Hij keek me aan, en zei o.k., twenty is o.k.! Ik trok m`n beurs en haalde er twintig dollar uit en gaf hem die, en zei geef de lady iets en neem zelf ook wat. Hij stak de flappers in zijn zak, stond op, en liep naar de bar om een paar drinkies te halen, en een bier voor mij. Flora zat me heel de tijd aan te kijken, ik wist niet goed wat te zeggen. Ik durfde haar nu niet te zeggen dat ik ruim zestig dollar, een hele weekgage, in m`n beurs had zitten. Min die twintig dan. De man kwam weerom met een dienblad met onze drank, en ging weer zitten. Hij begon met lage stem tegen Flora te praten, ik verstond niet wat `ie zei. Zij knikte alleen maar. ,,Gooood! And tell me something about your work sir!" zei hij. Ik vertelde hem wat ik los wilde laten, niet van mijn werk natuurlijk, dee m`n eigen voor als bediende van de passagiers. Na een pikeetje stond `ie op, zei good luck en verdween tot mijn opluchting achter de bar. Poepoe, dat was goed afgelopen. M`n bier was op, en haar drinkje ook, ik zei shall we go? Ze pakte haar tasje en we liepen naar buiten, de hete middagzon in. Ik vertelde haar van dat meertje van de vorige reis, en of ze zin had om daar te gaan zwemmen. Dat was goed, en we hielden een taxi aan. Na een klein half uurtje over die wegjes hobbelen stapten we de wagen uit. Ik beloofde de chauffeur een goeie fooi als hij op tijd weer hier terug zou zijn. Hij reed aan en daar stonden we, op een lage heuvel tussen de struiken en palmen. Beneden in de verte lag het meertje. We wandelden op ons gemak naar onder, en Flora begon te babbelen, over van alles en nog wat. Waarom ik die vorige keer niet naar de Ocean Bar was gekomen. Ik zei dat het schip te kort binnen lag en dat ik te lang door moest werken. Ze vertelde dat zwemmen in dat meertje, aan de smalle kant, heel gevaarlijk was. Ik vroeg hoezo. Ze vertelde dat het water zoutig was, er was een ondergrondse rivier die naar de zee liep, en daar zijn ooit mensen ingezogen. Ze brak een takje van een struik, hurkte, en tekende in het zand dat meertje, het land, een kanaal en dan de zee, ,,comprendes" ? Vroeg ze. Ik begreep het ja. En hier, bij dat houten hok dan? Dat was niet gevaarlijk zei ze. Ik vroeg of ze zwemkleren bij had. Die had ze niet, maar ,,nadie mira aqui" lachte ze. Niemand hier die dat ziet. Dat hok was een wrak geval zonder deur, ze ging binnen om zich om te kleden. Ik had mijn zwemboks al aan boord aangetrokken, you never know, niettan. Ik zat in het gras te wachten, toen zij dat hok weer uit kwam. Ze kwam naast me zitten, en even later zongen we weer het oeroude lied van de albatros die na een lange reis over de oceaan weer op zijn nest is teruggekeerd, en waar zijn gade hem opwachtte.


Het water was koud, en had een brakke smaak. Flora had gelijk, ongelooflijk. Zoveel kilometer landinwaarts en dan zout water. We spartelden wat rond, spetterden met water, en keken wie het langste zijn adem onder water kon inhouden. Dat won zij. Ik had in die tijd nogal een shag- en bierconditie. We gingen weer de kant op, ons laten drogen. We babbelden een hele poos, zij wilde van alles weten, op welke eilanden we waren geweest, ze was hier geboren en nooit van Porto Rico af geweest.


We wandelden terug naar het pad, waar de taxi, veel te vroeg, al in de schaduw onder de palmen stond. De rit terug zei ze niet veel. In de stad aangekomen gaf ik de chauffeur zijn ritgeld en een goeie fooi, en we liepen een eind de lange winkelstraat in. Voor een etalage van een juwelier bleven we staan. Gerardo, zei ze, you buy me souvenir o.k.? Oei oei. Ik vroeg what souvenir. Ze wees op een klein dameshorloge, van $15,-. Een Zwitserse Velona, wel een goed merk. Ik was in een goeie bui, dus we stapten naar binnen. Even later, weer buiten, liep Flora naast me, zo blij als een kind met dat horloge om haar pols. We kuierden terug naar de Ocean bar, en daar in het trappenhuis namen we afscheid. Ze keek me aan met donkere ogen, draaide om en ging de trap op. Ik liep naar buiten, en wandelde in een heel weemoedige stemming terug naar de steiger, voor de volgende tender naar boord.


Beste mensen, ik meld mij even af voorlopig, heb vacantie voor enkele weken en daarna een karwei en een grote verhuis. Ik wens iedereen nog een mooie nazomer en een hele zachte herfst. Gerardo.
Bram

Bericht door Bram »

:D Hoi Gerard dat waren weer prachtige foto`s en ook weer een pracht verhaal van Puerto Rico.

Ik wens je in ieder geval een heel fijne vacantie toe,en als je terug bent een fijne klus en verhuizing
Groets Bram :D
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Bankie,
Ik wens je ook een mooie en droge vacantie toe.
We zullen je missen. :( :cry:
All the best
Jos
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 3368
Lid geworden op: 21 jul 2004 23:23
Locatie: IJmuiden

Bericht door Gerrit »

Hoi Gerard,

Ook van mijn kant een fijne vakantie, en dat de klus en de verhuizing maar voorspoedig mag gaan.
Groetjes Gerrit.
Gerard

//

Bericht door Gerard »

Allemaal heel bedankt voor de goede wensen! Och, het jaar is nog lang, september komt er an met 25 - 30 graadjes, en Kombuispraat duurt nog jaaaaaren.... :D :D
Gebruikersavatar
Derk Gotink
Berichten: 1379
Lid geworden op: 03 sep 2004 21:47
Locatie: Hilversumse Meent

Bericht door Derk Gotink »

Gerard,


Bedankt voor de mooie verhalen, hoop dat je vakantie ook zo mooi moge wezen.
En niet te laat terug komen he want ik zit met smart op de volgende sessie te wachten.
Verhuis en klus ze!

Gr Derk
Morse is uit !!
Mayday is in !!


Plaats reactie